Bibliotek
Lektion 117: 3 Nephi 2–5


Lektion 117

3 Nephi 2–5

Inledning

Efter att folket såg tecknen på Jesus Kristi födelse förvånades de mindre och mindre över tecken, och de förhärdade sina hjärtan. Många av dem förkastade ytterligare tecken och under och blev allt mer ogudaktiga. Till följd av det här blev Gadiantons rövare så talrika och mäktiga att nephiter och lamaniter måste ta till vapen mot dem. Omvända lamaniter förenade sig med nephiterna och kallades nephiter. Lachoneus, nephiternas överdomare, uppmanade folket att omvända sig och förberedde dem för krig. Tack vare sin omvändelse, sin tro på Herren och sina omsorgsfulla förberedelser lyckades nephiterna besegra Gadiantons rövare. Efter sin befrielse uttryckte folket sin tacksamhet över att Guds makt hade bevarat dem.

Lektionsförslag

3 Nephi 2

Omvända lamaniter förenar sig med nephiterna för att försvara sig mot Gadiantons rövare

Låt eleverna få några minuter på sig att i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker lista några andliga upplevelser som de har haft. Påminn dem om att andliga upplevelser inte behöver vara ovanliga eller dramatiska för att vara meningsfulla. Föreslå att de begrundar tillfällen när de har känt sin himmelske Faders kärlek eller den Helige Andens påverkan. De skulle till exempel kunna skriva om upplevelser de hade när de fick bönesvar, när de fick prästadömsvälsignelser eller när de tjänade andra. När de är färdiga frågar du dem varför de tror att det kan vara viktigt att komma ihåg de här andliga upplevelserna i dag och om tio eller tjugo år.

Be en elev läsa 3 Nephi 2:1–3 högt. Be klassen att följa med i texten och vara uppmärksam på vad som hände när folket började glömma tecknen på Frälsarens födelse.

  • Vad lär oss den här skildringen om faran med att glömma andliga upplevelser?

När eleverna besvarar frågan betonar du följande princip: Om vi glömmer andliga upplevelser vi har haft, blir vi mer sårbara för Satans frestelser och lister. Skriv gärna den här principen på tavlan. Uppmuntra gärna eleverna att skriva den under listan över andliga upplevelser.

  • Varför tror ni att detta att glömma andliga upplevelser gör oss sårbara för Satans inflytande?

  • Vad kan vi göra för att se till att vi inte glömmer andliga upplevelser som vi har haft? (I svaren kan ingå att om det är lämpligt berätta om dem för andra, skriva ner dem i en privat dagbok eller skriva ner upplevelser i samband med aktiviteter som gäller Plikt mot Gud eller Personlig tillväxt.)

Be en elev läsa följande ord av president Henry B. Eyring i första presidentskapet där han berättar hur det hjälpte honom att skriva ner andliga upplevelser i en dagbok. Be klassen vara uppmärksam på välsignelsen med att föra en sådan uppteckning.

Bild
President Henry B. Eyring

”Jag skrev några rader varje dag under flera år. Jag hoppade aldrig över en dag hur trött jag än var eller hur tidigt jag skulle stiga upp dagen efter. Innan jag skrev brukade jag begrunda frågan: ’Har jag sett Guds hand röra vid oss, våra barn eller vår familj i dag?’ När jag fortsatte så hände något. När jag såg tillbaka på dagen som gått såg jag saker som Gud hade gjort för någon av oss som jag inte hade insett under dagens jäkt. När det hände, och det hände ofta, insåg jag att jag genom att försöka minnas gjorde det möjligt för Gud att visa mig vad han hade gjort.

Något som var mer än tacksamhet började växa i mitt hjärta. Mitt vittnesbörd växte. Jag blev ännu mer säker på att vår himmelske Fader hör och svarar på våra böner. Jag kände större tacksamhet för den uppmjukning och förädling som är en följd av Frälsarens försoning. Och jag visste med större säkerhet att den Helige Anden kan påminna oss om allt – till och med om saker som vi inte lade märke till eller trodde var viktiga när de hände” (se ”O, kommen ihåg, kommen ihåg”, Liahona, nov. 2007, s. 67).

Be eleverna berätta hur detta att komma ihåg andliga upplevelser – genom att skriva ner dem i en dagbok eller på andra sätt – har hjälpt dem att vara trofasta trots Satans försök att fresta eller förleda dem.

Sammanfatta 3 Nephi 2:4–19 genom att berätta att Gadiantons rövare blev talrikare och mäktigare allteftersom folket fortsatte att vara ogudaktiga. Gadiantons rövare blev allt mer aggressiva, och omvända lamaniter förenade sig med nephiterna för att bekämpa dem. Även om de i viss mån hade lyckats fördriva Gadiantons rövare, befann sig nephiterna (tillsammans med omvända lamaniter, som nu kallades nephiter) fortfarande i en farlig situation femton år efter att tecknet på Jesu Kristi födelse hade getts.

3 Nephi 3:1–10

Ledaren för Gadiantons rövarband kräver att nephiterna kapitulerar

Berätta att vi i 3 Nephi 3:1–10 ser ett exempel på hur motståndaren ibland verkar genom andra för att försvaga vår tro och vilseleda oss. Giddianhi, ledaren för Gadiantons rövarband, skrev brev till Lachoneus, nephiternas överdomare, för att förmå honom att överlämna sig åt Gadiantons rövare.

Skriv Giddianhi frestar Lachoneus på tavlan. Be hälften av klassen att läsa 3 Nephi 3:2–5 tyst för sig själva och den andra hälften 3 Nephi 3:6–10. Be eleverna leta efter ord och uttryck som visar Giddianhis taktik när det gällde att försvaga Lachoneus tro och vilseleda honom. När eleverna har läst färdigt ber du dem berätta vad de hittade. Be en elev skriva deras svar på tavlan.

Sammanfatta taktiken som eleverna hittade i 3 Nephi 3:2–10 genom att skriva följande sanning på tavlan under elevernas lista: Satan och hans anhängare använder ofta smicker, bedrägliga löften och hotelser för att vilseleda människor. Be eleverna att välja en av Giddianhis taktiker som står på tavlan och berätta hur Satan och hans anhängare i vår tid använder en liknande taktik mot ungdomar. För att hjälpa eleverna att göra de här jämförelserna skulle du kunna ställa följande eller liknande frågor:

  • Hur använder Satan till exempel smicker mot ungdomar i vår tid? Vad använder motståndaren till exempel för bedrägliga löften eller tomma hotelser? Hur kan ungdomar stå emot de här taktikerna?

3 Nephi 3:11–5:7

Lachoneus folk förbereder sig för att försvara sig och besegrar Gadiantons rövare

Be en elev läsa 3 Nephi 3:11–12 högt. Be klassen följa med i texten och vara uppmärksam på hur Lachoneus reagerade på Giddianhis hotfulla brev.

  • Vad lär vi oss för sanningar av Lachoneus reaktion på Giddianhis brev? (En av sanningarna som eleverna kanske nämner är att rättfärdiga män och kvinnor behöver inte vara rädda för de ogudaktiga och bör inte ge efter för deras hotelser.)

Dela upp klassen i fyra grupper. Ge varje grupp ett stort papper. Be grupperna att dela papperen i två spalter, den ena spalten med överskriften Lachoneus förberedelser och den andra med överskriften Nutida paralleller. Skriv följande skriftställehänvisningar på tavlan och tilldela varje grupp en av dem: 3 Nephi 3:12–15; 3 Nephi 3:16–21; 3 Nephi 3:22–26; 3 Nephi 4:1–4. Be eleverna att läsa verserna som de tilldelats och leta efter hur Lachoneus förberedde sitt folk andligt och materiellt för att stå emot Gadiantons rövares angrepp. Be en elev från varje grupp att under Lachoneus förberedelser skriva vad folket gjorde för att förbereda sig. (Obs: Se till att eleverna inte blandar ihop Giddianhi som var ledare för Gadiantons rövare och Gidgiddoni, den store profeten och nephiternas överbefälhavare.)

När eleverna har haft tillräcklig tid att skriva sina listor under Lachoneus förberedelser ber du dem att under Nutida paralleller lista de andliga och materiella förberedelser som vi har blivit uppmanade att göra i vår tid. När eleverna har haft tillräcklig tid att göra uppgiften ber du en elev från varje grupp att berätta för klassen vad hans eller hennes grupp har kommit fram till. För att hjälpa eleverna förstå hur de kan använda det som de har lärt sig, ställer du följande eller liknande frågor under eller efter deras presentationer:

  • Hur kan vi befästa våra hem mot motståndarens angrepp?

  • Varför är materiella förberedelser – som att skaffa sig en utbildning och hemförråd – viktiga i de sista dagarna?

  • Att vi samlas i familjen och i församlingar och grenar, på vad sätt är det ett skydd för oss?

  • När har bön hjälpt er att få andlig styrka?

  • Hur kan omvändelse förbereda oss för framtiden?

  • Vilka välsignelser får vi när vi följer de levande profeterna och apostlarna?

  • Hur får vi uppenbarelsens ande i vårt liv?

Be några elever turas om att högläsa ur 3 Nephi 4:7–12. Be klassen att följa med i texten och vara uppmärksam på hur människor blev välsignade på grund av sina andliga och materiella förberedelser.

  • Vilka sanningar har ni lärt er av den här skildringen? (Betona följande princip när eleverna besvarar frågan: När vi förbereder oss andligt och materiellt välsignar Herren oss så att vi kan övervinna svårigheter.)

Sammanfatta 3 Nephi 4:13–29 genom att berätta att Lachoneus och hans folk besegrade Gadiantons rövare och avrättade deras ledare. Läs 3 Nephi 4:30–33 högt. Be eleverna att följa med i texten och vara uppmärksam på hur folket reagerade på den här segern.

  • Hur reagerade folket när Herren befriade dem från deras fiender?

  • Vad insåg folket var orsaken till att de hade befriats från Gadiantons rövare? (Deras omvändelse, ödmjukhet och Guds godhet. Framhåll gärna att när vi omvänder och ödmjukar oss så stöttar Gud oss i våra prövningar och befriar oss från dem.)

Berätta gärna om en upplevelse när du litade på Gud och han hjälpte dig att uthärda eller övervinna en prövning. Du skulle också kunna be en eller två elever att berätta om en sådan upplevelse.

Be en elev läsa 3 Nephi 5:1–4 högt. Be klassen följa med i texten och vara uppmärksam på vad nephiterna gjorde till följd av hjälpen och välsignelserna de fick i kampen mot Gadiantons rövare. När eleverna berättar vad de hittar betonar du att folket bland annat predikade evangeliet för andra.

3 Nephi 5:8–26

Friden återställs bland folket; Mormon förklarar varför han förkortar uppteckningarna

Berätta för eleverna att resten av 3 Nephi 5 innehåller Mormons förklaring av varför han förkortade den här uppteckningen. Be eleverna läsa 3 Nephi 5:12–15 tyst för sig själva och ta reda på vad Mormon sade om sitt ansvar att skriva en kortfattad uppteckning av nephiternas historia.

  • Vilken sanning har ni lärt er i de här verserna som beskriver vår plikt som Jesu Kristi lärjungar? (Även om eleverna kanske använder olika ord, bör de förstå följande sanning: Som lärjungar till Jesus Kristus är det vår plikt att undervisa andra om vägen till evigt liv. Skriv gärna den här sanningen på tavlan.)

Framhåll att ett av de bästa sätten att visa vår tacksamhet mot Herren för välsignelser han ger oss är att hjälpa andra att komma till honom och få samma välsignelser. Be eleverna att föreslå några sätt som de som lärjungar till Jesus Kristus kan undervisa andra om vägen till evigt liv. Uppmuntra eleverna att välja ett eller två av de här förslagen till hur de berättar för andra om evangeliet och sedan i bön söka hjälp hos Herren att kunna genomföra det som de väljer att göra.

Kommentarer och bakgrundsinformation

3 Nephi 2:15. ”Deras förbannelse togs ifrån dem”

För hjälp att förstå förbannelsen som drabbade lamaniterna, se uttalandet i lektion 27 av president Joseph Fielding Smith i undervisningsförslaget till 2 Nephi 5:19–25. Se också kommentar och bakgrundsinformation till Alma 3:6–17 i slutet av lektion 70.

3 Nephi 2:5–8. Nephiternas kalendrar

Nephiterna använde tre olika referenspunkter under sin historia för att mäta tid: 1) tidpunkten när Lehi lämnade Jerusalem, 2) tidpunkten när statsformen ändrades från kungar till domare och 3) tidpunkten när tecknet på Jesu Kristi födelse gavs. Vi vet inte exakt när nephiterna i sin kalender började räkna tiden efter Jesu Kristi födelse, men Mormon skriver om den här ändringen i 3 Nephi 2:7–8.

Referenspunkt

När den användes

Skriftställeblock

Från tiden då Lehi lämnade Jerusalem

600–92 f.Kr.

1 Nephi 1Mosiah 29

Från tiden när statsformen ändrades från kungar till domare

92 f.Kr.–1 e.Kr

Mosiah 293 Nephi 1

Från tiden då tecknet på Jesu Kristi födelse gavs

1–421 e.Kr

3 Nephi 1Moroni 10

Skriv ut