Bibliotek
Lektion 10: 1 Nephi 6 och 9


Lektion 10

1 Nephi 6 och 9

Inledning

Nephi sade: ”Hela min avsikt är att förmå människor att komma till Abrahams Gud och Isaks Gud och Jakobs Gud och bli frälsta” (1 Nephi 6:4). Han förde två slags uppteckningar: Nephis mindre plåtar och Nephis större plåtar. Herren befallde honom att göra ett sammandrag av Lehis redogörelse på de mindre plåtarna (se 2 Nephi 5:28–31). Senare blev Mormon inspirerad att ta med de mindre plåtarna när han ställde samman Mormons bok (se Mormons ord 1:6–7). Varken Nephi eller Mormon visste varför, men båda följde Herrens anvisningar.

Lektionsförslag

1 Nephi 6

Nephi skriver för att förmå alla att komma till Kristus

Visa upp flera lämpliga böcker eller filmer som är populära bland ungdomar i dag. Fråga eleverna vilka avsikter de tror att upphovsmännen hade med var och en av böckerna eller filmerna. Håll fram en Mormons bok. Berätta för eleverna att i 1 Nephi 6 förklarar Nephi sin avsikt med att skriva uppteckningen, som så småningom kom att ingå i Mormons bok.

Be eleverna läsa 1 Nephi 6:3–6 och leta efter de ord och uttryck som visar Nephis avsikt med att föra sin uppteckning. (Du kan föreslå att eleverna markerar dessa ord.)

  • Varför var det viktigt att Nephi skrev sådant ”som behagar Gud” och inte sådant ”som behagar världen”?

  • Hur skulle ni uttrycka Nephis avsikt med egna ord? (Det kan vara bra att förklara att uttrycket ”Abrahams Gud och Isaks Gud och Jakobs Gud” syftar på Jesus Kristus. Du kan uppmuntra eleverna att skriva Jesus Kristus i sina skrifter bredvid 1 Nephi 6:4. Du kan också förklara att namnet Jehova syftar på Jesus Kristus. [Se 1 Nephi 19:10; 2 Nephi 11:4, 6–7; se också Handledning för skriftstudier, ”Jesus Kristus”.]

För att hjälpa eleverna inse att Mormons bok är ännu ett Jesu Kristi testamente ber du dem slå upp Handledning för skriftstudier och ögna igenom alla rubriker under uppslagsordet ”Jesus Kristus”. Be dem nämna några sätt på vilka Mormons bok undervisar om Frälsarens mission.

Be en elev skriva följande sanning på tavlan: En avsikt med Mormons bok är att förmå alla människor att komma till Jesus Kristus.

  • Om ni förstod Nephis avsikt med att skriva uppteckningen, hur skulle det då kunna påverka hur ni planerar att studera Mormons bok i år?

Berätta hur Mormons bok har hjälpt dig att komma vår himmelske Fader och Frälsaren närmare. Be eleverna berätta hur Mormons bok har påverkat deras liv och fört dem närmare vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Uppmuntra dem att inom den närmaste framtiden berätta för en kamrat, vän eller familjemedlem om sina känslor för Mormons bok och att bära vittnesbörd om Jesus Kristus.

1 Nephi 9

Nephi för uppteckningar på två slags plåtar

Visa eleverna en historiebok och tala om för dem vilken tidsperiod den omspänner. Visa därefter en personlig levnadshistoria eller dagbok som omspänner en del av samma tidsperiod. (Om lämpligt kan du läsa för eleverna ur dagboken om en andlig upplevelse.)

  • Hur skiljer sig de här två historietexterna åt när det gäller varför de skrevs?

  • Är någon av texterna av större värde än den andra? På vilket sätt då? (Var och en av texterna är värdefull av olika skäl.)

  • Vad finns det för likhet mellan de här texterna och Mormons bok?

Tala om att Nephi i 1 Nephi 9:1–5 berättar att han för uppteckningar på två uppsättningar plåtar.

På den ena uppsättningen plåtar, nu bekanta som Nephis större plåtar, skrev han en ”berättelse om [sitt] folks historia” (1 Nephi 9:2). Den här historien innehåller ”en berättelse om kungarnas regering och [hans] folks krig och stridigheter” (1 Nephi 9:4). Det var den första uppteckning som Nephi gjorde, men den ingår inte i det som nu är Mormons bok.

På den andra uppsättningen plåtar, nu bekanta som Nephis mindre plåtar, skrev han om ”[sitt] folks andliga verksamhet” (1 Nephi 9:3). Du kan behöva förklara att uttrycket andlig verksamhet syftar på religiös undervisning och religionsutövning. Nephis uppteckning på de mindre plåtarna finns nu i 1 Nephi och 2 Nephi.

För att hjälpa eleverna hålla isär de mindre plåtarna och de större plåtarna när de läser 1 Nephi 9 skriver du följande på tavlan: ”dessa plåtar” = de mindre plåtarna och ”de andra plåtarna” = de större plåtarna. (Du kan föreslå att eleverna skriver de här orden i sina skrifter bredvid verserna i fråga.) I 1 Nephi 9 syftar uttrycket ”dessa plåtar” alltid på de mindre plåtarna. Uttrycket ”de andra plåtarna” syftar på de större plåtarna.

Be en elev läsa 1 Nephi 9:3, 5–6 högt.

  • Vilka skäl anför Nephi för att göra de mindre plåtarna? Hur visar de här förklaringarna att Nephi hade tro på Herren?

Berätta att nästan tusen år senare skrev profeten Mormon ett sammandrag eller en förkortad version av alla de uppteckningar som hans folk gjort. Det blev det som nu är Mormons bok. När han gjorde det här sammandraget fann han Nephis mindre plåtar och tog med dem i sin uppteckning.

Be en elev läsa Mormons ord 1:3–7 högt. Berätta att Mormon skrev de här orden omkring 385 e.Kr., vid tidpunkten för det sista slaget mellan nephiterna och lamaniterna. När eleverna läser de här verserna ber du dem söka skälen som Mormon gav för att ta med Nephis mindre plåtar i sitt sammandrag.

Läs följande uttalande av äldste Marvin J. Ashton i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Marvin J. Ashton

”Ibland när vi blir ombedda att lyda så vet vi inte varför, annat än att Herren har befallt det … Nephi följde anvisningar han fick även om han inte till fullo förstod den visa avsikten bakom dem. Hans lydnad blev till välsignelse för människor i hela världen” (”Who Will Forfeit the Harvest?”, Ensign, nov. 1978, s. 51).

Framhåll att Nephis och Mormons exempel lär oss att vi ska lyda Guds befallningar och följa Andens maningar även då vi inte helt förstår skälet för dem.

  • Varför är det viktigt att lyda Guds befallningar och följa Andens maningar även då vi inte helt förstår skälet för dem?

  • När har ni lytt Herren eller följt en särskild ingivelse utan att helt förstå skälen?

  • Hur kan vi få större tillförsikt och mod att trofast lyda Guds befallningar?

Vittna om att när vi lyder Guds befallningar och den Helige Andens maningar får vi större insikt om skälen för dem. Då ska Herren välsigna oss för vår trofasthet.

Låt en elev läsa följande förklaring högt. (Du kan ge varje elev en liten kopia så att de kan följa med när eleven läser och sedan stoppa in den i sina skrifter för framtida bruk.)

Åtminstone en del av Herrens ”vis[a] avsikt” (1 Nephi 9:5; Mormons ord 1:7) med att Nephi förde två uppteckningar visade sig när Joseph Smith översatte Mormons bok. Joseph översatte ursprungligen Mormons sammandrag av Nephis större plåtar. Martin Harris som hade hjälpt Joseph ville visa översättningen för sin hustru och sin familj. Motvilligt lät profeten honom ta med sig de 116 manuskriptsidor som vid den här tidpunkten hade blivit översatta. De 116 sidorna blev stulna och till följd av detta blev Joseph Smith tillfälligt berövad plåtarna, urim och tummim och gåvan att översätta (se L&F 3:14).

Efter att Joseph Smith hade omvänt sig under en tid (se L&F 3:10) sade Herren åt honom att inte översätta den förlorade delen på nytt (se L&F 10:30). Han befallde honom att i stället översätta Nephis mindre plåtar (se L&F 10:41), som omspänner samma tidsperiod. Han talade om för Joseph att de som stulit de 116 sidorna hade ändrat dem och planerade att använda dem så att människor skulle misstro verket (se L&F 10:10–19). Herren hade förutsett dessa händelser många hundra år tidigare och hade tillhandahållit den andra uppteckningen för att på så sätt omintetgöra Satans plan. (Se History of the Church, 1:20–23; L&F 10:38–46.)

Be eleverna läsa 1 Nephi 9:6 tyst för sig själva. Be dem finna den lärosats som Nephi undervisar om i den här versen. Be en elev skriva följande princip på tavlan: Gud vet allt och bereder en utväg att utföra alla sina verk.

  • Varför är det till stor hjälp att veta att ”Herren vet allt från begynnelsen”? (1 Nephi 9:6; se också 2 Nephi 9:20; Mormons ord 1:7.)

  • Hur kan den här lärosatsen påverka ert levnadssätt? (I samband med att eleverna besvarar frågan kan du berätta hur den här lärosatsen har gett dig större tro, hopp och tillit till Gud.)

  • Hur kan den här lärosatsen hjälpa er när ni ställs inför prövningar? (Ett möjligt svar kan vara att vi kan finna tröst i tillförsikten att Gud ser utgången av våra prövningar och svårigheter även om vi inte själva gör det. Och genom den Helige Anden kan han ge oss kraft, tröst och vägledning så att vi övervinner eller uthärdar livets svårigheter.)

Ge uttryck åt din övertygelse att Gud vet allt och därmed vad som är bäst för vart och ett av sina barn. Hjälp eleverna förstå att de livet igenom kommer att få befallningar och inspiration från Gud som de kanske till en början inte helt begriper, men om de lyder Herrens befallningar och den Helige Andens maningar så blir detta till välsignelse för dem och för andra.

Kommentarer och bakgrundsinformation

1 Nephi 6:4. ”Abrahams Gud och Isaks Gud och Jakobs Gud”

President Ezra Taft Benson förklarade att när det talas i skrifterna om Abrahams, Isaks och Jakobs Gud så är det Jesus Kristus som åsyftas: ”Vi måste komma ihåg vem Jesus var innan han föddes. Han var alltings Skapare, den store Jehova, Lammet som är slaktat från världens grundläggning, Abrahams, Isaks och Jakobs Gud. Han var och är Israels Helige” (”Five Marks of the Divinity of Jesus Christ”, Ensign, dec. 2001, s. 10).

1 Nephi 9:6. Gud vet allt från begynnelsen

Vi kan lita på att Gud vet allt. ”Om Gud inte hade kunskap om allt, kunde han inte frälsa någon av sina skapade varelser, men eftersom han vet allt, från begynnelsen till änden, kan han ge sina skapade varelser denna kunskap genom vilken de får del av evigt liv. Om människorna inte hade en inneboende tro på att Gud vet allt vore det omöjligt för dem att utöva tro på honom” (Lectures on Faith [1985], s. 51–52).