Bibliotek
Lektion 27: 2 Nephi 5


Lektion 27

2 Nephi 5

Inledning

Nephi och de som följde honom lyssnade till Herrens varning att de skulle fly undan Laman, Lemuel och Ismaels söner. De levde i rättfärdighet och lycka medan däremot Lamans och Lemuels efterföljare blev avskurna från Herren.

Lektionsförslag

2 Nephi 5:1–8

Herren skiljer Nephis och Lamans och Lemuels efterföljare från varandra

Be eleverna fundera över några svårigheter och val som de står inför. Uppmuntra dem att tänka på de här personliga svårigheterna när de studerar hur Nephi reagerade på svårigheter. Påminn dem om att när Lehi dog blev Nephi familjens andlige ledare. Be eleverna läsa 2 Nephi 5:1–4 tyst för sig själva och ta reda på vilken svårighet Nephi stod inför.

  • Vad gjorde Nephi enligt 2 Nephi 5:1 för att finna en lösning på sin svårighet?

  • Vad traktade Laman och Lemuel efter trots att Nephi hade bett Herren om hjälp?

När eleverna besvarar frågorna kan du gärna framhålla att vi kanske inte alltid får svar på våra böner omedelbart eller på det sätt vi hoppas.

Be en elev läsa 2 Nephi 5:5–8 högt. Be klassen vara uppmärksam på hur Herren hjälpte Nephi och dem som följde med honom.

Be eleverna sammanfatta vad de lärt sig i 2 Nephi 5:1–8. En sanning som du kanske kunde betona är att Herren leder dem som trofast vänder sig till honom i bön. I samband med dessa verser ställer du följande frågor:

  • Varför är det viktigt att fortsätta att vara trofast när vi inte får svar på våra böner omedelbart eller på det sätt vi hoppas?

  • På vilka sätt kan Herren tänkas varna oss?

När eleverna besvarar frågan, fundera då på att läsa följande uttalande av president Boyd K. Packer i de tolv apostlarnas kvorum:

”Vi kan inte vika av på fel väg utan att först ha åsidosatt en varning” (citerad i Kenneth Johnson, ”Ge efter för den Helige Andens maningar”, Liahona, nov. 2002, s. 90).

  • På vilka sätt kan vi följa Nephis exempel när vi ställs inför svårigheter?

När eleverna diskuterar 2 Nephi 5:1–8 framhåll då att nephiternas och lamaniternas åtskiljande var följden av Lamans och Lemuels hat till Nephi. Det här tillståndet fortsatte i århundraden, och Lamans och Lemuels efterkommande lärde sina barn att hata Nephis efterkommande (se Mosiah 10:12–17).

2 Nephi 5:9–18, 26–27

Nephiterna lever på ett sätt som bringar lycka

Läs 2 Nephi 5:27 högt tillsammans. Uppmuntra gärna eleverna att markera den här versen. Skriv ordet lycka på tavlan.

  • Vad tror ni menas med att leva ”på ett sätt som [bringar] lycka”?

Be en elev högt läsa följande uttalande av äldste Marlin K. Jensen i de sjuttios kvorum:

Bild
Äldste Marlin K. Jensen

”Det finns oföränderliga principer och sanningar som för med sig lycka i livet. Det här ämnet har intresserat mig i många år därför att även om jag blivit rikligen välsignad och har all anledning att vara lycklig så känns det ändå ibland svårt. Jag är inte alltid benägen till lycka och gladlynthet som vissa andra tycks vara.

Av det skälet fångades min uppmärksamhet för många år sedan av ett skriftställe i Mormons bok … Nephi grundade ett samhälle som byggde på evangeliets sanningar. Han sade om det samhället: ’Och det hände sig att vi levde på ett sätt som bringade lycka’ (2 Nephi 5:27). Det här skriftstället gjorde djupt intryck på mig … Jag undrade … vilka ingredienser som ingår i ett lyckligt samhälle och liv och började utforska Nephis skrifter för att finna ledtrådar. Jag … föreslår att du utforskar det här för egen del. Det kan bli en livslång och givande strävan …

 Samma mönster och ingredienser i det dagliga livet som gjorde det möjligt för Nephi och hans folk att vara lyckliga 560 år före Kristus fungerar lika bra i dag” (”Living after the Manner of Happiness”, Ensign, dec. 2002, s. 56, 61).

Uppmuntra eleverna att följa äldste Jensens förslag. Be dem läsa 2 Nephi 5:6, 10–18, 26–27 tyst för sig själva och leta efter de ”ingredienser som ingår i ett lyckligt samhälle och liv”. Uppmuntra dem gärna att markera de principer som bidrog till nephiternas lycka. Efter några minuter ber du några elever att skriva på tavlan vad de hittade. (I svaren kan ingå att Nephi och de som följde honom tog med sig sina familjer [se vers 6], lydde Herren [se vers 10], arbetade flitigt för att försörja sig själva [se verserna 11, 15–17], tog med sig skrifterna [se vers 12], byggde ett tempel [se vers 16] och följde rättfärdiga ledare [se verserna 18, 26].)

Be eleverna välja en av principerna på tavlan och berätta hur dessa principer har hjälpt dem att ”lev[a] på ett sätt som bringa[r] lycka”.

Beroende på vad eleverna betonar kan du gärna ställa några följdfrågor som:

  • Vilka välsignelser fick folket enligt 2 Nephi 5:10–11, 16 för att de höll Herrens bud? När har ni känt att Herren var med er? Hur har Herrens inflytande i ert liv bidragit till er lycka?

  • Hur kan templet ha hjälpt folket att ”lev[a] på ett sätt som bringade lycka”? Hur har templet gjort er eller någon ni känner lyckligare?

  • Hur bidrar hårt arbete till lycka?

Be eleverna sammanfatta vad de lärt sig om hur de kan bli lyckligare. Även om eleverna berättar om olika principer förvissar du dig om att de förstår att vår lycka tilltar när Jesu Kristi evangelium blir ett sätt att leva vårt liv. Skriv gärna den här principen på tavlan.

Uppmana eleverna att granska sitt liv och besluta sig för något som de ska göra för att i högre grad leva på ett sätt ”som bringa[r] lycka”. Uppmuntra dem att skriva den här handlingen i sina skriftdagböcker eller studieanteckningsböcker. Bär ditt vittnesbörd om principer och bruk som fört med sig lycka i ditt liv.

2 Nephi 5:19–25

Lamaniterna förbannas på grund av olydnad

Be eleverna läsa 2 Nephi 5:19–24 tyst för sig själva och leta efter skillnader i lamaniternas och nephiternas levnadssätt.

  • Vad blev enligt 2 Nephi 5:20 följden av lamaniternas olydnad?

  • Hur hjälper er 2 Nephi 5:21 att förstå varför lamaniterna blev avskurna från Herren? (Du kan vid behov förklara att flinta är en hård mineral. Genom att säga att lamaniterna ”hade blivit som flinta” betonade Nephi hur hårdhjärtade de var.)

  • Vad sade Herren skulle drabba nephiter som gifte sig med lamaniter som hade förkastat evangeliet? (Se 2 Nephi 5:23.)

  • Varför är det viktigt att inte dejta och gifta sig med dem som inte hörsammar Herren? Hur tror ni att er strävan att leva efter evangeliet påverkas av de personer ni dejtar och så småningom gifter er med? (Det kan vara bra att påminna eleverna om det råd som första presidentskapet har gett: ”Välj att bara dejta personer som har höga normer och i vars sällskap du kan uppehålla dina normer” [Vägledning för de unga (häfte, 2011), s. 4].)

  • Vilka principer lär vi oss i 2 Nephi 5:20–24? (När eleverna berättar om principer förvissa dig då om att de förstår att när människor förhärdar sina hjärtan mot Herren, då avskiljer de sig från honom.)

Betona att 2 Nephi 5 skildrar den stora kontrasten mellan nephiterna och lamaniterna. Vi kan välja vilket exempel vi ska följa. Uppmuntra eleverna att komma ihåg vad de beslutade sig för att göra för att i högre grad leva ”på ett sätt som bringa[r] lycka”. Ge uttryck åt din tillförsikt att de kan följa nephiternas exempel och vara lyckliga.

Kommentarer och bakgrundsinformation

2 Nephi 5:5–9. Skilja oss från ogudaktighet

Det finns tillfällen när det är nödvändigt att fly kroppsligen från ondska liksom Nephi gjorde och de som följde honom. Men ibland är det kanske inte möjligt att avlägsna sig kroppsligen från ogudaktighet. Äldste Richard G. Scott i de tolv apostlarnas kvorum förklarade hur vi kan skydda oss i sådana situationer:

”Gud har gett oss ett sätt att leva i denna värld utan att förorenas av de fördärvliga påtryckningar som sprider sig överallt på den. Du kan leva ett dygdigt, produktivt och rättfärdigt liv genom att följa den skyddsplan som upprättades av vår Fader i himlen: hans lycksalighetsplan. Den finns i skrifterna och i inspirerade tillkännagivanden av hans profeter. …

Håll dig borta från världens ogudaktighet. Vet att Gud är den som styr. Med tiden kommer Satan att misslyckas totalt och bli straffad för sin djupa ondska. Gud har en särskild plan för ditt liv. Han uppenbarar delar av denna plan för dig när du söker efter den med tro och ständig lydnad. Hans Son har gjort dig fri – inte från följderna av dina handlingar, men fri att välja. Guds eviga avsikter för dig är att du ska få framgång i detta jordeliv. Hur ogudaktig världen än blir, kan du göra dig förtjänt av denna välsignelse. Sök och var uppmärksam på den personliga vägledning som ges till dig genom den Helige Anden. Fortsätt att vara värdig att motta den. Nå ut till andra som snubblar och är förvirrade och som är osäkra på vilken väg de ska gå” (”Hur vi kan leva ett gott liv mitt i den ökande ondskan”, Liahona, maj 2004, s. 100, 102).

2 Nephi 5:11, 13. ”Vi hade mycket stor framgång”

I 2 Nephi 5:11, 13 berättar Nephi om sitt folks välstånd, att de födde upp flockar och hjordar och fick rika skördar. Vi förbinder ofta välstånd med materiella välsignelser. President Heber J. Grant sade att sant välstånd innebär mer än rikedom och världens materiella ting:

”När jag säger välstånd tänker jag inte bara på kronor och ören. … Vad jag räknar som verkligt välstånd, det som är av allra största värde för varje levande man och kvinna, är att tillväxa i kunskap om Gud, i vårt vittnesbörd, i förmågan att leva efter evangeliet och inspirera våra familjer att göra detsamma. Detta är välstånd i ordets rätta bemärkelse” (Kyrkans presidenters lärdomar: Heber J. Grant [2002], s. 120).

2 Nephi 5:10–18, 26–27. ”På ett sätt som bringade lycka”

Profeten Joseph Smith förklarade att det finns en väg som leder till lycka: ”Lycka är vår tillvaros syftemål och bestämmelse och ska bli dess slutmål, om vi fullföljer den väg som leder till lycka. Den vägen är dygd, rättrådighet, trofasthet, helighet och hållandet av Guds bud” (History of the Church, 5:134–135).

President Gordon B. Hinckley sade: ”Lycka är resultatet av rättfärdighet. ’Ogudaktighet har aldrig inneburit lycka’ (Alma 41:10). Synd har aldrig inneburit lycka. Själviskhet har aldrig inneburit lycka. Girighet har aldrig inneburit lycka. Lycka ligger i att leva efter principerna i Jesu Kristi evangelium” (i ”Fast-Paced Schedule for the Prophet”, Church News, 20 apr. 1996, s. 3).

2 Nephi 5:16. ”Jag, Nephi, byggde ett tempel”

Äldste Marlin K. Jensen i de sjuttios kvorum sade att vi blir lyckliga om vi går i templet:

”Nephi skrev: ’Och jag, Nephi, byggde ett tempel’ (2 Ne 5:16). Nephis tempel kan ha skilt sig i vissa avseenden från våra nutida tempel, men huvudsyftet med det var sannolikt detsamma: att undervisa och orientera Guds barn om hans plan för deras lycka och att tillhandahålla de förrättningar och förbund som fordras för att de ska kunna uppnå den lyckan.

Efter att ha levt på denna goda jord i över fem årtionden kan jag verkligen säga att de personer jag känner som är mognast i andligt avseende och lyckligast är de som ivrigast går i templet. Och det på goda grunder. Det är i templet som vi ges en fullständig överblick över Guds plan för oss, och för varje gång vi får den så fördjupas vår insikt i hans sätt att leva och stärks vår beslutsamhet att leva vårt liv så. …

Ett utmärkt test på hur bra det går för oss i vår strävan att komma till Kristus kan vara hur vi känner inför templet och det vi upplever där. Tempel kan vara synonymt med lycka och glädje. Det var det för Nephi och hans folk” (”Living after the Manner of Happiness”, Ensign, dec. 2002, s. 60).

2 Nephi 5:20–25. Förbannelsen över lamaniterna

I 2 Nephi 5:20–25 finner vi svaren på minst fyra frågor om den förbannelse som kom över lamaniterna:

1. Vad bestod förbannelsen i?

Vad förbannelsen bestod i definieras klart och tydligt i 2 Nephi 5:20: att ”bli avskur[en] från Herrens närhet”. Förbannelsen bestod inte i lamaniternas mörka hud.

2. Vad var orsaken till förbannelsen?

Enligt 2 Nephi 5:21 kom förbannelsen över lamaniterna ”för deras ondskas skull” och för att de ”hade förhärdat sina hjärtan mot [Herren]”. Ända sedan Adams fall har ogudaktighet alltid lett till att människor blir avskurna från Herrens närhet (se 1 Ne. 2:21; 2 Ne. 4:4; 9:6; Alma 9:13; Eth. 10:11).

3. Varför sattes ett tecken i form av mörk hud på lamaniterna?

Det var ett kännetecken för särskilda omständigheter. Nephi förklarade det här och sade att ”Herren Gud [lät] dem få en mörk hud, för att de [lamaniterna] inte skulle vara tilltalande för [hans] folk” (2 Ne. 5:21). Alma gav en liknande förklaring: ”Lamaniternas hud var mörk enligt det märke som sattes på deras fäder … så att Herren Gud därigenom skulle kunna bevara sitt folk, för att de inte skulle blandas och tro på falska traditioner” (Alma 3:6, 8). Dessa förklaringar stämmer överens med andra varningar i skrifterna om att Herrens folk inte ska gifta sig med dem som inte är troende eftersom följden ofta blir att de rättfärdiga vänder sig bort ifrån Herren (se 5 Mos. 7:2–4; 1 Kung. 11:4; 2 Kor. 6:14; L&F 74:5).

4. Vad blev följden av förbannelsen?

På grund av förbannelsen – att vara avskuren från Herrens närhet – blev lamaniterna ”ett lättjefullt folk fulla av svek och förslagenhet” (2 Ne. 5:24).

Den här förbannelsen vilade över folket lika länge som de var ogudaktiga. När lamaniterna omvände sig och valde att leva efter evangeliet ”[följde] Guds förbannelse dem inte längre” (Alma 23:18). Det finns många exempel i Mormons bok på lamaniter som omvände sig och fick Herrens andes ledning. Helamans bok berättar om en tid när lamaniterna var rättfärdigare än nephiterna (se Hel. 13:1).