Bibliotek
Lektion 91: Alma 33


Lektion 91

Alma 33

Inledning

En grupp zoramiter ville veta hur de skulle följa Almas råd att så Herrens ord i hjärtat och utöva tro. Alma undervisade dem med hjälp av skrifterna om tillbedjan, bön och den barmhärtighet som Gud visar oss på grund av Frälsaren. Han uppmuntrade dem att förtrösta på Jesus Kristus och tro på hans försonings kraft.

Obs: Lektion 94 ger tre elever tillfälle att undervisa. Välj gärna ut de tre eleverna redan nu och ge dem kopior av de angivna delarna så att de kan förbereda sig. Uppmuntra dem att studera lektionsstoffet under bön och att söka den Helige Andens vägledning så att de vet hur de ska anpassa lektionen efter klasskamraternas behov.

Lektionsförslag

Alma 33

Alma undervisar zoramiterna om att börja tro på Jesus Kristus

Skriv utöva på tavlan.

  • Vad innebär det att utöva något? (Att vara i [stadigvarande] verksamhet med en viss typ av aktivitet eller att göra bruk av eller bruka.)

Be eleverna läsa Alma 33:1 tyst för sig själva och ta reda på vad det var zoramiterna ville veta i fråga om det som de skulle utöva. Efter att eleverna berättat vad de hittat skriver du följande fråga på tavlan: Hur utövar vi tro? Be eleverna leta efter tre svar på den här frågan när de studerar och diskuterar Alma 33.

Berätta att när Alma började besvara zoramiternas fråga om hur de skulle utöva tro, rättade han till en felaktig uppfattning som de hade om tillbedjan. Be en elev läsa Alma 33:2 högt. Be klassen urskilja zoramiternas felaktiga uppfattning när det gällde tillbedjan av Gud.

  • Varför trodde zoramiterna att de inte kunde tillbe Gud? (Därför att de inte fick komma in i synagogorna.)

Be eleverna sammanfatta vad de lärde sig i Alma 31 om zoramiternas tillbedjan. (Se Alma 31:22–23. Zoramiterna uppsände samma bön en gång i veckan i synagogan och talade sedan inte mer om Gud den veckan.)

  • Varför är detta att gå i kyrkan en viktig del av vår tillbedjan? Vad finns det för andra sätt att tillbe Gud förutom att gå i kyrkan?

Berätta att Alma citerade profeten Zenos för att rätta till zoramiternas felaktiga uppfattningar om tillbedjan av Gud. Be eleverna läsa Alma 33:3 tyst för sig själva och leta efter ordet som Alma använder omväxlande med tillbedjan. (Ordet är bön.)Be eleverna läsa Alma 33:4–10 och hitta varje situation i vilken Zenos sade att han bad.

  • När bad Zenos och var?

  • Vad lärde Alma folket om tillbedjan när han citerade Zenos ord? (Hjälp eleverna urskilja följande sanning: Vi kan ständigt tillbe Herren genom bön.)

Rikta elevernas uppmärksamhet på frågan på tavlan: Hur utövar vi tro? Skriv alltid be under frågan.

  • På vad sätt är bön att utöva tro på vår himmelske Fader och Jesus Kristus?

  • När har ni bett i en situation som Zenos nämnde? Hur besvarades er bön? (Påminn eleverna om att de inte behöver berätta om upplevelser som är alltför för personliga.)

Be eleverna läsa Alma 33:4–5, 8–9 tyst för sig själva och vara uppmärksamma på uttryck som rör Guds barmhärtighet (som till exempel ”du är barmhärtig” och ”du var barmhärtig”).

För att hjälpa eleverna se sambandet mellan Jesu Kristi försoning och vår himmelske Faders barmhärtighet ber du en elev högt läsa Alma 33:11–16. Be klassen följa med i texten och vara uppmärksam på ett uttryck som förekommer fyra gånger i dessa verser, en gång i lätt varierad form. (Uttrycket är ”på grund av din Son”, alternativt ”tack vare din Son”. Uppmuntra gärna eleverna att markera det här uttrycket.)

  • Vad tror ni Zenos menade när han sade: ”Du har vänt bort dina straffdomar på grund av din Son?” (Hjälp eleverna urskilja följande sanning: Vår himmelske Fader visar barmhärtighet mot oss på grund av Jesu Kristi försoning så att vi kan få förlåtelse för våra synder. Föreslå gärna att eleverna skriver den här sanningen i sina skrifter i närheten av Alma 33:11–16.)

För att hjälpa eleverna förstå den barmhärtighet som visas oss genom Jesu Kristi försoning, skulle du kunna läsa följande berättelse som citerades av president Gordon B. Hinckley:

Bild
President Gordon B. Hinckley

”Läraren sade: ’God morgon pojkar, vi har kommit för att börja med studierna.’ De skrek och gjorde sig lustiga så högt de kunde. ’Jag vill att vi ska ha en bra skola, men jag erkänner att jag inte vet hur det ska gå till om ni inte hjälper mig. Låt oss säga att vi har några regler. Ni talar om dem för mig, så skriver jag upp dem på tavlan.’

En av pojkarna skrek: ’Inte stjäla!’ En annan skrek: ’Komma i tid!’ Till slut fanns det tio regler på tavlan.

Läraren sade: ’En lag duger ingenting till om det inte finns ett straff förknippat med den. Vad ska vi göra med den som bryter mot reglerna?’

’Piska honom på ryggen tio gånger när han inte har rocken på sig’, löd svaret från klassen.

’Det var ganska allvarligt, pojkar. Är ni säkra på att ni kan stå fast vid det?’ En annan ropade: ’Jag stöder förslaget’, och läraren sade: ’Jaha , då säger vi så! Ordning i klassen!’

Efter ett par dagar upptäckte ’store Tom’ att någon hade stulit hans lunch. De fann tjuven – en liten hungrig pojke på omkring tio år. ’Vi har hittat tjuven och han måste straffas enligt er regel – tio slag över ryggen. Jim, kom fram hit!’ sade läraren.

Den lille pojken kom sakta fram på darrande ben med en stor rock som var knäppt upp till halsen och vädjade: ’Magistern, du kan slå mig så hårt som du vill, men snälla, ta inte av mig rocken!’

’Ta av dig rocken’, sade läraren. ’Du hjälpte till att bestämma reglerna!’

’O magistern, tvinga mig inte!’ Han började knäppa upp knapparna och vad fick läraren se? Pojken hade ingen skjorta på sig och visade upp en benig liten handikappad kropp.

’Hur kan jag piska det här barnet?’ tänkte han. ’Men jag måste, jag måste göra något om jag ska kunna bli kvar i skolan.’ Det var dödstyst.

’Varför har du ingen skjorta på dig, Jim?’

Han svarade: ’Min far dog och min mor är mycket fattig. Jag har bara en skjorta och hon tvättar den i dag. Jag tog på mig min brors stora rock för att hålla mig varm.’

Läraren, som hade käppen i handen, tvekade. Just då ställde sig ’store Tom’ upp och sade: ’Magistern, om du inte har något emot det så tar jag emot Jims slag i hans ställe.’

’Nåväl, det finns en viss lag som säger att man kan bli ställföreträdare för någon annan. Går alla med på det?’

Toms rock åkte av och efter fem slag gick käppen sönder! Läraren gömde ansiktet i händerna och tänkte: ’Hur ska jag kunna fullfölja denna hemska uppgift?’ Sedan hörde han snyftningar från klassen och vad fick han se? Lille Jim hade sträckt sig upp och lagt armarna om Toms hals. ’Tom, jag är ledsen att jag stal din lunch, men jag var hemskt hungrig. Tom, jag kommer att älska dig tills jag dör för att du tog emot mina slag! Ja, jag kommer att älska dig för evigt!’” [Okänd författare.]

Efter att ha citerat berättelsen sade president Hinckley: ”För att använda ett uttryck från denna lilla berättelse, så har Jesus ’tagit emot mina slag’ i mitt ställe och i ert ställe” (”Den förunderliga och sanna berättelsen om julen”, Liahona, dec. 2000, s. 5–6).

  • Vad har det här för samband med Almas undervisning om Frälsarens försoning? (Förklara vid behov att detta att Tom var villig att ”ta emot Jims slag” symboliserar försoningen. Frälsaren har tagit på sig straffet för våra synder så att vi inte måste utstå det straffet om vi omvänder oss.)

Berätta att efter att Alma hade citerat Zenos ord så fortsatte han med att citera profeten Zenock. Läs Alma 33:15–16 för eleverna. Framhåll att vår himmelske Fader blir vred när människor vägrar inse vad hans Son har gjort för dem.

Be eleverna läsa Alma 33:12–14 tyst för sig själva och ta reda på vilken källa Alma använde när han undervisade om dessa läror.

  • Hur kom det sig att Alma kände till Zenos och Zenocks ord? (Därför att de stod i skrifterna. Framhåll gärna att Almas ord i vers 12 och vers 14 visar att zoramiterna hade tillgång till dessa skrifter. Betona att skrifterna vittnar om Jesus Kristus.)

Skriv studera och tro på skrifterna under frågan på tavlan.

Bild
Mose och kopparormen

Framhåll att Alma också hänvisade till en annan berättelse i skrifterna för att hjälpa zoramiterna få tro på Jesus Kristus. Visa bilden Mose och kopparormen (62202 180; Evangeliebilder [2009], nr 16). Sammanfatta berättelsen genom att tala om att när Mose ledde israeliterna i öknen började många göra uppror mot honom och mot Herren. Följden blev att Herren sände giftiga ormar som bet folket. Folket vände sig till Mose för att få hjälp. Mose bad och Herren sade åt honom att göra sig en orm och sätta upp den på en påle så att folket kunde se på den. Han lydde och gjorde en orm av koppar. (Se 4 Mos 21:4–9.) Be en elev läsa Alma 33:19–20 högt. Be klassen vara uppmärksam på vad som hände med dem som såg på kopparormen och vad som hände med dem som valde att inte se på den.

  • Varför valde många att inte se på den enligt Alma 33:20?

Be eleverna begrunda om de själva skulle se på den om de var i den situationen.

Bild
Korsfästelsen

Visa bilden Korsfästelsen (62505 180; Evangeliebilder, nr 57). Tala om att kopparormen på pålen var en ”symbol” (Alma 33:19), en symbol för något som skulle hända i framtiden. Den symboliserade Jesus Kristus på korset (se Joh. 3:14).

Be eleverna läsa Alma 33:21–23 tyst för sig själva och ta reda på hur Alma liknade den här skildringen vid zoramiternas situation. Efter att eleverna berättat vad de upptäckte kommer du tillbaka till frågan på tavlan: Hur utövar vi tro?

  • Vad lär oss berättelsen om israeliterna och kopparormen att vi måste göra för att bli helade i andligt avseende?

  • Hur besvarar Alma 33:22–23 den här frågan? (Eleverna bör förstå följande sanning: Vi utövar tro genom att välja att tro på Jesus Kristus och hans försoning.)

Skriv tro på Jesus Kristus och hans försoning under frågan på tavlan.

  • Vad ser ni personer göra som tror på Frälsarens försoning, vilken inställning har de?

För att betona att tro på Jesus Kristus är ett val vi gör, riktar du elevernas uppmärksamhet på följande ord i Alma 33:23: ”Allt detta kan ni göra, om ni vill.” Uppmuntra gärna eleverna att markera de här orden.

Skriv följande uttalande på tavlan. Du skulle också kunna uppmuntra eleverna att skriva av det i sina skrifter. (Uttalandet finns i ”Inquire of the Lord” [tal till KUV-lärare, 2 feb. 2001], s. 1, si.lds.org.)

”Varje barn i varje generation väljer att tro eller att inte tro. Tron är inte ett arv, den är ett val” (president Henry B. Eyring).

Be eleverna besvara en av följande frågor i sina skriftdagböcker eller studieanteckningsböcker. (Skriv gärna de här frågorna på tavlan före lektionen eller på ett utdelningsblad eller läs dem långsamt så att eleverna kan skriva dem.)

  • Hur har ditt vardagsliv påverkats av din tro på Frälsaren?

  • Hur har ditt personliga skriftstudium stärkt din tro på vår himmelske Fader och Jesus Kristus?

  • Hur har daglig bön och tillbedjan stärkt din tro på vår himmelske Fader och Jesus Kristus?

  • Vad tror du att din himmelske Fader vill att du ska göra för att utöva större tro?

Be några elever berätta om sina svar. Vittna om hur viktigt det är att välja att tro på Frälsaren.