Bibliotek
Lektion 68: Mosiah 28–29


Lektion 68

Mosiah 28–29

Inledning

Efter att ha blivit omvända fick kung Mosiahs söner en stark önskan att predika evangeliet för lamaniterna. Mosiah bad Herren om råd och fick till svar att Herren skulle välsigna dem med framgång och beskydda dem, så Mosiah tillät dem att ge sig i väg. Vid samma tidpunkt arbetade Mosiah på de heliga uppteckningar som hade anförtrotts åt honom. Han översatte jarediternas uppteckningar och överlämnade sedan alla uppteckningar till Alma den yngre. Eftersom hans söner hade avböjt att efterträda honom som kung införde han en ny styrelseform i landet som innebar att kungen ersattes av domare.

Lektionsförslag

Mosiah 28:1–9

Mosiahs söner har en önskan att predika evangeliet för lamaniterna

Skriv följande påståenden på tavlan före lektionen:

  1. Jag har en uppriktig önskan att andra ska få evig lycka.

  2. Jag är villig att göra uppoffringar för att hjälpa andra.

  3. Jag har en önskan att berätta för andra om evangeliet.

Börja lektionen med att be eleverna titta på påståendena på tavlan och sedan tyst bedöma var de själva står i de här avseendena. Be dem använda en skala från 1 till 10, där 1 betyder att påståendet inte stämmer bra in på dem och 10 att påståendet stämmer utmärkt in på dem.

Be eleverna läsa Mosiah 27:8–10 tyst för sig själva.

  • Var skulle Alma och Mosiahs söner ha hamnat på den här skalan vid den här tidpunkten i deras liv?

Be en elev läsa Mosiah 28:1–4 högt.

  • Var skulle Mosiahs söner ha hamnat på samma skala efter sin omvändelse? Vilka uttryck i Mosiah 28:1–4 visar hur mycket de hade förändrats?

  • Varför förändrades Mosiahs söners önskningar? (De utövade tro på Jesus Kristus, omvände sig från sina synder och blev omvända [se Mosiah 27:34–36]. Hänvisa gärna till Mosiah 28:4 och betona att Herrens ande påverkade dem.)

  • Med tanke på vad ni har lärt er om lamaniterna på den tiden, vilka svårigheter tror ni att missionärer skulle kunna råka ut för bland dem?

  • Hur trodde Mosiahs söner enligt Mosiah 28:2 att de skulle kunna hjälpa lamaniterna om de predikade evangeliet för dem?

  • Hur påverkade Mosiahs söners omvändelse deras önskan att berätta om evangeliet? Vilka principer lär vi oss av deras erfarenheter? (Sammanfatta elevernas svar genom att skriva följande princip på tavlan: När vår omvändelse fördjupas får vi en starkare önskan att berätta om evangeliet.)

Bild
Äldste Dallin H. Oaks

Be en elev läsa följande uttalande av äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum. Uppmuntra gärna eleverna att skriva det här uttalandet i marginalen i skrifterna bredvid Mosiah 28:1–4.

”Intensiteten i vår önskan att dela med oss av evangeliet är en bra måttstock på vår egen omvändelse” (”Dela med oss av evangeliet”, Liahona, jan. 2002 s. 8).

Be eleverna tänka på hur de fått en starkare önskan att berätta för andra om evangeliet allteftersom de kommit Herren närmare.

  • Vilka erfarenheter i ert liv har fått er att vilja berätta för andra om evangeliet?

Be eleverna föreställa sig att de känner en ung man som är medlem i kyrkan men inte har någon större önskan att gå ut som missionär.

  • Vad kan den här unge mannen göra för att få en starkare önskan att berätta om evangeliet? (När eleverna besvarar frågan, uppmuntra dem då att tänka på sin egen omvändelse till Jesu Kristi evangelium och vad som fått den att fördjupas och hur de skulle kunna rekommendera liknande aktiviteter eller erfarenheter för den här unge mannens del. Hjälp dem inse att en djupare omvändelse ger en starkare önskan att berätta för andra om evangeliet.)

Berätta gärna hur du fick en önskan att undervisa andra om evangeliet och bär vittnesbörd om att när vi kommer Herren närmare och känner hans Ande så får vi en starkare önskan att berätta om evangeliet för andra.

Be eleverna läsa Mosiah 28:5–8 och ta reda på varför Mosiah tillät sina söner att ge sig i väg på en sådan farlig mission.

  • Vilka välsignelser lovade Herren att Mosiahs söner skulle få som svar på Mosiahs bön?

Mosiah 28:10–20

Mosiah översätter jarediternas plåtar och överlämnar dem till Alma

Rita följande på tavlan:

Bild
gold plates and crown

Peka på kronan och be en elev läsa Mosiah 28:10. Be klassen vara uppmärksam på ett problem för kungen i och med att sönerna gick ut som missionärer. (Han måste finna någon som kunde efterträda honom som kung.)

Sammanfatta Mosiah 28:11–19 genom att berätta att Mosiah började bli gammal och att han nu ägnade sin uppmärksamhet åt de heliga uppteckningar som han hade blivit anförtrodd, de uppteckningar som hans far hade gett honom och sagt åt honom att bevara och de uppteckningar som kung Limhi hade gett honom. I egenskap av siare översatte han jarediternas uppteckning – de plåtar som hade hittats av gruppen som kung Limhi skickat ut för att hitta Zarahemlas land (se Mosiah 8:7–9). Rikta elevernas uppmärksamhet på guldplåtarna på tavlan.

Förklara att Mosiah inte bara måste utse någon till ledare för riket utan också ge någon i uppdrag att ha hand om plåtarna. Be eleverna läsa Mosiah 28:20 tyst för sig själva.

  • Vem fick de heliga uppteckningarna?

  • Varför var det ett bra beslut att låta Alma få hand om plåtarna?

Mosiah 29

Folket följer Mosiahs råd att upprätta en styrelseform som innebär att domare regerar

Be eleverna räcka upp handen om de skulle vilja vara kung eller drottning. Be en elev komma fram och ställa sig bredvid kronan på tavlan (eller sätt en papperskrona på hans eller hennes huvud). Be eleven beskriva vilka förmåner han eller hon skulle ha som kung eller drottning.

Be en elev läsa Mosiah 29:1–3 högt.

  • Vem ville folket ha till kung?

  • Vad avstod Mosiahs söner från för att kunna predika för lamaniterna?

  • Vilka chanser och tillfällen avstår unga män och unga kvinnor från eller skjuter på framtiden för att kunna gå ut som missionärer?

Sammanfatta Mosiah 29:4–10 genom att berätta att kung Mosiah var orolig för att om man utsåg en ny kung så skulle det kunna leda till stridigheter och till och med till krig. Han nämnde också andra problem som skulle kunna uppstå om en orättfärdig kung kom till makten. Be eleverna läsa Mosiah 29:16–18 och leta efter de här problemen.

Berätta att kung Mosiah föreslog att nephiterna inte längre skulle ledas av en kung. Han rekommenderade en styrelseform med domare, där domarna valdes genom folkets röst.

Be eleverna läsa Mosiah 29:11, 25 tyst för sig själva och leta efter hur domarna skulle döma folket. (”Enligt Guds bud” och ”enligt de lagar som har givits er av våra fäder”.)

Skriv Mosiah 29:26–27, 30, 33–34, 37–38 på tavlan. Dela upp klassen i par. Be eleverna utforska dessa verser och ta reda på vilket ansvar folket skulle få i den styrelseform som föreslogs av kung Mosiah. Låt varje par diskutera följande frågor. (Skriv gärna frågorna på tavlan eller på ett utdelningsblad.)

  • Vad fanns det för fördelar enligt kung Mosiah med att beslut fattades genom folkets röst? (Han sade att folkets röst vanligtvis inte önskar något som ”strider mot det som är rätt”. Han sade också att varje medborgare borde bära sin del av regeringsbördan och att alla skulle ha ”lika möjligheter”.)

  • Vad skulle hända om folkets röst valde ondska? (Guds straffdomar skulle komma över dem och de skulle förgöras.)

  • Vad tror ni menas med uttrycket ”så att var och en fick bära sin del” i Mosiah 29:34? Hur skulle det här uttrycket kunna tillämpas på medborgares ansvar att ta del i beslutsfattande på kommunal och statlig nivå?

Läs följande uttalande av äldste Neal A. Maxwell i de tolv apostlarnas kvorum:

”För det som händer under kulturers nedgång och fall är både ledare och ledda ansvariga … Det [är] naturligtvis lätt att kritisera dåliga ledare, men vi bör inte bevilja deras efterföljare fribrev” (se ”Omvänd dig från själviskhet”, Liahona, juli 1999, s. 26).

  • Varför det är viktigt att både ledare och ledda är ansvariga för sina handlingar?

  • Vad kan ni göra för att stödja rättfärdiga lagar och ledare? (Hänvisa gärna till Trosartiklarna 1:12.)

Ge uttryck åt din förvissning att även om inte medborgare i alla länder i världen har möjlighet att välja sina ledare så kommer Herren alltid hjälpa dem som förtröstar på honom, var de än bor.

Be en elev läsa Mosiah 29:41–43 högt.

  • Vem utnämnde folket till att bli den förste överdomaren? Motsvarade han förväntningarna på sig att vara en opartisk och rättfärdig ledare? Vad blev följden av hans ledarskap?

Be eleverna berätta med egna ord vad de lärt sig i Mosiah 29. De kanske nämner några av följande sanningar:

Orättfärdigt ledarskap kan leda till stridigheter och synd.

Folkets röst väljer vanligtvis inte något som är orätt.

Om folket väljer ondska kommer Guds straffdomar över dem.

Varje person har plikten att upprätthålla rättfärdiga lagar och ledare.

Avsluta med att bära vittnesbörd om principerna i dagens lektion.

Återblick på Mosiah

Hjälp eleverna att göra en återblick på Mosiahs bok. Be dem tänka på vad de lärt sig i den här boken både i seminariet och i sina personliga skriftstudier. Be dem vid behov ögna igenom boken för att kunna göra det. När de haft tillräcklig tid på sig ber du flera elever berätta om någonting i boken som gjort intryck på dem.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Mosiah 28:3. Önskan att dela med sig av evangeliet

Äldste M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum föreslog ett bra sätt som vi medlemmar kan dela med oss av evangeliet på:

”Nyckeln till framgångsrikt medlemsmissionärsarbete är att utöva tro. Ett sätt ni kan visa er tro på Herren och hans löften är att under bön bestämma ett datum då ni ska ha någon som missionärerna kan undervisa. Jag har fått hundratals brev från medlemmar som har utövat sin tro på detta enkla sätt. Även om en familj inte hade någon särskild person i åtanke som de kunde berätta om evangeliet för, så bestämde de ett datum, bad och pratade sedan med många människor. Herren är den gode herden och han känner sina får som är redo att lyssna till hans röst. Han vägleder oss när vi ber om hans gudomliga hjälp att dela med oss av hans evangelium” (”Att skapa ett hem där evangeliet sprids”, Liahona, maj 2006, s. 86).

Mosiah 29:41–44. Domarnas regering

Den förändring i styrelseformen som instiftades av kung Mosiah var så betydelsefull att från och med den här tidpunkten fram till Kristi födelse (se 3 Ne. 2:8) räknade nephiterna tiden i förhållande till början av domarnas regering. Tidigare räknade nephiterna tiden utifrån det år då Lehi lämnade Jerusalem.