Bibliotek
Lektion 152: Moroni 1–3


Lektion 152

Moroni 1–3

Inledning

Efter att ha gjort sitt sammandrag av Ethers plåtar tänkte Moroni inte skriva mer. Men han blev inspirerad att ”skriva ytterligare något som möjligtvis [kunde] bli av värde för [hans] bröder lamaniterna någon gång i framtiden, enligt Herrens vilja” (Moroni 1:4). Hans ord visar hans trofasthet mot Jesus Kristus, och de beskriver också kortfattat viktiga förrättningar i evangeliet.

Lektionsförslag

Moroni 1

Moroni vandrar för sitt livs säkerhets skull och fortsätter att skriva

Be en elev högt läsa följande berättelse av en ung kvinna som stod för sin övertygelse i skolan:

”Min lärare stod framför klassen och pratade om ett filmklipp som vi skulle titta på … Han … sade nonchalant att … filmen var barnförbjuden. Jag var chockad … Något sådant hade jag inte räknat med.

Jag satt där och funderade på vad jag skulle göra. En tanke återkom hela tiden: Vi har blivit uppmanade att inte titta på stötande filmer. Jag försökte intala mig själv att eftersom jag var i skolan skulle den del av filmen som vi skulle titta på säkert inte vara olämplig. Men tanken på att vi inte ska titta på stötande filmer segrade.

Jag räckte upp handen och inför hela klassen bad jag att få vänta utanför klassrummet medan de tittade på filmen. Jag kände allas blickar när jag sköt in stolen och tog min bok. Jag såg deras ansiktsuttryck. De fattade det inte.

Men jag var glad där jag satt i korridoren. Jag visste att jag hade gjort det rätta, oavsett vad mina klasskamrater eller läraren tyckte. Jag kände mig också starkare. Jag visste att jag inte måste titta på en olämplig film bara därför att min lärare hade presenterat den för oss …

Jag tror att när vi ställs inför svårigheter och står emot dem så blir vi starkare än om vi blir sittande och låter dem hända.

Det här är en inre styrka som vi får genom vår Frälsare. Om vi riktar blicken på honom när vi har det svårt så görs vi starka. Vår tro på honom hjälper oss när vi står inför svårigheter” (Catherine Hall, ”Standing Up, Standing Out”, New Era, feb. 2012, s. 11).

Be eleverna läsa Moroni 1:1–3 tyst för sig själva och se hur Moroni stod ensam i sin tro. Be dem att berätta vad de funnit. Fundera på att ställa följande frågor:

  • Vad innebär det för er att ”[inte] förneka Kristus”?

  • När har ni eller någon ni känner visat beslutsamhet och följt Jesus Kristus trots svårigheter och prövningar?

Förklara att även om Moroni och den unga kvinnan i berättelsen är utmärkta exempel på att inte förneka Jesus Kristus, så kan vi alla fatta små beslut varje dag som visar samma tro, samma lydnad och samma önskan att ”[inte] förneka Kristus”.

  • Hur kan man följa Moronis exempel? (Eleverna kanske föreslår bland annat: inte skämmas för evangeliet och dess normer, hålla buden, vara ett rättfärdigt föredöme, stå fast vid vittnesbördet om Jesus Kristus även när andra inte gör det.)

Be en elev läsa Moroni 1:4 högt. Be klassen följa med i texten och försöka se varför Moroni valde att fortsätta skriva. När eleverna har berättat vad de funnit, framhåller du att Moroni skrev för att det skulle vara till nytta för avkomlingarna till dem som traktade efter hans liv.

  • Vad kan vi lära oss av Moronis önskan att hjälpa lamaniterna? (Vi kan visa vår beslutsamhet att följa Jesus Kristus genom att välja att visa kärlek mot våra fiender.)

Berätta att Moronis beslutsamhet att följa Jesus Kristus fick honom att skriva om några viktiga aspekter av kyrkan som han tyckte var ”av värde” (Moroni 1:4). Uppmuntra eleverna att fundera över hur Moroni 2–3 kan vara av värde för dem när de studerar de här kapitlen.

Moroni 2

Moroni skriver ner Jesu Kristi undervisning om att ge den Helige Andens gåva

Be en ung man komma och ställa sig framför klassen. Be eleverna föreställa sig den här unge mannen i framtiden som heltidsmissionär. Han och hans missionskamrat har undervisat någon om evangeliet som har bestämt sig för att bli döpt. Den unge mannen i er klass ombes utföra konfirmationen och förläna den Helige Andens gåva. Ställ följande fråga till den unge mannen:

  • Hur kan du förbereda dig för att utföra den här förrättningen? (När den unge mannen har besvarat frågan ber du resten av klassen att också komma med förslag.

Berätta att när den uppståndne Frälsaren besökte nephiterna så ”rörde han med sin hand vid de lärjungar som han hade utvalt” och ”gav dem myndighet att ge den Helige Anden” (3 Nephi 18:36–37). I sin uppteckning tog Moroni med några av Frälsarens anvisningar till de tolv nephitiska lärjungarna om hur den Helige Andens gåva ska ges. Be en elev läsa Moroni 2:1–3 högt, och be klassen söka följande information:

  1. Hur den som ska utföra förrättningen ska förbereda sig

  2. Hur förrättningen ska utföras

När eleverna har läst verserna ställer du följande frågor, eller några av dem:

  • Vilket prästadöme krävs för att förläna den Helige Andens gåva? (Melkisedekska prästadömet.)

  • Hur bör en bärare av melkisedekska prästadömet förbereda sig för att ge den Helige Andens gåva? (Han bör ”åkalla Fadern i [Jesu Kristi] namn i mäktig bön”.)

  • Hur tror ni bönen hjälper en att förbereda sig för att utföra en prästadömsförrättning?

  • Hur ska konfirmationsförrättningen utföras? (Genom handpåläggning och i Jesu Kristi namn. Tala om att bärare av melkisedekska prästadömet ska använda vissa ord som del av den här förrättningen. Heltidsmissionärer får små handböcker med anvisningar om hur de ska utföra prästadömets förrättningar och välsignelser.)

Sammanfatta det eleverna har lärt sig hittills genom att skriva följande sanning på tavlan: Bärare av melkisedekska prästadömet förlänar döpta medlemmar i kyrkan den Helige Andens gåva genom handpåläggning.

Moroni 3

Moroni upptecknar Jesu Kristi anvisningar för ordinerande av präster och lärare

En eller två dagar före lektionen ber du en ung man att förbereda sig för att läsa upp sin auktoritetslinje i prästadömet. (Eller också kan du läsa upp din egen auktoritetslinje eller någons i familjen eller en prästadömsledares i församlingen eller grenen.) Förklara att prästadömsbärarens auktoritetslinje går tillbaka till Jesus Kristus. Bärare av melkisedekska prästadömet kan få sin auktoritetslinje genom att kontakta kyrkans huvudkontor eller områdeskontoret. Kyrkan tillhandahåller inte auktoritetslinjer för bärare av aronska prästadömet. Men om en bärare av aronska prästadömet blev ordinerad av en bärare av melkisedekska prästadömet kan han få information om den mannens auktoritetslinje.)

Be eleven att läsa upp sin auktoritetslinje för klassen (eller läs den auktoritetslinje som du själv har tagit med dig till klassen). Uppmuntra honom att berätta vad det betyder för honom att han vet att hans prästadömsauktoritet går tillbaka till Jesus Kristus själv (eller delge dina egna känslor om att prästadömsbärare kan se att deras auktoritetslinje går tillbaka till Frälsaren).

För att hjälpa eleverna förstå att myndigheten att utföra prästadömets plikter kommer från Jesus Kristus och vår himmelske Fader, ber du en elev läsa följande av äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

”För att handla med gudomlig myndighet krävs uppenbarligen mer än bara en överenskommelse mellan människor. Den kan inte frambringas genom teologisk utbildning eller genom ett uppdrag från församlingen. Nej, i Guds bemyndigade verk måste det finnas en kraft som är större än den som redan innehas av människorna i kyrkbänkarna eller på gatorna eller på seminarierna – ett faktum som många uppriktiga religiösa sökare förstod och öppet erkände i generationer före återställelsen …

Som svar på denna tankeväckande fråga kan vi i Jesu Kristi återställda kyrka följa linjen av prästadömsmyndighet från den nyaste diakonen i församlingen, till biskopen som presiderar över honom och till profeten som presiderar över oss alla. Den linjen går tillbaka i en obruten kedja till himmelska budbärare som kom från Guds Son själv med denna enastående gåva från himlen” (”Vårt mest framträdande kännetecken”, Liahona, maj 2005, s. 44).

  • Varför är det viktigt för er att veta att varje prästadömsbärare i vår kyrka kan spåra sin myndighet tillbaka till Jesus Kristus?

Be en elev läsa Moroni 3:1–4 högt. Be klassen att följa med i texten och vara uppmärksam på hur män ordineras till ämbeten i prästadömet.

  • Hur ordineras män till ämbeten i prästadömet? (Män ordineras till ämbeten i prästadömet genom handpåläggning av dem som har myndighet.)

  • Varför är det nödvändigt för en man att bli ordinerad till ett ämbete i prästadömet av någon som har det ämbetet eller ett högre ämbete i prästadömet?

Be prästadömsbärare i klassen att kortfattat berätta vilka plikter de har i prästadömet. Fråga klassen:

  • När har ni blivit välsignade genom att en prästadömsbärare fullgjorde sina plikter?

Be några elever berätta hur prästadömet har varit till välsignelse i deras liv. Berätta gärna också själv om välsignelser som du har fått i ditt liv tack vare prästadömet.

Repetition av nyckelskriftställen

Ge eleverna en lista med samtliga skriftställehänvisningar till nyckelskriftställen i Mormons bok och ett halvt blad papper. Be eleverna skriva siffrorna 1, 2 och 3 på sina papper. Läs därefter exemplen nedan (eller kom med egna exempel som kanske stämmer bättre överens med dina elevers behov och intressen). Be eleverna att på sina papper skriva den skriftställehänvisning som de tycker passar bäst till exemplet du läser. Be dem därefter att berätta vad de skrivit. Eftersom det kan finnas flera möjliga skriftställehänvisningar, ber du eleverna förklara varför de valde bestämda skriftställen.

  1. Du försöker få styrka att övervinna en särskilt svår frestelse. (Möjliga svar: Helaman 5:12 och 3 Nephi 18:15, 20–21.)

  2. Medan du studerade skrifterna och tänkte på ett svårt beslut i ditt liv fick du vägledning om vad du skulle göra. (Möjligt svar: 2 Nephi 32:3.)

  3. Du har upplevt påtryckningar från några vänner att vara med i aktiviteter som strider mot Guds bud. De säger att man är ung bara en gång i livet och att man därför ska passa på och ha lite skoj. (Möjliga svar: Mosiah 4:30; Alma 37:35; 41:10.)

Kommentarer och bakgrundsinformation

Moroni 2. Prästadömsbärare bland Lehis ättlingar

President Joseph Fielding Smith sade:

”Nephiterna var ättlingar till Josef. Lehi upptäckte detta när han läste mässingsplåtarna. … Inga leviter följde med Lehi till västra halvklotet. Nephiterna officierade i kraft av melkisedekska prästadömet, från Lehis dagar fram till dess att Frälsaren uppenbarade sig bland dem. …

När Frälsaren kom till nephiterna, upprättade han kyrkan i dess helhet bland dem. … Vi har därför all rätt att tro att inte bara melkisedekska prästadömets fullhet förlänades utan också aronska prästadömet, precis som det är i kyrkan i dag, och detta aronska prästadöme fanns hos dem ända tills allt prästadöme upphörde på grund av ogudaktighet. Vi kan vara förvissade om att nephiterna på Moronis tid ordinerade lärare och präster i aronska prästadömet; men före Frälsarens besök officierade de inom melkisedekska prästadömet” (Answers to Gospel Questions, sammanst. av Joseph Fielding Smith jr, 5 delar [1957–1966], 1:124, 126).

Moroni 2:1. Verkade de tolv nephitiska lärjungarna som apostlar?

Profeten Joseph Smith sade:

”Denna bok [Mormons bok] berättar också för oss att vår Frälsare uppenbarade sig på denna kontinent efter sin uppståndelse … att de hade apostlar, profeter, herdar, lärare och evangelister, samma prästadöme, samma förrättningar, gåvor, makt och välsignelser som fanns på den östra kontinenten” (History of the Church, 4:538).

President Joseph Fielding Smith sade:

”Även om de nephitiska tolv vid varje tillfälle kallas lärjungar, återstår det faktum att de hade begåvats med gudomlig auktoritet att vara speciella vittnen för Kristus bland sitt eget folk. Därför var de verkliga apostlar för det nephitiska släktet” (Frälsningens lära, sammanst. av Bruce R. McConkie, 3 delar, 3:132–133).