Bibliotek
Lektion 115: Helaman 15–16


Lektion 115

Helaman 15–16

Inledning

Lamaniten Samuel varnade nephiterna för att de skulle förgöras om de inte omvände sig. Han sade att Herren skulle förlänga lamaniternas dagar som hade blivit rättfärdigare än nephiterna. Några nephiter trodde på Samuels ord och döptes av Nephi. De som inte trodde på Samuel försökte döda honom. Men Samuel beskyddades av Guds makt och kunde återvända till sitt eget land.

Lektionsförslag

Helaman 15

Samuel varnar nephiterna och förklarar hur lamaniterna har blivit ett löftets folk

Läs följande beskrivningar för eleverna:

En ung man växte upp i ett hem där föräldrarna inte tillhörde vår kyrka och inte betonade Jesu Kristi lära. De tillät honom att dricka alkohol, något som han fortsatte att göra när han läste vid högskolan. Men så mötte han kyrkans missionärer. Efter att ha träffat dem några gånger lovade han att sluta dricka alkohol. Några dagar senare var han ute med några kamrater. De bjöd honom på en drink.

En annan ung man hade vuxit upp i en sista dagars heliga-familj. Hans föräldrar hade hållit hemaftnar och samlat familjen till skriftstudier. Han hade tagit för vana att dagligen också studera skrifterna på egen hand och be. Han gick i primär, tjänade i aronska prästadömets kvorum, gick ut seminariet och fick kunskap om Herrens bud och vägar. När han läste vid högskolan fick han nya kamrater. En kväll bjöd en kamrat honom på en drink.

  • Vem skulle begå den största synden om han tackade ja till drinken – den förste unge mannen eller den andre? Varför då?

Skriv följande på tavlan:

Nephiternas andliga tillstånd – Helaman 15:1–3, 17

Lamaniternas andliga tillstånd – Helaman 15:4–6

Be eleverna att tyst för sig själva läsa skriftställena som står på tavlan. (Rikta gärna deras uppmärksamhet på ordet samvetsgrant i Helaman 15:5 innan de börjar läsa. Att göra någonting samvetsgrant är att göra det noggrant.) Be eleverna skriva två meningar – en som sammanfattar nephiternas andliga tillstånd och en som sammanfattar lamaniternas andliga tillstånd. När de har haft tillräcklig tid, frågar du:

  • Vilken av de två unga männen vi pratade om i början av lektionen liknar nephiterna som beskrivs i de här verserna? Vilken av dem liknar lamaniterna?

  • Varför kunde lamaniterna få så många välsignelser trots att de hade en lång historia av ogudaktighet?

  • Varför löpte nephiterna fara att förgöras?

  • På vad sätt är Herrens tuktan ett bevis på hans kärlek? (Du kan behöva förklara att ordet tukta betyder att tillrättavisa någon genom något slags straff eller lidande.)

Skriv följande på tavlan:

När människor får kunskap om sanningen och tror på skrifterna, bringas de till … och … , vilket åstadkommer …

Be eleverna läsa Helaman 15:7 tyst för sig själva och försöka komma på hur de skulle kunna avsluta meningen på tavlan. När eleverna har haft tillräcklig tid på sig frågar du några elever hur de skulle avsluta meningen. (De kanske nämner följande princip: När människor får kunskap om sanningen och tror på skrifterna, bringas de till tro och omvändelse, vilket åstadkommer en hjärtats förändring.)

Be en elev läsa Helaman 15:8 högt. Be klassen följa med i texten och vara uppmärksam på hur Samuel beskrev lamaniterna som hade upplevt en hjärtats förändring. (De var ”fasta och ståndaktiga i tron”.)

Låt eleverna få tid att begrunda om detta att de studerar skrifterna har lett till att de har fått starkare tro på Herren. Fråga dem också om det har lett till att de är fasta och ståndaktiga i tron. Fundera på att be en eller två elever berätta hur detta att de studerar skrifterna har stärkt deras tro på Jesus Kristus.

Rikta elevernas uppmärksamhet på Helaman 15:9–17. Förklara att orden er syftar på nephiterna och orden de och dem syftar på lamaniterna. Läs de här verserna för klassen och gör uppehåll vid behov för att ge förklaringar eller besvara frågor. Låt därefter eleverna få tid att titta på verserna igen och skriva en mening som uttrycker en sanning som lärs ut i dem.

Be flera av eleverna berätta vad de har skrivit. Eleverna kanske ger uttryck åt följande sanning: Om människor blir otroende efter att ha fått evangeliets fullhet, får de en större fördömelse. Föreslå gärna att eleverna skriver den här sanningen i sina skrifter bredvid Helaman 15:9–17.

När eleverna samtalar om den här sanningen betonar du de stora välsignelser de får om de förstår och lever efter evangeliet nu. Samuels ord är inte någon ursäkt för nya medlemmar att begå synd. Inte heller innebär de att vi undgår ansvarighet och fördömelse genom att vägra att lära oss om evangeliet. Kunskap om evangeliet innebär större ansvarsskyldighet om vi gör något som är orätt, men också större kraft och styrka att göra det rätta. Och när vi gör Guds vilja och hjälper andra att göra det så välsignar han oss med frid och glädje som vi inte kan få på något annat sätt.

Helaman 16

De som tror på Samuel omvänder sig och döps medan däremot andra förhärdar sina hjärtan

Visa ett fotografi av den nuvarande presidenten för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Be eleverna berätta vilka olika reaktioner de har sett på profetens budskap både inom kyrkan och utanför kyrkan.

Be hälften av klassen läsa Helaman 16:1–5 tyst för sig själva och ta reda på vad de som trodde på Samuels budskap gjorde. Be andra hälften läsa Helaman 16:2–3, 6–7 tyst för sig själva och ta reda på vad de som inte trodde på Samuels budskap gjorde. (Skriv gärna de här skriftställehänvisningarna på tavlan.) Be några elever berätta vad de fick veta.

  • Varför tror ni att människor reagerar på så olika sätt på profeterna och deras budskap?

  • Varför tror ni att en del blir arga när profeterna kommer med råd, som till exempel råden de ger i häftet Vägledning för de unga?

Be en elev läsa följande yttrande av president Ezra Taft Benson för klassen:

Bild
President Ezra Taft Benson

”När profeten pekar på världens synder, vill de världsligt sinnade antingen täppa till munnen på profeten eller också leva som om han inte fanns, detta hellre än att omvända sig. Kriteriet på sanning är inte popularitet. Många profeter har blivit dräpta eller bortdrivna. Du kan räkna med att ju orättfärdigare människorna blir och ju mer vi nalkas dagen för Herrens andra ankomst, desto mindre omtyckt blir Guds profet” (The Teachings of Ezra Taft Benson [1988], s. 133).

  • Vad finns det för exempel på människor som har blivit välsignade därför att de följde profeternas råd även om andra förkastade det rådet?

Be eleverna att slå igen sina skrifter. Be därefter en elev att slå upp Helaman 16:13–14 och läsa det skriftstället för klassen. Fråga klassen hur de tror att icke troende skulle reagera på de tecknen och uppenbarelserna.

Be eleverna att slå upp Helaman 16:15–16 och följa med i texten när du läser skriftstället för dem. Be dem därefter föreställa sig att de har getts möjlighet att tala med människor som befann sig i Zarahemla vid tiden för tecknen. Be dem tänka på frågor som de skulle vilja ställa till troende och icke troende. När eleverna har haft tid att tänka efter, ber du några av dem berätta för klassen om sina frågor.

Be därefter eleverna begrunda följande fråga utan att svara högt:

  • Hur tror du att du hade reagerat om du var där och såg tecknen och undren?

När eleverna har haft tid att begrunda frågan, ställer du följande fråga:

  • Varför förkastade somliga enligt Helaman 16:16 uppfyllelsen av profeternas förutsägelser och tecknen från himlen?

Låt eleverna få några minuter på sig att läsa Helaman 16:17–21 tyst för sig själva och leta efter andra skäl som de orättfärdiga kom med för att inte tro på Samuels profetior. Be några av eleverna berätta vad de hittade.

  • Vilka av de här argumenten mot profeten tror ni är de vanligaste i vår tid?

Be en elev läsa Helaman 16:22–23 högt, och be klassen vara uppmärksam på vad som hände när många fortsatte att ignorera Samuels varningar. Be eleverna berätta vad som hände.

  • Vad händer med oss om vi förkastar Herrens nutida profeter?

När eleverna besvarar frågan, betona då följande princip: När vi förkastar Herrens vittnen tillåter vi Satan att få grepp om vårt hjärta. (Skriv gärna det här på tavlan.)

Avsluta dagens lektion med att be en elev läsa följande yttrande av president Henry B. Eyring i första presidentskapet. Be klassen vara uppmärksam på vad vi i själva verket väljer när vi förkastar Guds råd, som oftast kommer via nutida profeter:

”När vi förkastar det råd som kommer från Gud, väljer vi inte att vara oberoende av inflytande utifrån. Vi väljer ett annat inflytande. Vi förkastar skyddet från en fullkomligt kärleksfull, allsmäktig, allvetande Fader i himlen, vars hela avsikt, liksom hans älskade Sons avsikt, är att ge oss evigt liv, att ge oss allt han har, och att åter föra oss hem familjevis, till hans kärleksfulla vård. Om vi förkastar hans råd väljer vi inflytandet från en annan makt, vars mål är att göra oss olyckliga och vars motiv är hat. Vi har moralisk handlingsfrihet som en gåva från Gud. I stället för rätten att välja att vara fri från inflytande, är det den omistliga rättigheten att underordna oss den av dessa makter som vi väljer” (”Finna trygghet i råd”, Nordstjärnan, juli 1997, s. 24).

  • Vad är det enligt president Eyring som vi i själva verket väljer om vi förkastar råd från Gud och hans profeter?

Be eleverna att begrunda om de i något avseende har förhärdat sina hjärtan mot råd som Gud har gett genom profeter och apostlar. Uppmuntra dem att vara fasta och ståndaktiga i att leva efter evangeliet och i att hörsamma Herrens råd som ges genom hans profeter. Vittna om sanningarna som ni har talat om under lektionen.

Återblick på Helamans bok

Hjälp eleverna göra en återblick på Almas bok. Be dem tänka på vad de lärt sig i den här boken både i seminariet och i sina personliga skriftstudier. Uppmuntra dem att kort läsa några av kapitelingresserna i Helamans bok för att hjälpa dem att komma ihåg vad de har studerat. Be några elever berätta om något i Helamans bok som inspirerat dem eller stärkt deras tro på Jesus Kristus. När de haft tillräcklig tid på sig ber du flera elever att delge sina tankar och känslor.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Helaman 15:3–4. Guds gudomliga kärlek

Eleverna kanske undrar över Samuels yttrande att Herren älskade nephiterna och hatade lamaniterna (se Hel. 15:3–4). Herren älskar alla människor men tolererar inte synd. Samuel sade: ”Lamaniterna har han hatat eftersom deras gärningar ständigt varit onda”, men sade också att Herren hade ”förlängt deras dagar” så att de kunde ta emot evangeliet (se Hel. 15:4).

Äldste Russell M. Nelson i de tolv apostlarnas kvorum har vittnat om Frälsarens kärlek för alla människor och sagt att det är bara de som strävar efter att hålla Herrens bud och omvända sig från sina synder som får de fullständiga välsignelserna av Herrens gudomliga kärlek.

”Den gudomliga kärleken är oändlig och allomfattande. Frälsaren älskar både helgon och syndare. Aposteln Johannes bekräftade: ’Vi älskar därför att han först har älskat oss’ [1 Joh. 4:19]. Och när Nephi hade sett Herrens jordiska verksamhet i en syn, sade han: ’Och världen skall på grund av sin ondska akta honom för intet. Därför gisslar de honom, och han låter det ske. Ja, de spottar på honom, och han låter det ske på grund av sin kärleksfulla godhet och sitt tålamod med människobarnen [1 Ne. 19:9; kursivering tillagd]. Vi vet hur omfattande Återlösarens kärlek är eftersom han dog så att alla som dör kan leva igen. …

Den gudomliga kärlekens fullt utslagna blomma och våra största välsignelser genom den kärleken är villkorliga – och beror på vår lydnad mot evig lag” (se ”Den gudomliga kärleken”, Liahona, feb. 2003, s. 16–17).