Bibliotek
Hemstudielektion 16: Alma 11–16 (Studieavsnitt 16)


Hemstudielektion

Alma 11–16 (Studieavsnitt 16)

Förberedelsematerial för läraren i hemstudieseminariet

Sammanfattning av dagliga hemstudielektioner

Följande sammanfattning av de lärosatser och principer som eleverna lärde sig när de studerade Alma 11–16 (studieavsnitt 16) är inte avsedd att användas som del av din lektion. Den lektion som du håller fokuserar endast på några av dessa lärosatser och principer. Följ den Helige Andens maningar när du funderar över elevernas behov.

Dag 1 (Alma 11)

Genom att studera Amuleks exempel när Zeezrom tvistade med honom lärde sig eleverna att vi kan övervinna frestelser när vi förlitar oss på den Helige Anden. När Amulek undervisade Zeezrom och folket i Ammonihah betonade han följande principer i fråga om Frälsarens roll: Sann tro på Jesus Kristus utgör början av processen att bli återlösta från våra synder. På grund av Jesu Kristi försoning ska alla uppstå och dömas efter sina gärningar.

Dag 2 (Alma 12)

Även Alma undervisade Zeezrom och folket att Gud ordinerade. Han beskrev djävulens avsikter och sade att Zeezrom var i djävulens våld. Alma och Amulek är exempel på att den Helige Anden kan hjälpa oss att urskilja motståndarens lister. Alma hjälpte folket förstå att Herren uppenbarar andliga sanningar för oss enligt den lydnad och flit vi visar honom och hans ord. Han undervisade också om den slutliga domen och sade att vi kommer att hållas ansvariga inför Gud för våra tankar, ord och gärningar. Han betonade att jordelivet är en tid att bereda oss för att möta Gud.

Dag 3 (Alma 13)

Alma påminde Zeezrom och folket att Gud har ordinerat prästadömsbärare från världens grundläggning. Män som utövar stor tro och väljer rättfärdighet får melkisedekska prästadömet för att föra andra till Gud. Eleverna läste om Melkisedek och hans folk och begrundade följande sanning: När vi ödmjukt följer uppmaningen att omvända oss, leder den Helige Anden oss in i Herrens vila.

Dag 4 (Alma 14–16)

Eleverna läste om oskyldiga kvinnor och barn som dödades av ogudaktiga människor. De begrundade profeters ord som lär oss att Herren tillåter att de rättfärdiga utsätts för lidande av de ogudaktiga så att hans domar må bli rättvisa. Eleverna såg i Almas och Amuleks liv att när vi förtröstar på Herren ger han oss styrka i våra prövningar. Om vi vänder oss till honom med tro, ger han oss styrka i våra lidanden och befriar oss på sitt eget sätt och i sin egen tid.

Inledning

Alma och Amulek mötte motstånd när de började predika för folket i Ammonihah. Efter att de hade förklarat flera eviga sanningar började många ”omvända sig och utforska skrifterna” (Alma 14:1). Skildringarna i Alma 11–16 belyser de uppoffringar som människor är villiga att göra för sitt vittnesbörd om sanningen. Dessa kapitel visar också att när de ogudaktiga ”driver ut de rättfärdiga” ska Herren låta dem drabbas ”av hungersnöd och av farsot och av svärd” (Alma 10:23). Alma och Amulek varnade folket i Ammonihah och sade att om de inte omvände sig så skulle de drabbas av Guds straffdomar, men folket i Ammonihah vägrade att omvända sig och utplånades senare av en lamanitisk här.

Den här lektionen fokuserar på Alma 14–15 men repetera också gärna sanningar från andra kapitel som eleverna hade i uppgift att studera under veckan.

Lektionsförslag

Alma 14–15

Gud välsignar dem som förtröstar på honom i sina prövningar

Fundera på att börja dagens lektion med att nämna händelser nyligen där oskyldiga människor blev lidande på grund av andras val. Eller också skulle du kunna be eleverna att komma med exempel ur skrifterna på människor som blev förföljda på grund av sitt vittnesbörd om evangeliet. Efter att ni diskuterat ett par exempel ber du några elever turas om att läsa ur Alma 14:7–11 och Alma 60:13.

Fråga: Vilka skäl ges i de här verserna till att Herren ibland tillåter att de rättfärdiga utsätts för lidande av de ogudaktiga? (En sanning som eleverna lärde sig när de studerade den här delen av Alma 14 är att Herren tillåter att de rättfärdiga utsätts för lidande av de ogudaktiga så att hans domar må bli rättvisa.)

Förklara att Guds rättvisa och barmhärtighet når bortom döden och att de som har syndat ska hållas ansvariga och de som har varit rättfärdiga få barmhärtighet. Läs följande uttalande av president James E. Faust i första presidentskapet:

”Allt detta lidande skulle verkligen vara orättvist om allt slutade med döden, men det gör det inte. Livet är ingen enaktare. Det har tre akter. Vi var med i den första akten när vi befann oss i föruttillvaron. Nu är vi i den pågående akten, som är jordelivet. Och vi får vara med i en framtida akt när vi återvänder till Gud … Vi sändes till jordelivet för att testas och prövas [se Abraham 3:25] …

Våra tidigare och nuvarande lidanden kan inte, som Paulus sade, jämföras ’med den härlighet som kommer att uppenbaras och bli vår’ [Rom. 8:18] i evigheterna. ’Ty efter många prövningar kommer välsignelserna. Därför kommer dagen då ni skall krönas med stor härlighet’ [L&F 58:4] . Så prövningar är till nytta i den meningen att de hjälper oss komma in i det celestiala riket …

Det beror inte så mycket på vad som händer oss, utan på hur vi handskas med det som händer oss” (”Hur tar jag ställning?” Liahona, nov. 2004, s. 19, 20).

Tala om att lidande och prövningar kan hjälpa oss att nå upphöjelse eftersom det befäster vår tro. Att vi förblir trofasta i prövningar och svårigheter visar att vi förtröstar helt och fullt på Gud och hans plan, vilket stärker vår tro och förmåga att uthärda intill änden.

Ställ följande frågor:

  • Hur kan ett vittnesbörd om frälsningsplanen, i vilken också det förjordiska och efterjordiska livet ingår, lindra det lidande vi upplever under jordelivet?

  • Om ni tänker på det ni studerat den här veckan i Alma 14–15, på vad sätt blir de rättfärdiga välsignade i sina lidanden?

  • Hur kan vi visa att vi förtröstar på Gud när vi har det svårt?

Be eleverna jämföra den fråga som ställdes av Alma i Alma 14:26 med frågan som ställdes av Joseph Smith i Läran och förbunden 121:3. Fråga sedan: Hur kunde Alma och Amulek enligt Alma 14:26 uthärda sina lidanden?

Berätta att när profeten Joseph Smith med orätt satt inspärrad i ett fängelse i Missouri, ställde han den fråga som står att läsa i Läran och förbunden 121:3. Till skillnad från Alma och Amulek blev han inte omedelbart befriad ur fängelset. Vad lär vi oss av Guds svar på hans bön? (Se L&F 121:7–9; 122:4–9.) Följande sanning betonades den här veckan i elevernas personliga studier: Om vi vänder oss till Herren med tro, ger han oss styrka i våra lidanden och befriar oss på sitt eget sätt och i sin egen tid.

Ställ följande frågor:

  • Hur har Herren hjälpt er när ni utsatts för prövningar?

  • Vad hjälper er att underordna er hans vilja och acceptera hans tidsplan?

Hjälp eleverna förstå att både Zeezrom och Amulek förtröstade på Gud i sina lidanden och belönades enligt hans vilja och i hans egen tid.

Be hälften av klassen läsa Alma 15:5–12 och leta efter information om Zeezrom som visar att han fick allt större tillit till Herren. Be den andra hälften läsa Alma 15:16, 18 och leta efter information om vad Amulek offrade för att tjäna Herren.

Uppmuntra eleverna att förtrösta på Herren och acceptera hans vilja och tidsplan när de drabbas av prövningar och lidande. Försäkra dem att Gud utövar sin makt och sitt inflytande på en mängd mirakulösa och personliga sätt.

Repetition av nyckelskriftställen

Den här lektionen innebär att eleverna har nått halvvägs i seminariets Mormons bok-kurs. För att understödja eleverna i deras inlärning av nyckelskriftställena och hjälpa dem att förstå dem, skulle du kunna göra en frågesport eller ett prov för att se hur bra kännedom de har om de 13 nyckelskriftställen som de har studerat hittills. Det här kan bestå av en enkel muntlig eller skriftlig frågesport, till exempel att de får en ledtråd från seminariets bokmärke och ska skriva skriftställehänvisningen. Det kan också bestå av en repetition av några av de skriftställen som de lärt sig utantill. Den här lektionen är inte så lång och kan ger er tid att ha frågesporten den här veckan, eller också kan du berätta att ni ska ha den senare så att eleverna kan förbereda sig.

Nästa studieavsnitt (Alma 17–24)

Mosiahs söner ger sig i väg för att predika för ett ogudaktigt och grymt folk. Till en början går de igenom många bedrövelser, men under sker allteftersom de predikar evangeliet för lamaniterna. Lägg märke till hur Ammons lojalitet mot Gud och kungen åstadkommer mycket rättfärdighet.