Bibliotek
Lektion 26: 2 Nephi 4


Lektion 26

2 Nephi 4

Inledning

Efter Lehis död blev Laman och Lemuel arga på Nephi ”på grund av [de] Herrens förmaningar” som Nephi hade riktat till dem (se 2 Nephi 4:13–14). Bedrövad över sina bröders inställning och handlingar och över sina egna svagheter och synder skrev Nephi ner sina känslor med uttrycksfulla och poetiska ord. Han beskrev sin kärlek för skrifterna och sin tacksamhet för de välsignelser och den styrka som Herren hade gett honom (se 2 Nephi 4:15–35).

Lektionsförslag

2 Nephi 4:1–11

Lehi ger råd till och välsignar sin familj

Skriv följande frågor på tavlan före lektionen:

Om du var en trofast far- eller morförälder och dina barn inte levde efter evangeliets normer, vilket råd skulle du då ge dina barnbarn?

Börja lektionen med att be elever besvara frågan på tavlan. Efter att de gjort det frågar du:

  • Vilket ansvar har föräldrar och far- och morföräldrar att undervisa sina barn och barnbarn och ge råd till dem?

Läs gärna eller be en elev läsa följande uttalande som del av diskussionen:

”Föräldrar har ett heligt ansvar att uppfostra sina barn i kärlek och rättfärdighet, att sörja för deras fysiska och andliga behov, att lära dem älska och tjäna varandra, att hålla Guds bud och vara laglydiga medborgare var än de bor. Män och hustrur – mödrar och fäder – kommer att stå till svars inför Gud för hur de uppfyller dessa plikter … Släktingar bör vid behov ge hjälp och stöd” (”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, nov. 2010, s. 129).

Inled 2 Nephi 4 med att berätta att Lehi innan han dog gav sin familj och sina efterkommande rådet att hålla Guds bud. Be eleverna läsa 2 Nephi 4:3–11 och ta reda på vilka det var som Lehi undervisade och vilka råd han gav dem.

  • Vilka var det som Lehi undervisade? (Se 2 Nephi 4:3, 8, 10–11.)

  • Vad var det som Lehi lovade Lamans och Lemuels barn? (Se 2 Nephi 4:7, 9.)

  • Med tanke på 2 Nephi 4:5, vad skulle ni säga är ett ansvar som Herren har gett föräldrar? (Eleverna formulerar kanske sina svar på olika sätt, men förvissa dig om att de förstår att föräldrar har ett gudagivet ansvar att undervisa sina barn om evangeliet.)

  • Vad har ni till exempel lärt er för sanningar av era föräldrar eller far- och morföräldrar?

Uppmuntra eleverna att bli starka länkar i sina släktkedjor – att leva efter evangeliet och förbereda sig att bli rättfärdiga föräldrar. Visa gärna affischen ”Be a Strong Link” (se http://lds.org/liahona/2003/09/poster?lang=eng).

2 Nephi 4:12–35

Nephi tillstår sina svagheter och ger uttryck åt sin förtröstan på Herren

Skriv på tavlan Min själ gläds åt …

Be eleverna skriva de här orden i sina skriftdagböcker eller studieanteckningsböcker och avsluta meningen med att skriva sådant som deras själar gläds åt.

Be en elev läsa 2 Nephi 4:15–16 högt så att klassen får veta vad Nephi fortsatte att säga.

  • Vad gör vi till exempel om våra själar gläds åt skrifterna?

  • Vad innebär det för er att glädjas åt det som hör Herren till?

  • Nephi sade att hans hjärta begrundade det som han hade sett och hört. Vad innebär det här för er?

Framhåll att Nephi hade upplevt stor glädje i livet. Men han hade också upplevt svårigheter. Be eleverna läsa 2 Nephi 4:12–13 tyst för sig själva om svårigheter som Nephi nu stod inför. (Lehis död och Lamans och Lemuels och Ismaels söners ilska.)

Många av Nephis prövningar var en följd av hans äldre bröders inställning och handlingar. Men Nephi sörjde också för sina egna svagheter. Skriv Mitt hjärta sörjer för … på tavlan.

Be eleverna läsa 2 Nephi 4:17–18 och ta reda på varför Nephi sörjde.

När eleverna haft tillräcklig tid att läsa dessa verser frågar du dem vad de hittat. Gör dem uppmärksamma på orden arma, kött och omringad i dessa verser. Förklara att ordet arma betyder eländiga eller i mycket dåliga tillstånd. I skrifterna syftar ordet kött ofta på de svagheter vi har därför att vi lever i ett fallet tillstånd.

  • Vilka svårigheter kan vi till exempel omringas av? (I svaren kan ingå problem i familjen, grupptryck, krav i skolan och frestelser.)

Be en elev läsa 2 Nephi 4:19. Uppmuntra gärna eleverna att markera orden ”dock vet jag vem jag har anförtrott mig åt”. Framhåll att i 2 Nephi 4:19 övergår Nephis sorg i förtröstan.

  • Vad tror ni Nephi menade när han sade ”dock vet jag vem jag har anförtrott mig åt”?

  • Att komma ihåg Herren och hans godhet, hur kan det hjälpa oss när vi är modlösa?

Läs 2 Nephi 4:20–25 högt. Be eleverna att följa med i sina skrifter. Be dem vara uppmärksamma på ord och uttryck som visar att Gud stöder dem som sätter sin lit till honom.

  • Vilka ord eller uttryck i 2 Nephi 4:20–25 tycker ni är viktiga? Varför då?

  • Tänk på ett tillfälle när Herren stöttade er eller hjälpte er i en svår situation. På vilket sätt hjälpte han er? Hur har den här erfarenheten påverkat er?

Det kan vara till stor hjälp att ge eleverna tid att fundera över sådana erfarenheter och skriva ner dem i sina skriftdagböcker. Eleverna kan också ha behållning av att du berättar om ett tillfälle när Gud stöttade dig.

Hjälp eleverna förstå att Nephis förmåga att komma ihåg och uppskatta det som Herren hade gjort för honom i det förgångna gav honom hopp och uppmuntrade honom att bli en bättre människa. Be eleverna läsa 2 Nephi 4:26–30 tyst för sig själva och vara uppmärksamma på hur Nephis erfarenheter fick honom att vilja vara rättfärdig. Be några elever berätta vad de upptäckte.

Be några elever turas om att läsa ur 2 Nephi 4:30–35. Be dem att som klass urskilja vad Nephi lovade Herren att han skulle göra och de välsignelser han bad om.

  • Vad kan vi lära oss av den här bönen som kan hjälpa oss i våra personliga böner? (Eleverna formulerar kanske sina svar på olika sätt, men förvissa dig om att de förstår att uppriktig bön kan stärka vår beslutsamhet att övervinna synd och modlöshet.)

Be eleverna tänka på ett tillfälle när bönen hjälpte dem att övervinna synd eller modlöshet. Föreslå gärna att de berättar om sina erfarenheter eller skriver ner dem i sina skriftdagböcker.

Låt eleverna få en stund på sig att leta efter ett skriftställe i 2 Nephi 4 som återspeglar en önskan de har. Efter att de haft tillräcklig tid på sig läser du följande uttalande av äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum om hur bönen kan främja andlig utveckling:

”Det kan finnas sådant i vår karaktär, i vårt uppträdande eller som rör vår andliga tillväxt som vi behöver tala med vår himmelske Fader om i morgonbönen. Sedan vi tackat för de välsignelser vi fått ber vi om förstånd, ledning och hjälp för att göra det vi inte klarar med bara vår egen styrka. När vi ber kan vi till exempel:

• Tänka på tillfällen när vi talat ovänligt eller olämpligt till dem vi älskar mest.

• Erkänna att vi vet bättre, men att vi inte alltid handlar efter vår kunskap.

• Uttrycka ånger över våra svagheter och över att vi inte mer uppriktigt lagt av den naturliga människan.

• Besluta oss för att mera fullständigt forma vårt liv efter Frälsarens.

• Vädja om större styrka till att göra bättre ifrån oss och bli bättre” (”Be alltid”, Liahona, nov. 2008, s. 41).

Avsluta med att peka på det du skrev på tavlan tidigare under lektionen (”Min själ gläds åt …” och ”Mitt hjärta sörjer för …”). Ge uttryck åt din tillförsikt att till och med när vi ställs inför svårigheter kan vi uppleva lycka och frid om vi söker hjälp hos Herren.

Repetition av nyckelskriftställen

Obs: Den här lektionen är inte så lång och ger er kanske möjlighet att göra följande aktivitet i samband med repetitionen av nyckelskriftställen. Ni kan göra aktiviteten i början av lektionen, som ett avbrott i lektionen mellan två huvudavsnitt eller i slutet av lektionen. Aktiviteten bör vara kort så att ni hinner med lektionen. Se tillägget i slutet av den här handledningen för andra aktiviteter i samband med repetition av nyckelskriftställen.

Frågesporter kan hjälpa eleverna komma ihåg vad de lärt sig och mäta deras kunskap. Välj några nya nyckelskriftställen och be eleverna läsa dem och markera dem i sina skrifter. Gör sedan en frågesport om de här skriftställena och andra nyckelskriftställen som de redan lärt sig. Till varje skriftställe läser du ett nyckelord eller nyckeluttryck från seminariebokmärket. Be därefter eleverna att hitta rätt skriftställe i sina skrifter.

Kommentarer och bakgrundsinformation

2 Nephi 4:16–35. Övervinna våra synder och svagheter

När vi studerar Nephis innerliga vädjan att Herren skulle hjälpa honom att övervinna sina synder ser vi att vi kan vända oss till Herren för att få samma hjälp. Sentida profeter ger uttryck åt samma tanke.

Profeten Joseph Smith sade:

”Ju närmare människan kommer fullkomligheten, desto klarare blir hennes syn och större hennes glädje, till dess hon slutligen har övervunnit sitt livs onda och förlorat varje önskan att synda” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 208).

Äldste Richard G. Scott i de tolv apostlarnas kvorum vittnade om de välsignelser vi får när vi omvänder oss:

”Varför har vår Fader och hans Son befallt oss att omvända oss? Därför att de älskar oss. De vet att vi alla kommer att bryta mot eviga lagar. Vare sig lagen är liten eller stor kräver rättvisan att varje brott mot den sonas, för att vi ska få behålla löftet om glädje i detta liv och förmånen att få återvända till vår Fader i himlen. Utan försoning kommer rättvisan på domens dag att orsaka att vi kastas ut från Guds närhet och hamnar i Satans våld [se 2 Ne. 9:8–10; 2 Ne. 2:5].

Det är vår Mästare och hans försoningsverk som gör det möjligt för oss att undvika sådan fördömelse. Detta sker genom tro på Jesus Kristus, lydnad mot hans bud och att vi håller ut i rättfärdighet intill änden.

Utnyttjar du till fullo omvändelsens återlösande kraft i ditt liv, så att du kan få större frid och glädje? Känslor av förvirring och misströstan är ofta ett tecken på behov av omvändelse. Brist på den andliga ledning du söker i ditt liv kan också vara en följd av brutna lagar. Om fullständig omvändelse behövs, lappar den ihop ditt liv. Den befriar från alla de andliga lidanden som kommer av överträdelse. Men i det här livet kan den inte avhjälpa en del av de fysiska konsekvenser som kan komma av allvarlig synd. Var visa och lev ständigt inom de rättfärdighetens gränser som Herren fastställt” (”Vägen till frid och glädje”, Liahona, jan. 2001, s. 31).