Bibliotek
Lektion 159: Moroni 10:1–7, 27–29


Lektion 159

Moroni 10:1–7, 27–29

Inledning

Moroni uppmanade lamaniterna och alla andra som skulle läsa hans vittnesbörd att be Gud att bekräfta sanningen i hans ord. Han sade att Gud genom den Helige Andens kraft skulle uppenbara sanningen om Mormons bok, att Jesus Kristus är verklig. Moroni sade också att han skulle möta oss inför Guds domarskrank, där Herren själv skulle bekräfta sanningen i hans ord. (Obs: Lämna gärna tid över i slutet av lektionen så att eleverna får tillfälle att bära vittnesbörd om Mormons bok. Det gör du bäst genom att under bön välja ut de delar av lektionen som blir till störst nytta för dina elever.)

Lektionsförslag

Moroni 10:1–7

Moroni uppmanar oss att få ett vittnesbörd om Mormons bok och Jesus Kristus

Rita en valvbåge med en slutsten på tavlan före lektionen (titta gärna på illustrationen i lektion 4). Börja lektionen med att rikta elevernas uppmärksamhet på teckningen.

  • Vad är syftet med slutstenen i en valvbåge?

  • Hur kan Mormons bok jämföras med en slutsten? (Om eleverna behöver hjälp med att besvara frågan, föreslår du att de läser uttalandet av profeten Joseph Smith i sjätte stycket i inledningen till Mormons bok.)

Be eleverna läsa sista stycket i inledningen till Mormons bok. Innan de börjar läsa, ber du dem att leta efter tre sanningar man kan lära känna när man får ett vittnesbörd om Mormons bok.

  • På samma sätt som en valvbåge hålls samman av en slutsten, vilka andra delar av vårt vittnesbörd stärks när vi får ett vittnesbörd om Mormons bok?

  • Varför är det viktigt att få ett eget vittnesbörd om Mormons bok?

Sammanfatta Moroni 10:1–2 genom att berätta att omkring 1 400 år innan profeten Joseph Smith fick plåtarna, avslutade Moroni sin fars uppteckning med att rikta en uppmaning till dem som skulle få Mormons bok i de sista dagarna. (Ordet ”uppmana” eller variationer av det förekommer åtta gånger i Moroni 10.)

Tala om att Moroni uppmanade alla som får Mormons bok att söka få ett vittnesbörd om att det är en gudomlig och sann bok. Be eleverna läsa Moroni 10:3–4 tyst för sig själva och leta efter uttryck som beskriver vad som krävs för att få ett vittnesbörd om Mormons bok genom den Helige Anden. Du kan föreslå att de markerar varje uttryck de hittar. När eleverna berättar vad de funnit, skriv då uttrycken på tavlan. Följande bör ingå i svaren:

”Läser dessa uppteckningar”

”Kommer ihåg hur barmhärtig Herren har varit”

”Begrundar det i era hjärtan”

”Frågar med ett uppriktigt hjärta, med ärligt uppsåt och med tro på Kristus”

För att hjälpa eleverna att förstå vad någon måste göra för att få ett vittnesbörd av den Helige Anden om att Mormons bok är sann, använder du följande undervisningsförslag för att gå in på vart och ett av kraven som Moroni undervisade om.

1. ”Läs dessa uppteckningar”

Moroni uppmanade oss att ”läsa dessa uppteckningar”, det vill säga Mormons bok. Be en elev högt läsa följande berättelse ur ett tal på generalkonferensen av äldste Tad R. Callister i de sjuttios kvorum om en ung kvinna som hade nytta av att ha läst Mormons bok:

”En fjortonårig flicka … sade att hon hade diskuterat religion med en av sina skolkamrater. Hennes kamrat frågade henne: ’Vilken kyrka tillhör du?’

Hon svarade: ’Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, eller mormonerna.’

Hennes kamrat sade: ’Jag känner till den kyrkan och jag vet att den inte är sann.’

’Hur vet du det?’ frågade hon.

’Därför att jag har undersökt den’, sade hennes kamrat.

’Har du läst Mormons bok?’

’Nej’, var svaret. ’Det har jag inte.’

Då sade den här fina unga flickan: ’Då har du inte undersökt min kyrka, för jag har läst varenda sida i Mormons bok och jag vet att den är sann’” (”Mormons bok – en bok från Gud”, Liahona, nov. 2011, s. 76).

  • Varför är detta att läsa Mormons bok nyckeln till att få ett vittnesbörd om att boken är sann?

  • Att ni har läst Mormons bok i år, hur har det stärkt era vittnesbörd om den och sanningarna den lär?

2. ”Kom ihåg hur barmhärtig Herren har varit”

Moroni sade att de som läser Mormons bok och vill veta om den är sann, bör ”komma ihåg hur barmhärtig Herren har varit” (Moroni 10:3). Berätta att om vi lägger märke till och kommer ihåg exempel på Herrens barmhärtighet så mjuknar vårt hjärta och vi blir mottagliga för den Helige Andens påverkan. En betydelse av ordet barmhärtighet är medlidande. Be eleverna fundera på när de har upplevt Herrens barmhärtighet mot sig själva eller lagt märke till den i någon annans liv.

Be eleverna berätta om exempel på Herrens barmhärtighet i Mormons bok som känns särskilt viktiga för dem.

  • Hur tror ni att detta att komma ihåg Herrens barmhärtighet kan hjälpa någon att vara mottaglig för den Helige Anden och få ett vittnesbörd om Mormons bok?

  • Vad har ni sett för bevis på Herrens barmhärtighet i ert liv?

  • Vad får ni för känslor när ni kommer ihåg Herrens barmhärtighet i ert liv?

3. ”Begrunda [Herrens barmhärtighet] i era hjärtan”

Moroni sade att vi måste begrunda Herrens barmhärtighet i vårt hjärta. Tala om att när vi begrundar hur Herren har varit barmhärtig mot oss själva och andra blir vi mottagliga för den Helige Andens påverkan. För att hjälpa eleverna förstå det här ber du en elev läsa följande förklaring av äldste Marvin J. Ashton i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Marvin J. Ashton

”I ordboken står det att ordet begrunda betyder att överväga, tänka igenom grundligt, meditera …

Genom att begrunda ger vi Anden ett tillfälle att påverka och vägleda. Begrundan är en viktig länk mellan hjärtat och sinnet. När vi läser i skrifterna påverkas vårt hjärta och sinne. Om vi använder gåvan att begrunda, kan vi ta dessa eviga sanningar och förstå hur vi kan tillämpa dem i vårt vardagsliv …

Begrundan är en fortlöpande sinnets verksamhet. Det är en stor gåva för dem som har lärt sig att använda den. Vi får insikt och finner praktisk tillämpning om vi använder gåvan att begrunda” (se ”Gåvorna är många”, Nordstjärnan, jan. 1988, s. 17).

  • När har begrundan hjälpt er att känna den Helige Andens påverkan när ni studerat Mormons bok?

  • Vad kan vi göra för att alltid tänka djupare när vi studerar skrifterna?

4. ”Fråga med ett uppriktigt hjärta, med ärligt uppsåt och med tro på [Jesus] Kristus”

Moroni skrev att om vi vill få ett vittnesbörd om att Mormons bok är sann, måste vi fråga Gud ”med ett uppriktigt hjärta, med ärligt uppsåt och med tro på [Jesus] Kristus”. Tala om att detta att be uppriktigt och med ärligt uppsåt, innebär att vi ”har för avsikt att handla enligt det svar [vi] får från Gud” (Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer [2004], s. 111). Läs om du vill följande berättelse för klassen om en man som bad med ärligt uppsåt för att få ett vittnesbörd om Mormons bok:

”Då och då bad jag om att få veta vad som var rätt, men det var mera i form av en flyktig tanke än en uppriktig fråga. Så en kväll bestämde jag mig för att be med ’ärligt uppsåt’.

Jag sade till min himmelske Fader att jag ville lära känna honom och bli del av hans sanna kyrka. Jag lovade: ’Om du låter mig få veta om Joseph Smith är en riktig profet och om Mormons bok är sann ska jag göra vad du än ber mig göra. Om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är den sanna kyrkan, ska jag följa den och aldrig överge den.’

Jag fick inte vara med om någon uppseendeväckande manifestation, men jag kände frid och gick till sängs. Flera timmar senare vaknade jag med en tydlig tanke: ’Joseph Smith är en sann profet och Mormons bok är sann.’ Tanken åtföljdes av en obeskrivlig frid. Jag somnade om bara för att vakna senare med exakt samma tanke och känsla.

Sedan den gången har jag aldrig tvivlat på att Joseph Smith är en sann profet. Jag vet att detta är Frälsarens verk och att vår himmelske Fader besvarar våra ärliga böner” (Rodolfo Armando Pérez Bonilla, ”Hur jag vet”, Liahona, okt. 2011, s. 64).

Be eleverna utforska Moroni 10:4 och ta reda på vad Gud gör för dem som följer den process som Moroni beskrev.

  • Vad lovar Moroni dem som söker att få ett vittnesbörd om Mormons bok på det sätt som han beskrev?

  • På vilka sätt kan den Helige Anden vittna för oss om att Mormons bok är sann? (Se till att eleverna förstår att de flesta uppenbarelser inte är spektakulära. Även om det finns de som har överväldigande andliga upplevelser så upplever de flesta något stillsamt, som till exempel en varm, fridfull känsla eller förvissning. Berätta också gärna att när vi studerar skrifterna kan Anden mycket väl vittna för oss om att det vi läser är sant. När vi sedan frågar Gud om Mormons bok är sann, bekräftar Anden de vittnesbörd som vi redan har fått.)

Be en elev läsa Moroni 10:5–7 högt. Be klassen att följa med i texten och vara uppmärksam på vad Moroni lovade mer att vi kan få veta genom den Helige Anden. Framhåll att Moroni 10:4–5 är ett nyckelskriftställe. (Uppmuntra gärna eleverna att markera det här skriftstället på ett sådant sätt att de hittar det lätt.)

  • Vad lär vi oss av Moroni 10:3–7? (Även om eleverna kan formulera sina svar på olika sätt, bör de urskilja följande princip: Om vi frågar Gud med tro och ärligt uppsåt, kan vi få ett vittnesbörd om Mormons bok och Jesus Kristus genom den Helige Anden.)

Be eleverna skriva ner ett mål i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker för vad de kommer göra för att få ett vittnesbörd om Mormons bok eller stärka det vittnesbörd de har. Uppmuntra dem att använda principen som står i Moroni 10:4.

Moroni 10:27–29

Moroni vittnar om att han ska möta oss vid Guds domarskrank

Be en elev läsa Moroni 10:27–29 högt. Be klassen fundera på hur de skulle besvara frågan som står i Moroni 10:27. Vittna om att de som har fått Mormons bok kommer att stå till svars inför Gud för hur de tog emot och använde den.

Lämna tillräckligt med tid över i slutet av lektionen så att eleverna får tillfälle att bära vittnesbörd om Mormons bok. Bär gärna ditt eget vittnesbörd om Mormons bok. Försäkra eleverna att om de fortsätter studera Mormons bok livet ut, får de allt starkare tro på Jesus Kristus och hans evangelium.

Nyckelskriftställe – Moroni 10:4–5

Elever som lär sig Moroni 10:4–5 utantill är bättre förberedda att berätta för andra om budskapet i Mormons bok. Skriv skriftstället på tavlan och be eleverna läsa det högt tillsammans. Sudda bort sex ord, låt klassen läsa skriftstället igen och fylla i orden muntligt som saknas. Fortsätt ända tills du har suddat bort hela eller nästan hela skriftstället.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Moroni 10:3. ”Begrundar det i era hjärtan”

Äldste Gene R. Cook sade angående Moroni 10:3:

”De fem sista orden i versen ger en viktig uppmaning – ’begrunda det i era hjärtan’. Vad är ’det’ som åsyftas – det som vi ska begrunda? Det är ’hur barmhärtig Herren har varit mot människobarnen, från Adams skapelse ända fram till den tid när ni får dessa uppteckningar’. Vi ska komma ihåg hur kärleksfull, hur omtänksam, hur god, hur förlåtande vår himmelske Fader har varit mot oss” (”Moroni’s Promise”, Ensign, apr. 1994, s.12).

Den här uppmaningen i slutet av Mormons bok att vi ska komma ihåg och begrunda Herrens barmhärtighet är också passande med tanke på Nephis ord i början av boken: ”Jag, Nephi, skall visa er att Herrens ömma barmhärtighet är över alla dem som han har utvalt” (1 Nephi 1:20).

Förutom att begrunda Herrens barmhärtighet bör de som läser Mormons bok begrunda de eviga sanningar de finner på bokens sidor (se inledningen till Mormons bok).

Moroni 10:4. Den Helige Anden uppenbarar sanningen om Mormons bok för dem som frågar Gud med ”ärligt uppsåt”.

Äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum sade angående Moronis uppmaning till oss att fråga Gud med ”ärligt uppsåt” om Mormons bok är sann:

”Moroni utlovade inte någon uppenbarelse genom den Helige Anden till dem som vill få veta sanningen om Mormons bok rent hypotetiskt eller akademiskt, även om de ’frågar med ett uppriktigt hjärta’. Moronis löfte gäller dem som i sitt hjärta är fast beslutna att handla efter uppenbarelsen om den fås. Böner av andra skäl har inget löfte eftersom de inte uppsänds ’med ärligt uppsåt’” (Pure in Heart [1988], s. 19–20).

Moroni 10:27–29. Vår frälsning hänger på hur vi tar emot Mormons bok.

President Ezra Taft Benson betonade Mormons boks betydelse när han riktade följande uppmaning till alla kyrkans medlemmar:

”Bröder och systrar, jag vädjar till er av hela mitt hjärta att ni med stort allvar överväger betydelsen av Mormons bok för er personligen och för kyrkan som helhet.

För över tio år sedan gjorde jag följande uttalande angående Mormons bok …

’Varje sista dagars helig ska göra studiet av denna bok till ett livstidsmål. Annars försätter han sin själ i fara och försummar det som kunde gett honom andlig och intellektuell enhet i hela hans liv. Det finns en skillnad mellan en omvänd som är byggd på Kristi klippa genom Mormons bok och håller fast vid denna ledstång, och den som inte är det’ (Ensign, maj 1975, s. 65).

Jag bekräftar åter dessa ord för er i dag. Låt oss inte förbli under fördömelsen, med dess plågor och domar, genom att ringakta denna stora och underbara gåva som Herren har gett oss [se L&F 84:54–58]. Låt oss hellre vinna de löften som är förknippade med att sluta den till våra hjärtan” (se ”Mormons bok – slutstenen i vår religion”, Nordstjärnan, jan. 1987, s. 5).