Bibliotek
Lektion 93: Alma 36


Lektion 93

Alma 36

Inledning

Efter missionen bland zoramiterna gav Alma råd och anvisningar till var och en av sina söner. Hans råd och anvisningar till Helaman står i Alma 36 och 37. Alma vittnade för honom att Gud befriar dem som sätter sin lit till honom. För att åskådliggöra den här sanningen berättade Alma om sin upplevelse många år tidigare när han tack vare Jesu Kristi försoning befriades från kvalen som hans synder vållade honom. Han berättade om sina bemödanden att föra andra till Kristus så att de också skulle få uppleva den glädje som omvändelsen skänker.

Obs: I lektion 94 får tre elever tillfälle att undervisa. Om du inte redan har gjort det så välj gärna ut de tre eleverna nu och ge dem kopior av de angivna delarna så att de kan förbereda sig. Uppmuntra dem att studera lektionsstoffet under bön och att söka den Helige Andens vägledning så att de vet hur de ska anpassa lektionen efter klasskamraternas behov.

Lektionsförslag

Alma 36:1–5

Alma undervisar Helaman om Guds kraft att befria

Be eleverna tänka på något som deras föräldrar bar vittnesbörd eller undervisade dem om och hur det har påverkat dem positivt. Be en eller två elever berätta för klassen vad de tänkte på.

Berätta att kapitel 36–42 i Almas bok innehåller Almas råd och anvisningar till sina söner. Kapitel 36–37 riktas till Helaman, kapitel 38 till Shiblon och kapitel 39–42 till Corianton.

Uppmuntra eleverna att föreställa sig att de är Helaman när han lyssnade på sin fars vittnesbörd i Alma 36:1–5. Be eleverna läsa de här verserna tyst för sig själva och upptäcka vad som gör störst intryck på dem i fråga om Almas vittnesbörd.

  • Vad gör störst intryck på er i de här verserna? Varför då?

Alma 36:6–22

Alma beskriver sitt uppror och berättar hur han fick förlåtelse

Tala om att Alma ville framhålla och vittna om Guds kraft att befria dem som sätter sin lit till honom och därför berättade han om sin egen upplevelse när han befriades från kvalen som hans synder vållade honom. Be eleverna att ögna igenom Alma 36:6–9 och sammanfatta vad som hände Alma och Mosiahs söner när de gick omkring och försökte förgöra kyrkan.

Be en elev läsa Alma 36:10 högt. Be klassen lägga märke till hur länge Alma led på grund av sina synder. Berätta att vi i Alma 36:11–17 får en mer detaljerad beskrivning av vad Alma upplevde under de tre dygnen av kval än i andra skildringar av hans omvändelse (se Mosiah 27 och Alma 38). Dela upp eleverna i par. Be paren studera Alma 36:11–17 och leta efter ord och uttryck som Alma använder för att beskriva sin fruktan eller smärta. Föreslå gärna att eleverna markerar det de upptäcker. Be eleverna berätta vad de hittade för ord och uttryck. (Skriv dem gärna på tavlan.) Ställ följande fråga:

  • Vad var orsaken till att Alma kände sig så här?

För att hjälpa eleverna förstå Almas intensiva kval, som skildras med ord som plågades, sönderslets och pina, läser du följande uttalande av president Boyd K. Packer i de tolv apostlarnas kvorum:

Plågades [engelska ”racked”] betyder ’torterades’. I forna dagar torterades offret på en sträckbänk med hand- och fotleder fastbundna vid en axel som sedan kunde vridas och orsaka outhärdlig smärta.

En harv [engelska ”harrow”] är en ram försedd med spetsiga pinnar. När den dras över marken river och sliter den upp jorden. Skrifterna talar ofta om att själen och medvetandet sönderslits av skuld.

Ordet tortyr härleds från ett ord som betyder ’vrida’, och [den pina det orsakar] är så smärtsam att till och med den oskyldige erkänner” (se ”Beröringen av Mästarens hand”, Liahona, juli 2001, s. 25).

  • Vad lär oss Almas upplevelse om syndens följder? (Hjälp eleverna urskilja följande sanning: Synd leder till smärta, lidande och ånger.)

  • Får ni intrycket att Alma kände smärta och ånger över sina synder genast efter det att han hade begått dem? Varför tror ni att det är viktigt att förstå att vi kanske inte genast upplever verkningarna av våra synder?

Be eleverna tänka på upplevelser när de har känt smärta eller ånger på grund av sina synder. Läs därefter följande uttalande av president Packer:

”Var och en av oss har åtminstone smakat de samvetskval som följer på våra misstag …

Om ni tyngs av skuldkänslor eller besvikelser, av misslyckanden eller skamkänslor, finns det ett botemedel” (se ”Beröringen av Mästarens hand”, s. 25).

Berätta att när Almas smärta och ånger över sina synder var som intensivast kom han ihåg botemedlet mot smärtan.

Be en elev läsa Alma 36:18 högt. Be klassen vara uppmärksam på hur Alma handlade till följd av sin fars undervisning. För att hjälpa eleverna förstå de här verserna ber du en elev läsa följande uttalande av äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

”Alma hade rörts av sin fars undervisning, men det är särskilt viktigt att komma ihåg att den profetia han mindes var den som handlade om att ’en viss Jesus Kristus, en Guds Son, skulle komma för att sona världens synder’ (Alma 36:17). Det är namnet och det är budskapet som varje människa måste lyssna till … Oavsett vilka andra böner vi uppsänder, oavsett vilka andra behov vi har, är de alla på något sätt beroende av denna vädjan: ’O Jesus, du Guds Son, förbarma dig över mig.’ Han är beredd att skänka oss denna barmhärtighet. Han betalade med sitt eget liv för att kunna ge den” (However Long and Hard the Road [1985], s. 85).

  • Varför tror ni att det är viktigt att vi inte bara lär oss mer om Jesus Kristus utan också ber om att få hans försonings välsignelser?

Uppmuntra eleverna att fundera över om de har bett om att få Jesu Kristi försonings välsignelser, däribland förlåtelsens välsignelse.

Be eleverna utforska Alma 36:19–22 tyst för sig själva och leta efter ord och uttryck som beskriver hur Almas känslor förändrades efter att han bad att Jesus skulle förbarma sig över honom.

  • Vilka ord och uttryck hittade ni som beskriver hur Almas känslor förändrades?

Ställ följande fråga om vart och ett av orden och uttrycken som eleverna hittade:

  • Vad lär er det här uttrycket (eller ordet) om kraften i Frälsarens försoning? (När eleverna besvarar frågan hjälper du dem förstå att Alma inte bara blev av med sin smärta utan han fylldes också med glädje.)

Skriv följande ofullständiga påstående på tavlan: Om vi utövar tro på Jesus Kristus och hans försoning så …

  • Vad lär vi oss av Almas upplevelse om vad Herren gör för oss när vi omvänder oss uppriktigt? (Eleverna kanske nämner olika principer, men förvissa dig om att de förstår att om vi utövar tro på Jesus Kristus och hans försoning så befriar han oss från smärtan som våra synder vållat oss och fyller oss med glädje. Avsluta påståendet på tavlan.)

  • Hur utövar vi tro på Jesus Kristus så att vi kan bli befriade från den smärta eller ånger vi känner på grund av våra synder?

Läs följande situation för eleverna och be dem fundera på hur de skulle svara:

En kamrat som läser Mormons bok oroar sig över Almas ord i Alma 36:19. Han frågar dig: ”Om jag kommer ihåg mina synder och fortfarande är ledsen för dem, betyder det att jag inte har blivit förlåten?”

Be eleverna förklara hur de kan tillämpa Almas upplevelse på den här situationen. Efter att eleverna berättat läser du följande uttalande av president Dieter F. Uchtdorf i första presidentskapet:

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

”Satan försöker få oss att tro att våra synder inte är förlåtna eftersom vi minns dem. Satan är en lögnare. Han försöker få oss att se suddigt och leda oss bort från omvändelsens och förlåtelsens stig. Gud har inte lovat oss att vi inte skulle minnas våra synder. Att minnas dem hjälper oss undvika att göra samma misstag igen. Men om vi håller oss trogna och trofasta, uppmjukas minnet av våra synder med tiden. Detta är del av den nödvändiga läknings- och helgelseprocessen. Alma vittnade om att han, efter det att han ropat till Jesus om barmhärtighet, fortfarande mindes sina synder, men minnet av hans synder varken störde eller plågade honom, eftersom han visste att han fått förlåtelse (se Alma 36:17–19).

Det är vårt ansvar att undvika allt som kan framkalla gamla syndiga minnen. När vi fortsätter att ha ’ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande’ (3 Nephi 12:19), kan vi lita på att Gud ’inte längre [kommer] ihåg [våra synder]’” (se ”Återvänd med säkerhet”, Liahona, maj 2007, s. 101).

  • Hur skulle ni med tanke på president Uchtdorfs uttalande förklara vad det innebär att ”inte längre [sönderslitas] av minnet av [våra] synder”? (Alma 36:19.)

Vittna om att om vi utövar tro på Jesus Kristus och hans försoning så befriar han oss från smärtan som våra synder vållat oss och fyller oss med glädje. Uppmuntra eleverna att tänka på hur de skulle kunna tillämpa det de har lärt sig av Almas upplevelse. Om tiden medger låter du eleverna sjunga ”Var skall jag finna frid”. (Psalmer, nr 75.)

Alma 36:23–30

Alma förklarar varför han arbetar oavbrutet för att föra andra till omvändelse

Fundera på att använda följande aktivitet för att hjälpa eleverna förstå varför Alma arbetade oavbrutet för att föra andra till omvändelse. (Du kan också beskriva aktiviteten, om du inte har möjlighet att ta med dig småkakor eller liknande till lektionen.)

Håll fram en småkaka eller liknande och fråga om någon i klassen tycker om sådant. Smaka på den och berätta hur god den är. Tala om för eleverna att den är så god att du skulle vilja att alla i klassen får smaka på den. Visa att du har kakor till alla och fråga om någon annan vill smaka. Bjud alla som vill på en kaka.

Be en elev läsa Alma 36:23–24 högt. Be klassen följa med i texten och försöka komma på vad Almas liv efter hans omvändelse har att göra med den här smakningsaktiviteten.

  • På vad sätt påminner den här smakningsaktiviteten om Almas handlingar? Vad ville Alma att andra skulle smaka?

Be en elev läsa Alma 36:25–26 högt. Be klassen vara uppmärksam på hur Alma och andra påverkades av hans bemödanden att undervisa om evangeliet.

  • Hur påverkades Alma och andra av Almas undervisning?

  • Vad lär vi oss för principer i de här verserna? (Eleverna kanske formulerar sina svar på olika sätt, men förvissa dig om att de uttrycker att vi får stor glädje när vi söker föra andra till Kristus.)

Sammanfatta Alma 36:27–30 genom att berätta att Alma vittnade för Helaman att Herren befriar dem som sätter sin lit till honom. Vittna om den glädje vi får när vi utövar tro på Jesus Kristus och när vi uppmuntrar andra att också göra det. För att hjälpa eleverna tillämpa det de har lärt sig i Alma 36 ber du dem att göra en av uppgifterna nedan. (Skriv dem gärna på tavlan.)

  1. Fundera över om du har känt att Frälsaren befriat dig från synder och fyllt dig med glädje. Skriv i din skriftdagbok vad du kommer göra så att du kan få den välsignelsen.

  2. Tänk på någon (till exempel en kamrat, en bror eller syster, en medlem i församlingen) som kunde ha nytta av att du bar vittnesbörd för honom eller henne om Frälsaren. Skriv ett brev till den personen och bär vittnesbörd om att Jesus Kristus kan befria oss från smärtan som våra synder vållat oss och fylla oss med glädje.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Alma 36:12. ”Min själ var … plågad av alla mina synder”

Äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum har sagt att lidande i någon grad på grund av våra synder är en viktig del av omvändelsen:

”Rättvisan kräver att den oomvända syndaren ska lida för sina egna synder [se L&F 19:16–19]. …

Men hur är det med omvända syndare? Blir de bestraffade? Måste de lida? …

Den person som omvänder sig behöver inte lida ’liksom’ Frälsaren gjorde för denna synd. Syndare som omvänder sig får erfara ett visst lidande, men tack vare sin omvändelse och tack vare försoningen behöver de inte erfara hela den ’intensiva’ omfattningen av evig pina som Frälsaren led för den synden.

President Spencer W. Kimball, som gav oss sådan uttömmande undervisning om omvändelse och förlåtelse, sade att personligt lidande ’är en mycket viktig del av omvändelse. Man har inte börjat omvända sig förrän man har lidit intensivt för sina synder’ (Teachings of Spencer W. Kimball, s. 88).

’Den som inte har lidit har inte omvänt sig. … Hon måste genomgå en inre förvandling varigenom hon lider. Då finns det möjlighet att få förlåtelse’ (Teachings of Spencer W. Kimball, s.99)

All vår erfarenhet bekräftar det faktum att vi måste utstå personligt lidande i omvändelseprocessen – och i fråga om svåra överträdelser kan det lidandet vara både kännbart och ihållande. Jag tror att vi alla, om vi är ärliga mot oss själva, inser sanningen i den principen. Vi har erfarit det i vårt eget liv, och vi har sett det i andras liv.

Vi bör också lägga märke till att vårt personliga lidande för våra synder är dolt och inte allmänt bekant. Ofta är det bara syndaren och Herren och Herrens tjänare som vet vad som sker. I motsats till den offentliga karaktär som straffet har som åläggs av människors lagar, är det lidande som leder till barmhärtighet enligt Guds lagar ytterst personligt” (”Sins, Crimes, and Atonement” [tal till KUV:s religionslärare, 7 feb. 1992], s. 4–6, si.lds.org).

Alma 36. Kiasm

Kiasmen är en stilfigur som var vanlig i såväl semitisk och grekisk diktkonst som i andra kulturers litteratur. Kiasm innebär att ord eller tankar placeras i en viss ordning och sedan upprepas i omvänd ordning. Denna upprepning framhåller viktiga tankar och ord. Författarens huvudtanke står ofta i mitten av kiasmen. Lägg märke till nedan att det centrala budskapet i kiasmen i Alma 36 inriktas på en tid i Almas liv när han vände sig till Jesus Kristus för att bli befriad.

A. vers 1

 B. vers 2

  C. vers 3

   D. vers 4–5

    E. vers 6

     F. vers 10

      G. vers 14

       H. vers 16

        I. vers 17

        I. vers 18

       H. vers 19–21

      G. vers 22

     F. vers 23

    E. vers 24

   D. vers 26

  C. vers 27

 B. vers 28–29

A. vers 30