Bibliotek
Lektion 144: Ether 2


Lektion 144

Ether 2

Inledning

Efter att ha lämnat Babels torn leddes Jared och hans bror och deras familjer och vänner av Herren genom vildmarken. Herren sade till Jareds bror att bygga åtta båtar för överfarten till ett löftets land. När Jareds bror och hans folk lydde Herren i tro, fick de den vägledning de behövde för att deras färd skulle bli lyckosam.

Lektionsförslag

Ether 2:1–12

Jarediterna påbörjar sin färd till det utlovade landet

Gör följande aktivitet för att hjälpa eleverna förstå att om vi följer den undervisning Gud ger oss, förbereder det oss för att få ytterligare vägledning av honom:

Göm någonting i klassrummet före lektionen som föreställer en skatt. Förbered tre eller fyra ledtrådar som för eleverna till skatten. Ge eleverna den första ledtråden. Den ledtråden för till nästa osv. tills eleverna hittar skatten. När de har hittat skatten, frågar du:

  • Vad hade hänt om ni inte hade följt den första ledtråden? (De skulle inte ha hittat nästa ledtråd.)

Be eleverna läsa igenom Ether 1:41–42 tyst för sig själva och leta efter de första anvisningarna som Herren gav jarediterna för att leda dem till det utlovade landet.

För att hjälpa eleverna se hur jarediterna tog emot de här anvisningarna, ber du en av dem högt läsa Ether 2:1–3.

  • Hur tog jarediterna emot Herrens första undervisning?

Be en elev högläsa Ether 2:4–6. Be klassen att följa med i texten och vara uppmärksam på vilka välsignelser jarediterna fick när de följde de första anvisningarna.

  • Vad hände när jarediterna följde Herrens första anvisningar? (Herren gav dem ytterligare undervisning genom Jareds bror.)

  • Vad lär vi oss i den här skildringen om hur vi kan få vägledning av Herren? (Eleverna kan formulera sina svar på olika sätt, men svaren bör få fram följande princip: När vi i tro följer den vägledning som Herren har gett oss, kan vi få ytterligare vägledning av honom. Du kan föreslå att eleverna skriver den här sanningen i sina skrifter bredvid Ether 2:6.)

För att hjälpa eleverna förstå den här principen bättre och handla efter den, ber du dem att tänka på en maning eller ingivelse som de har fått nyligen från Herren. Läs därefter följande ord av äldste Richard G. Scott i de tolv apostlarnas kvorum om hur uppenbarelser ofta ges:

Bild
Äldste Richard G. Scott

”Det kommer en del i taget, så att du växer i din förmåga. När varje del åtlyds i tro, så leds du till andra delar, tills du har fått hela svaret. Det här mönstret kräver att du utövar tro på vår Faders förmåga att svara. Även om det ibland är mycket svårt leder det till betydande personlig tillväxt” (”Använd dig av bönens himmelska kraft”,Liahona, maj 2007, s. 9).

Be eleverna att avsluta följande mening i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker. Du kan skriva frågorna på tavlan eller läsa dem långsamt så att eleverna kan skriva ner dem.

  • När har du följt en andlig maning och sedan fått ytterligare vägledning av Gud?

  • Varför tror du att vi ibland först måste följa en andlig maning innan vi kan få ytterligare uppenbarelser?

Sammanfatta Ether 2:8–12 genom att berätta att Herren sade till Jareds bror att när jarediterna kom till det utlovade land så skulle de ”tjäna honom, den sanne och ende Guden” (Ether 2:8) om de skulle bli den stora nation som han hade lovat att de kunde bli. Om de inte tjänade honom, skulle de ”sopas bort” från landet (Ether 2:8–10). Moroni sade att det här var ett ”evigt påbud” (Ether 2:10) och menade därmed att det skulle gälla alla som skulle bo i det landet.

Ether 2:13–15

Herren tillrättavisar Jareds bror för att han inte hade åkallat honom i bön

Be eleverna läsa Ether 2:13–15 tyst för sig själva och ta reda på vad jarediterna gjorde när de kom till havet.

  • Vad gjorde jarediterna? (De slog upp sina tält och bodde på havsstranden i fyra år.)

  • Varför tillrättavisade Herren Jareds bror?

  • Vad lär vi oss av Ether 2:14? (Eleverna kanske kommer med olika svar, bland andra följande: Herren vill att vi ska åkalla honom regelbundet i bön; Herren är inte nöjd när vi försummar att åkalla honom i bön; Anden strävar inte med oss om vi är syndiga.)

Be eleverna tänka på sina egna böner medan du läser följande ord av äldste Donald L. Staheli i de sjuttios kvorum:

”Dagliga, innerliga böner om förlåtelse och särskild hjälp och vägledning är oumbärliga i vårt liv för att vårt vittnesbörd ska få näring. När vi har bråttom i våra böner, upprepar oss, ber dem i förbigående eller slarvar med dem, förlorar vi lätt närheten till Anden, som är så viktig i den ständiga vägledning vi behöver för att klara av livets svårigheter” (se ”Befäst ditt vittnesbörd”, Liahona, nov. 2004, s. 39).

Skriv följande frågor på tavlan före lektionen (eller på ett utdelningsblad, eller läs dem långsamt så att eleverna kan skriva ner dem). Låt eleverna få två till tre minuter på sig att besvara frågorna kortfattat i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker.

Vad anser du om hur ofta du ber på egen hand?

Vad anser du om hur uppriktigt du ber på egen hand?

Känner du att du verkligen kommunicerar med din himmelske Fader i dina personliga böner? Varför, eller varför inte?

Om du kunde ändra på något för att förbättra dina böner, vad skulle det då vara?

Ether 2:16–25 (även Ether 3:1–6; 6:4–9)

Jarediterna bygger båtar för överfarten till det utlovade landet

Be eleverna att tänka på ett problem som de har eller står inför eller ett viktigt beslut som de behöver fatta, nu eller i framtiden. De kan till exempel tänka på ett problem i familjen, i skolan, vem de ska gifta sig med eller vilket yrke de ska välja. Be dem att fundera över hur Herren kan vägleda eller hjälpa dem. När eleverna studerar resten av Ether 2, uppmuntra dem då att vara uppmärksamma på principer som hjälper dem att få Herrens hjälp med att fatta bra beslut.

Be en elev läsa Ether 2:16–17 högt. Be klassen att följa med i texten och vara uppmärksam på vad jarediterna gjorde för att kunna ta sig till det utlovade landet. När eleven har läst färdigt, frågar du om någon skulle vilja komma fram till tavlan och snabbt rita hur jarediternas båtar kan ha sett ut.

Gör följande uppställning på tavlan men utan att ta med svaren på de tre nedersta raderna. Ge eleverna uppställningen på ett utdelningsblad eller be dem att skriva av den i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker.

Ether 2:18–19

Ether 2:20–25; 3:1–6; 6:4–9

Problem med båtarna

Lösning

Vad Herren gjorde

Vad Jareds bror gjorde

Ingen luft

Göra öppningar som kan öppnas och stängas högst upp och i skrovet

Gav Jareds bror anvisningar

Gjorde öppningarna

Ingen styrning

Vinden ska blåsa båtarna till det utlovade landet

Lät en vind blåsa

Litade på Herren

Inget ljus

Bereda särskilda stenar och be Herren att röra vid dem så att de lyser

Talade om för Jareds bror vad som inte skulle fungera och instruerade honom att hitta en lösning som skulle fungera

Rörde vid stenarna efter att Jareds bror hade berett dem

Beredde stenarna och bad Herren att röra vid dem så att de skulle lysa i mörkret

Be eleverna att utforska Ether 2:18–19 tyst för sig själva och leta efter de tre problemen med båtarna som Jareds bror konstaterade.

  • Vilka tre problem konstaterade Jareds bror? (Skriv elevernas svar i uppställningens vänstra spalt. Uppmuntra dem att också göra det på utdelningsbladet eller i sin avskrift av uppställningen.)

När eleverna har hittat problemen ber du dem studera Ether 2:20–25; 3:1–6; 6:4–9. (Obs: Skriftställena i Ether 3 och 6 behandlas närmare i lektionerna 145 och 147.) Låt eleverna få tid att fylla i resten av uppställningen på egen hand.

När de har haft tillräckligt med tid att fylla i uppställningen, ställer du följande frågor för att hjälpa eleverna att urskilja principer i Jareds brors upplevelse:

  • Med tanke på lösningen på problemet luft, hur hjälper Herren oss ibland att lösa våra problem eller besvara våra frågor? (Ibland talar Herren om för oss hur vi ska lösa ett visst problem och förväntar sig att vi ska följa hans anvisningar.)

  • Med tanke på lösningen på problemet styrning, hur hjälper Herren oss ibland att lösa våra problem eller besvara våra frågor? (Ibland tar Herren hand om lösningen själv.)

  • Med tanke på lösningen på problemet ljus, hur hjälper Herren oss ibland att lösa våra problem eller besvara våra frågor? (Ibland kräver Herren att vi ska komma med en lösning och be om hans godkännande och hjälp att utföra den.)

Skriv följande princip på tavlan: När vi åkallar Herren och gör vår del för att lösa våra problem, då får vi hjälp av Herren. För att hjälpa eleverna följa den här principen ber du dem att tänka på det viktiga beslut de begrundade för några minuter sedan. Be dem därefter att tänka igenom följande frågor:

  • Vad tror du att Herren förväntar sig att du ska göra när du fattar det här beslutet?

  • Hur skulle Herren kunna hjälpa dig?

  • Hur visar du att du litar på Herren när du tänker på det här beslutet?

Låt eleverna få några minuter på sig att skriva om det de har lärt sig i dag. Bär vittnesbörd om att när vi trofast åkallar Herren och gör vår del för att lösa våra problem, ska han vägleda och hjälpa oss enligt sin visdom och makt.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Ether 2:4–5. Svar på böner

Äldste Richard G. Scott i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

”Det är mycket viktigt att vi inser att Herren också besvarar böner på ett tredje sätt, genom att hålla tillbaka ett svar då en bön uppsänds. Varför gör han det?

Han är vår fullkomlige Fader. Han älskar oss mer än vi kan förstå. Han vet vad som är bäst för oss. Han ser slutet redan från början. Han vill att vi ska handla för att få de nödvändiga erfarenheterna:

När han svarar ja,, är det för att stärka vår tillit.

När han svarar nej, är det för att förebygga misstag.

När han håller tillbaka ett svar, är det för att vi ska växa genom tron på honom, lydnaden mot hans bud och vår villighet att handla i tro. Det förväntas att vi tar på oss ansvaret genom att handla efter ett beslut som är förenligt med hans lära, utan att vi i förväg fått det bekräftat. Vi ska inte sitta passiva och vänta eller knota för att Herren inte har talat. Vi ska handla.

Oftast är det som vi valt att göra rätt. Han bekräftar att våra val är riktiga. Denna bekräftelse kommer vanligtvis genom små ’hjälppaket’ utmed vägen. Vi upptäcker dem om vi är andligt mottagliga. De är meddelanden från en kärleksfull Fader att han har godkänt våra val” (se ”Hur vi lär oss känna igen svaren på våra böner”, Nordstjärnan, jan. 1990, s. 29).

Ether 2:14–15. Herrens tuktan som uttryck för kärlek

I samband med Ether 2:14–15 har äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum uttryckt dels sin beundran för Jareds brors karaktärsstyrka och dels förundran inför Guds kärleksfulla förlåtelse:

”Det är svårt att föreställa sig en tre timmar lång tillrättavisning av Herren, men Jareds bror utstod den. Genom ögonblicklig omvändelse och bön sökte denne profet vägledning för den färd som de hade fått i uppdrag att göra och för dem som skulle företa den. Gud godtog hans omvändelse och gav kärleksfullt ytterligare vägledning för deras viktiga uppdrag” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], s. 15).

I en uppenbarelse till profeten Joseph Smith, sade Herren: ”Dem jag älskar tuktar jag också så att deras synder kan förlåtas, ty med tuktan bereder jag en väg för deras befrielse ur alla slags frestelser, och jag har älskat er” (L&F 95:1).

Ether 2:22–23. Bön måste åtföljas av ansträngningar

Det har ofta sagts att vi borde be som om allting beror på Herren och arbeta som om allting beror på oss. Äldste Russell M. Nelson i de tolv apostlarnas kvorum sade att han ofta hörde president Gordon B. Hinckley säga: ”Jag vet inte hur jag ska få något gjort utan att gå ner på knä och vädja om hjälp och sedan resa mig upp och börja arbeta” (”Andlig kapacitet”, Nordstjärnan, jan. 1998, s. 16).