Bibliotek
Hemstudielektion 30: Ether 4–12 (Studieavsnitt 30)


Hemstudielektion

Ether 4–12 (Studieavsnitt 30)

Förberedelsematerial för läraren i hemstudieseminariet

Sammanfattning av dagliga hemstudielektioner

Följande sammanfattning av de lärosatser och principer som eleverna lärde sig när de studerade Ether 4–12 (studieavsnitt 30) är inte avsedd att användas som del av din lektion. Den lektion som du håller koncentreras bara på några av dessa lärosatser och principer. Följ den Helige Andens maningar när du tänker igenom elevernas behov.

Dag 1 (Ether 4–5)

Moroni förseglade Jareds brors skrifter och undervisade om de villkor vi måste uppfylla innan vi kan få den uppteckningen. Hans undervisning fick eleverna att förstå att när vi utövar stor tro på Herrens ord så välsignar han oss med mer uppenbarelse.

Dag 2 (Ether 6)

När eleverna läste om hur jarediterna utövade tro på Herren när de for över ”de stora vattnen” (Ether 6:3) i sina båtar, såg de att när vi litar på Herren och gör hans vilja, styr han vårt liv i rätt riktning. Vindarna drev båtarna till det utlovade landet, och eleverna lärde sig att om vi litar på Herren, kan motgångar och prövningar hjälpa oss att gå framåt och få utlovade välsignelser.

Dag 3 (Ether 7–11)

När eleverna läste om hur jarediterna bortsåg från Jareds brors varning och valde att ha en kung, såg de att detta att förkasta profeternas ord leder till fångenskap. Shule var en kung som regerade i rättfärdighet. När folket började omvända sig och lyssna till profeterna, började de få framgång. Eleverna lärde sig att när vi omvänder oss från vår ondska, då börjar vi få framgång. Jarediterna förföll så småningom till ogudaktighet och kom att illustrera sanningen att understödjande av hemliga sammansvärjningar leder till samhällens undergång.

Dag 4 (Ether 12)

När eleverna läste om profeten Ether lärde de sig att när vi tror och hoppas på Jesus Kristus, får vi kraft att vara ståndaktiga och rika på goda gärningar. Moroni skrev att om vi vill få andlig förvissning, måste vi först utöva tro på Jesus Kristus. När eleverna läste Herrens ord till Moroni som svar på hans oro över både sin egen och de andra Mormons bok-författarnas svaghet i att skriva, förstod eleverna att om vi ödmjukar oss och utövar tro på Herren, gör han det svaga starkt för oss.

Inledning

Lektionen fokuserar på Ether 12:23–41. Moroni undervisade om varför människor har svagheter och vad de måste göra för att övervinna dem.

Lektionsförslag

Ether 4–11; 12:6

Jarediterna har framgång och blir välsignade när de är rättfärdiga

Ge tre elever i uppgift att gå igenom och sammanfatta följande kapitel med hjälp av kapitelingresser: Ether 4–5; Ether 6; Ether 7–11. Be en annan elev att gå igenom Ether 12:6. Be dem att berätta för klassen om två eller tre principer de lärde sig.

Ether 12:23–41

Moroni ger uttryck åt sin oro över hur icke-judarna ska reagera när de får Mormons bok

Skriv ordet stark på höger eller vänster sida av tavlan och ordet svag på motsatt sida. Låt eleverna få en stund på sig att fundera över vad de tycker att de har för starka sidor och vad de ser som några av sina svagheter eller brister. Tala om att i Ether 12 lär oss Moroni hur vår svaghet kan göras till något starkt.

Be en elev läsa Ether 12:23–25 högt, och be klassen urskilja vilken svaghet Moroni ansåg att han själv och andra författare till Mormons bok hade. Ställ därefter följande frågor till eleverna:

  • Vad är det för svaghet som Moroni talar om i de här verserna?

  • Vad var Moroni orolig skulle hända på grund av deras svaghet som skrev Mormons bok?

När eleverna har besvarat frågan, låter du dem tyst läsa Ether 12:26–27 om vad Herren sade som svar på Moronis oro och ta reda på varför Herren ger oss svagheter. När eleverna har läst verserna påminner du dem om att Ether 12:27 är ett nyckelskriftställe.

För att hjälpa eleverna förstå uttrycket svaghet i de här verserna, ber du en elev läsa följande ord av äldste Neal A. Maxwell i de tolv apostlarnas kvorum:

”När vi läser i skrifterna om människans ’svaghet’ inbegriper ordet de allmänna men nödvändiga svagheter som utgör en inneboende del av den mänskliga naturen, där köttet har ett oavbrutet inflytande på anden … Men svagheter inbegriper också våra egna, personliga svagheter, som vi förväntas övervinna” (Lord, Increase Our Faith [1994], s. 84).

Du kan behöva förklara att den mänskliga naturen som äldste Maxwell talade om syftar på svagheter som män och kvinnor får på grund av Adams fall. På grund av fallet är vi alla utsatta för frestelser och har allmänmänskliga brister utöver våra egna fel.

Be eleverna att urskilja en princip som lärs ut i Ether 12:27. (Om vi ödmjukar oss och utövar tro på Herren, gör han det svaga starkt för oss.)

För att uppmuntra eleverna att använda den här principen som lärs ut i Ether 12:27 skriver du följande på tavlan:

1. Erkänna min svaghet 2. Ödmjuka mig 3. Utöva tro på Jesus Kristus

Låt eleverna skriva de här uttrycken högst upp på ett papper. Be dem därefter att begrunda och sedan skriva, antingen nu eller senare, 1) en svaghet som de tycker att de har, 2) hur de kan ödmjuka sig när det gäller den svagheten och 3) hur de kan utöva tro på Jesus Kristus så att de får hjälp av honom – hans nåd – att övervinna den svaghet de har skrivit.

När de är färdiga uppmuntrar du dem att stoppa in papperet i den privata dagboken eller lägga det någon annanstans där de ofta ser det och påminns om vad de vill göra. Vittna för eleverna att när de ödmjukt försöker övervinna sina svagheter, ska Herren hjälpa dem att ”så att det svaga blir starkt för dem” (Ether 12:27).

Be eleverna läsa Ether 12:26, 28 och ta reda på hur Herren ytterligare besvarade Moronis oro över sin svaghet i att skriva. Ställ gärna följande frågor:

  • I Ether 12:26 skriver Moroni om ödmjukhet, som är att vara mild och att vara Guds vilja undergiven. Varför tror ni att det krävs ödmjukhet för att överse med andras svagheter?

  • Hur kan Herrens nåd (hans hjälp eller gudomliga ”möjliggörande” kraft) hjälpa oss att inte dra fördel av andras svagheter?

Betona att när vi tillväxer i tro, hopp och kärlek hjälper oss Herrens nåd när vi ställs inför andras svagheter. Sammanfatta Ether 12:29–32 genom att berätta att Moroni undervisade om vikten av att utöva tro och om den förvissning och de under som det leder till. Be eleverna läsa Ether 12:33–35 och ta reda på vad Moroni skrev om vikten av att ha kristlig kärlek.

Fråga: Varför är det viktigt att ha kärlek när vi konfronteras med andras svagheter?

Be eleverna att berätta för någon annan i klassen vad de gör för att i högre grad ha Jesu Kristi nåd i sitt liv. Om tiden medger, kan du be några elever att berätta hur deras strävan att komma närmare Jesus Kristus har påverkat deras liv.

Nästa studieavsnitt (Ether 13Moroni 7)

När eleverna förbereder sig för att studera nästa avsnitt, uppmuntra dem då att fundera över följande situation: Tänk om din familj och alla dina vänner blev dödade och du var den ende som blev kvar som trofast höll fast vid Jesu Kristi evangelium. Både Ether och Moroni upplevde en sådan ensamhet. Hur uthärdar du varje slags prövning och får evigt liv? Moroni 7 förklarar varför det krävs tro, hopp och kristlig kärlek för att vi ska få dessa gåvor.