Bibliotek
Lektion 37: 2 Nephi 27


Lektion 37

2 Nephi 27

Inledning

Nephi citerade ofta Jesajas ord och profeterade själv att Herren skulle utföra ”ett underbart och förunderligt verk” i de sista dagarna. Detta stora verk är återställelsen av Jesu Kristi evangelium. I fokus för Nephis profetia var att Mormons bok skulle komma fram. Nephi förutsåg att vittnen skulle se Mormons bok och vittna om att den var sanningsenlig. Han vittnade också om att Mormons bok skulle spela en väsentlig roll i Herrens verk i de sista dagarna – att den skulle vara en mirakulös gåva till världen. (Obs: 2 Nephi 27 och Jesaja 29 utgör nära paralleller och därför kan fotnoterna till Isaiah 29 i kyrkans utgåva av Kings James version av Bibeln vara till hjälp vid studiet av båda kapitlen.)

Lektionsförslag

2 Nephi 27:1–5

Nephi profeterar att jorden i de sista dagarna ska vara fylld med ogudaktighet

Visa följande föremål: en deodorant, en tandkräm och en tvål. Tala om att varje föremål är avsett att vara lösningen på ett problem. Be eleverna berätta vilket problem vart och ett av föremålen är avsett att lösa. (Du kan också välja andra föremål som kan anses vara lösningar på bestämda problem.)

Tala om att Nephis profetia i 2 Nephi 27 berättar om problem som skulle finnas i vår tid. Han sade att människor skulle snava i andligt avseende på grund av sin ondska, att de skulle vara andligt blinda och att de skulle förkasta profeterna. Nephi profeterade också om hur Gud skulle lösa de här problemen.

Be några elever turas om att högt läsa ur 2 Nephi 27:1–5. Be klassen vara uppmärksam på ord och uttryck som beskriver problem i de sista dagarna. Be några av eleverna att berätta om uttryck de upptäckte. Ställ gärna följande frågor för att hjälpa eleverna analysera de här uttrycken:

  • Vad tror ni menas med att vara ”berusade av ondska”?

  • I 2 Nephi 27:3 liknas människor i de sista dagarna vid en hungrig man som drömmer att han äter eller en törstig man som drömmer att han dricker och sedan vaknar och känner att han är tom i själen. Vad kan vi lära oss av det här? (Att äta eller dricka i en dröm ger ingen varaktig tillfredsställelse eftersom hungern eller törsten fortfarande finns kvar efter drömmen. På liknande sätt får de som ”strider mot Sions berg” ingen varaktig tillfredsställelse. Inte heller åstadkommer de någonting meningsfullt.)

  • Vad tror ni menas med uttrycket ”ni har tillslutit era ögon”?

För att hjälpa eleverna upptäcka evangeliesanningar i 2 Nephi 27:1–5 ber du dem sammanfatta vad de lärt sig i de här verserna. Skriv upp deras svar på tavlan. Förvissa dig om att eleverna förstår att i de sista dagarna ska många människor vara fulla av ogudaktighet och förkasta profeterna.

  • Varför tror ni det är viktigt att känna till den här profetian och att den ska gå i uppfyllelse?

2 Nephi 27:6–23

Nephi profeterar om att Mormons bok ska komma fram

Be eleverna läsa 2 Nephi 27:6–7 tyst för sig själva. Be dem leta efter någonting som Herren skulle ställa till förfogande som skulle bidra till att lösa människors andliga problem i de sista dagarna.

  • Vad skulle Herren ställa till förfogande?

  • Vad skulle boken innehålla?

  • Vilken bok tror ni det är som beskrivs i de här verserna? (För att hjälpa eleverna besvara frågan kan du föreslå att de slår upp skriftställehänvisningarna i 2 Nephi 27:6, fotnot b. Du kan också förklara att uttrycket ”de avsomnade” syftar på de avlidna profeter som förde de uppteckningar som blev Mormons bok.)

Håll fram en Mormons bok. Tala om att Herren frambringade den här boken för att avhjälpa och rätta till problem i de sista dagarna och för att ge ljus åt en värld i mörker. För forntida profeter uppenbarade Herren detaljer om hur Mormons bok skulle komma fram. Nephi skrev ner dessa detaljer i 2 Nephi 27. Berätta att det finns en liknande profetia i Jesaja 29. (Du kan förklara att några har ifrågasatt Mormons bok eftersom de menar att den inte nämns i Bibeln. Framhåll att profetian i Jesaja 29 visar att Bibeln vittnar om Mormons bok.)

Be en elev läsa 2 Nephi 27:12–14 högt. Be klassen vara uppmärksam på vilka Nephi sade skulle tillåtas se boken.

  • Vilka var de tre vittnen som tilläts se Mormons bok ”genom Guds makt”? (Oliver Cowdery, David Whitmer och Martin Harris. Se ”Tre vittnens vittnesbörd”, Mormons bok.)

Framhåll att Nephi nämnde ”några få” andra som också skulle tillåtas se boken.

  • Vilka tror ni de här andra vittnena var? (Du kan behöva påminna eleverna om att det fanns åtta ytterligare vittnen om Mormons bok. Se ”Åtta vittnens vittnesbörd”, Mormons bok.)

Framhåll att 2 Nephi 27:14 säger att Herren skulle ”stadfästa sitt ord” ”genom så många vittnens mun som synes honom gott”.

  • Vad tror ni Nephi menade när han sade att vittnen ska stadfästa Guds ord? (De som tar emot Guds ord genom Mormons bok berättar om den för andra och vittnar om att boken är sanningsenlig.)

  • Vilka kan de här vittnena vara?

  • För att hjälpa eleverna förstå att även de kan vara vittnen om att Mormons bok är sanningsenlig, kan du gärna be dem att skriva sina namn i marginalen bredvid 2 Nephi 27:14. Hur kan varje medlem i kyrkan, även ni, hjälpa till att stadfästa sanningen i Mormons bok?

  • När har ni burit vittnesbörd för andra om Mormons bok?

I en tidigare lektion kan du ha uppmuntrat eleverna att bära vittnesbörd för någon annan om Mormons bok. Om du gjorde det, följer du upp den uppgiften genom att be flera elever berätta vad de gjort. Uppmuntra eleverna att fortsätta söka efter möjligheter att bära vittnesbörd för andra om Mormons bok, även för dem som har en annan trosuppfattning.

Gör följande översikt på tavlan. (För att spara tid skulle du kunna göra den före lektionen.)

Nephis profetia om vad mannen skulle göra

Mannens namn

Uppfyllelsen av profetian

Joseph Smith — Historien 1:63–65

Förste mannen (”inte lärd”)

2 Nephi 27:9, 15, 19

Andre mannen (”en annan”)

2 Nephi 27:15, 17

Tredje mannen (”lärde”)

2 Nephi 27:15–18

Dela upp eleverna i par. Förklara att varje par ska studera en profetia om Mormons boks framkomst och hur den profetian gick i uppfyllelse. Be eleverna skriva av uppställningen i sina skriftdagböcker eller studieanteckningsböcker och skriva svaren med hjälp av skriftställehänvisningarna. När eleverna är färdiga ber du dem berätta om sina svar för klassen.

  • Vem var den lärde man som Martin Harris visade bokens ord för enligt 2 Nephi 27:15 och Joseph Smith — Historien 1:64? (Charles Anthon.)

  • På vilka sätt skulle någon som saknar egentlig utbildning liksom Joseph Smith kunna vara bättre lämpad att översätta Mormons bok än en lärd person som Charles Anthon?

Be eleverna läsa 2 Nephi 27:20–21 tyst för sig själva och leta efter ett uttryck som står i båda verserna. (”Jag kan utföra mitt eget verk.”)

  • Vad betyder de här orden för er: ”jag kan utföra mitt eget verk”?

  • Hur är evangeliets återställelse och Mormons boks framkomst en bekräftelse på att Gud kan utföra sitt eget verk?

  • Vilka principer finner vi i de här verserna? (När eleverna delger sina tankar betonar du att Mormons boks framkomst är ett av Guds sätt att utföra sitt verk i de sista dagarna. )

  • Att den här profetian gått i uppfyllelse, hur stärker det era vittnesbörd om Mormons bok och dess roll i återställelsen av Herrens kyrka?

2 Nephi 27:24–35

Nephi profeterar om den positiva inverkan som Jesu Kristi återställda evangelium och Mormons bok ska ha

Läs 2 Nephi 27:24–26 högt medan eleverna följer med i sina skrifter.

  • Minns ni om ni hört de här orden tidigare? Och i så fall var? (Om eleverna inte kan komma på var de hört dem berättar du att Herren använde liknande ord när han talade till Joseph Smith i den heliga lunden [se Joseph Smith — Historien 1:19].)

Håll fram ett av föremålen du visade i början av lektionen och påminn eleverna om att det skapades för att lösa ett bestämt problem.

  • Vilka problem säger Herren i 2 Nephi 27:25 att människorna ska ha i de sista dagarna? (Du skulle kunna skriva elevernas svar på tavlan.)

Påminn eleverna om andra andliga problem som människorna skulle ha i de sista dagarna och som nämns i 2 Nephi 27:5. (Du kan lägga till ondska, andlig blindhet och förkastar profeterna till listan på tavlan.)

  • Hur bidrar Mormons bok och återställelsen av Jesu Kristi evangelium till att lösa dessa problem?

Be eleverna läsa 2 Nephi 27:29–30, 34–35 tyst för sig själva och leta efter vad Herren sade om hur det återställda evangeliet och Mormons bok skulle bli till välsignelse för människorna i de sista dagarna. Be en elev lista dessa välsignelser på tavlan.

  • Enligt 2 Nephi 27:29 ska Mormons bok hjälpa ”de blindas ögon … se ut ur dunkel och ut ur mörker”. Vad tror ni menas med det?

Hjälp eleverna förstå att Mormons bok och Jesu Kristi återställda evangelium ger alla glädje och insikt som studerar och tar emot dem. Uppmuntra eleverna att söka lösningar på sina problem och svårigheter i Mormons bok och att bära vittnesbörd om Mormons bok för andra.

Kommentarer och bakgrundsinformation

2 Nephi 27:1–2. ”Ondska och alla slags avskyvärdheter”

President Boyd K. Packer i de tolv apostlarnas kvorum uttryckte sin djupa oro över det utbredda moraliska förfall och de andliga faror som omger oss i de sista dagarna:

”Jag vet inget i kyrkans historia eller världshistorien som kan jämföras med dagens förhållanden. Inget som hände i Sodom och Gomorra överträffar i synd och fördärv det som omger oss i dag.

Svordomar, vulgaritet och hädelse hörs överallt. Obeskrivlig ogudaktighet och perversitet som en gång doldes på mörka platser förekommer nu öppet, det är till och med skyddat enligt lagen.

I Sodom och Gomorra var detta begränsat till en särskild plats. Nu är det spritt över hela världen och det finns ibland oss” (”Det rena försvaret” [tal till KUV-lärare, 6 feb. 2004] eller ”The One Pure Defense”, s. 4, si.lds.org).

2 Nephi 27:10–11. ”Ty boken skall vara förseglad”

Äldste Neal A. Maxwell i de tolv apostlarnas kvorum talade om skrifter som ännu inte uppenbarats för oss:

”Vi kommer att få tillgång till många fler skrifter, bland annat till Enoks bok (se L&F 107:57), aposteln Johannes alla skrifter (se Eth. 4:16), Israels förlorade stammars uppteckningar (se 2 Ne. 29:13) och de ungefär två tredjedelar av Mormons boks plåtar som var förseglade: ’Och dagen kommer då orden i boken vilka förseglades skall läsas från hustaken. Och de skall läsas genom Kristi kraft. Och allt som någonsin ägt rum bland människobarnen och som någonsin kommer att ske intill jordens ände skall uppenbaras för människobarnen’ (2 Ne. 27:11). I dag bär vi med oss skrifterna i behändigt fyra i ett format, men en dag, eftersom fler skrifter kommer, måste vi kanske dra en liten kärra efter oss som är proppfull med böcker” (A Wonderful Flood of Light [1990], s. 18).

2 Nephi 27:14. Vittnen ska stadfästa Herrens ord

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum bar sitt orubbliga vittnesbörd om Mormons bok:

”Jag vittnar om att man inte kan uppnå fullständig tro på detta de sista dagarnas verk … förrän man omfattar Mormons boks gudomlighet och den Herren Jesus Kristus som den vittnar om. …

Jag tillhörde inte den nephitiska folkskara som vidrörde den uppståndne Herrens sår. … Men mitt vittnesbörd om denna uppteckning och den frid den för med sig till det mänskliga hjärtat är lika bindande och tydlig som deras. Liksom de ’ger [jag mitt] namn till världen för att vittna inför världen om det [jag] har sett’. Och liksom de ’ljuger [jag] inte, ty Gud vittnar om det’ [”Åtta vittnens vittnesbörd”, Mormons bok; kursivering tillagd].

Jag ber att mitt vittnesbörd om Mormons bok och allt vad det innebär, givet här under min egen ed och i mitt ämbete, ska upptecknas av människor på jorden och änglar i himlen. … Jag [vill] att det ska framgå helt tydligt när jag står inför Guds domarsäte att jag förkunnade för världen, på det mest rättframma sätt jag kunde frambringa, att Mormons bok är sann, att den kom fram på det sätt som Joseph Smith sade att den kom fram” (”Trygghet åt själen”, Liahona, nov. 2009, s. 89–90).