Bibliotek
Lektion 48: Jakob 7


Lektion 48

Jakob 7

Inledning

Jakob förtröstade på Herren och på sitt orubbliga vittnesbörd när han bemötte Sherem, som var antikrist, och hans falska föreställningar och argument. Han hämtade framför allt kraft från tidigare upplevelser som hade stärkt hans tro på Jesus Kristus. Han förtröstade också på den Helige Andens ledning, på sin insikt i skrifterna och profeternas ord och på sitt vittnesbörd om Jesus Kristus. Gud slog Sherem när han krävde ett tecken som skulle bekräfta Jakobs ord. Jakob avslutade sin uppteckning med att beskriva hur nephiterna förtröstade på Herren när de befäste sig mot lamaniterna. Innan Jakob dog anförtrodde han Nephis mindre plåtar åt sin son Enos.

Lektionsförslag

Jakob 7:1–14

Jakob förtröstar på Herren när han möter Sherem, som var antikrist

Före klassen skriver du följande uttalande på tavlan av äldste Robert D. Hales i de tolv apostlarnas kvorum (ur ”Kristligt mod: Lärjungeskapets pris”, Liahona, nov. 2008, s. 72):

”En av de stora prövningarna här i jordelivet är när vår tro ifrågasätts eller kritiseras” (äldste Robert D. Hales).

Be eleverna tänka på ett tillfälle när någon ifrågasatte eller kritiserade deras tro. Be flera av dem berätta hur de kände sig. Skildra gärna en egen upplevelse.

Berätta att Jakob 7 skildrar Jakobs möte med Sherem, som var antikrist. (Läs gärna följande definition av ordet antikrist för eleverna: ”Allt och alla som förfalskar evangeliets sanna frälsningsplan och som öppet eller i hemlighet motarbetar Kristus” [Handledning för skriftstudier, ”Antikrist”].) Sherem sökte upp Jakob för att ifrågasätta hans tro.

Be eleverna läsa Jakob 7:1–5 tyst för sig själva. Be dem ta reda på 1) vad Sherem försökte göra och 2) hur han försökte uppnå sitt syfte. När eleverna läst färdigt ber du dem beskriva vad de lärt sig om Sherem. Ställ gärna några av följande frågor för att stimulera till diskussion:

  • Vilket inflytande hade Sherem på folket?

  • Vad läser ni i Jakob 7:1–5 som påminner er om tillfällen när andra har ifrågasatt eller kritiserat er tro? (Under diskussionens gång kan du behöva klargöra att inte alla som ifrågasätter eller kritiserar vår tro har samma motiv som Sherem. Även om det finns några som i likhet med Sherem medvetet försöker omintetgöra vår tro så finns det också andra som kanske ifrågasätter vår tro därför att de är nyfikna eller därför att de fått felaktiga upplysningar om den.)

  • Varför är det ibland svårt att försvara vår tro mot sådana som Sherem?

Skriv följande skriftställehänvisningar och utsagor på tavlan. (Skriv dem gärna före lektionen för att spara tid. Du kan också skriva dem på ett utdelningsblad.)

1. Jakob 7:5

a) Vittnade om skrifterna och profeternas ord.

2. Jakob 7:8

b) Lämnade utgången i Guds hand.

3. Jakob 7:10–11

c) Förtröstade på den Helige Andens ledning och styrka.

4. Jakob 7:12

d) Kom ihåg tidigare erfarenheter som hade stärkt hans tro.

5. Jakob 7:13–14

e) Bar det vittnesbörd han hade fått genom den Helige Anden.

Förklara att verserna i den här listan beskriver Jakobs reaktion när Sherem ifrågasatte hans tro. Utsagorna till höger beskriver Jakobs reaktion men står inte i ordningsföljd och behöver paras ihop med motsvarande verser. Be flera elever turas om att läsa högt ur Jakob 7:5–14. Be dem göra en kort paus efter varje skriftställe på tavlan. Be eleverna para ihop varje skriftställe med motsvarande utsaga. Du skulle kunna be en elev komma fram till tavlan och dra linjer från skriftställehänvisningarna till motsvarande utsagor. (Svar: 1-d; 2-c; 3-a; 4-e; 5-b.)

När eleverna gjort uppgiften frågar du:

  • Vilka principer finner ni i verserna som vi just läste?

Om ingen nämner det, förvissar du dig om att eleverna förstår att när vi förtröstar på Herren kan vi övervinna angrepp mot vår tro. (Skriv gärna den här principen på tavlan.)

Förklara att Jakobs svar till Sherem är ett exempel som vi kan följa när vi bemöter dem som ifrågasätter eller kritiserar vår tro.

Uppföljningsfrågorna nedan är avsedda att få eleverna att fundera över vad Jakob gjorde som visar att han förtröstade på Herren. Genom att besvara dessa frågor får eleverna tillfälle att berätta och vittna om hur liknande handlingar hjälpt dem när andra ifrågasatt deras tro. Det hjälper dem också att lära sig hur de på ett lämpligt sätt ska bemöta angrepp mot sin tro i framtiden. Eftersom det förmodligen finns fler frågor än ni har tid att ta upp under lektionen väljer du bara några av dem. När du gör det, sök då den Helige Andens ledning, och kom ihåg upplevelserna som eleverna berättade om i början av lektionen. Du skulle också kunna fråga eleverna vilken av Jakobs handlingar som de skulle vilja diskutera.

  • Vad hade Jakob upplevt tidigare som gett honom en orubblig tro? (Se Jakob 7:5.)

  • Vilka upplevelser har stärkt er tro? (Ge gärna eleverna tid att begrunda den här frågan innan de svarar. Försäkra dem att de inte behöver berätta om upplevelser som är alltför personliga.) När man ifrågasätter eller kritiserar er tro, hur kan det då vara till hjälp att komma ihåg de här upplevelserna?

  • När har den Helige Anden hjälpt er att bemöta frågor eller kritik som rör er tro? (Se Jakob 7:8.)

  • Om ni har vanan att studera skrifterna och de sentida profeternas ord dagligen, hur kan det hjälpa er när andra ifrågasätter eller kritiserar er tro? (Se Jakob 7:10–11.)

  • När har ni burit vittnesbörd för någon som ifrågasatt eller kritiserat er tro? (Se Jakob 7:12.) Vad blev resultatet?

  • När Sherem krävde ett tecken, varför var det då klokt av Jakob att lämna utgången i Herrens hand snarare än att själv försöka bevisa att hans vittnesbörd var sanningsenligt? (Se Jakob 7:14.) Hur hjälper det er att ni vet att ni inte behöver bevisa att era vittnesbörd är sanningsenliga för dem som ifrågasätter er tro?

Jakob 7:15–27

Efter att Herren har slagit Sherem bekänner denne sina synder, vittnar om sanningen och dör sedan, och detta får den nephitiska folkmängden att vända tillbaka till Herren

Läs följande uttalande av äldste Robert D. Hales:

”Under årens lopp lär vi oss att protester mot vår tro inte är något nytt, och de kommer troligtvis inte att försvinna på länge. Men Kristi sanna lärjungar ser möjligheter mitt i motståndet …

 Lyckligtvis känner Herren deras hjärtan som anklagar oss och vet hur vi bäst kan bemöta dem. När sanna lärjungar söker vägledning från Anden får de skräddarsydd inspiration vid varje tillfälle. Och vid varje tillfälle reagerar sanna lärjungar på ett sådant sätt som inbjuder Herrens Ande” (”Kristligt mod: Lärjungeskapets pris”, s. 72–73; kursivering i originalet).

  • Vad tror ni menas med att ”[se] möjligheter mitt i motståndet”? (När eleverna besvarar frågan, hjälp dem då förstå att om vi bemöter kritik mot vår tro på ett sätt som inbjuder Herrens ande, då kan detta leda till något gott.)

Dela upp eleverna i par. Låt varje par läsa Jakob 7:15–23 och leta efter om Jakobs möte med Sherem ledde till något gott. När de läst färdigt ber du några elever berätta vad de hittade. Fundera på att ställa några av följande frågor för att hjälpa eleverna analysera de här verserna:

  • Vad tyder på att Jakob hoppades att mötet med Sherem skulle hjälpa andra? (Se Jakob 7:22. Hjälp eleverna förstå att Jakob hade bett för den nephitiska folkmängd som bevittnade Sherems bekännelse och död.)

  • Hur påverkades folkmängden till sist enligt Jakob 7:23 av Jakobs möte med Sherem?

  • Vilka sanningar lär vi oss av följden av Jakobs möte med Sherem? (Eleverna kan komma med olika svar på den här frågan. Några kanske nämner nedanstående principer.)

  • Alla profeter vittnar om Jesus Kristus.

  • När vi bemöter kritik mot vår tro på ett sätt som inbjuder Anden kan vi hjälpa andra att vända sig till Herren.

  • Profeter hjälper oss att känna igen och övervinna Satans bedrägliga list.

  • De som gör uppror mot Gud och aktivt predikar mot sanningen får stå till svars för sina handlingar.

  • Att utforska skrifterna hjälper oss att inte bli bedragna.

När eleverna nämner dessa och liknande principer fundera då på att ställa uppföljningsfrågor för att hjälpa dem tillämpa principerna i livet.

  • Hur hjälper det er om ni lever efter den här principen?

  • Hur hjälper er kunskapen om den här principen att hjälpa andra?

  • Hur skulle ni kunna tillämpa den här principen i ert liv?

Be eleverna besvara följande fråga i sina skriftdagböcker:

  • Vad är något du kommer börja göra (eller fortsätta att göra) för att vara beredd den dag någon angriper din tro?

Bär ditt vittnesbörd att vi kan övervinna angrepp mot vår tro när vi följer Jakobs exempel och förtröstar på Herren.

Återblick på Jakobs bok

Hjälp eleverna göra en återblick på Jakobs bok. Be dem tänka på vad de har lärt sig av den här boken, både i seminariet och i sina personliga skriftstudier. Vid behov uppmuntrar du dem att ögna igenom bokens sju kapitel för att hjälpa dem att komma ihåg vad de studerat. Be dem göra sig beredda att berätta om något hos Jakob eller något i hans skrifter som gjort intryck på dem. Du skulle kunna påminna dem om att Jakob föddes i vildmarken i landet Ymnighet (nära Röda havet) och att han dog i Nephis land. Han fick en välsignelse av Lehi (se 2 Nephi 2:1–4) och såg Frälsaren (se 2 Nephi 11:3). Hans äldre bror Nephi tog med några av hans predikningar på de mindre plåtarna (se 2 Nephi 6–10). När de haft tillräcklig tid på sig ber du flera elever delge sina tankar och känslor. Fundera på att bära ditt vittnesbörd om hur Jakobs exempel och undervisning varit till välsignelse i ditt liv.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Jakob 7:5. ”Han hoppades kunna rubba min tro”

President Dieter F. Uchtdorf i första presidentskapet gav ett råd som hjälper oss veta vad vi ska göra när frågor, bekymmer eller händelser hotar att rubba vår tro:

”Hur är det med tvivel och frågor? Hur tar man reda på om evangeliet är sant? Är det okej att ha frågor om kyrkan och dess lära? Mina kära unga vänner, vi är ett frågeställande folk eftersom vi vet att frågor leder till sanningen. Det var så kyrkan började, med en ung man som hade frågor. Jag vet faktiskt inte hur man kan upptäcka sanningen utan att ställa frågor. I skrifterna hittar man sällan någon uppenbarelse som inte kommit som svar på en fråga. Närhelst en fråga uppstod och Joseph Smith inte var säker på svaret, gick han till Herren, och resultatet är de underbara uppenbarelserna i Läran och förbunden. Den kunskap Joseph fick sträckte sig ofta långt utöver den ursprungliga frågan. Det beror på att Herren inte bara kan besvara de frågor vi ställer. Ännu viktigare är att han kan ge oss svar på de frågor vi borde ha ställt. Låt oss lyssna på de här svaren.

Kyrkans missionsverksamhet är grundad på att ärliga undersökare ställer uppriktiga frågor. Frågor är vittnesbördets födelseplats. En del kan känna sig generade eller ovärdiga för att de har djuplodande frågor om evangeliet, men de behöver inte känna det så. Att ställa frågor är inget tecken på svaghet, det leder till tillväxt.

Gud befaller oss att söka svar på våra frågor (se Jak. 1:5–6) och ber oss bara att söka ’med ett uppriktigt hjärta, med ärligt uppsåt och med tro på Kristus’ (Moro. 10:4). När vi gör det kan sanningen om allting uppenbaras för oss ’genom den Helige Andens kraft’ (Moro. 10:5).

Var inte rädda. Var nyfikna, men tvivla inte! Håll alltid fast vid tron och vid det ljus ni redan fått. Eftersom vi inte kan se allt klart under jordelivet, kan vi inte förstå allt just nu. Ja, jag skulle tro att om allt var tydligt för oss, så skulle det vara ett bevis på att allt hade hittats på av en dödlig människa. Kom ihåg att Gud har sagt:

’Mina tankar är inte era tankar, och era vägar är inte mina vägar …

Nej, så mycket som himlen är högre än jorden, så mycket är mina vägar högre än era vägar och mina tankar högre än era tankar’ (Jes. 55:8–9).

Men ni vet ju att en av avsikterna med jordelivet är att bli mer lik vår himmelske Fader, i tanke och i handling. Sett från det perspektivet kan sökandet efter svaren på era frågor föra er närmare Gud och stärka ert vittnesbörd i stället för att skaka det. Tro är ju ’inte att ha fullkomlig kunskap om något’ (Alma 32:21), men när ni utövar tro och tillämpar evangeliets principer varje dag under alla förhållanden, så får ni smaka på evangeliets ljuvliga frukter och därigenom kan ni veta att det är sant (se Matt. 7:16–20; Joh. 7:17; Alma 32:41–43)” (”Spegelbilden i vattnet” [KUV:s brasafton för unga vuxna, 1 nov. 2009]).

För att hjälpa eleverna besvara frågor om vår religion eller bemöta kritik skulle du kunna hänvisa till följande källor:

  • Robert D. Hales, ”Kristligt mod: Lärjungeskapets pris”, Liahona, nov. 2008, s. 72–75.

    I det här generalkonferenstalet undervisade äldste Hales om hur vi modigt, tolerant och kärleksfullt bemöter kritik eller förföljelse.

  • Stå fast i din tro: Liten uppslagsbok om evangeliet (2004).

    Den här boken innehåller en alfabetisk lista över ämnen i evangeliet med åtföljande förklaringar. Första presidentskapet skrev att ett av syftena med boken är att hjälpa kyrkans medlemmar ”besvara frågor om kyrkan” (Stå fast i din tro, s. 1).

  • www.lds.org/study/topics

    Kyrkans officiella webbplats innehåller en alfabetisk lista över ämnen i evangeliet med åtföljande förklaringar och med länkar till studiematerial och tal, artiklar och uttalanden av kyrkans ledare som rör dessa ämnen.