Bibliotek
Lektion 40: 2 Nephi 31


Lektion 40

2 Nephi 31

Inledning

Många år innan Jesus föddes fick Nephi en uppenbarelse om Frälsarens dop. När Nephi berättade för sitt folk om den här uppenbarelsen undervisade han dem om det som han kallade ”Kristi lära”, nämligen att vi för att få evigt liv måste utöva tro på Jesus Kristus, omvända oss från våra synder, bli döpta, ta emot den Helige Anden och hålla ut intill änden.

Lektionsförslag

2 Nephi 31:1–13

Nephi undervisar om att när vi blir döpta följer vi Frälsarens exempel

Inled lektionen med att ställa följande frågor till eleverna:

  • Vad minns ni från era dop? Hur kände ni er när ni blev döpta?

Förklara för eleverna att när de döptes följde de ett exempel som alltid varit del av Jesu Kristi evangelium. Nephi använde ett bestämt uttryck när han talade om det här mönstret. Be eleverna leta efter det här uttrycket i 2 Nephi 31:2 och 2 Nephi 31:21. Efter att de hittat uttrycket, som är ”Kristi lära”, frågar du:

  • Vilka ord eller utryck i 2 Nephi 31:2, 21 tyder på vikten av ”Kristi lära”? (I svaren kan ingå ”jag måste tala rörande”, ”ingen annan väg” och ”den enda och sanna läran”.)

Visa bilden Johannes Döparen döper Jesus (62133 180; Evangeliebilder [2009], nr 35). Be eleverna studera 2 Nephi 31:5–9 tyst för sig själva och leta efter uttryck som visar varför Jesus Kristus blev döpt. (Du skulle kunna föreslå att de markerar de här uttrycken.) Efter några minuter ber du eleverna läsa uttrycken de hittade.

Bild
Johannes Döparen döper Jesus
  • Vad tror ni menas med att ”uppfylla all rättfärdighet”? (Efter att eleverna svarat förklarar du att det betyder att hålla buden. President Joseph F. Smith sade ”att uppfylla all rättfärdighet” är ”att uppfylla lagen” [Conference Report, apr. 1912, s. 9].)

Be en elev läsa 2 Nephi 31:10–12 högt.

  • Hur förklarar de här verserna vikten av dopet? (Nephi undervisar om att dopet är en befallning från vår himmelske Fader, att det krävs för att få den Helige Andens gåva och att det är nödvändigt i vår strävan att följa Jesus Kristus.)

Be eleverna sammanfatta lärosatserna och principerna de lärt sig i 2 Nephi 31:5–12. När de berättar förvissa dig då om att de förstår följande principer:

Jesus Kristus var ett fullkomligt föredöme för oss i fråga om lydnad som vi kan följa.

Vi måste följa Jesus Kristus, bli döpta och ta emot den Helige Anden.

Jesus Kristus blev döpt för att uppfylla all rättfärdighet trots att han var utan synd.

Be en elev läsa 2 Nephi 31:13 högt. Fäst elevernas uppmärksamhet på uttrycken ”helhjärtat”, ”utan hyckleri eller förställning inför Gud” och ”med ärligt uppsåt”. Föreslå gärna att de markerar dessa uttryck.

  • Vad betyder de här uttrycken för er? (Du kan behöva framhålla att alla tre uttrycken syftar på att vi måste vara ärliga i vår strävan att utöva tro på Frälsaren, omvända oss från våra synder och följa Frälsarens exempel.)

För att hjälpa eleverna fördjupa sin insikt om att de ska följa Frälsarens exempel i många olika situationer, ställer du följande eller liknande frågor:

  • Hur skulle de här uttrycken kunna gälla för aktiviteter som till exempel dagliga skriftstudier och att gå i kyrkan?

  • Vad är skillnaden mellan att ”framsäga en bön” och att be ”helhjärtat”?

  • Vad är skillnaden mellan att äta sakramentsbrödet och ta del av sakramentet ”med ärligt uppsåt”?

  • Vad är skillnaden mellan att säga förlåt för något ni gjort och att omvända er ”helhjärtat”?

2 Nephi 31:14–21

Nephi undervisar om att vi efter dopet behöver ta emot den Helige Anden och fortsätta att följa Frälsarens exempel

Berätta att Nephi talade om en port som öppnas till en stig. Be en elev läsa 2 Nephi 31:17–18 högt. När eleven läst färdigt ritar du en enkel teckning på tavlan liksom den här:

Bild
gate and path
  • Vad är porten enligt 2 Nephi 31:17? (Omvändelse och dop. Skriv Omvändelse och dop under porten.) På vilket sätt är omvändelse och dop som en port?

  • Vart leder stigen enligt 2 Nephi 31:18? (Till evigt liv. Skriv Evigt liv i slutet av stigen. Du kan behöva förklara att uttrycket ”evigt liv” syftar på upphöjelse i det celestiala riket.)

  • Nephi undervisade om att vi efter dopet får den Helige Andens gåva (se 2 Nephi 31:13–14). Vad gör den Helige Anden för oss enligt 2 Nephi 31:17–18? (Hjälp eleverna förstå att den Helige Anden vittnar om Fadern och Sonen och bringar syndernas förlåtelse.)

  • Varför är det så viktigt att vi får ett vittnesbörd om Fadern och Sonen genom den Helige Anden?

För att hjälpa eleverna förstå den Helige Andens roll i syndernas förlåtelse kan du behöva förklara uttrycket ”dopet med eld och med den Helige Anden” (2 Nephi 31:13–14; se också vers 17). Be en elev läsa följande uttalande av äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum. Be klassen lyssna efter vad som menas med att bli döpt med eld och den Helige Anden.

”Dopets port leder till den trånga och smala stigen …

Vi är befallda och lärda att leva på ett sådant sätt att vår fallna natur förändras genom den Helige Andens helgande kraft. President Marion G. Romney lärde att dopet i eld genom den Helige Anden ’förvandlar oss från köttslighet till andlighet. Den rensar, botar och renar själen … Tro på Herren Jesus Kristus, omvändelse och dop i vatten är förberedelsen för det dopet, men [dopet i eld] är fullbordandet. Att ta emot [dopet i eld] är att få sina kläder tvättade i Jesu Kristi försonande blod’ (Learning for the Eternities, sammanst. av George J. Romney [1977], s. 133; se också 3 Nephi 27:19–20).

Då vi således föds på nytt och strävar efter att alltid ha hans Ande hos oss, helgar och luttrar den Helige Anden vår själ som med eld (se 2 Nephi 31:13–14, 17). Till slut ska vi stå obefläckade inför Gud” (”Oskyldiga händer och rent hjärta”, Liahona, nov. 2007, s. 81).

  • Vad sade äldste Bednar och president Romney att ”dopet med eld” gör för oss?

  • Vilka ytterligare välsignelser kan vi få genom den Helige Andens påverkan?

  • Hur strävar ni ”efter att alltid ha hans Ande” hos er?

  • När har ni upplevt att den Helige Anden har verkat i ert liv?

Förklara att med ordet trångi 2 Nephi 31:18 menas strikt, krävande och utan avvikelser. Nephi använde ordet för att beskriva den stig vi måste ta efter dopet för att få evigt liv. Be eleverna begrunda följande frågor tyst för sig själva:

  • Vad behöver vi göra efter dopet för att hålla oss kvar på stigen till evigt liv?

När eleverna begrundar den här frågan ber du dem leta efter svar i 2 Nephi 31:15–16, 19–21. Du skulle kunna föreslå att de markerar ord eller uttryck som förklarar vad vi måste göra för att få evigt liv. När klassen haft tillräcklig tid på sig ber du några elever berätta vad de markerade. Allteftersom de som svarar skriver du deras svar på tavlan. Din teckning bör se ut ungefär så här:

Bild
Eternal Life Steps

Förvissa dig om att eleverna förstår att om vi lever efter Kristi lära får vi evigt liv.

Avsluta med att be en elev läsa 2 Nephi 31:20 högt. Framhåll att 2 Nephi 31:19–20 är ett nyckelskriftställe. Uppmuntra gärna eleverna att markera det här skriftstället på ett sådant sätt att de kan hitta det snabbt. Be eleverna besvara en av följande frågor i sina skriftdagböcker eller studieanteckningsböcker:

  • Med tanke på vad du har studerat under den här lektionen, vad får dig att hoppas att du kan få evigt liv?

  • Hur har ditt liv påverkats av det förbund som du slöt vid dopet?

Nyckelskriftställe – 2 Nephi 31:19–20

Läs följande uttalande av äldste Richard G. Scott i de tolv apostlarnas kvorum:

”Vi kan få stor kraft genom att lära oss skriftställen utantill. Att memorera ett skriftställe är som att få en ny vän. Det är som att upptäcka en ny person som kan hjälpa oss vid behov, och som kan inspirera och trösta och motivera oss till nödvändiga förändringar” (”Kraften i skrifterna”, Liahona, nov. 2011, s. 6).

Skriv på ett stort pappersark Jag har lärt mig 2 Nephi 31:19–20 utantill. Sätt upp det på en plats där eleverna kan se det. Uppmana eleverna att lära sig det här skriftstället utantill på egen hand eller tillsammans med familjen. Be dem signera pappersarket under de närmaste dagarna efter att ha lärt sig skriftstället utantill. Om de lär sig det tillsammans med familjen kan de också skriva dit familjemedlemmarnas namn. Tänk på att anpassa den här uppgiften efter enskilda elevers förmåga och situation så att varje elev kan lyckas.

Bär ditt vittnesbörd om värdet av att lära sig skriftställen utantill som har hoppingivande budskap, som till exempel 2 Nephi 31:19–20.

Obs: Du kan gärna använda den här aktiviteten en annan gång när ni har mer tid på er.

Kommentarer och bakgrundsinformation

2 Nephi 31:2, 21. ”Kristi lära”

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

”’Kristi lära’ så som Nephi undervisade om den i sin storslagna, sammanfattande predikan inriktas på tro på Herren Jesus Kristus, omvändelse, dop genom nedsänkning, mottagande av den Helige Andens gåva och uthållighet intill änden. Denna predikan är emellertid inte ett försök att omfatta hela frälsningsplanen, ett kristet livs samtliga dygder eller de belöningar som väntar oss i den himmelska härlighetens olika grader. I denna förkunnelse tas inte de olika ämbetena inom prästadömet upp, templets förrättningar eller många andra sanna lärosatser. Allt detta är viktigt, men så som den används i Mormons bok är ’Kristi lära’ enkel och rakt på sak. Den inriktar sig enbart på evangeliets första principer med en uppmuntran att hålla ut och sträva framåt. Faktum är att det är i klarheten och enkelheten i Kristi lära som den har sin genomslagskraft. Nephi visste att det skulle vara så. Han skrev: ’Jag [skall] tala tydligt till er i enlighet med mitt tydliga sätt att profetera’ [2 Ne. 31:2]” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], s. 49–50).

2 Nephi 31:13. ”Utan hyckleri”

Äldste Joseph B. Wirthlin i de tolv apostlarnas kvorum talade om att handla utan hyckleri:

”Lever vi verkligen efter evangeliet eller verkar vi bara vara rättfärdiga, så att de som är omkring oss antar att vi är trofasta, medan i verkligheten våra hjärtan och osedda handlingar inte är trogna Herrens lärdomar?

Har vi bara ’ett sken av gudaktighet’ samtidigt som vi ’förnekar dess kraft’? [JS–H 1:19.]

Är vi verkligen rättfärdiga eller låtsas vi lyda enbart när vi tror att andra ser på?

Herren har klargjort att han inte låter sig luras av det yttre, och han har varnat oss för att vara falska mot honom och mot andra. Han har rått oss att akta oss för dem som har ett falskt yttre, som uppvisar en ljus fasad som döljer en mörkare verklighet” (se ”Fasta i tron”, Nordstjärnan, juli 1997, s. 14).

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum rådde medlemmar att handla med ärligt uppsåt och inte bara mekaniskt:

”När vi följer dessa mycket grundläggande lärdomar, öppnar sig härliga kontakter med Kristus på mångfaldiga sätt: att be och fasta och meditera över hans avsikter, att njuta av skrifterna och tjäna andra, att ’hjälp[a] de svaga, lyft[a] upp händerna som hänger ned och styrk[a] de matta knäna’ [L&F 81:5]. Och framför allt att älska med ’Kristi rena kärlek’. Den gåvan ’sviker aldrig’, den gåvan ’fördrar allting, tror allting, hoppas allting och uthärdar allting’ [se Moro. 7:45–47]. Med detta slags kärlek inser vi snart att våra dagar innehåller mängder av vägar som leder till Frälsaren och att varje gång vi sträcker oss ut mot honom, oavsett hur kraftlöst det sker, upptäcker vi att han ivrigt försöker nå oss. …

Min önskan i dag är för oss alla … att på ett personligare och direktare sätt uppleva Frälsarens föredöme. Ibland söker vi efter himlen på ett alltför krokigt sätt, då vi koncentrerar oss på program eller historia eller andras upplevelser. Dessa saker är viktiga men inte lika viktiga som personliga upplevelser, sant lärjungeskap samt styrkan som kommer av att personligen ha upplevt majestätet i hans beröring” (se ”Det blev helt som trasigt var”, Liahona, maj 2006, s. 70).

2 Nephi 31:13, 17–18. ”Ta emot den Helige Anden”

Äldste David A. Bednar sade:

”Förrättningen att konfirmera en ny medlem i kyrkan och ge den Helige Andens gåva är både enkel och djup. Värdiga bärare av melkisedekska prästadömet lägger sina händer på en persons huvud och nämner honom eller henne vid namn. Sedan, med det heliga prästadömets myndighet och i Frälsarens namn konfirmeras sedan personen som medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och följande viktiga ord uttalas: ’Ta emot den Helige Anden.’

Förrättningens enkelhet kan göra att vi förbiser dess betydelse. Dessa fem ord – ’ta emot den Helige Anden’ – är inte ett passivt uttalande utan ett åläggande från prästadömet – en bemyndigad uppmaning att vi ska verka av oss själva och utan att påverkas av annat (se 2 Ne. 2:26). Den Helige Anden börjar inte verka i vårt liv bara för att händer läggs på vårt huvud och dessa fem viktiga ord sägs. När vi tar emot förrättningen accepterar var och en av oss ett heligt och fortgående ansvar att önska, att söka, att arbeta för och leva på ett sådant sätt att vi verkligen ’tar emot den Helige Anden’ och dess medföljande andliga gåvor. …

Bön, studier, att samlas, gudsdyrkan, tjänande och lydnad är inte isolerade eller oberoende poster på en lång evangelielista över saker att göra. Snarare är var och en av dessa rättfärdiga handlingar en viktig del i en allomfattande andlig strävan att följa befallningen att ta emot den Helige Anden. De Guds bud som vi lyder och de inspirerade råd från kyrkans ledare som vi följer inriktar sig framför allt på att vi ska få Andens sällskap. I grunden syftar all undervisning i evangeliet och alla dess aktiviteter till att vi ska komma till Kristus genom att ta emot den Helige Anden i vårt liv” (”Ta emot den Helige Anden”, Liahona, nov. 2010, s. 95, 97).

Följande påståenden nämner några av de välsignelser vi kan få när vi är värdiga den Helige Andens sällskap:

”[Den Helige Anden] kan leda dig i dina beslut och skydda dig från fysisk och andlig fara. …

Han är Hjälparen (Joh. 14:26). … Andens viskningar kan lindra din fruktan, mildra livets gnagande oro och trösta dig när du sörjer. Den Helige Anden kan fylla dig ”med hopp och fullkomlig kärlek” och ”lära dig de fridgivande tingen rörande riket” (Moro. 8:26; L&F 36:2). …

Den Helige Andens fullständiga gåva innefattar uppenbarelse och tröst, att tjäna och välsigna andra genom andliga gåvor samt att helgas från synd och bli värdig upphöjelse i det celestiala riket” (se Stå fast i din tro: Liten uppslagsbok om evangeliet [2004], s. 69–70).

2 Nephi 31:15–16. ”Hålla ut intill änden”

Uttrycket ”hålla ut intill änden” används ofta för att påminna oss om att vi tålmodigt ska klara av prövningar livet ut. Äldste Joseph B. Wirthlin förklarade att detta att hålla ut intill änden också innebär att fortsätta att vara trofast mot Kristus:

”Uthållighet intill änden är läran att fortsätta på stigen som leder till evigt liv efter att ha börjat gå på stigen genom tro, omvändelse, dop och den Helige Andens gåva. Att hålla ut intill änden kräver hela vårt hjärta, eller som profeten Amaleki i Mormons bok lär att vi måste ’kom[ma] till honom, frambär[a] hela [vår] själ som ett offer åt honom, och fortsätt[a] att fasta och be, och håll[a] ut intill änden. Då skall [vi], så sant Herren lever, bli frälsta’ [Omni 1:26].

Att hålla ut intill änden betyder att vi stadigt planterar oss i evangeliets jordmån, att vi håller oss i kyrkans huvudfåra, ödmjukt tjänar våra medmänniskor, lever Kristuslika liv och håller våra förbund. De som håller ut är i jämvikt, ihärdiga, ödmjuka, förbättrar sig ständigt och är utan svek. Deras vittnesbörd grundar sig inte på världsliga omständigheter – det är grundat på sanning, kunskap, upplevelser och Anden” (se ”Sträva framåt”, Liahona, nov. 2004, s. 101).

2 Nephi 31–33. Den Helige Anden

Nephis avslutande undervisning i Mormons bok innehåller många sanningar om den Helige Anden. Till exempel:

  1. Den Helige Anden gör det möjligt för oss att tala med ”änglars tunga” (se 2 Ne. 31:13).

  2. Syndernas förlåtelse kommer genom den Helige Andens kraft (se 2 Ne. 31:17).

  3. Den Helige Anden vittnar om Fadern och Sonen (se 2 Ne. 31:18).

  4. Den Helige Anden visar oss allt vad vi bör göra (se 2 Ne. 32:5).

  5. Den Helige Anden lär människor att be (se 2 Ne. 32:8).

  6. När en person talar genom den Helige Andens kraft överför den Helige Anden budskapet till andras hjärtan (se 2 Ne. 33:1).