Bibliotek
Lektion 74: Alma 8


Lektion 74

Alma 8

Inledning

Efter att många i Zarahemla, Gideon och Melek hade tagit emot Almas budskap, vägrade folket i Ammonihah att göra det och drev ut Alma ur staden. När Alma gick och sörjde över det här folkets ogudaktighet kom samma ängel till honom som tidigare hade visat sig för honom och Mosiahs söner. Ängeln berömde Alma för hans trofasthet och befallde honom att återvända till Ammonihah. Alma lydde trofast Herrens befallningar, och Herren kallade Amulek att hjälpa honom i hans verksamhet. De var fyllda av den Helige Anden och kraft att utföra Herrens verk och gick trofast ut för att predika för folket i Ammonihah.

Lektionsförslag

Alma 8:1–6

Många i Melek tar emot Almas budskap och blir döpta

Be eleverna räcka upp handen om de har en släkting eller bekant som verkat som missionär för kyrkan. Be två eller tre elever att berätta om en upplevelse som deras släkting eller bekant har berättat för dem som visar hur missionärer känner sig när man tar emot deras budskap. (Du skulle också kunna be eleverna berätta om tillfällen när någon var mottaglig för deras försök att berätta om evangeliet. Du kan också berätta om egen upplevelse.)

Be eleverna läsa Alma 8:1–5 tyst för sig själva. Låt dem ta reda på i vilka tre städer Alma hade predikat evangeliet. Skriv städernas namn på tavlan. (Zarahemla, Gideon och Melek.)

  • Vad blev frukten av Almas predikoverksamhet i de här tre städerna? (Föreslå gärna att eleverna tittar på kapitelingresserna till Alma 6–8 om de behöver hjälp att besvara frågan.)

Framhåll att även om människorna i de här städerna tog emot Almas budskap så innebar det inte att hans missionsverksamhet var utan svårigheter.

Alma 8:7–32

Efter att Alma förkastats i Ammonihah befaller Herren honom att återvända dit

Fråga eleverna om deras släktingar eller bekanta som verkat som heltidsmissionärer någonsin upplevt att människor förkastat evangeliets budskap. Fundera på att be några elever berätta för klassen hur deras släktingar eller bekanta reagerade på sådana upplevelser.

Be några elever turas om att läsa högt ur Alma 8:7–14. Uppmuntra klassen att tänka på hur Alma kan ha känt sig när han försökte predika evangeliet för folket i Ammonihah. Avbryt emellanåt dem som läser och ställ följande eller liknande frågor:

  • Vad lär oss de här verserna om Almas karaktär? (Se Alma 8:8–10.)

  • Hur tror ni att ni skulle ha reagerat på den här behandlingen? (Se Alma 8:11–13.)

  • Hur liknar eller skiljer sig er reaktion från Almas reaktion? (Se Alma 8:14. Tala gärna om att Almas beslut att fortsätta att utföra Herrens verk, nu i staden Aron, visade att han hade tro på Herren och att han inte gav upp.)

Framhåll att även om Alma bad uppriktigt för folket i Ammonihah (se Alma 8:10) så uppfylldes inte hans önskningar genast. (Några i Ammonihah omvände sig senare. Se Alma 14:1.)

Läs följande uttalande av äldste Russell M. Nelson i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Russell M. Nelson

”Jag vet att det ibland verkar som om några av våra mest innerliga böner inte besvaras. Vi undrar varför. Jag vet hur det känns! Jag har upplevt sådana stunders rädsla och tårar. Men jag vet också att våra böner alltid blir hörda. Vår tro uppskattas alltid. Jag vet att en allvetande himmelsk Faders perspektiv är mycket vidare än vårt. Vi känner till våra jordiska problem och smärtor, men han känner till vår eviga utveckling och potential” (”Jesus Kristus – den store läkaren”, Liahona, nov. 2005, s. 86).

  • Vad undervisade äldste Nelson om som kan hjälpa oss att ha tro till och med när våra rättfärdiga böner inte besvaras omedelbart eller på det sätt vi hoppas eller förväntar?

Be en elev läsa Alma 8:14–17 högt. Be klassen följa med i texten och vara uppmärksam på trösterika budskap i ängelns ord och på befallningar som det kan ha varit svårt för Alma att lyda.

  • Hur kan ängelns ord i Alma 8:15 ha varit trösterika för Alma? Hur skulle ängelns ord kunna vara trösterika för er?

  • Varför kan det ha varit svårt för Alma att lyda i den här situationen?

Be eleverna läsa Alma 8:18 och leta efter det uttryck som beskriver hur Alma reagerade på Herrens befallning att återvända till Ammonihah. (Du skulle kunna föreslå att eleverna markerar uttrycket med hast.)

  • Att Alma återvände med hast till Ammonihah, vad lär det oss om honom?

Läs följande uttalande av president Henry B. Eyring i första presidentskapet. Be eleverna lyssna efter hur vi kan dra nytta av att lyda Herren genast:

Bild
President Henry B. Eyring

”Oavsett hur stor tro vi nu har att lyda Gud, måste vi ständigt stärka den och alltid friska upp den. Vi kan göra detta genom att i dag bestämma oss för att vara mer snara att lyda och vara mer beslutna att uthärda. Att lära sig börja tidigt och fortsätta oavbrutet är nycklarna till andlig förberedelse …

 En kärleksfull himmelsk Fader och hans älskade Son har gett oss all hjälp de kan för att vi ska klara av livets prövningar som väntar oss. Men vi måste bestämma oss för att lyda och sedan göra det. Vi bygger upp den tro vi behöver för att klara lydnadens prov en bit i taget och genom våra dagliga val. Vi kan besluta oss i dag för att genast göra det Gud ber oss om. Och vi kan besluta oss för att oavbrutet välja rätt under lydnadens mindre prov, vilket bygger upp den tro vi behöver för att klara av de större prov som utan tvivel ligger framför oss” (”Andlig förberedelse: Börja tidigt och var ihärdig”, Liahona, nov. 2005, s. 38, 40).

  • Vad händer enligt president Eyring med vår tro när vi väljer att lyda Herren genast?

  • När har ni känt att er tro på Herrens stärktes därför att ni var villiga att lyda genast och oavbrutet?

Beskriv följande situationer för eleverna och be dem berätta hur omedelbar lydnad kan bli till välsignelse i de här fallen:

  1. En ung kvinna ska just gå till skolan när hennes mamma ber henne att ta på sig en anständigare tröja.

  2. I en intervju med biskopen uppmanas en nybliven präst att arbeta på att få Plikt mot Gud-utmärkelsen.

  3. Två missionärer känner sig manade under planeringsstunden att besöka en mindre aktiv familj där mamman inte är medlem i kyrkan.

Tala om att Herren välsignade Alma därför att han lydde genast. Be tre elever komma fram och i lästeaterform framföra Almas möte med Amulek i Alma 8:19–26. Låt en av eleverna läsa Almas ord, en annan Amuleks ord och en tredje berättarens ord. Uppmuntra eleverna att läsa med inlevelse i rollerna, som om de upplevde det som de tror att Alma och Amulek upplevde.

Efter lästeatern ställer du följande frågor:

  • Vilka välsignelser fick Alma av Herren därför att han lydde?

  • På vad sätt är Almas möte med Amulek ett tecken på att Herren hade hört och besvarat Almas böner? (Se Alma 8:10.)

  • Vilka principer lär vi oss av Almas upplevelse? (Eleverna kanske föreslår flera olika principer. Ett möjligt svar är att när vi genast lyder Herrens ord hjälper han oss att hålla hans bud.)

Be eleverna läsa Alma 8:27–32 tyst för sig själva och leta efter ytterligare bevis på att om vi är trofasta och flitiga så hjälper Herren oss att hålla hans bud.

  • Vilka svårigheter stod Alma och Amulek inför när de skulle predika för folket? (Se Alma 8:28–29. Folket hade blivit ogudaktigare och Herren befallde Alma och Amulek att kalla dem till omvändelse.)

  • Hur hjälpte Herren Alma och Amulek? (Se Alma 8:30–31. De var fyllda av den Helige Anden och fick kraft från ovan till skydd. Du skulle kunna föreslå att eleverna markerar beskrivningen av de här välsignelserna i sina skrifter.)

  • När har ni upplevt att Herren hjälpt er när ni varit trofasta och flitiga?

Be eleverna skriva följande uttalande av president Howard W. Hunter i sina skriftdagböcker eller studieanteckningsböcker:

”Mer än någonting annat älskar Herren en orubblig beslutsamhet att lyda hans råd” (se ”Förpliktelse mot Gud”, Nordstjärnan, apr. 1983, s. 110).

Låt eleverna få några minuter att besvara följande fråga skriftligt:

  • Vad tänker du göra i dag för att visa din himmelske Fader att du vill lyda hans råd genast och tjäna honom trofast och flitigt?

Vittna om de välsignelser vi får när vi trofast följer Herrens råd. Ge gärna eleverna tillfälle att bära vittnesbörd om den här sanningen.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Alma 8:10. ”Mäktig bön”

Uttrycket ”mäktig bön” betyder kraftfull, trosviss kommunikation med Gud. Äldste Joseph B. Wirthlin i de tolv apostlarnas kvorum föreslog olika sätt som hjälper oss att bedöma hur pass kraftfulla våra böner är och hur de kan bli kraftfullare:

”Får jag fråga dig om du någonsin funderat över hur pass verksamma dina böner är? Hur nära din himmelske Fader känner du att du är? Tycker du att dina böner besvaras? Tycker du att tiden du lägger ner på bön berikar din själ och är upplyftande? Finns det utrymme för förbättringar?

Det finns många orsaker till att våra böner saknar kraft. Ibland går det slentrian i dem. Våra böner blir ytliga när vi säger liknande ord på liknande sätt om och om igen och så ofta att det snarare blir en uppläsning än en kommunikation. Frälsaren beskrev det som att ’rabbla’ (Matt 6:7). Sådana böner, sade han, blir inte hörda. …

”Låter och känns dina böner ibland likadana? Har du någonsin upprepat en bön mekaniskt, som om orden kom ur en maskin? Tråkar du ibland ut dig själv när du ber?

Förtjänar böner som inte kräver någon större eftertanke av dig någon större uppmärksamhet av din himmelske Fader? När du märker att det går slentrian i dina böner, ta då ett steg tillbaka och tänk efter. Meditera en stund över det som du verkligen är tacksam för” (”Improving Our Prayers”, [tal på Brigham Young-universitet, 21 jan. 2003], s. 2, speeches.byu.edu).