Bibliotek
Lektion 150: Ether 12:23–41


Lektion 150

Ether 12:23–41

Inledning

Moroni var bekymrad och vände sig till Herren i ödmjuk bön. Han såg en svaghet i sina skrifter och i andra profeters skrifter i Mormons bok. Herren svarade och lovade att stärka dem som ödmjukar sig och har tro på honom.

Lektionsförslag

Ether 12:23–41

Moroni lär att tro, hopp och kärlek är nödvändiga för frälsning

Skriv ordet stark på höger eller vänster sida av tavlan och ordet svag på motsatt sida. Låt eleverna få tid på sig att fundera över vad de har för starka sidor. Be dem därefter att tänka på några svagheter eller brister. Be dem att räcka upp handen om de vill att deras svagheter ska förvandlas till starka sidor. Tala om att Moroni undervisade om varför vi har svagheter och hur vi kan övervinna dem.

Be en elev läsa Ether 12:23–25 högt. Be klassen att följa med i texten och urskilja den svaghet som Moroni tyckte att han och andra författare till Mormons bok hade. Innan eleven börjar läsa förklarar du att ordet icke-judarna i de här verserna syftar på de människor som skulle bo i icke-judarnas nationer i de sista dagarna.

  • Vad var Moroni orolig för skulle hända på grund av deras svaghet som skrev Mormons bok?

Be eleverna tyst läsa Herrens svar till Moroni Ether 12:26–27. Be dem att leta efter en orsak till att Gud ger oss svaghet. Framhåll att Ether 12:27 är ett nyckelskriftställe. Uppmuntra gärna eleverna att markera det här skriftstället på ett sådant sätt att de hittar det lätt.

För att hjälpa eleverna förstå uttrycket svaghet som det används i de här verserna, ber du en elev läsa följande uttalande av äldste Neal A. Maxwell i de tolv apostlarnas kvorum. Innan eleven börjar läsa, ber du klassen att vara uppmärksam på de två slags svagheter som äldste Maxwell talar om.

Bild
Äldste Neal A. Maxwell

”När vi läser i skrifterna om människans ’svaghet’ inbegriper ordet de … svagheter som utgör en inneboende del av den mänskliga naturen, där köttet har ett oavbrutet inflytande på anden (se Ether 12:28–29). Men svagheter inbegriper också våra egna, personliga svagheter, som vi förväntas övervinna (se L&F 66:3; Jakobs bok 4:7). Livet har ett sätt att exponera dessa svagheter” (Lord, Increase Our Faith [1994], s. 84).

  • Vilka två slags svagheter läser vi om i skrifterna enligt äldste Maxwell? (Förklara gärna att uttrycket ”den mänskliga naturen” syftar på den svaghet som blev följden av Adams och Evas fall, eller med andra ord: de svagheter som man i skrifterna förbinder med ”den naturliga människan” (se Mosiah 3:19.)

Påminn eleverna om att skrifterna ibland visar på en princip genom att använda orden om och då. Ordet om inleder något vi måste göra och inleder en förklaring av vad som sedan sker till följd av våra handlingar. Be eleverna läsa Ether 12:27 tyst för sig själva och leta efter ”om-då”-principer i versen. Eleverna bör urskilja följande principer (skriv dem på tavlan):

Om vi kommer till Jesus Kristus, visar han oss vår svaghet.

Om vi ödmjukar oss och utövar tro på Herren, då gör han så att det svaga blir starkt för oss.

  • Varför tror ni att det är viktigt att vi erkänner våra svagheter?

  • Framhåll orden ”kommer till Jesus Kristus” i den första principen. Vad kan vi göra för att komma till Jesus Kristus? (I svaren kan bland annat ingå: be, fasta, omvända oss, studera skrifterna, gå i templet, tjäna andra, sträva att utveckla egenskaper som Kristus har. Framhåll gärna att i de flesta fall innebär detta att övervinna en svaghet att vi förutom att söka hjälp hos Herren också måste göra vår del.)

  • Vad kommer enligt den andra principen att hända om vi väljer att inte ödmjuka oss och utöva tro på Jesus Kristus? (Våra svagheter finns kvar eftersom vi vägrar att ta emot Herrens nåd och hjälp att övervinna dem.)

  • Vad tror ni menas med uttrycket ”min nåd är tillräcklig för alla … som ödmjukar sig inför mig”? (För att hjälpa eleverna besvara den här frågan kan du behöva förklara att nåd här är ”gudomlig hjälp eller kraft som ges genom Jesu Kristi rika barmhärtighet och kärlek” och som möjliggörs av försoningen [Bible Dictionary, ”Grace”]. Den här ”möjliggörande” kraften eller hjälpen sinar aldrig oavsett hur många som använder den.)

Be eleverna berätta om upplevelser när Herren har hjälpt dem (eller någon de känner) att övervinna en svaghet. (Påminn eleverna om att de inte ska berätta om upplevelser som är alldeles för personliga.) Skildra gärna en egen upplevelse.

För att uppmuntra eleverna att använda principerna som lärs ut i Ether 12:27 skriver du följande uttryck på tavlan:

1. Erkänna min svaghet 2. Ödmjuka mig 3. Utöva tro på Jesus Kristus

Be eleverna att skriva det här i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker. Be dem därefter att under respektive uttryck skriva 1) en svaghet som de tycker att de har, 2) ett sätt som de kan ödmjuka sig och 3) ett sätt som de kan utöva tro på Jesus Kristus så att de kan få hjälp av honom – hans nåd – att övervinna de svagheter de har nämnt. Lova dem att när de gör det som de har skrivit, ska Herren ”göra så att det svaga blir starkt för dem” (Ether 12:27).

Be eleverna läsa Ether 12:26, 28 tyst för sig själva och ta reda på hur Herren bemötte Moronis oro över sin svaghet.

Framhåll orden: ”Dårar hånar, men de skall sörja” (Ether 12:26).

  • Med tanke på vad ni har studerat i dag, varför tror ni att det är dumt att håna andras svagheter?

Framhåll att Ether 12:26 nämner ödmjukhet. (Förklara gärna att ödmjukhet är att vara undergiven och läraktig och att vara tålmodig i lidanden.)

  • Varför tror ni att vi måste vara ödmjuka för att kunna överse med andras svagheter?

Innan du fortsätter, betonar du att om vi är ödmjuka, kan vi få Herrens nåd och hjälp att överse med andras svagheter.

Sammanfatta Ether 12:29–32 genom att berätta att Moroni undervisade om vikten av att utöva tro och ha hopp och kärlek. Förklara gärna att med kärlek menas här ”Kristi rena kärlek” (Moroni 7:47).

Be eleverna läsa Ether 12:33–35 tyst för sig själva och vara uppmärksamma på varför det är så viktigt att ha kärlek när vi konfronteras med andras svagheter.

  • Vad blir följden enligt Ether 12:34 om vi inte har kristlig kärlek?

Avsluta med att be eleverna läsa Ether 12:38–41 tyst för sig själva. Be dem att skriva i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker vad de gör som svar på uppmaningen i Ether 12:41: ”[Sök] denne Jesus om vilken profeterna och apostlarna har skrivit.”

Vittna om att när vi ödmjukar oss och utövar tro på Jesus Kristus, då ”gör [han] så att det svaga blir starkt för [oss]” (Ether 12:27). Uppmuntra eleverna att genomföra de planer de har skrivit ner. Du skulle också kunna uppmuntra dem att söka hjälp hos Herren så att de kan ha kärlek när de konfronteras med andras svagheter.

Nyckelskriftställe – Ether 12:27

För att hjälpa eleverna att lära sig Ether 12:27 utantill skriver du följande ord på tavlan och ber eleverna att skriva av dem på ett papper:

Om … kommer … visa … svaghet … ger … svaghet … ödmjuka … nåd … alla människor … ödmjukar sig … om … ödmjukar sig …tro … svaga … starkt.

Be eleverna läsa Ether 12:27 tyst för sig själva och lägga de här orden på minnet. Be dem därefter att läsa upp så mycket av versen de kan enbart med hjälp av orden på papperet. Uppmuntra eleverna att stoppa papperet på ett ställe där de hittar det senare i dag eller i morgon (till exempel i fickan eller i skrifterna). Be dem att läsa upp Ether 12:27 varje gång de ser papperet ända tills de har lärt sig skriftstället utantill.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Ether 12:27. ”[Jag] skall visa dem deras svaghet”

Äldste Bruce C. Hafen i de sjuttios kvorum har sagt att vår kamp med att övervinna svaghet är själva kärnan av syftet med vårt jordeliv:

”Vår Faders plan gör att vi utsätts för frestelser och bedrövelser i denna fallna värld …

Så om du har problem i ditt liv behöver inte det betyda att det är något fel på dig. Att kämpa med dessa problem är själva kärnan av syftet med livet. När vi närmar oss Gud visar han oss våra svagheter, och genom dem gör han oss klokare, starkare. Om du ser mer av dina svagheter, kan det betyda att du närmar dig Gud och inte fjärmar dig från honom” (se ”Försoningen: Allt för allt”, Liahona, maj 2004, s. 97).

Följande berättelse handlar om en ung man som fick uppleva hur Herrens löfte i Ether 12:27 gick i uppfyllelse i hans liv:

Alla unga män i kyrkan uppmuntras att uppnå mål inom Plikt mot Gud-programmet och i några delar av världen inom scoutverksamheten. Jonathan Perez föräldrar hade fullt upp med att försörja sin stora familj, och hans kamrater hånade hans strävan att bli en ”eagle scout”. Trots dessa svårigheter satte Jonathan upp ett mål och började arbeta på det målet. Hans ledare i Unga män hjälpte och stöttade honom och så småningom nådde han sitt mål. Han skriver: ”Det här lärde mig att vilka hinder och svårigheter jag än ställs inför så hjälper Herren mig att övervinna mina svagheter och brister (Eth. 12:27). Det spelar ingen roll vad vi har för bakgrund i livet, om vi är fattiga eller rika. Vi kan uppnå våra mål eftersom Herren är med oss” (Jonathan Perez, ”An Honor Earned”, New Era, nov. 2007, s. 45).