Bibliotek
Hemstudielektion 2: 1 Nephi 1–6; 9 (Studieavsnitt 2)


Hemstudielektion

1 Nephi 1–6; 9 (Studieavsnitt 2)

Förberedelsematerial för läraren i hemstudieseminariet

Sammanfattning av dagliga hemstudielektioner

Följande sammanfattning av de lärosatser och principer som eleverna lärde sig när de studerade 1 Nephi 1–6; 9 (Studieavsnitt 2) är inte avsedd att användas som del av din lektion. Den lektion du håller fokuserar endast på några av dessa lärosatser och principer. Följ den Helige Andens maningar när du funderar över elevernas behov.

Dag 1 (1 Nephi 1)

När eleverna läste om hur Lehi profeterade för folket och varnade dem och sade att de måste omvända sig, lärde de sig att profeter varnar för synd och undervisar om frälsning genom Jesus Kristus. Dessutom lärde de sig att Herren visar sin ömma barmhärtighet mot dem som utövar tro på honom.

Dag 2 (1 Nephi 2)

Lehi lydde Herrens befallning att lämna Jerusalem. Han utgjorde exempel på principen att när vi är trofasta och lydiga hjälper Herren oss i våra prövningar. Nephi visade att han ville lyda och lärde sig genom egna erfarenheter att när vi vänder oss till Gud kan han uppmjuka våra hjärtan så att vi tror på hans ord. Eleverna lärde sig att Gud välsignar dem som är lydiga och trofasta.

Dag 3 (1 Nephi 3–4)

När Lehi berättade att Herren hade befallt att Nephi och hans bröder skulle återvända till Jerusalem och hämta mässingsplåtarna, blev Nephis reaktion att vittna om att om vi gör det som Herren befaller, då bereder han en utväg för oss att utföra det. Nephi och hans bröder upptäckte att det var förenat med svårigheter att utföra Herrens befallning. Nephis beslutsamhet att återvända till Jerusalem hjälpte eleverna förstå att när vi utövar tro på Gud och söker göra det som han ber oss om, också när vi inte kan se slutresultatet, så leder han oss genom den Helige Anden.

Dag 4 (1 Nephi 5–6; 9)

När eleverna läste om hur Lehi utforskade mässingsplåtarna upptäckte de följande princip: När vi utforskar skrifterna kan vi bli fyllda av den Helige Anden och få uppenbarelser. När eleverna fick veta Nephis avsikt med att skriva sin uppteckning fick de också veta att avsikten med Mormons bok är att förmå alla människor att komma till Jesus Kristus.

Inledning

Den här veckans lektion ger eleverna tillfälle att repetera och diskutera vad de lärde sig när de läste om Lehis familj och deras troshandlingar. När du håller lektionen betonar du att Nephi trofast lydde Herrens befallningar och att han ivrigt sökte få veta att ”alla de ord som hade talats av [hans] far” (1 Nephi 2:16) var sanna. När eleverna följer Nephis exempel och lyder får de ett eget vittnesbörd om evangeliet.

När du undervisar följ då det råd som äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum gav:

”Vi [måste] ge ny livskraft åt och på nytt sätta förstklassig undervisning i kyrkan i högsätet – hemma, från talarstolen, under våra administrativa möten och helt visst i klassrummet. Inspirerad undervisning får aldrig bli en förlorad förmåga i kyrkan, och vi måste se till att vår strävan efter den inte blir en förlorad tradition …

Må vi stärka undervisningen i hemmet och i kyrkan och förbättra alla våra ansträngningar att uppbygga och undervisa” (se ”Det är från Gud du har kommit som lärare”, Nordstjärnan, juli 1998, s. 24, 26).

Lektionsförslag

1 Nephi 1

Herren visar sin ömma barmhärtighet mot de trofasta

Skriv följande princip på tavlan: Herren visar sin ömma barmhärtighet mot dem som utövar tro på honom. Be eleverna ögna igenom 1 Nephi 1 och hitta versen som innehåller den här sanningen (vers 20).

Ställ följande fråga för att hjälpa eleverna komma ihåg och sammanfatta vad de lärde sig när de studerade 1 Nephi 1–6; 9 under veckan:

  • Hur visade Herren sin ömma barmhärtighet mot Lehi och hans familj enligt vad ni lärde er i de kapitel ni studerade under veckan?

  • Vilka exempel på lydnad och tro finner ni hos Lehi och hans familj?

  • Hur har Herren visat sin ömma barmhärtighet mot er eller mot någon ni känner?

Berätta gärna om ett tillfälle då Herren visade sin ömma barmhärtighet mot dig och din familj när ni handlade i tro, eller berätta om en upplevelse du hittat i kyrkans publikationer. Uppmuntra eleverna att när de studerar Mormons bok under året att då vara uppmärksamma på exempel i boken på att Herren visar sin ömma barmhärtighet mot de trofasta.

1 Nephi 2

Herren kan uppmjuka våra hjärtan så att vi tror på hans ord

Påminn eleverna om att efter att Lehi hade fått befallning att lämna Jerusalem med sin familj, ansträngde sig hans son Nephi att själv få veta att faderns uppenbarelser var sanna. Be en elev läsa 1 Nephi 2:16, 19 högt.

Fråga eleverna: Nephi knotade inte, men vad står det i 1 Nephi 2:16 som tyder på att det kan ha varit svårt för honom att lämna Jerusalem? (Nephi skrev att han bad om att kunna förstå och att Herren uppmjukade hans hjärta. Det här tyder på att det inte var lätt för honom att lämna Jerusalem, så Herren hjälpte honom att acceptera att de skulle göra det.)

Fråga: Vad ser ni för tecken på att även om Lehi och hans familj lydde Herren så var livet inte lätt för dem? (Se 1 Nephi 2:4, 11.)

Be eleverna delge sina tankar om Nephis önskningar och vad han gjorde som fick honom att acceptera befallningarna som Herren hade gett dem genom hans far.

Be några elever berätta vad de skrev i sina skriftdagböcker i samband med dag 2, uppgift 4. Berätta ett exempel på ett tillfälle när du i likhet med Nephi vände dig till din himmelske Fader och upplevde att ditt hjärta uppmjukades genom Anden eller om ett tillfälle när du fick ett vittnesbörd om någonting som Herren sade.

Bär ditt eget vittnesbörd om att när vi vänder oss till Gud kan han uppmjuka våra hjärtan så att vi tror på hans ord.

Be eleverna fundera över vad de kan göra för att stärka sina vittnesbörd och få en personlig försäkran liksom Nephi. Ge dem tillfälle att delge sina tankar om de så önskar. Uppmuntra dem att handla efter sina tankar och ingivelser.

1 Nephi 3–4

Herren bereder en utväg när vi trofast lyder hans befallningar

Ge varje elev i uppgift att arbeta tillsammans med en partner. Skriv följande skriftställehänvisningar på tavlan: 1 Nephi 3:6–7 och 1 Nephi 4:6–13. Be eleverna läsa skriftställena och diskutera följande frågor med partnern:

  • Varför är Nephis ord ”ändå gick jag framåt” så viktiga? (1 Nephi 4:7.)

  • Hur gjorde Nephis tro det möjligt för honom att få tag i mässingsplåtarna?

Efter att eleverna har diskuterat frågorna med partnern talar du om att Herren kan komma att be oss göra något utan att genast uppenbara varför, när och hur vi ska göra det. Detta var fallet med Nephi och hans bröder. Nephi lärde sig hur, när och varför Herren skulle hjälpa honom först efter att han gett den Helige Anden tillfälle att vägleda honom och efter att han beslutat att fortsätta i tro. Vittna om att när vi utövar tro på Gud och söker göra det som han ber oss om, också när vi inte kan se slutresultatet, så leder han oss genom den Helige Andens påverkan.

Om tiden medger kan du gärna fråga eleverna om de har några frågor eller vill berätta om insikter de fick när de studerade 1 Nephi 5–6; 9 (dag 4). Du kan till exempel be dem berätta hur de utförde uppgift 4: att skriva om ett tillfälle när de utforskade skrifterna och kände Herrens ande.

Avsluta med att be en elev högt läsa (innan- eller utantill) nyckelskriftstället 1 Nephi 3:7. Ställ därefter följande frågor:

  • Vilken princip lärs ut i 1 Nephi 3:7 i fråga om att lyda Herrens befallningar? (Eleverna bör kunna ge uttryck åt principen att om vi strävar efter att göra det som Herren befaller, då bereder han en utväg för oss att utföra det.)

  • Vad blev följden av att Lehi och Nephi lydde Herrens befallningar, enligt det ni läste i 1 Nephi 1–6 och 9?

  • När har Herren berett en utväg i ert liv för att hjälpa er att lyda en befallning?

Be eleverna tänka på ett område i sitt liv där de kan behöva jobba på att visa att de vill lyda Gud. Avsluta gärna lektionen med att vittna om de välsignelser som du själv har fått i ditt liv genom att sträva efter att lyda Herrens befallningar.

Nästa studieavsnitt (1 Nephi 7–14)

I nästa studieavsnitt studerar eleverna Lehis och Nephis syner. Lehis och Nephis syner av livets träd kan tillämpas på vårt liv i dag. Nephis berättelse om sin syn innehåller beskrivningar av Jesu Kristi födelse, verksamhet och försoning, Amerikas upptäckt och kolonisering av icke-judarna och förlusten av viktiga sanningar i Bibeln och deras återställelse genom Mormons bok. Nephis berättelse om sin syn avslutas med en beskrivning av evangeliets återställelse.