Bibliotek
Hemstudielektion 7: 2 Nephi 11–25 (Studieavsnitt 7)


Hemstudielektion

2 Nephi 11–25 (Studieavsnitt 7)

Förberedelsematerial för läraren i hemstudieseminariet

Sammanfattning av dagliga hemstudielektioner

Följande sammanfattning av de lärosatser och principer som eleverna lärde sig när de studerade 2 Nephi 11–25 (studieavsnitt 7) är inte avsedd att användas som del av din lektion. Den lektion som du håller fokuserar endast på några av dessa lärosatser och principer. Följ den Helige Andens maningar när du funderar över elevernas behov.

Dag 1 (2 Nephi 11–16)

Jesaja beskrev forntida Israels högmod och ogudaktighet och de straffdomar som väntade dem. Han profeterade också om att ett tempel skulle byggas i de sista dagarna och att Gud grundar tempel för att undervisa oss om sina vägar och för att hjälpa oss att vandra på hans stigar. Jesaja såg Herren och renades från synd. Jesajas upplevelse lärde eleverna att vi kan bli renade från vår ovärdighet genom Jesu Kristi försoning.

Dag 2 (2 Nephi 17–20)

Jesaja tillrättavisade Juda rike för att de inte förlitade sig på vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Eleverna lärde sig att Gud är med oss när vi förlitar oss på honom, också under svåra och ångestfyllda tider. Jesaja beskrev de ogudaktigas förgörelse vid Kristi andra ankomst och undervisade om att Jesus Kristus är en domens och barmhärtighetens Gud och att han visar barmhärtighet mot alla som omvänder sig och håller hans bud.

Dag 3 (2 Nephi 21–24)

Under den här lektionen lärde sig eleverna att Jesus Kristus skulle döma rättfärdigt och att Herren i de sista dagarna genom profeten Joseph Smith skulle återställa sin kyrka och samla in sitt folk. Nephi gladde sig åt Jesajas profetia att jorden under tusenårsriket skulle vara en fredlig plats och full av kunskapen om Herren. Eleverna uppmuntrades att tänka på den här sanningen och på hur de skulle kunna bli mer redo för den här tiden.

Dag 4 (2 Nephi 25)

När Nephi sammanfattade huvudbudskapen i Jesajas skrifter upprepade han enkla sanningar om Guds verk bland människorna: Jesus Kristus är det enda namn under himlen ”varigenom människan kan bli frälst” (2 Nephi 25:20), och Jesus Kristus är den enda källa vi kan se till för att få förlåtelse för våra synder. Nephi ville att alla skulle veta att om vi gör ”allt vi kan göra” så välsignar Jesus Kristus oss med nåd – med gudomlig hjälp och styrka (se 2 Nephi 25:23).

Inledning

Den här veckan studerade eleverna valda kapitel i Jesaja som Nephi tog med i sina uppteckningar. President Boyd K. Packer i de tolv apostlarnas kvorum sade följande om de här kapitlen i Jesaja: ”Fortsätt att läsa! Gå igenom dessa svårförståeliga kapitel med gammaltestamentliga profetior, även om du förstår mycket litet av det. Gå vidare även om allt du gör är att skumma igenom och fånga upp ett intryck här och var” (”I min själs innersta”, Nordstjärnan, nr 6, 1986, s. 62).

När ni träffas den här veckan, uppmuntra då eleverna att ha tålamod när de studerar Jesajas ord. Du skulle också kunna be dem berätta hur Jesajas ord hjälpt dem att ”lyfta sitt hjärta och glädjas” över Guds godhet (2 Nephi 11:8).

Lektionsförslag

2 Nephi 11–25

Nephi citerar Jesajas profetior om Jesus Kristus

Be en elev läsa 2 Nephi 25:13 högt. Be klassen vara uppmärksam på vad det var som Nephi ärade. Förklara att ett av skälen till att Nephi tog med Jesajas ord som står i 2 Nephi 11–25 var för att ära Jesu Kristi namn, verksamhet och försoning och göra dem till något stort i deras liv som skulle läsa Nephis ord.

Låt en elev läsa 2 Nephi 11:4–8 högt. Be klassen vara uppmärksam på uttryck som visar varför Nephi citerar Jesajas ord.

Eleverna blev ombedda i sina hemstudier att markera namnet ”Kristus” varje gång de läste det i 2 Nephi 25:20–30. Be dem slå upp 2 Nephi 25:28–29 och leta efter ett uttryck som upprepas i de verserna. (”Den rätta vägen är att tro på Kristus och inte förneka honom.”)

Fråga eleverna: Vilka erfarenheter i ert liv har lärt er att detta att tro på och följa Jesus Kristus är det rätta sättet att leva?

Följande lista innehåller de sanningar, lärosatser och principer som eleverna studerade den här veckan i 2 Nephi 11–25. Skriv följande nio utsagor på tavlan eller ge eleverna var sitt utdelningsblad med dem. Be eleverna läsa listan och leta efter dessa sanningar, lärosatser och principer i verserna som angetts.

Att förstå Jesajas ord i vår tid

  1. Gud har grundat tempel för att undervisa oss om sina vägar och för att hjälpa oss att vandra på hans stigar (se 2 Nephi 12:2–3).

  2. Vi kan bli renade från vår ovärdighet genom Jesu Kristi försoning (se 2 Nephi 16:5–7).

  3. Gud är med oss när vi förlitar oss på honom, också under svåra och ångestfyllda tider (se 2 Nephi 17:4, 7, 14).

  4. Jesus Kristus är en domens och barmhärtighetens Gud. Han visar barmhärtighet mot alla som omvänder sig och håller hans bud (se 2 Nephi 19:12, 17, 21; 20:4).

  5. Herren har återställt sitt evangelium och sin kyrka genom profeten Joseph Smith och samlar nu in sitt folk i de sista dagarna (se 2 Nephi 21:10, 12).

  6. Jorden kommer att vara en fredlig plats under tusenårsriket därför att den ska vara full av kunskapen om Herren (se 2 Nephi 21:6–9).

  7. Herren ska vara barmhärtig mot sitt folk, men de ogudaktiga ska förgås (se 2 Nephi 23:22).

Nephis ord

  1. Tack vare Kristus blir vi frälsta genom nåd sedan vi gjort allt vi kan göra (se 2 Nephi 25:23).

  2. Genom Frälsarens försoningsoffer kan vi förlåtelse för våra synder (se 2 Nephi 25:26).

Efter att eleverna haft tillräcklig tid på sig ställer du följande frågor:

  • Vilka teman hittar ni i Jesajas och Nephis ord? (Möjliga teman är: Vår himmelske Fader sände sin Son Jesus Kristus för att erbjuda frälsning och frid åt sina barn. Vi kan lita på Gud i varje situation. Templen undervisar oss om Gud.)

  • Vilken av de här nio utsagorna tycker ni är viktigast? Varför då?

Tilldela varje elev en lärosats eller princip från ovanstående lista och be dem göra följande:

  1. Läs skriftstället som lärosatsen eller principen hämtats från.

  2. Besvara den här frågan: Hur kan den här lärosatsen eller principen hjälpa dig att ”glädjas” i Herren? (Se 2 Nephi 11:4–6.)

  3. Tänk på en situation när kunskap om den här lärosatsen eller principen skulle kunna ge dig hopp och styrka.

Be eleverna delge sina tankar. Allteftersom de gör det skulle du kunna fråga: ”Vem mer har ett vittnesbörd eller vill säga någonting om det som just sades?” Genom att ge dem tillfälle att bära vittnesbörd och berätta om sina tankar bekräftas sanningen i deras egna och kamraternas hjärtan. Tacka dem för deras medverkan.

Be en elev läsa 2 Nephi 25:13 högt. Be klassen följa med i texten och leta efter skäl till att Nephi gladdes åt att ära Herrens namn. Be eleverna berätta vad de hittar.

Be en elev läsa följande vittnesbörd av president Thomas S. Monson:

”Jag tror inte det finns någon som fullständigt kan förstå den fulla betydelsen av det som Kristus gjorde för oss i Getsemane, men jag känner tacksamhet varje dag för hans försoningsoffer för oss.

Han kunde ha ångrat sig i sista ögonblicket. Men det gjorde han inte. Han steg ner under allt för att han skulle kunna rädda allt. När han gjorde det gav han oss liv bortom det jordiska livet. Han återvann oss från Adams fall.

Djupt in i min själ är jag tacksam mot honom. Han lärde oss hur vi ska leva. Han lärde oss hur vi ska dö. Han säkerställde vår frälsning” (”När vi nu skiljs åt”, Liahona, maj 2011, s. 114).

Fråga: Vad ser ni för likheter mellan Nephis ord i 2 Nephi 25:13 och president Monsons ord?

Avsluta dagens lektion med att be eleverna beskriva hur ungdomar i kyrkan kan ära Herrens namn i ord och handling. Efter att eleverna haft tillfälle att berätta uppmuntrar du dem att varje dag ära Herrens namn i ord och handling.

Nästa studieavsnitt (2 Nephi 26–31)

I nästa studieavsnitt ska eleverna studera några av Nephis profetior om de sista dagarna. Nephi såg att det skulle finnas många falska kyrkor och hemliga sammansvärjningar. Han såg också att Herren skulle utföra ett ”underbart och förunderligt verk” (2 Nephi 27:26) och att många skulle förkasta Mormons bok därför att de redan hade en Bibel. Nephi förklarade också Kristi lära.