Bibliotek
Lektion 145: Ether 3


Lektion 145

Ether 3

Inledning

När Herren frågade Jareds bror: ”Vad vill du att jag skall göra så att ni kan ha ljus i era farkoster?”, gick Jareds bror och beredde sexton stenar och bad sedan Herren ödmjukt att röra vid dem ”så att de kan lysa i mörkret” (Ether 2:23; 3:4). Jareds bror hade stark tro och fick därför se hur Frälsarens finger rörde vid stenarna. Därefter visade sig Herren för Jareds bror och uppenbarade mycket för honom. Herren befallde Jareds bror att skriva ner det som han hade sett och hört och att försegla det tills den dag då Herren ville att det skulle komma fram.

Lektionsförslag

Ether 3:1–20

Herren rör vid stenar för att jarediterna ska ha ljus i sina båtar och visar sig för Jareds bror

Be en elev hjälpa dig att skriva på tavlan. Ställ därefter följande fråga till eleverna och be eleven vid tavlan att skriva deras svar.

  • Vad finns det till exempel som tonåringar ber uppriktigt till Gud om?

Be eleverna föreställa sig att en av deras kamrater ber om en av de saker som står på tavlan. Kamraten vill veta hur han eller hon kan förbättra sig själv och sina böner för att kunna få hjälp och ledning av Herren. Uppmuntra eleverna att tänka på den här frågan när de läser om Jareds bror i Ether 3 och vara uppmärksamma på sådant som kan hjälpa kamraten.

Påminn eleverna om att ni i förra lektionen behandlade skildringen av hur Jareds bror frågar Herren hur jarediterna ska få ljus i sina båtar.

  • Vad gjorde Jareds bror själv för att jarediterna skulle ha ljus i båtarna? (Se Ether 3:1.)

  • Vad bad Jareds bror Herren att göra så att de skulle ha ljus i båtarna? (Se Ether 3:1, 4.)

  • Vad imponerar på er i fråga om Jareds brors bemödanden?

Framhåll att Jareds bror lade ner stor möda på att bereda stenarna. Be därefter eleverna att fundera över i vad mån stenarna hade gett ljus om Herren inte hade rört vid dem. Be eleverna läsa Ether 3:2–5 tyst för sig själva och leta efter uttryck som visar att Jareds bror visste att han var beroende av Herren.

Dela sedan upp dem i par. Be dem att berätta för varandra vad de hittade. Be dem också berätta vad som imponerar på dem i fråga om Jareds brors bön.

När eleverna läser Ether 3:2 har de kanske frågor om uttrycken ”vi är ovärdiga inför dig” och ”har vi till vår natur blivit ständigt onda”. Hjälp dem förstå att när Jareds bror använde de här uttrycken så syftade han på ett tillstånd som vi har ärvt ”på grund av fallet”. Vi är fysiskt och andligt åtskilda från Gud, och när vi syndar så avlägsnar vi oss ännu mer från honom. I jämförelse med honom är vi svaga och ovärdiga. Utan hans hjälp kan vi aldrig återvända och bo i hans närhet.

För att hjälpa eleverna förstå innebörden av de verser de läste, ställer du följande frågor:

  • Varför tror ni att det är viktigt att vi inser och erkänner vårt beroende av Herren när vi ber honom om hjälp?

  • Vad ser ni för bevis i Ether 3:1–5 på att Jareds bror trodde att Herren kunde hjälpa honom att lösa problemet? (Be eleverna vid behov leta efter uttryck som beskriver Jareds brors bemödanden och uttryck som visar hans tillit till Herren.)

För att betona trons kraft hos Jareds bror ber du en elev läsa följa ord av äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum:

”Utan tvivel känner Gud, och även läsaren, att det finns något mycket påfallande i den här mannens barnsligt oskuldsfulla och glödande tro. ’Se, o Herre, du kan göra detta.’ Det finns nog ingen kraftfullare enskild trosyttring i skrifterna än den här mannens ord. Hur osäker profeten än är på sin egen förmåga, finns det ingen osäkerhet hos honom när det gäller Guds makt” (”Rending the Veil of Unbelief”, i Nurturing Faith through the Book of Mormon: The 24th Annual Sidney B. Sperry Symposium [1995], s. 12).

Visa bilden Jareds bror ser Herrens finger (62478 180; Evangeliebilder [2009], nr 85). Be en elev läsa Ether 3:6 högt. Be klassen följa med i texten och föreställa sig hur det kan ha varit för Jareds bror att uppleva det här.

Bild
Jareds bror ser Herrens finger
  • Vad skulle ni tänka eller känna om ni hade en liknande upplevelse som Jareds bror?

Sammanfatta Ether 3:6–8 genom att berätta att när Jareds bror såg Herrens finger ”föll [han] ned inför Herren” (Ether 3:6). Han var häpen över att se att Herrens finger ”var som en människas finger, likt kött och blod” (Ether 3:6). (Jareds bror fick senare veta att han hade sett en del av Herrens andekropp [se Ether 3:16].)

Be eleverna läsa Ether 3:9 tyst för sig själva och ta reda på hur det var möjligt för Jareds bror att se Herrens finger.

När eleverna har berättat vad de fick veta, skriver du följande ofullständiga mening på tavlan:

När vi åkallar Herren ödmjukt, välsignar han oss enligt vår/våra … och sin vilja.

Be eleverna föreslå ord som de kan använda för att avsluta meningen. Eleverna bör föreslå att ordet tro kan avsluta meningen. De föreslår kanske också ord som ansträngningar, ödmjukhet, behov och uppriktighet. Hjälp dem förstå att alla de här orden är uttryck för vår tro. Avsluta därefter meningen på tavlan: När vi åkallar Herren ödmjukt, välsignar han oss enligt vår tro och sin vilja.

Rikta elevernas uppmärksamhet på listan på tavlan från början av lektionen. Välj en eller två saker på listan. Be eleverna komma med förslag på hur någon kan visa tro på Herren i de situationerna. När eleverna har gjort det riktar du deras uppmärksamhet på principen som du just skrivit på tavlan.

  • Vad har ni haft för upplevelser som har hjälpt er förstå att det här är en sann princip?

För att hjälpa eleverna att använda den här principen i sitt liv ber du dem att tänka på en situation där de behöver Herrens hjälp. Låt dem få tid på sig att skriva i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker om ett sätt de kan utöva mer tro på när de ödmjukt söker hjälp hos Herren. Uppmuntra eleverna att också göra det de har skrivit. Berätta gärna om en egen upplevelse när du blev välsignad därför att du utövade tro på Herren.

Be en elev läsa följande ord av äldste Jeffrey R. Holland där han förklarar hur tidigare upplevelser kan stärka vår tro.

”Förberedande tro formas av upplevelser i det förgångna, av det kända, vilket är en grundval för tro” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], s. 18).

  • Vad upplevde Jareds bror vid Babels torn och senare som sannolikt stärkte hans tro på Herren? Hur tror ni att de här upplevelserna förberedde honom så att han kunde utöva en sådan stark tro när han kom till Herren med stenarna?

Be eleverna att dela upp sig i par och samtala om följande frågor:

  • Vilka upplevelser har stärkt er tro på Herren? Hur kan de upplevelserna förbereda er så att ni kan utöva ännu starkare tro i framtiden?

Be några elever turas om att högt läsa ur Ether 3:9–12. Be klassen att följa med i texten. Ställ sedan följande fråga:

  • När Herren frågade: ”Tror du de ord som jag skall tala?” svarade Jareds bror: ”Ja, Herre” (Ether 3:11–12). Varför tycker ni att det är betecknande att Jareds bror sade att han skulle tro på Herrens ord redan innan han hörde dem?

Berätta att efter det att äldste Holland hade sagt att tro bygger på gångna upplevelser, beskrev han en mer fullständig tro som vi behöver tillägna oss. Be en elev läsa följande ord av äldste Holland:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

”Återlösande tro måste ofta utövas i fråga om framtida upplevelser – det okända, vilket ger möjlighet till underverk. Men underverket och kunskapen föregås av en tro som är krävande, av en tro som försätter berg, det slags tro som Jareds bror hade … Tro är att samtycka förbehållslöst – och i förväg – till vilka villkor Gud än kan komma att ställa både i en nära och en avlägsen framtid.

Jareds brors tro var fullständig” (Christ and the New Covenant, s. 18–19).

Uppmuntra eleverna att fundera på om de har så stark tro på Herren att de kan lova att tro på och göra det han uppenbarar för dem redan innan han uppenbarar det.

Be eleverna läsa Ether 3:13–20 tyst för sig själva och ta reda på vilka välsignelser Jareds bror fick på grund av sin tro. Låt dem gärna få tid på sig att skriva om de sanningar han fick kunskap om och vad han upplevde. När eleverna har haft tillräckligt med tid att skriva, kan du be några av dem att berätta vad de har skrivit.

Tidigare under lektionen läste eleverna om hur Jareds bror såg Herrens finger och du frågade dem hur de skulle känna sig om de upplevde något liknande. Nu när de har läst mer om Jareds brors upplevelse kan du ställa den frågan igen.

Vittna om att när vi utövar det slags tro som Jareds bror utövade, kommer vi Herren närmare.

Ether 3:21–28

Herren befaller Jareds bror att skriva ner det som han har sett och att försegla sin uppteckning

Be en elev läsa Ether 3:25–26 högt, och be klassen att vara uppmärksam på vad Jareds bror såg i en syn. Be eleverna berätta vad de fick veta.

Sammanfatta Ether 3:21–24, 27–28 genom att berätta att Herren befallde Jareds bror att skriva ner det som han hade sett och hört och att försegla sina skrifter. Herren sade att han skulle bereda två stenar med vars hjälp Jareds skrifter skulle översättas i framtiden. De här stenarna var del av något som kallas urim och tummim (se L&F 17:1; se också Handledning för skriftstudier, ”Urim och tummim”).

Avsluta med att uppmuntra eleverna att använda det de har lärt sig i dag och leta efter tillfällen att visa sin tro på och tillit till Herren. Försäkra eleverna att när vi utövar tro på Jesus Kristus så ska Gud välsigna oss som han välsignade Jareds bror.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Ether 3:7, 9. Herren ställer frågor till Jareds bror

Herren ställer frågor till Jareds bror ”Stig upp, varför har du fallit?” (Eth. 3:7.) ”Såg du mer än detta?” (Eth. 3:9.) Det finns många exempel i skrifterna på att Herren ställer frågor trots att han redan vet svaren. Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har undervisat om varför Herren ställer sådana frågor:

”Det är grundläggande i de sista dagars heligas teologi att Gud ’vet allt, och det finns inget som han inte vet’ [2 Ne. 9:20]. Skrifterna, både forntida och nutida, är fyllda med det här hävdandet av allvetande. Likväl har Gud ofta ställt frågor till dödliga människor, vanligtvis för att pröva deras tro, bedöma deras uppriktighet eller för att låta dem få större kunskap” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], s. 19–20).

Ether 3:15. ”Aldrig har jag visat mig för människan”

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har gett en tänkbar förklaring till Jesu ord att han aldrig hade visat sig för människan innan han visade sig för Jareds bror:

”Vad Kristus sade till Jareds bror var: ’Aldrig har jag visat mig för människan på det här sättet, inte på grund av min egen vilja utan enbart på grund av betraktarens tro.’ Som regel blir profeter inbjudna till Herrens närhet av honom själv och enbart med hans godkännande. Jareds bror däremot tycks ha trängt igenom slöjan, inte som ovälkommen gäst men kanske tekniskt sett som oinbjuden … Uppenbarligen förenade Herren en aldrig förut skådad tro med denna aldrig förr skådade syn. Uppenbarligen förenade Herren en aldrig förut skådad tro med denna aldrig förr skådade syn. Om synen i sig inte var unik så måste det ha varit tron och sättet som synen kom till stånd som var utan motstycke. Det enda sätt på vilket tron kunde vara så utomordentlig var dess förmåga att föra profeten, oinbjuden, dit där andra bara hade kunnat komma på Guds inbjudan” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], s. 23).

Ether 3:16. ”Denna kropp … är min andes kropp”

Äldste Cecil O. Samuelson i de sjuttios kvorum har betonat att vi genom Jareds bror skildring lär oss om Frälsarens förjordiska kropp och gudaskap:

”Inte någon annanstans i skrifterna ges en tydligare framställning av Herren Jesu Kristi andekropp, eller av vad som kännetecknar vår egen ande. Jareds bror såg inte bara fingret på den förjordiske Jesus Kristus utan såg hela hans andekropp (se Eth. 3:6, 13). Det är en stor välsignelse och fördel att kunna förstå Jesu Kristi förjordiska gudaskap och vår egen andliga identitet före vår födelse till jorden. Dessa insikter som överskred traditionella gränser var en omedelbar följd av Jareds brors gränslösa tro” (”The Brother of Jared”, i Heroes from the Book of Mormon [1995], s. 185).

Ether 3:23–24. ”Dessa två stenar”

De två stenar som Herren gav Jareds bror var del av något som kallas urim och tummim. Skrifterna nämner mer än en urim och tummim, men vi får veta att Joseph Smith hade den som Jareds bror använde (se Eth. 3:22–28; L&F 10:1; 17:1). I Joseph Smith – Historien 1:35 ger profeten Joseph Smith en kortfattad beskrivning av urim och tummim. Han använde den när han översatte och för att få andra uppenbarelser.