Bibliotek
Lektion 116: 3 Nephi 1


Lektion 116

3 Nephi 1

Inledning

När tiden började närma sig då lamaniten Samuels profetia om Frälsarens födelse skulle gå i uppfyllelse, väntade de troende ivrigt på tecknen som Samuel hade förutsagt. De icke troende hotade att döda de troende om profetian inte hade gått i uppfyllelse en viss dag. Nephi, som var son till Nephi och sonson till Helaman, bad till Herren för de troende. Som svar på Nephis bön kom Herrens röst till honom och sade att tecknet skulle ges den natten. När solen gick ner blev det inte mörkt, och en ny stjärna visade sig. Större delen av folket omvändes till Herren trots Satans försök att omintetgöra deras tro. Men två år senare började Gadiantons rövare få många nephiter och lamaniter att bli ogudaktiga.

Lektionsförslag

3 Nephi 1:1–26

Profetior om Jesu Kristi födelse går i uppfyllelse och många nephiter omvänds

Be eleverna tänka på personer som har offrat livet för evangeliet. (Några exempel är Jesus Kristus, Abinadi, några av anti-nephi-lehiterna och Joseph och Hyrum Smith.) Be eleverna förklara varför de tror att människor är villiga att göra ett sådant offer. Låt eleverna få ett ögonblick på sig att fundera över hur de skulle handla om de befann sig i en situation som krävde att de gav sitt liv för evangeliet. Berätta att fem år efter det att lamaniten Samuel predikade i Zarahemla befann sig en grupp trofasta nephiter i just den situationen.

Sammanfatta 3 Nephi 1:1–3 genom att berätta för eleverna att Helamans son Nephi gav de heliga uppteckningarna till sin son Nephi och lämnade sedan landet. Ingen vet vart han tog vägen.

Be flera elever turas om att läsa högt ur 3 Nephi 1:4–9. Be klassen att följa med i texten och vara uppmärksam på vad trofasta nephiter hotades av.

  • Vilket hot stod de troende inför?

  • Varför kan somliga ha svårt att förbli trofasta i en sådan situation?

  • Känner ni några som ni tror skulle förbli trofasta i en sådan situation? Varför tror ni att de skulle förbli trofasta?

Be eleverna läsa 3 Nephi 1:10–12 tyst för sig själva och ta reda på vad Nephi gjorde i den här svåra situationen.

  • Vad tycker ni är imponerande med hur Nephi agerade i den här situationen? Varför då?

Be en elev läsa 3 Nephi 1:13–14 högt, och be klassen vara särskilt uppmärksam på hur Herren besvarade Nephis bön.

  • Vad sade Herren att han skulle ”visa världen”? (Elevernas svar bör återspegla att Herren uppfyller allt som han låter sina heliga profeter säga.)

  • När Herren sade att han skulle komma till världen för att ”göra både Faderns och Sonens vilja”, syftade han på sin försoning. Hur hjälper oss det budskapet att ”var[a] vid gott mod”?

Be eleverna läsa 3 Nephi 1:4, 14–15, 19–21 tyst för sig själva och leta efter uttryck som betonar att Herren uppfyller profeternas ord.

  • Hur tror ni att ni skulle ha känt er om ni hade varit bland de troende när tecknet gavs?

  • På vad sätt hjälper er vetskapen om att Herren uppfyller profeternas ord, när andra förlöjligar era normer eller förföljer er på grund av era övertygelser?

Be två eller tre elever turas om att högläsa ur 3 Nephi 1:16–18. Be klassen följa med i texten och vara uppmärksam på hur de ogudaktiga reagerade när de såg tecknen som hade förutsagts.

  • Vad visste de ogudaktiga efter att tecknen hade getts?

  • Varför leder synd och otro till fruktan?

Be en elev läsa 3 Nephi 1:22–23 högt. Be klassen att följa med i texten och vara uppmärksam på vad Satan gjorde för att förmå folket att inte tro på tecknen på Herrens födelse.

  • Vad gjorde Satan? (Han spred lögner bland folket.) Vilka lögner sprider Satan till exempel ut i vår tid?

  • Vad lär vi oss för sanning av folkets reaktion på Satans lögner? (Hjälp eleverna urskilja följande princip: När vi ställs inför Satans lögner kan vi välja att tro på Jesus Kristus och bli omvända. Skriva gärna den här principen på tavlan.)

För att hjälpa eleverna känna att det här är en viktig och sann princip läser du följande ord av biskop Richard C. Edgley i presiderande biskopsrådet. Du kan ge eleverna en kopia av det som de kan stoppa in i sina skrifter.

”På grund av de konflikter och utmaningar vi möter i världen i dag vill jag föreslå ett enda val – ett val som ger frid och skydd, ett val som lämpar sig för alla. Det är att välja att tro. Välj tro i stället för tvivel, välj tro framför rädsla, välj tro framför det okända och osedda, och välj tro i stället för pessimism …

När logik, förnuft eller personligt intellekt står i strid med heliga lärdomar och lärosatser, eller när motstridiga budskap angriper dina trosuppfattningar … välj då att inte kasta ut fröet ur ditt hjärta genom otro [se Alma 32:28]. Kom ihåg att vi inte får någon förvissning förrän efter det att vår tro har prövats (se Ether 12:6)” (”Tro – valet är ditt”, Liahona, nov. 2010, s. 31, 32–33).

  • Vad kan vi göra för att välja tro i stället för tvivel, rädsla och pessimism? (I svaren kan ingå att vi kan välja att be och söka hjälp hos Herren, studera skrifterna, hålla buden, gå i kyrkan och tjäna andra.)

Be eleverna läsa 3 Nephi 1:24–25 tyst för sig själva och leta efter en svårighet som några av de troende ställdes inför.

  • Vad försökte några bevisa i fråga om Moses lag?

  • Vad tycker ni är imponerande med hur de här människorna reagerade när de fick veta att de hade fel?

Skriv följande fråga på tavlan: Hur bevarar jag min tro på Jesus Kristus och hans återställda evangelium när motståndaren försöker få mig att tvivla? Be eleverna skriva frågan i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker. Låt dem få några minuter på sig att skriva sina svar.

3 Nephi 1:27–30

Nephitiska avfällingar och många unga lamaniter ansluter sig till Gadiantons rövare

Be två elever komma och ställa sig framför klassen. Be den ena eleven blunda och ställa sig på ett ben. Förklara att den här eleven föreställer någon som känner till sanningen men inte utövar tro på vår himmelske Fader och Jesus Kristus och inte är noga med att leva efter evangeliet.

Förklara att den andra eleven föreställer inflytande som kan få någon att vända sig bort från sanningen. Be den eleven att trycka lätt mot den första elevens arm ända tills den första eleven tappar balansen eller vacklar. Förklara att när någon inte försöker leva efter evangeliet så är det mer sannolikt att han eller hon blir förledd av Satans lögner och frestelser.

  • Vad måste den första eleven göra för att vara stadig? (Eleven bör öppna ögonen och stå på båda benen.)

Be den första eleven att öppna ögonen och ställa sig på två ben med fötterna isär (axelbrett avstånd). Tala om att den här eleven nu föreställer någon som är ”fast och ståndaktig tron” (se Helaman 15:8). Be därefter den andra eleven att än en gång trycka lätt mot den första elevens arm. Framhåll att när någon strävar efter att verkligen studera evangeliet och hålla Guds bud så förblir han eller hon stadig trots motstånd från andra.

Be de två eleverna att gå och sätta sig. Berätta att Satan fortsatte att försöka få människor att tvivla på att evangeliet var sant även efter att tecknen på Jesu Kristi födelse hade getts.

Be några elever turas om att högläsa ur 3 Nephi 1:27–29. Be klassen att följa med i texten och vara uppmärksam på det inflytande som orättfärdiga människor hade på många unga lamaniter.

  • Vad hände med många av de unga lamaniterna? (De ”förleddes av några som var zoramiter” och förenade sig med Gadiantons rövare.)

  • Varför trodde många unga lamaniter enligt 3 Nephi 1:29 på zoramiternas ”lögner” och ”smickrande ord”? (Om eleverna inte nämner Mormons ord om att de unga ”rådde sig själva” så gör du dem uppmärksamma på det.)

  • Vad tror ni menas med uttrycket ”rådde sig själva”?

I samband med att eleverna diskuterar den här frågan läser du vad syster Kathleen H. Hughes i Hjälpföreningens generalpresidentskap sade om uttrycket:

”Det antyder för mig att de såg till sig själva först och hängav sig åt sådant som profeterna hade varnat dem för. De gav efter för Satans frestelser och lockelser” (”Växa upp åt Herren”, Liahona, feb. 2010, s. 42).

Be en elev läsa 3 Nephi 1:30 högt. Be klassen att följa med i texten och vara uppmärksam på ”det uppväxande släktets” (ungdomars) inflytande på andra.

  • Vilket inflytande hade det uppväxande släktet på sin omgivning?

För att hjälpa eleverna att relatera det här till nutida förhållanden ställer du följande frågor:

  • Vad finns det för ”lögner” och ”smickrande ord” i vår tid som kan förleda ungdomar att umgås med orättfärdiga grupper?

  • När har ni sett att ungdomar haft ett negativt inflytande på andras tro?

Be eleverna att formulera en princip som sammanfattar det vi lär oss i 3 Nephi 1:29–30. De kanske formulerar sig olika, men se till att de urskiljer följande sanning: Om vi ger efter för frestelser kan vårt exempel få negativ inverkan på andras tro och rättfärdighet. Uppmuntra gärna eleverna att skriva den här sanningen i sina skrifter.

Framhåll att även om ungdomarna som nämns i 3 Nephi 1:30 hade ett negativt inflytande på andras tro så kan ungdomar också utöva ett rättfärdigt inflytande på sin omgivning. Be en elev att komma till tavlan och skriva åt klassen. Be eleven skriva deras svar på följande fråga:

  • På vad sätt kan ni utöva ett positivt inflytande på era familjer, på församlingen eller grenen och på er omgivning?

Uppmuntra eleverna att välja ett eller två förslag på tavlan som de genast kommer omsätta i handling. Försäkra dem att de kan stärka andras tro genom att vara ett rättfärdigt exempel.

Kommentarer och bakgrundsinformation

3 Nephi 1:2. Nephitiska historieskrivare

Helaman gav sin son Nephi ”alla de uppteckningar som förts och alla de föremål som hållits heliga ända från Lehis avfärd från Jerusalem” (3 Ne. 1:2). Vid den här tidpunkten ingick Nephis större plåtar, Nephis mindre plåtar, mässingsplåtarna och Ethers 24 guldplåtar i de heliga uppteckningarna.

Följande översikt visar hur de heliga uppteckningarna överläts från profet till profet från omkring 124 f.Kr. (början av Mosiahs bok) till omkring 1 e.Kr (början av boken 3 Nephi).

Kung Benjamin

Bild
nedåtpil

Kung Mosiah (fick plåtarna omkring 124 f.Kr.; se Mosiah 1:15–16)

Bild
nedåtpil

Alma den yngre (fick plåtarna omkring 92 f.Kr.; se Mosiah 28:20)

Bild
nedåtpil

Helaman I, son till Alma den yngre (fick plåtarna omkring 73 f.Kr.; se Alma 37:2)

Bild
nedåtpil

Shiblon, son till Alma den yngre (fick plåtarna omkring 56 f.Kr.; se Alma 63:1)

Bild
nedåtpil

Helaman II, son till Helaman I (fick plåtarna omkring 53 f.Kr.; se Alma 63:11)

Bild
nedåtpil

Nephi I, son till Helaman II (fick plåtarna omkring 39 f.Kr.; se Hel. 3:37; 3 Ne. 1:2)

Bild
nedåtpil

Nephi II, son till Nephi I (fick plåtarna omkring 1 e.Kr.; se 3 Ne. 1:3)

Lägg märke till att beteckningarna ”Helaman I” och ”Nephi I” inte anger att det är första gången som namnen förekommer i Mormons bok. Inte heller är de regentbeteckningar. De romerska siffrorna har lagts till för att förtydliga översikten. Lehis son Nephi, som skrev böckerna 1 Nephi och 2 Nephi, finns inte med i den.

3 Nephi 1:29–30. ”Det uppväxande släktets ogudaktighet”

President Henry B. Eyring i första presidentskapet har förklarat den inverkan som någon som går vilse kan ha på en familj:

”Kyrkans ungdomar … håller framtiden i sin hand. Kyrkan har alltid stått en generation ifrån utdöende. Om en hel generation går förlorad, vilket inte kommer att hända, skulle vi förlora kyrkan. Men bara en enda person som går förlorad för Jesu Kristi evangelium stänger dörren för generationer av efterkommande, såvida inte Herren sträcker sig efter dem för att föra några av dem tillbaka” (”We Must Raise Our Sights” [tal till KUV-lärare, 14 aug. 2001], s. 1, si.lds.org).