Bibliotek
Lektion 88: Alma 30


Lektion 88

Alma 30

Inledning

Efter ett stort slag mellan nephiterna och lamaniterna blev det äntligen fred i landet. Omkring två år senare började en man som hette Korihor predika att det inte finns någon Gud, att det inte skulle komma någon Kristus och att det inte finns någon synd. Han smädade kyrkans ledare och hävdade att de lärde dåraktiga traditioner. Hans falska läror fick många att begå svåra synder. Man förde Korihor till Alma, som vittnade om Jesus Kristus och sade att allt vittnar om att det finns en högste Skapare. Till sist blev Korihor slagen med stumhet genom Guds makt och övertygad om sanningen. Men när han bad om att han skulle återfå talförmågan, vägrade Alma att uppfylla hans önskan. Han sade att Korihor då skulle fortsätta att predika falska läror. Korihor tillbringade resten av sitt liv med att gå omkring och tigga mat tills han en dag blev ihjältrampad av en grupp nephitiska avfällingar som kallades zoramiter.

Lektionsförslag

Alma 30:1–18

Korihor som är antikrist förlöjligar Kristi lära

Före lektionen sticker du ett litet hål i botten av en läskedrycksburk och låter innehållet rinna ut. Visa burken för klassen utan att avslöja att den är tom. Fråga om någon vill ha den och hur mycket de vore villiga att betala för den. Be en elev komma fram och undersöka burken och berätta för klassen vad som finns i den. (I stället för en läskedrycksburk skulle du också kunna ta med en tom kartong, påse eller förpackning som fylld innehåller något som eleverna tycker om.)

  • På vad sätt är falska läror som den här läskedrycksburken? (De är ofta lockande men tomma inuti.)

Tala om för eleverna att de i dag kommer läsa och diskutera om en man som hette Korihor. Uppmuntra eleverna att när de studerar Alma 30 då fundera över på vad sätt Korihors läror gjorde honom och andra andligen tomma.

Berätta för eleverna att efter kriget med lamaniterna följde en tid av fred och frid för Ammons folk (anti-nephi-lehiterna) och nephiterna. Korihor störde den friden. Be eleverna läsa Alma 30:6, 12 och leta efter ett ord som beskriver den här mannen. (Ordet är antikrist. Berätta att en av definitionerna av det här ordet är ”allt och alla som förfalskar evangeliets sanna frälsningsplan och som öppet eller i hemlighet motarbetar Kristus” [Handledning för skriftstudier, ”Antikrist”, scriptures.lds.org].)

Förbered följande övningsuppgift på tavlan eller på ett utdelningsblad till varje elev. Om du skriver den på tavlan, ber du eleverna skriva av den i sina skriftdagböcker eller studieanteckningsböcker. Övningsuppgiften hjälper dem att se hur Satan och de som tjänar honom kommer med falska läror för att locka oss att synda.

Antikristen Korihors falska läror

Falsk lära

Budskap

1. Alma 30:13–14

a) Ni kan inte veta att något är sant såvida ni inte ser det. Därför kan ni inte veta att en Kristus ska komma.

2. Alma 30:15

b) Det finns ingen synd. Det finns ingen allmängiltig norm för vad som är rätt eller orätt.

3. Alma 30:16

c) Människor lyckas här i livet enbart på grund av egna ansträngningar. Det finns ingen försoning.

4. Alma 30:17 (från och med ”varje människa här i livet …”)

d) Det är omöjligt att veta något om vad som ska ske i framtiden, så tro inte på Kristus och följ inte deras ord som påstår att de är profeter.

5. Alma 30:17 (från och med ”vad människan än gjorde …”)

e) Syndaförlåtelse är en vanvettig föreställning och kommer sig av dåraktiga traditioner.

6. Alma 30:18

f) Det finns inget liv efter döden, så det finns ingen anledning att oroa sig för en domedag efter det här livet.

Dela upp eleverna i par. Be dem läsa Alma 30:12–18 tillsammans. Instruera dem att para ihop Korihors falska läror till höger med budskapen i dem till vänster. (Svar: 1–d, 2–a, 3–e, 4–c, 5–b, 6–f.)

För att hjälpa eleverna analysera Korihors läror och tillämpa det de lär sig, ställer du följande frågor:

  • Vilka läror har ni kommit i kontakt med som påminner om Korihors läror?

  • Vad fick Korihors läror folket att göra enligt Alma 30:18?

  • Varför tror ni att de här lärorna fick folket att ge efter för frestelser?

  • Vad lär vi oss i de här verserna om hur farliga falska läror är? (Hjälp eleverna urskilja följande princip: Satan använder falska läror för att locka oss att synda.)

Be eleverna föreställa sig att de befinner sig i följande situation:

En kamrat frågar om du vill spela ett dataspel. Du märker genast att det är ett våldsspel och att personer i det är oanständigt klädda. När din kamrat märker att du tvekar om du ska spela spelet, frågar han eller hon varför du inte vill spela.

  • Vad skulle du säga? (Eleverna kanske säger att spelet är mot deras trosprinciper.)

  • Om din kamrat börjar kritisera din tro och säger att den inskränker din frihet, vad kunde du då säga till honom eller henne?

Alma 30:19–60

Korihor kräver ett tecken av Alma och slås med stumhet genom Guds makt

Sammanfatta Alma 30:19–30 genom att berätta att Korihor predikade falska läror i tre av nephiternas städer. Till slut förde man honom inför landets överdomare och inför Alma, som var kyrkans ledare. Påpeka gärna att ett av Korihors främsta argument var att kyrkans ledare höll människor i träldom – att deras religion tog ifrån dem deras frihet. Han beskyllde också kyrkans ledare för att leva på folkets arbete.

Be eleverna läsa Alma 30:31 tyst för sig själva och leta efter beskyllningarna som Korihor riktade mot Alma och andra ledare i kyrkan.

Be eleverna läsa Alma 30:32–35 och ta reda på hur Alma bemötte Korihors beskyllningar.

  • Hur har ni upplevt sanningen i Almas svar när ni har iakttagit kyrkans ledares liv?

Be två elever komma och ställa sig framför klassen. Be dem läsa Alma 30:37–45 högt, den ene Almas ord och den andre Korihors ord. Be de andra eleverna vara uppmärksamma på vad Alma sade vara bevis för Guds existens.

  • Vad sade Alma vara bevis för Guds existens? (Skriv gärna elevernas svar på tavlan, och uppmuntra dem att markera bevisen i sina skrifter. Betona att allt vittnar om Gud.)

  • Vad tycker ni personligen är det starkaste beviset av dem som Alma räknade upp? Varför då?

Låt eleverna få några minuter att skriva. Be dem också skriva en lista över bevis de själva sett som ”tyder på att det finns en Gud” (Alma 30:44). Be flera elever berätta för klassen vad de skrev.

  • Hur påverkas ni av de här bevisen? Hur kan de tänkas stärka er tro och ert vittnesbörd?

Sammanfatta Alma 30:46–50 genom att berätta att Korihor inte godtog de tecken han redan hade fått och krävde att Alma skulle visa honom ett tecken på Guds existens. Följden blev att Korihor blev slagen med stumhet genom Guds makt. Han var nu övertygad om Guds makt och skrev varför han hade predikat mot Gud Fadern och Jesus Kristus. Be en elev att högt läsa Korihors förklaring i Alma 30:51–53.

  • Vad tror ni Korihor menade när han sade att han lärde ut det som ”behagade det köttsliga sinnet”? (Du kan behöva förklara att Korihors läror var tilltalande för människors orättfärdiga kroppsliga begär, inte för deras rättfärdiga andliga önskningar.)

Sammanfatta Alma 30:54–59 genom att berätta att Korihor bönföll Alma om att be att förbannelsen skulle tas bort från honom. Alma vägrade och sade att om Korihor återfick talförmågan skulle han fortsätta att predika falska läror för folket. Därefter började Korihor gå omkring från hus till hus och tigga mat. Han kom till zoramiterna, som hade skilt sig från nephiterna, och där blev han ihjältrampad.

Be eleverna läsa Alma 30:60 tyst för sig själva och leta efter principen som Mormon undervisar om.

  • Vilken princip undervisar Mormon om i den här versen?

Förvissa dig om att eleverna förstår följande: ”Djävulen [hjälper inte] sina [efterföljare] på den yttersta dagen.”

  • Hur skiljer sig det här från den omsorg som vår himmelske Fader och Jesus Kristus har om oss? (När eleverna samtalar om den här frågan kan du gärna be dem läsa Alma 36:3.)

Vittna om de sanningar som du och eleverna har samtalat om under lektionen.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Alma 30:52. ”Jag har alltid vetat att det finns en Gud”

Äldste Robert D. Hales i de tolv apostlarnas kvorum höll ett tal om vikten av att känna igen de tecken vi har fått på att evangeliet är sanning:

”Om vi inte ger efter för den Helige Andens stilla påverkan löper vi risken att bli som Korihor, en man i Mormons bok som var antikrist. Korihor inte bara tvivlade på Gud utan hånade också Frälsaren, försoningen och profetians ande genom att predika den falska läran att det inte finns någon Gud eller någon Kristus.

Korihor nöjde sig inte med att bara förkasta Gud och gå sin egen väg. Han hånade de troende och krävde att profeten Alma skulle övertyga honom med ett tecken på Guds existens och makt. Almas svar är lika meningsfullt i dag som det var då: ’Du har fått tillräckligt med tecken. Säger du: Visa mig ett tecken, när du har alla dessa dina bröders vittnesbörd och även alla de heliga profeternas? Skrifterna är lagda framför dig, ja, och allt tyder på att det finns en Gud. Ja, hela jorden och allt som finns på dess yta, ja, och dess rörelse, ja, och även alla planeterna som rör sig i sina regelbundna banor vittnar om att det finns en högste Skapare’ [ Alma 30:44.]

Till slut fick Korihor ett tecken. Han blev slagen med stumhet. ’Och Korihor sträckte fram handen och skrev: Jag vet att inget annat än Guds makt kunde åsamka mig detta. Ja, och jag har alltid vetat att det finns en Gud’ [Alma 30:52.]

Bröder och systrar, ni kanske redan vet, djupt inom er, att Gud lever. Ni kanske ännu inte vet allt om honom eller förstår hans vägar, men trons ljus finns inom er. Det väntar på att väckas och förstärkas av Guds ande och Kristi ljus, som ni är födda med” (se ”Sök att lära känna Gud vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus”, Liahona, nov. 2009, s. 31–32).