Bibliotek
Lektion 44: Jakob 2:12–35


Lektion 44

Jakob 2:12–35

Inledning

Jakob kallade sitt folk till omvändelse och fullgjorde därmed sitt uppdrag som prästadömsledare. Han varnade dem för högmodets och den sexuella omoralens synder. Han klargjorde farorna med och följderna av dessa utbredda synder.

Lektionsförslag

Jakob 2:12–21

Jakob tillrättarvisar sitt folk för deras högmod

Skriv följande på tavlan: pengar, intelligens, vänner, talanger, kunskaper om evangeliet. Be eleverna tänka på hur Herren välsignat dem inom de här områdena. Uppmuntra dem att när de studerar Jakob 2 då fundera över vad de känner inför de här välsignelserna.

Be en elev läsa Jakob 2:12–13 högt. Be resten av klassen att följa med i texten och ta reda på vad många nephiter sökte efter.

Efter att eleverna berättat vad de funnit framhåller du att Jakob sade åt sitt folk att det var ”försynens hand” som hade gett dem rikedomar. Förklara gärna att försynen syftar på Gud.

  • Varför är det viktigt att vi kommer ihåg att alla våra välsignelser kommer från vår himmelske Fader?

  • Varför var många av nephiterna enligt Jakob 2:13 uppblåsta i högmod?

Be en elev högt läsa följande uttalande av president Dieter F. Uchtdorf i första presidentskapet. Be klassen lyssna efter vad som menas med att vara uppblåst i högmod:

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

”Högmod är i grund och botten jämförelsens synd, för även om den vanligtvis börjar med: ’Titta så underbar jag är och allt bra jag åstadkommit’, så tycks den alltid sluta med: ’Och därför är jag bättre än du’ …

 Den här synden kallas ’tack och lov att jag är bättre än du’. Det är i grund och botten att vilja bli beundrad eller avundad. Det är självförhärligandets synd” (”Högmod och prästadömet”, Liahona, nov. 2010, s. 56).

Uppmuntra eleverna att tyst begrunda om de någonsin gjort sig skyldiga till den här synden: att tycka att de är bättre än någon annan.

Be en elev läsa Jakob 2:14–16 högt. Be klassen vara uppmärksam på uttryck som visar högmodets följder. Be dem berätta vad de upptäckte.

  • Varför tror ni högmod kan ”förgöra [våra] själar”? (Jakob 2:16.)

Be eleverna läsa Jakob 2:17–21 tyst för sig själva. Be dem leta efter uttryck som lär oss hur vi kan övervinna högmod och en felaktig inställning till materiellt välstånd. Du skulle kunna föreslå för eleverna att de markerar uttrycken de hittar. Efter att de studerat de här verserna ber du dem välja ett av dessa uttryck. Ge flera elever tillfälle att förklara hur uttrycken de valt kan hjälpa oss att övervinna högmod eller en felaktig inställning till materiellt välstånd. (Som del av aktiviteten skulle du också kunna föreslå att eleverna läser följande skriftställen: 1 Kung 3:11–13; Mark 10:17–27; 2 Nephi 26:31; Alma 39:14; L&F 6:7.)

  • Vad tror ni det innebär att söka efter Guds rike? Vad tror ni det innebär att få ett hopp i Kristus?

  • Om vi söker efter Guds rike och får ett hopp i Kristus, hur tror ni det påverkar vår inställning till rikedom och materiella ägodelar?

Be eleverna fundera över hur de skulle kunna sammanfatta kärnpunkten i Jakob 2:12–21 för en elev som är frånvarande i dag. Ge två eller tre elever tillfälle att berätta vad de skulle säga. Eleverna kanske nämner olika sanna principer. Förvissa dig om att de förstår att vi bör söka efter Guds rike framför alla andra intressen. Ge eleverna tillfälle att skriva i sina skriftdagböcker eller studieanteckningsböcker om ett sätt på vilket de kan använda de välsignelser och möjligheter som Herren gett dem till att bygga upp Guds rike och bli till välsignelse för andra.

Jakob 2:22–35

Jakob tillrättavisar personer som överträtt kyskhetslagen

Skriv följande uttalande av president Ezra Taft Benson på tavlan:

”Denna generations hemsökelse är …”

Be eleverna fundera över hur president Benson avslutade meningen. Läs därefter följande uttalande:

”Denna generations hemsökelse är sexuell omoral. Om detta sade profeten Joseph Smith att den skulle vara källan till mer frestelser, mer plågor och svårigheter för Israels äldster än någonting annat” (The Teachings of Ezra Taft Benson [1988], s. 277).

Be eleverna läsa Jakob 2:22–23, 28 tyst för sig själva och leta efter de ord och uttryck som Jakob använde för att betona att sexuell omoral är en svår synd. (Du kan behöva förklara att ordet hor syftar på sexuella synder.) Be eleverna berätta vilka ord och uttryck de hittade.

För att hjälpa eleverna förstå kyskhetslagen läser du följande ur häftet Vägledning för de unga. Be eleverna lyssna efter handlingar som de ska undvika.

”Herrens norm när det gäller sexuell renhet är tydlig och oföränderlig. Ha inga sexuella relationer före äktenskapet och var fullständigt trogen mot din make eller maka inom äktenskapet …

Gör aldrig någonting som kan leda till sexuell överträdelse. Behandla andra med respekt, inte som föremål som ska tillfredsställa … lusta och … själviska begär. Före äktenskapet ska du inte kyssa någon passionerat, ligga ovanpå någon annan eller röra vid någon annan persons privata, heliga kroppsdelar, med eller utan kläder. Gör inte någonting annat som väcker sexuella känslor. Väck inte dessa känslor i din egen kropp” (Vägledning för unga [häfte, 2011], s. 35–36).

Berätta att enligt Jakob 2:23–24 försökte somliga på Jakobs tid rättfärdiga sina sexuella synder.

  • Hur försöker människor i vår tid rättfärdiga sexuell omoral?

  • Vad kan ungdomar exempelvis göra för att inte falla till föga för sexuella frestelser? (I svaren kan ingå: be om kraft, umgås med bra vänner och kamrater, välja sund underhållning och undvika situationer och platser där det är troligt att de blir frestade.)

Framhåll att en av nephiternas synder tycks ha varit otillåtet utövande av månggifte. Be eleverna läsa Jakob 2:27–30 tyst för sig själva. Innan de börjar läsa kan du behöva förklara att ordet bihustru syftar på en kvinna som var lagligt gift med en man men med en lägre ställning än en hustru.

  • Vad är ”Herrens ord” enligt Jakob 2:27 i fråga om att ha mer än en hustru? (Förvissa dig om att eleverna förstår att det var Herrens befallning ända från början att en man ska vara gift med en enda hustru. Se också L&F 49:15–16.)

Förklara att månggifte som inte auktoriserats är ett exempel på hor, eller sexuell synd. I Guds ögon är sexuella synder mycket svåra synder.

  • När är det tillåtet för Herrens folk att praktisera månggifte, enligt Jakob 2:30? (När Herren befaller det.)

Framhåll att det har funnits tider i historien då Herren befallt sitt folk att praktisera månggifte. Så till exempel praktiserade Abraham och Sara månggifte på Gamla testamentets tid (se 1 Mos 16:1–3; L&F 132:34–35, 37) och även deras sonson Jakob (se L&F 132:37). Det praktiserades även under den återställda kyrkans tidiga dagar och tog sin början med Joseph Smith (se L&F 132:32–33, 53).

För att betona att sexuell omoral har en förödande inverkan på familjer läser du Jakob 2:31–35 högt. Be eleverna följa med i texten och leta efter några av omoralens följder. Framhåll att även om Jakob talar till män så är kyskhetslagen lika viktig för kvinnor.

  • Hur påverkas familjer enligt Jakob när en familjemedlem överträder kyskhetslagen? Hur hjälper det här oss att förstå varför det är en sådan svår synd att bryta mot kyskhetslagen?

  • Några ungdomar rättfärdigar överträdelser av kyskhetslagen med att det ju inte skadar någon annan. Hur kan någons omoral tänkas påverka andra?

Du skulle kunna avsluta diskussionen om följderna av sexuella synder med att läsa följande uttalande av äldste Richard G. Scott i de tolv apostlarnas kvorum. Be eleverna lyssna efter följderna av sexuell omoral.

Bild
Äldste Richard G. Scott

”Dessa intima handlingar är förbjudna av Herren utanför äktenskapets varaktiga förbindelse eftersom sådant undergräver hans avsikter. Inom det heliga äktenskapsförbundet är sådana relationer enligt hans plan. När de utövas på annat sätt strider de mot hans vilja. De orsakar allvarlig känslomässig och andlig skada. Även om de inblandade inte inser att detta händer nu, gör de det senare. Sexuell omoral skapar ett hinder för den Helige Andens påverkan med all dess upplyftande, upplysande och kraftgivande förmåga. Den orsakar mäktig fysisk och känslomässig stimulans. Så småningom skapas ett outsläckligt begär som driver den felande mot allt allvarligare synder.” (”Att välja rätt”, Nordstjärnan, jan. 1995, s. 35).

Be eleverna läsa början av Jakob 2:28 och ta reda på vad Herren gläds åt. (Uppmuntra gärna eleverna att markera det de hittar. Förvissa dig om att de förstår att Herren gläds åt kyskhet.)

  • Om ni tänker på det vi diskuterat i dag, varför tror ni att Herren gläds åt kyskhet?

Fundera på att visa ett fotografi av din familj. Vittna om de välsignelser som du och din familj fått när ni levt efter Herrens kyskhetslag. Betona att fortplantningsförmågan är en underbar gåva från vår himmelske Fader när den används inom de gränser som han har satt. Uppmuntra eleverna att vara rena och obefläckade så att Herren kan ”gläd[jas] åt deras kyskhet” (Jakob 2:28).

Ställ gärna följande fråga för att hjälpa eleverna bära vittnesbörd om vikten av att leva efter kyskhetslagen:

  • Vad skulle ni kunna säga till någon som påstår att kyskhetslagen är otidsenlig och onödig? (När eleverna besvarar frågan, få dem då att vittna om välsignelsen med att lyda kyskhetslagen och inte bara om faran med att överträda den.)

Tala om för eleverna att du är övertygad om att de kan vara moraliskt rena. Betona att om de har överträtt kyskhetslagen bör de söka hjälp hos biskopen eller grenspresidenten, som kan hjälpa dem att omvända sig och bli rena genom Jesus Kristi försoning.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Jakob 2:17. ”Frikostiga med era ägodelar”

I Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga ger vi fasteoffer för att hjälpa behövande. Kyrkans ledare uppmanar oss att vara generösa när vi ger fasteoffer. Äldste Joseph B. Wirthlin i de tolv apostlarnas kvorum gav följande råd om hur mycket vi bör ge:

”Hur mycket ska vi ge i fasteoffer? Mina bröder och systrar, storleken på vårt offer till de fattigas välsignelse är måttet på vår tacksamhet mot vår himmelske Fader. Vi som välsignats med ett sådant överflöd, vänder vi oss bort från dem som behöver vår hjälp? Att ge ett generöst fasteoffer är ett mått på vår villighet att helga oss för att lindra andras lidande.

Broder Marion G. Romney, som var biskop i min församling när jag kallades att tjäna som missionär och som senare blev medlem i kyrkans första presidentskap, uppmanade oss att ’ge med generös hand så att ni själva växer. Ge inte bara för de fattigas skull, utan ge också för er egen välfärds skull. Ge så mycket att ni kan ge er själva in i Guds rike genom att helga era medel och er tid’” (se ”Fastelagen”, Liahona, juli 2001, s. 88; citatet från Marion G. Romney i ”Fastans välsignelser”, Nordstjärnan, dec. 1982, s. 4).

Jakob 2:23–30. Månggifte

På Jakobs tid hade några nephiter börjat praktisera månggifte. De sade att de följde Davids och Salomos exempel. Jakob fördömde det här bruket av minst två skäl:

  1. Herren hade genom profeten Lehi befallt det folket att inte praktisera månggifte (se Jakob 2:27, 34).

  2. David och Salomo var inte värdiga exempel. Även om de hade tagit sig några hustrur i enlighet med Herrens befallning på den tiden så hade de också begått svåra sexuella synder (se Jakob 2:24; L&F 132:38–39).

Om månggiftet sade Herren: ”Om jag vill uppresa avkomlingar åt mig … ger jag mitt folk befallning om detta. I annat fall skall de hörsamma detta” (Jakob 2:30). Herrens generella befallning är med andra ord att inte praktisera månggifte. Men han kan komma att befalla sitt folk att praktisera månggifte om han anser det vara nödvändigt för att ”uppresa avkomlingar” åt sig – det vill säga när han vill att hans folk under kort tid ska sätta fler barn till världen som föds inom förbundet och uppfostras i hem som bygger på evangeliet. För att lyda de anvisningar som profeten Joseph Smith hade fått av Gud i en uppenbarelse praktiserade några sista dagars heliga månggifte under 1800-talet (se L&F 132). År 1890 när förhållandena hade ändrats i kyrkan och även Förenta staternas lagstiftning, återkallade Herren sitt godkännande av månggifte i en uppenbarelse till president Wilford Woodruff, som då var kyrkans president (se L&F, OT–1). Sedan den tiden har Herren inte tillåtit månggifte och det har inte auktoriserats av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Varje sista dagars helig som omfattar den här bruket förverkar sitt medlemskap i kyrkan. President Gordon B. Hinckley sade:

”Jag vill med bestämdhet framhålla att denna kyrka inte på något sätt har samröre med dem som praktiserar månggifte. De är inte medlemmar i denna kyrka. Större delen av dem har aldrig varit medlemmar. De gör sig skyldiga till överträdelse av de lagar som styr samhället. De vet att de överträder lagen. De är underkastade dess straff. …

Om någon av våra medlemmar befinns skyldiga till att praktisera månggifte blir de uteslutna, det allvarligaste straff som kyrkan kan utmäta. De som ägnar sig åt sådant överträder inte bara den världsliga lagen utan också lagen i denna kyrka. En av trosartiklarna är bindande för oss. Den säger: ’Vi tror på att underordna oss kungar, presidenter, styresmän och överhetspersoner samt att lyda, ära och upprätthålla lagen’ (TA 12). …

För mer än ett sekel sedan uppenbarade Gud tydligt för sin profet Wilford Woodruff att månggiftet skulle upphöra, vilket innebär att det nu är emot Guds lag. Även i länder där den världsliga eller religiösa lagen tillåter månggifte, lär kyrkan att äktenskapet måste vara monogamt och accepterar inte bland sina medlemmar sådana som praktiserar månggifte” (se ”Vad frågar människor oss om?” Liahona, jan. 1999, s. 84).