Bibliotek
Lektion 138: Mormon 3–4


Lektion 138

Mormon 3–4

Inledning

Efter att ha återerövrat sina länder från lamaniterna gjorde nephiterna sig redo att dra ut i strid igen. Mormon vädjade till dem att omvända sig. Men i stället skröt de över sin egen styrka och svor att de skulle hämnas sina stupade bröder. Eftersom Herren hade förbjudit sitt folk att hämnas, vägrade Mormon att leda nephiternas härar, och de besegrades. Då nephiterna framhärdade i sin ogudaktighet utgöt Herren sina domar över dem, och lamaniterna började utplåna dem från jordens yta.

Lektionsförslag

Mormon 3:1–8

Herren skonar nephiterna i striden för att ge dem möjlighet att omvända sig, men de förhärdar sina hjärtan

Skriv följande fråga på tavlan före lektionen: Har du någonsin känt att Herren har försökt dra till sig din uppmärksamhet och uppmuntra dig att ändra på något i ditt liv?

Börja med att be eleverna besvara frågan på tavlan. (Förvissa dig om att de förstår att de inte ska känna sig tvungna att berätta något som är alldeles för personligt.) Fundera på att själv berätta om en upplevelse.

Tala om att Herren ville dra till sig nephiternas uppmärksamhet för att få dem att vända om från sina ogudaktiga vägar. Men nephiterna förhärdade sina hjärtan och insåg inte att Herren välsignade dem i kriget mot lamaniterna. Sedan de slutit fördrag med lamaniterna och Gadiantons rövare (se Mormon 2:28), skyddade Herren dem och lät dem uppleva tio år utan stridigheter. Under de åren hjälpte Mormon nephiterna att förbereda sig för kommande angrepp (se Mormon 3:1).

Be en elev läsa Mormon 3:2–3 högt. Be klassen följa med i texten och vara uppmärksam på vad Herren ville att nephiterna skulle göra under de år av fred som han hade skänkt dem.

  • Vilket budskap befallde Herren Mormon att han skulle överlämna till nephiterna? Förstod nephiterna det här budskapet? Hur reagerade nephiterna på budskapet?

  • Varför hade Herren enligt Mormon 3:3 skonat nephiterna i deras strider trots att de var ogudaktiga?

  • Vilken allmängiltig sanning hittar ni i Mormon 3:2–3 när ni läser om Herrens handlingssätt mot nephiterna? (Eleverna kanske kommer med olika svar. Sammanfatta elevernas svar genom att skriva följande sanning på tavlan: Herren ger oss tillräckligt med tillfällen att omvända oss från våra synder. Du kan föreslå att eleverna skriver ner den här sanningen i sina skrifter.)

Sammanfatta Mormon 3:4–8 genom att berätta att Herren beskyddade nephiterna ytterligare två gångar i striden trots deras ogudaktighet och ovilja att vända sig till honom.

  • Att Herren beskyddade nephiterna trots deras ogudaktighet, vad säger det er om hans egenskaper? (I svaren kan bland annat ingå att Herren är barmhärtig och tålmodig.)

Framhåll att Herren ger oss alla ”tillfälle till omvändelse” (Mormon 3:3). Be därefter eleverna att tyst för sig själva begrunda följande frågor:

  • Har du varit villig att göra de förändringar som Gud vill att du ska göra? Finns det några förändringar du kan göra nu för att bli den som Gud vill att du ska vara?

Vittna om att Gud är god och tålmodig som ger oss tillfällen att omvända oss. Be eleverna att vara uppmärksamma på tillfällen att omvända sig och uppmaningar att göra det. Uppmuntra dem att inte vänta med att göra förändringar.

Mormon 3:9–22

Nephiterna blir allt ogudaktigare och Mormon vägrar att anföra deras härar

Tala om att nephiterna inte följde Herrens uppmaningar att omvända sig utan förhärdade sina hjärtan. Be en elev läsa Mormon 3:9–10 högt. Be klassen följa med i texten och vara uppmärksam på vad nephiterna gjorde på grund av segrarna över lamaniterna.

  • Vad gjorde nephiterna på grund av segrarna över lamaniterna?

  • Varför var det fel att skryta över den egna styrkan? Vad visar deras skryt om deras förhållande till Gud?

Be en elev läsa Mormon 3:11–13 högt. Be klassen vara uppmärksam på Mormons reaktion då nephiterna svor att hämnas.

  • Vad gjorde Mormon då nephiterna svor att hämnas på lamaniterna?

  • Har ni någonsin velat hämnas på någon? Varför tror ni att detta att vilja hämnas är en naturlig reaktion hos många?

  • Mormon hade anfört nephiternas härar i över 30 år trots deras ogudaktighet. Vad lär oss Mormons vägran att leda nephiterna om det allvarliga i att hämnas?

Be en elev läsa Mormon 3:14–16 högt, och be klassen vara uppmärksam på vad Herren undervisade Mormon om i fråga om hämnd.

  • Vad säger Herren om att vilja hämnas? (Eleverna kanske kommer med olika svar. Sammanfatta deras svar genom att skriva följande sanning på tavlan: Herren förbjuder oss att hämnas.)

För att hjälpa eleverna förstå Herrens ord i verserna 14–16 ber du dem att formulera första delen av Mormon 3:15 (”Hämnden är min, och jag skall utkräva den”) med egna ord.

  • Varför är det viktigt att inte hämnas? Hur kan vi övervinna hämndlystnad?

För att hjälpa eleverna att lära sig att övervinna hämndlystnad ber du en elev högt läsa följande råd av president James E. Faust i första presidentskapet. Ge om möjligt eleverna en kopia av rådet.

Bild
President James E. Faust

”Vi behöver medge och erkänna ilskna känslor. Det krävs ödmjukhet för att göra det, men om vi faller på knä och ber vår himmelske Fader om att vi ska bli förlåtande så hjälper han oss. Herren kräver att vi ska ’förlåta alla människor’ [L&F 64:10] för vår egen skull eftersom ’hat hämmar vår andliga utveckling’. [Orson F. Whitney, Gospel Themes (1914), s. 144.] Det är bara när vi befriar oss från hat och bitterhet som Herren kan skänka tröst i vårt hjärta …

När vi drabbas av tragedier bör vår reaktion inte vara att vilja hämnas utan snarare att låta rättvisan gå sin gilla gång och sedan släppa taget. Det är inte lätt att släppa taget och tömma vårt hjärta på frätande agg. Frälsaren erbjuder oss alla en dyrbar frid genom sin försoning, men den får vi bara om vi är villiga att driva ut negativa känslor – vrede, agg eller hämndlystnad” (se ”Förlåtelsens helande kraft”, Liahona, maj 2007, s. 69).

Be en elev läsa Mormon 3:17, 20–22 högt, och be klassen vara uppmärksam på vad Mormon vill att vi alla ska veta. Be gärna eleverna att markera Mormons råd till oss att ”omvända [oss] och bereda [oss] att stå inför Kristi domarsäte” (Mormon 3:22).

Mormon 4

Lamaniterna börjar utplåna nephiterna från jordens yta

Be eleverna att räcka upp handen om de känner någon som har gjort något som är orätt men som ännu inte har ertappats eller drabbats av följderna av den handlingen. Be eleverna begrunda följande fråga:

  • Undrar du någonsin över när någon som medvetet väljer att göra det som är orätt ska drabbas av följderna av de valen?

Be eleverna läsa Mormon 4:1–2 tyst för sig själva och ta reda på vad som hände med nephiterna då de försökte hämnas på lamaniterna. Be därefter eleverna läsa Mormon 4:4 tyst för sig själva och ta reda på varför nephiternas härar inte hade någon framgång. Be eleverna berätta vad de fick veta.

Be en elev högläsa Mormon 4:5. Be klassen följa med i texten och vara uppmärksam på sanningar i de här verserna om följden av att framhärda i ogudaktighet. Medan eleverna berättar vad de upptäckte, skriver du följande sanning ur Mormon 4:5: ”Guds domar drabbar de ogudaktiga.” Du skulle kunna föreslå att eleverna markerar den här sanningen i sina skrifter.

Be eleverna läsa Mormon 4:10–12 tyst för sig själva och leta efter beskrivningar av nephiternas ogudaktighet. Be eleverna berätta vad de hittade.

Be några elever turas om att högläsa ur Mormon 4:13–14, 18, 21–22. Be klassen följa med i texten och vara uppmärksam på hur Guds domar utgöts över nephiterna.

  • Vad tycker ni är den sorgligaste delen av den här skildringen?

Visa på principerna som står på tavlan. Be eleverna begrunda hur de kan tillämpa de här sanningarna i sina liv. Uppmuntra dem att handla efter maningar de får från den Helige Anden när de begrundar.

Vittna om att Herren är god och kärleksfull som ger oss tillräckligt med tillfällen att omvända oss. Vittna också om att alla som framhärdar i sina synder alltid kommer att drabbas av följderna av dem.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Mormon 3:9–10. Att svära med en ed

Mormon sade att nephiterna ”svor vid himlarna och även vid Guds tron” att de skulle hämnas på lamaniterna (se Morm. 3:9–10). Följande uttalande av äldste Bruce R. McConkie i de tolv apostlarnas kvorum förklarar vad det innebar att svära en ed på Mormons boks tid och hjälper oss förstå det hädiska i att nephiterna försökte involvera Gud i sin hämnd.

”Detta att svära med en ed var i forna dagar mycket mer betydelsefullt än många av oss har insett.

Till exempel: Nephi och hans bröder försökte hämta mässingsplåtarna från Laban. Deras liv var i fara. Ändå svor Nephi denna ed: ’Så sant Herren lever, och så sant vi lever, skall vi inte gå ned till vår far i vildmarken förrän vi har utfört det som Herren har befallt oss’ (1 Ne. 3:15).

Nephi gjorde Gud till sin medhjälpare. Om han inte lyckades att få tag på plåtarna, innebar det att Gud hade misslyckats. Och eftersom Gud inte misslyckas var det Nephis plikt att få tag på plåtarna eller offra sitt liv i försöket” (se ”Läran om prästadömet”, Nordstjärnan, okt. 1982, nr 10, s. 66).