Bibliotek
Lektion 92: Alma 34–35


Lektion 92

Alma 34–35

Inledning

Efter att Alma hade undervisat zoramiterna om att tro på Guds Son, bar Amulek sitt vittnesbörd om Jesus Kristus. Därmed fanns det två vittnen. Amulek betonade att Jesu Kristi försoning är nödvändig för människosläktets frälsning och att den enskilde kan få alla försoningens välsignelser om han eller hon utövar tro till omvändelse. Många zoramiter hörsammade Amuleks uppmaning att omvända sig. När zoramiternas ogudaktiga styresmän och präster lät driva ut omvända zoramiter ur landet fick dessa en fristad hos nephiterna och Ammons folk, som gav dem mat och kläder och landområden till arvedel. Följden blev att lamaniterna och oomvända zoramiter började göra förberedelser för krig mot nephiterna och Ammons folk.

Lektionsförslag

Alma 34:1–14

Amulek undervisar zoramiterna om Jesu Kristi försoning

Skriv följande påståenden på tavlan före lektionen. Be eleverna att för varje påstående skriva antingen ”rätt” eller ”fel” i sina anteckningsböcker eller på lösblad.

  1. När Jesus sonade människosläktets synder led han bara för dem som är rättfärdiga.

  2. Alla människor behöver försoningen för att bli frälsta.

  3. Vem som helst kan sona eller betala för andras synder.

Efter att eleverna haft tid att skriva ner svaren påminner du dem om att Alma undervisade en grupp zoramiter om hur de skulle ta emot Guds ord och utöva tro på Jesus Kristus (se Alma 32–33). Sammanfatta Alma 34:1–7 genom att berätta att efter att Alma hade talat till folket så bar Amulek sitt vittnesbörd om Frälsaren. Be eleverna utforska Amuleks undervisning i Alma 34:8–9, 11 och leta efter uttryck som visar huruvida vart och ett av påståendena på tavlan är rätt eller fel. Gå därefter igenom påståendena på tavlan tillsammans. De rätta svaren är:

  1. Fel – ”Han skall sona världens synder” (Alma 34:8).

  2. Rätt – ”En försoning [måste ske], annars måste hela människosläktet oundvikligen förgås” (Alma 34:9).

  3. Fel – ”Det [finns] ingen människa som kan offra sitt eget blod för att sona en annans synder” (Alma 34:11).

Efter att eleverna har diskuterat svaret på påstående 3, frågar du:

  • Varför tror ni att Jesus Kristus är den ende som kan sona världens synder?

För att hjälpa eleverna besvara den här frågan ber du dem läsa Alma 34:10, 14 tyst för sig själva. Läs därefter följande uttalanden av äldste Russell M. Nelson i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Russell M. Nelson

”Hans försoning är obegränsad – utan slut. Den var också obegränsad på så sätt att hela människosläktet skulle bli frälst från en död utan slut. Den var obegränsad genom hans oändliga lidande … Den var obegränsad i sin omfattning. Den skulle åstadkommas en gång för alla. Och försoningens barmhärtighet erbjuds inte bara ett obegränsat antal människor, utan också ett obegränsat antal världar som skapats av honom. Den var obegränsad bortom alla mänskliga bedömningsmått eller jordisk fattningsförmåga.

Jesus var den ende som kunde erbjuda en sådan obegränsad försoning, eftersom han föddes av en jordisk mor och en odödlig Fader. Tack vare denna unika födslorätt var Jesus en obegränsad varelse” (se ”Försoningen”, Nordstjärnan, jan. 1997, s. 33).

”I enlighet med eviga lagar krävde denna försoning ett personligt offer av en odödlig varelse, som alltså inte var underkastad döden. Ändå måste han dö och återkalla sin kropp. Frälsaren var den ende som kunde göra detta. Av sin mor ärvde han förmågan att dö. Av sin Fader fick han makt över döden” (se ”Beständighet i förändringen”, Nordstjärnan, jan. 1994, s. 33).

  • Hur hjälper oss Amuleks undervisning och äldste Nelsons uttalanden att förstå varför Jesus Kristus var den ende som kunde sona världens synder?

  • Hur skulle ni sammanfatta det ni har lärt er hittills i Alma 34 om Jesu Kristi försoning? (Eleverna kanske nämner olika sanningar, men förvissa dig om att de förstår att Jesu Kristi oändliga och eviga försoning gör det möjligt för hela människosläktet att bli frälst.)

För att ytterligare hjälpa eleverna förstå att försoningen är nödvändig i vår himmelske Faders frälsningsplan skulle ni kunna göra följande aktivitet. Anpassa den gärna efter elevernas behov och intressen.

Skriv följande på tavlan: Föreställ er ett liv utan …

Håll fram ett föremål som är viktigt för många ungdomar (till exempel en mobiltelefon) och fråga:

  • Hur föreställer ni er ett liv utan det här föremålet?

Håll sedan fram en flaska vatten eller ett glas vatten (eller något annat som är livsnödvändigt).

  • Vad skulle livet vara utan vatten?

Efter att eleverna samtalat om nödvändigheten av vatten avslutar du meningen på tavlan så att den lyder: Föreställ er ett liv utan Jesu Kristi försoning.

  • Vad skulle vara annorlunda i livet utan Jesu Kristi försoning? (Låt eleverna få en stund på sig att begrunda den här frågan innan de besvarar den. Om tiden medger kan du gärna låta dem besvara den skriftligt.)

Alma 34:15–41

Amulek undervisar zoramiterna om hur man utövar tro till omvändelse

Framhåll att även om Jesus Kristus utförde försoningen för alla människor får vi inte automatiskt alla dess välsignelser. Amulek undervisade om vad vi måste göra för att få alla välsignelser som möjliggjorts genom försoningen. Be eleverna läsa Alma 34:15–17 tyst för sig själva och leta efter ett uttryck som Amulek använde fyra gånger. (”Tro till omvändelse.”)

  • Vad lär vi oss i Alma 34:15–17 om vad vi måste göra för att få försoningens fullständiga välsignelser? (Förvissa dig om att eleverna förstår följande: Vi måste utöva tro till omvändelse för att kunna få försoningens fullständiga välsignelser.)

  • Vad tror ni det innebär att utöva tro till omvändelse?

För att hjälpa eleverna förstå vad det innebär att utöva tro till omvändelse läser du följande uttalande av president Dieter F. Uchtdorf i första presidentskapet:

”Vi behöver stark tro på Kristus för att kunna omvända oss … Tro på Kristus förändrar våra tankar, vår tro och de handlingar som inte är i samklang med Guds vilja … Omvändelse innebär en sinnets och hjärtats förändring – vi slutar göra det som är fel och börjar göra det som är rätt” (”Återvänd med säkerhet”, Liahona, maj 2007, s. 100).

  • Varför är det viktigt att förstå att omvändelse kräver att vi inte bara slutar göra det som är fel utan också att vi börjar göra det som är rätt?

  • Vad blir enligt Alma 34:16 följden om vi utövar tro till omvändelse?

  • Vad händer om vi försummar att utöva tro till omvändelse? (Förklara gärna att uttrycket ”utsatt för de rättvisans krav som hela lagen ställer” innebär att vi måste bära samtliga följder av våra synder och förverkar det eviga livets välsignelser.)

  • Vad är enligt Alma 34:17 något vi kan börja göra för att utöva tro till omvändelse?

Be eleverna läsa Alma 34:17–28 tyst för sig själva och leta efter vad Amulek undervisade zoramiterna om i fråga om bön, som till exempel när vi ska be och vad vi ska be om.

  • Vad sade Amulek om bön som också gäller för ert liv? Varför tror ni att bönen är en viktig del av detta att utöva tro till omvändelse?

  • Amulek sade att våra böner inte är till någon nytta för oss om vi inte hjälper omgivningen (se Alma 34:28). Varför tror ni att det är så?

För att hjälpa eleverna komma på andra sätt att utöva tro till omvändelse ber du dem besvara frågorna i samband med följande situationer:

  1. En ung man har fått vanan att använda ett opassande språk. Hur kan han visa tro till omvändelse så att han blir fri från den här ovanan? (I svaren kan till exempel ingå: be om hjälp, be familj och kamrater om hjälp, delta i aktiviteter som inbjuder Anden.)

  2. En ung man och ung kvinna har otillbörliga relationer med varandra. De har känt den Helige Andens maningar att de ska upphöra genast. Om de följde den här maningen, hur kunde det vara tro till omvändelse? Vad kan de behöva göra ytterligare för att förvissa sig om att de går den stig som leder till fullständig omvändelse? (I svaren kan ingå: söka vägledning hos biskopen eller grenspresidenten, be om kraft och förlåtelse.)

  • Vad menas med att uppskjuta? Vad kan det finnas för orsaker till att människor uppskjuter saker och ting?

Be eleverna läsa Alma 34:33 tyst för sig själva och leta efter något som Amulek varnade zoramiterna för att uppskjuta. Be några elever turas om att läsa högt ur Alma 34:32–35. Be klassen vara uppmärksam på följderna av att skjuta upp vår omvändelse. Efter att eleverna berättat vad de fick veta skriver du följande sanning på tavlan: Detta liv är tiden för människorna att bereda sig att möta Gud.

  • Hur skulle ni förklara den här sanningen för någon?

  • Föreställ er att ni har en kamrat som medvetet bryter mot vissa bud men som planerar att omvända sig senare. Vad skulle ni säga till honom eller henne med tanke på vad ni lärt er i Alma 34:32–35?

Berätta att samtidigt som Alma varnade för följderna av att skjuta upp omvändelsen, undervisade han också om välsignelsen med att välja att omvända sig nu. Be eleverna läsa Alma 34:30–31 tyst för sig själva och urskilja den här välsignelsen.

  • Vilken försäkran ges i Alma 34:31 till dem som omvänder sig nu? (”[Då] träder den stora återlösningsplanen omedelbart i kraft för er.”)

Läs följande uttalande av president Boyd K. Packer i de tolv apostlarnas kvorum:

”Ni behöver inte veta allt innan försoningens kraft verkar i ert liv. Tro på Kristus och den börjar verka den dag ni ber om den!” (”Tvagna rena”, Nordstjärnan, juli 1997, s. 9.)

  • Hur hjälps vi av att veta att vi har den här försäkran? Hur har ni upplevt att försoningen börjat verka i ert liv när ni har börjat förtrösta på den?

Läs följande uttalande av president Harold B. Lee. Be eleverna vara uppmärksamma på det som president Lee kallade ”den viktigaste av alla Guds befallningar”.

”Har ni gjort fel, låt då detta bli dagen då en förändring äger rum i ert liv. Vänd er bort från det felaktiga ni har gjort. Den viktigaste av alla Guds befallningar är den som ni har svårast att hålla i dag. Om det rör sig om oärlighet, om det rör sig om okyskhet, om det rör sig om bedrägeri, att inte säga sanningen, så är denna dag dagen då ni ska börja arbeta på detta tills ni kan övervinna denna svaghet … Ställ allt till rätta och börja med nästa sak som ni har svårast för” (Kyrkans presidenters lärdomar: Harold B. Lee [2000], s. 30).

  • Vilken är ”den viktigaste av alla Guds befallningar” enligt president Lee? Varför då?

Skriv följande ofullständiga meningar på tavlan. Be eleverna avsluta dem i sina studieanteckningsböcker eller skriftdagböcker.

Det viktigaste budet för mig i dag är …

Jag ska börja nu med att utöva tro till omvändelse genom att …

Alma 35

Omvända zoramiter bosätter sig bland de rättfärdiga

Sammanfatta Alma 35 genom att berätta att många zoramiter omvände sig från sina synder. Deras ogudaktiga styresmän och präster lät driva ut dem ur landet, och de bosatte sig i Jershons land hos Ammons folk, som gav dem landområden. Nephiterna sände sina härar för att beskydda dem.

Vittna om att vi kan bli välsignade genom Frälsarens försoning så snart som vi utövar tro till omvändelse. Uppmuntra eleverna att följa Ammons folks och nephiternas exempel och stötta och visa vänlighet mot dem som vill omvända sig.