Bibliotek
Hemstudielektion 23: Helaman 10–16 (Studieavsnitt 23)


Hemstudielektion

Helaman 10–16 (Studieavsnitt 23)

Förberedelsematerial för läraren i hemstudieseminariet

Sammanfattning av dagliga hemstudielektioner

Följande sammanfattning av de lärosatser och principer som eleverna lärde sig när de studerade Helaman 10–16 (studieavsnitt 23) är inte avsedd att användas som del av din lektion. Den lektion som du håller fokuserar endast på några av dessa lärosatser och principer. Följ den Helige Andens maningar när du funderar över elevernas behov.

Dag 1 (Helaman 10)

Helaman 10 gav eleverna möjlighet att lära sig mer om Nephis andliga styrka. Hans exempel lärde eleverna att begrundan av det som hör Herren till förbereder oss för att få uppenbarelse. De lärde sig också att Herren anförtror välsignelser och ansvar åt oss när vi låter hans vilja gå före vår egen. När Nephi lät Herrens vilja gå före sin egen, gav Herren honom beseglingsmakten.

Dag 2 (Helaman 11–12)

När eleverna studerade fjorton år i nephiternas historia lärde de sig att vi med hjälp av ödmjukhet och omvändelse kan undgå högmod och undergång. Om vi inte aktar oss, kan vår framgång leda till att vi glömmer Herren. Nephi undervisade om att Herren tuktar sitt folk för att väcka dem till hågkomst om honom och hjälpa dem att undvika det här misstaget.

Dag 3 (Helaman 13–14)

Samuel, en lamanitisk profet, visade att profeter framför de budskap som Herren inger dem i hjärtat. När eleverna studerade hans profetiska varningar, lärde de sig att om vi förkastar Herrens profeters ord, kommer vi få ångra oss och sörja. Samuel uppmanade folket att tro på Jesus Kristus och vittnade om att Herren låter människor få se tecken och under för att hjälpa dem att tro på honom.

Dag 4 (Helaman 15–16)

Eftersom nephiterna hade blivit så rikligen välsignade av Herren, försökte Samuel hjälpa dem förstå att Guds domar skulle drabba dem om de inte omvände sig. Det här lärde eleverna att om människor blir otroende efter att ha fått evangeliets fullhet, får de en större fördömelse. Och av nephiternas reaktion på Samuels undervisning lärde eleverna sig att om vi förkastar Herrens vittnen, tillåter vi Satan att få grepp om vårt hjärta.

Inledning

I Helaman 10–16 betonas profeternas uppdrag att predika omvändelse. Eleverna hade under veckan möjlighet att läsa om profeterna Nephi och Samuel och deras trofasthet. Båda fick uppenbarelser och hade myndighet att verka bland de egensinniga nephiterna. Båda predikade omvändelse trots att folket var hårdhjärtat. De undervisade folket om att man bara kan finna lycka i att leva efter de principer som Jesus Kristus lärde och inte i att göra ont.

Lektionsförslag

Helaman 10–16

Helaman och Samuel verkar trofast bland folket

Fråga eleverna om de någonsin har befunnit sig i en situation där de visste att de skulle göra sig impopulära bland kamraterna om de höll fast vid normerna i häftet Vägledning för de unga. Du skulle kunna be några elever berätta om erfarenheterna de gjorde och hur de kände sig.

Tala om för eleverna att Helaman 10–16 skildrar hur två män höll fast vid och försvarade Herrens normer trots att de därmed gjorde sig impopulära bland folket. Uppmuntra eleverna att fundera på vad de kan lära sig av Nephis och lamaniten Samuels exempel som hjälper dem i liknande situationer.

Gör följande uppställning på tavlan eller på ett papper:

Likheter mellan Nephi och lamaniten Samuel

Nephi (Helaman 10:1–5, 12, 15–16)

Samuel (Helaman 13:1–6; 16:1–2)

Be eleverna att utforska verserna i uppställningen och leta efter likheter mellan Nephi och Samuel. Be några elever att skriva de här likheterna i tomrummet i uppställningen. I listan kan ingå: förkastades av folket, hörde Herrens röst, följde genast Herrens anvisningar, talade det som Herren ingav dem i hjärtat, varnade nephiterna att de skulle förgås om de inte omvände sig, beskyddades av Guds makt så att de kunde framföra hans budskap.

Efter att eleverna har skrivit likheterna de upptäckte, ber du en elev läsa Helaman 10:4 högt. Ställ därefter följande frågor:

  • Vad finns det för tänkbara skäl till Nephis outtröttlighet?

  • På vad sätt visade också Samuel den här outtröttligheten? Hur kan vi bli outtröttliga som de?

Be en elev läsa följande yttrande av äldste Neal A. Maxwell i de tolv apostlarnas kvorum där han lär oss hur vi kan tillägna oss den här egenskapen:

”Om vi är fokuserade på Jesus och hans verk, får vi både större glädje och uthållighet … Nephi hade inte själviskt sökt sitt ’eget liv’ utan snarare sökt göra Guds vilja. Detta gav honom den extra och odelade energi som gjorde att han kunde sträva med outtröttlig flit. Nephi visste i vilken riktning han var på väg: mot Gud” (If Thou Endure It Well [1996], s. 116).

Fråga:

  • Vad sade äldste Maxwell att vi kan göra för att tjäna med outtröttlig flit?

  • Vilka uttryck i Helaman 10:4 visar att Nephi var inriktad på att göra Guds vilja?

  • Vilka uttryck i Helaman 13:3–5 visar att Samuel lät Guds vilja gå före sin egen?

  • Vilken sanning lär vi oss av Nephis och Samuels upplevelser? (Ett tänkbart svar vore något som eleverna lärde sig den här veckan i sina personliga studier: Herren anförtror välsignelser och ansvar åt oss när vi låter hans vilja gå före vår egen.)

Läs följande berättelse ur ett tal av äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum om en tolvårig flicka som lät Guds vilja gå före sin egen:

”[Vi kan] aldrig ha verklig tro på Herren utan att också ha fullständig tillit till Herrens vilja och hans tidsschema. Då vi har den sortens tro och tillit till Herren, får vi verklig trygghet i livet …

Jag läste om en ung kvinna som hade detta slags tro och förtröstan. Hennes mor hade varit svårt sjuk i många månader. Till slut sammankallade den trofaste fadern barnen vid hennes säng och bad dem ta farväl av sin mor, eftersom hon var döende. Den tolvåriga dottern protesterade:

’Pappa, jag vill inte att mamma ska dö. Jag har varit hos henne på sjukhuset … i sex månader. Om och om igen … har du smort och välsignat henne, och hon har fått slippa sin smärta och somnat lugnt. Jag vill att du ska lägga händerna på mamma och bota henne.’

Fadern, som var äldste Heber J. Grant, sade till barnen att han kände i sitt hjärta att deras mors tid hade kommit. Barnen gick därifrån, och han knäböjde vid sin hustrus säng. Senare drog han sig till minnes sin bön: ’Jag sade till Herren att jag erkände hans hand i livet och i döden … Men jag sade till Herren att jag saknade styrkan att låta min hustru dö så att detta påverkade mina små barns tro.’ Han vädjade till Herren att ge dottern ’kunskap om att det var hans sinne och vilja att hennes mamma skulle dö’.

Modern dog inom en timme. När äldste Grant hämtade barnen till hennes rum och berättade det för dem, började hans lille sexårige pojke [Heber] gråta bittert. Den tolvåriga systern tog honom i famnen och sade: ’Gråt inte, Heber. Sedan vi gick ut ur det här rummet har Herrens röst från himlen sagt till mig att genom mammas död sker Herrens vilja’ (Bryant S. Hinckley, Heber J. Grant: Highlights in the Life of a Great Leader, Salt Lake City: Deseret Book Co., 1951, s. 243–244).

När vi har samma slags tro och förtröstan som den unga kvinnan, har vi styrka nog att möta varje viktig händelse i livet” (se ”Tro på Herren Jesus Kristus”, Nordstjärnan, juli 1994, s. 97).

Fråga:

  • Vad hjälpte president Heber J. Grant och hans familj att låta Herrens vilja gå före sin egen?

  • Har ni någonsin haft en upplevelse där ni behövde förtrösta på Gud och låta hans vilja gå före er egen? (Fundera på att be några elever berätta för klassen om sina upplevelser. Påminn dem om att de inte bör berätta om något som är alltför personligt.)

Försäkra eleverna att när vi förtröstar på Herren och låter hans vilja gå före vår egen så stöttar han oss under svåra tider.

Tala om att en viktig del av Nephis verksamhet var att hjälpa folket att komma ihåg Gud och omvända sig från sina synder. Men de fortsatte att förhärda sina hjärtan och ville inte bli tillrättavisade.

Dela upp klassen i två grupper. Låt ena gruppen läsa Helaman 10:15–18; 11:3–10 och den andra gruppen Helaman 11:30–37; 12:1–3. (Skriv gärna de här skriftställehänvisningarna på tavlan.) Be vardera gruppen komma med skäl till att Herren tuktade sitt folk. Eleverna kanske nämner några olika skäl, men förvissa dig om att de uttrycker att Herren tuktar sitt folk för att väcka dem till hågkomst om honom.

  • Vilket slags tuktan använde sig Herren av för att få folket att lyssna till honom?

  • Enligt Helaman 12:3 kommer många människor inte ihåg Herren om han inte tuktar dem. Varför tror ni att det är på det viset?

Be en elev läsa Helaman 15:3 högt.

  • På vad sätt är Herrens tuktan ett bevis på hans kärlek?

Be eleverna berätta hur de besvarade uppgift 5, dag 2 den här veckan. Upprepa gärna att med hjälp av ödmjukhet och omvändelse kan vi undgå högmod och undergång och att om vi inte aktar oss, kan vår framgång leda till att vi glömmer Herren.

Nästa studieavsnitt (3 Nephi 1–11)

Härnäst ska eleverna läsa om hur alla nephiter samlades och stred mot Gadiantons rövare i ett fruktansvärt slag. Hur kunde nephiterna besegra de ogudaktiga rövarna? Eleverna kommer också att läsa om den förödande naturkatastrofen på den amerikanska kontinenten vid Jesu Kristi död i Jerusalem. Folket hörde Jesu Kristi röst i mörkret. Sedan kom den uppståndne Frälsaren för att betjäna dem personligen. Be eleverna fundera över hur de skulle ha känt sig om de hade varit där.