Bibliotek
Lektion 114: Helaman 14


Lektion 114

Helaman 14

Inledning

Lamaniten Samuel fortsatte att predika för nephiterna i Zarahemla och tillkännagav tecknen som skulle åtfölja Jesu Kristi födelse och död. Han sade att han profeterade om de här tecknen för att hjälpa folket att tro på Jesus Kristus och för att övertyga dem om att omvända sig från sina synder. Han undervisade dem om att på grund av Jesu Kristi försoning skulle hela människosläktet föras tillbaka till Guds närhet. Han uppmanade folket att omvända sig och lovade att de som omvände sig skulle få förlåtelse för sina synder, men de som inte omvände sig skulle återigen bli avskurna från Guds närhet.

Lektionsförslag

Helaman 14:1–13

Samuel profeterar om tecken som ska åtfölja Frälsarens födelse

Rita tre pilar på tavlan före lektionen (se nedan). Du kommer att lägga till ord och uttryck under lektionens gång.

Bild
arrow

Be eleverna erinra sig vad ni talade om i den föregående lektionen, som behandlade Helaman 13. Om de behöver hjälp att erinra sig, påminner du dem om att ni talade om en profet som hette Samuel. Be dem berätta vad de kommer ihåg om honom, som till exempel vem han var, vart han gick, vad han undervisade om och hans åhörares andliga tillstånd. Be eleverna erinra sig hur folket reagerade på Samuels budskap. Tala om att Helaman 14 innehåller fortsättningen på Samuels undervisning.

Berätta att Samuel profeterade om händelser som skulle äga rum i framtiden, några av dem många hundra mil från Zarahemla. Be eleverna ögna igenom Helaman 14:1–2 och urskilja en händelse som Samuel profeterade om (Jesu Kristi födelse).

Be eleverna läsa Helaman 14:3–6 tyst för sig själva och leta efter tecknen som nephiterna skulle se vid tiden för Frälsarens födelse. Föreslå gärna att eleverna markerar de här tecknen i sina skrifter. Rikta elevernas uppmärksamhet på fotnoterna till dessa verser, som pekar på hur Samuels profetior gick i uppfyllelse.

  • Vad betyder Frälsarens födelse för er?

Läs Helaman 14:8–9 högt. Betona vikten av att tro på Frälsaren för att få evigt liv. Skriv evigt liv efter den sista pilen på tavlan. Evigt liv är att leva det slags liv som Gud lever och att leva för evigt i hans närhet tillsammans med vår familj. Samuel undervisade nephiterna i Zarahemla om vad de behövde göra för att få evigt liv.

Be eleverna läsa Helaman 14:11–13 tyst för sig själva och vara uppmärksamma på vad Samuel ville att folket skulle veta och göra. Föreslå gärna att eleverna markerar vad Samuel ville att folket skulle veta och göra.

Skriv kunskap till vänster om den första pilen på tavlan. Fråga därefter eleverna vad de läste att Samuel ville att folket skulle veta. Be några elever skriva det här på tavlan under ordet kunskap. (I svaren bör ingå att Samuel ville att folket skulle veta om Guds domar när det gäller dem som syndar, villkoren för omvändelse, Jesu Kristi ankomst och tecknen som skulle åtfölja den.)

  • Vad hoppades Samuel att den här kunskapen skulle få folket att göra? (Tro på Jesus Kristus och omvända sig från sina synder.)

Be eleverna skriva ner en princip utifrån Helaman 14:13. Be därefter några av dem läsa vad de har skrivit. (Ett svar vore att tro på Jesus Kristus leder till omvändelse och syndernas förlåtelse.)

För att hjälpa eleverna förstå innebörden av uttrycket ”genom hans förtjänster” talar du om att förtjänster är egenskaper eller handlingar som gör att en person är värd en belöning. För att vi ska vara värda att få syndernas förlåtelse måste vi omvända oss uppriktigt, bli döpta och konfirmerade och hålla buden. Men det är på grund av Frälsarens förtjänster som vi får förlåtelsens gåva, inte på grund av våra egna. Påminn gärna eleverna om nyckelskriftstället 2 Nephi 25:23: ”Det är genom nåd vi blir frälsta, sedan vi har gjort allt vi kan göra.” Du skulle också kunna föreslå att eleverna läser Alma 22:14 och Alma 24:10–11.

Avsluta den schematiska översikten på tavlan så att det står:

Bild
Knowledge
  • Hur har detta att ni har fått kunskap om Frälsaren stärkt er tro på honom?

  • Hur har er tro på Frälsaren lett till att ni har omvänt er och strävar efter att bli mer lika honom?

Vittna om att det är enbart genom Jesu Kristi förtjänster som vi kan få syndernas förlåtelse och evigt liv.

Helaman 14:14–31

Samuel profeterar om tecken som ska åtfölja Frälsarens födelse

Be en elev läsa Helaman 14:14 högt. Be därefter eleverna studera Helaman 14:20–27 tyst för sig själva och ta reda på vilka tecken som nephiterna skulle se vid tiden för Jesu Kristi död. Föreslå gärna att de markerar dessa tecken. När eleverna har haft tillräcklig tid att läsa ber du dem berätta vad de har hittat. Tala om för dem att vi kan läsa i 3 Nephi om hur dessa tecken syntes (se Helaman 14:20, fotnot a).

Be en elev läsa Helaman 14:28–29 högt. Be klassen följa med i texten och vara uppmärksam på skäl till att Herren låter oss få se tecken och under. Be några elever uttrycka de här skälen med egna ord. (Förvissa dig om att de urskiljer följande sanning: Herren låter människor få se tecken och under för att hjälpa dem att tro på honom.)

  • Vad lär oss den här sanningen om tecknen som ska föregå Frälsarens andra ankomst?

Be eleverna tänka på tecken eller bevis som Herren har gett dem för att hjälpa dem att tro på honom. Du skulle kunna uppmuntra eleverna att berätta om sådana upplevelser (men påminn dem om att de inte ska känna sig tvungna att berätta något som är alltför personligt). Vittna om att Herren låter människor få se tecken och sänder profeter, liksom Samuel, också i vår tid för att förmå människor att tro på honom.

Obs: Detta att många skriftställen varnar oss för att be om tecken kan vara förvirrande för eleverna. Hjälp dem förstå att det är skillnad mellan att se tecken på Guds kärlek och att be om tecken av själviska skäl (se Jakob 7:9–14; Alma 30:43–50; L&F 46:9; 63:7–11). När profeter varnar för att be om tecken syftar de på personer som vägrar att tro såvida de inte får se tecken, inte på personer som utövar tro så att under kan ske i enlighet med Herrens vilja.

Tala om att även om det är bra att känna till tecknen som nephiterna skulle få se i samband med Frälsarens död så är det viktigare att förstå Samuels undervisning om betydelsen av Jesu Kristi död och uppståndelse. Gör följande schematiska översikt på tavlan men utelämna numrerade förklaringar. Lägg till dessa förklaringar vid lämpligt tillfälle under genomgången av Helaman 14:15–19. (Fundera på att be eleverna skriva av översikten i sina studieanteckningsböcker eller skriftdagböcker.)

Bild
circle diagram

Förklara att uttrycket ”andlig död” syftar på att vara avskild från Guds närhet. Be en elev läsa Helaman 14:15–16 högt.

  • Vad menas med den första andliga döden, som omtalas i Helaman 14:16? (Du kan behöva förklara att vi på grund av Adams och Evas fall är avskilda från Guds närhet.)

Be en elev läsa Helaman 14:17 högt. Be klassen följa med i texten och begrunda hur de kan övervinna den första andliga döden. Skriv följande sanning på tavlan: Jesus Kristus återlöser hela människosläktet från fallet så att vi kan återvända till Guds närhet. Tala om att hela människosläktet ska återvända till Guds närhet för att dömas (se 2 Nephi 2:10).

Be en elev läsa Helaman 14:18–19 högt.

  • Vad menas med den andra andliga döden, som omtalas i Helaman 14:18–19? (Du kan behöva förklara att de som inte omvänder sig blir återigen avskurna från Faderns närhet.)

  • Vad kan vi göra för att undgå den andra andliga döden som Samuel talade om? (Fundera på att be eleverna läsa Helaman 14:13 och Mormon 7:7–8. Framhåll att genom Jesu Kristi försoning får de som omvänder sig bo i Guds närhet för evigt.)

För att betona vikten av handlingsfrihet i vår strävan att få Frälsarens försonings välsignelser ber du eleverna läsa Helaman 14:30–31 tyst för sig själva. Be dem leta efter ord och uttryck som beskriver deras handlingsfrihet. Be dem berätta vilka ord och uttryck de hittar. Be dem förklara hur dessa ord och uttryck hjälper dem inse betydelsen av valen de gör varje dag.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Helaman 14:14–29. Samuels profetia om Frälsarens död

Samuels profetia om Jesu Kristi död är en av de tydligaste profetiorna i skrifterna. Följande översikt visar delar av profetian och deras uppfyllelse. (Framhåll gärna att fotnoterna till Helaman 14:20–27 hänvisar till några skriftställen som beskriver hur Samuels profetior gick i uppfyllelse.)

Profetia om Frälsarens död

Uppfyllelse

Helaman 14:20, 27

Solen förmörkad i tre dagar

3 Nephi 8:19–23

Helaman 14:21

Åska, blixtar, jordbävningar

3 Nephi 8:6–7, 12

Helaman 14:22

Jorden rämnar

3 Nephi 8:17–18

Helaman 14:23

Våldsamma stormar, berg som sänks och dalar som blir berg

3 Nephi 8:5–6, 12, 17–18

Helaman 14:24

Landsvägar och städer ödelagda

3 Nephi 8:8–11, 13–14

Helaman 14:25

Gravar öppnas och uppståndna heliga betjänar folket

3 Nephi 23:9–13

Helaman 14:15–19. Försoningen övervinner döden

Lamaniten Samuel beskrev skillnaden mellan den fysiska döden, den första andliga döden och den andra andliga döden och hur Frälsarens försoning hjälper oss att övervinna dem alla. Profeter och andra ledare i kyrkan har också undervisat om dessa sanningar.

Fysisk död. Äldste Earl C. Tingey i de sjuttios kvorum sade:

”Fysisk död innebär att anden skiljs från kroppen. Som en följd av Adams fall kommer hela människosläktet att lida fysisk död” (”Den stora lycksalighetsplanen”, Liahona, maj 2006, s. 73).

Den första andliga döden. Andlig död är att vara ”[avskuren] från Herrens närhet” (Alma 42:9).

President Spencer W. Kimball förklarade att den fysiska döden och den första andliga döden är följden av Adams och Evas fall:

”Våra första föräldrar Adam och Eva var olydiga mot Gud. Genom att äta av den förbjudna frukten blev de dödliga. Följaktligen blev de och alla deras efterkommande föremål för både den kroppsliga och den andliga döden (kroppslig död är separation mellan kropp och ande, och andlig död är separation mellan anden och Guds närhet och död i fråga om det som hör till anden)” (se ”Den sanna vägen till liv eller frälsning”, Nordstjärnan, okt. 1978, s. 9).

Den andliga döden fördes in i världen genom Adams och Evas fall. Eftersom vi föds till en fallen värld ärver vi det här tillståndet – vi är avskilda från Guds närhet. Lamaniten Samuel kallade det här tillståndet ”den första döden” (Hel. 14:16).

Lamaniten Samuel undervisade om att alla vår himmelske Faders barn som har levt på jorden kommer att övervinna den fysiska och andliga döden genom Jesu Kristi försonings kraft (se Hel. 14:17). Många andra skriftställen vittnar om den här sanningen (se 2 Ne. 2:9–10; 9:15, 22, 38; Alma 11:43–44; 12:12–15, 24; 42:23; 3 Ne. 26:4–5).

Den andra andliga döden. Den andra andliga döden är den slutliga andliga döden – att vara utdriven från Guds närhet för evigt på grund av personliga synder som syndaren inte har omvänt sig från.

Frälsaren hjälper oss också att övervinna denna andra andliga död. Han led för våra synder så att han kunde ge oss möjlighet att omvända oss. Men de som inte omvänder sig ”drabbas återigen av en andlig död, ja, en andra död, ty de är återigen avskurna från de ting som tillhör rättfärdigheten” (Hel. 14:18). Detta innebär att en person med ouppklarade synder inte kan bli kvar i Guds närhet efter det att han eller hon har förts tillbaka till honom för att dömas.

Äldste Russell M. Nelson i de tolv apostlarnas kvorum har beskrivit det här tillståndet:

”Om den fysiska döden skulle drabba oss innan moraliska felsteg har rättats till, kommer vår möjlighet till omvändelse att ha förverkats. Sålunda är ’dödens [verkliga] udd … synden’ (1 Kor. 15:56).

Inte ens Frälsaren kan frälsa oss i våra synder. Han kommer att återlösa oss från våra synder, men endast på villkor att vi omvänder oss. Vi är själva ansvariga för om vi dör eller överlever andligen (se Rom. 8:13–14; Hel. 14:18; L&F 29:41–45)” (se ”Dödens portar”, Nordstjärnan, juli 1992, s. 68–69).

Helaman 14:18–19. Omvändelsens gudomliga gåva

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har vittnat om den glädje som omvändelsen ger:

”Med tacksamhet accepterar och vittnar jag om att vår Herres ofattbara lidande, död och uppståndelse ’åstadkommer omvändelsens villkor’ (Hel. 14:18). Omvändelsens gudomliga gåva är nyckeln till lycka här och i livet efter detta. Med Frälsaren ord och i ödmjukhet och kärlek inbjuder jag alla: ’Omvänd er, ty himmelriket är nu här’ (Matt. 4:17). Jag vet att om ni tackar ja till denna inbjudan så finner ni glädje både nu och för evigt” (”Omvändelsens gudomliga gåva”, Liahona, nov. 2011, s. 41).