Bibliotek
Lektion 136: 4 Nephi 1


Lektion 136

4 Nephi

Inledning

Efter Jesu Kristi besök hos Lehis avkomlingar levde de efter hans lära och upplevde enighet, framgång och lycka i över hundra år. De förenade sig som ”Kristi barn” och kallade sig inte längre nephiter eller lamaniter (4 Nephi 1:17). Men så småningom började de bli högmodiga och alltmer ogudaktiga och delade sig återigen i nephiter och lamaniter. Omkring trehundra år efter Frälsarens besök hade nästan hela folket blivit ogudaktigt.

Lektionsförslag

4 Nephi 1:1–18

Hela folket blir omvänt och har fred och är lyckligt

Förbered dig så att du kan dela ut ett vitt och ett färgat papper i A5-format till varje elev. Lägg de vita papperen på elevernas stolar innan de kommer till lektionen. Vänta med att dela ut de färgade papperen. Skriv följande fråga på tavlan: Vad gör dig verkligt lycklig? När eleverna kommer in i klassrummet ber du dem att skriva sina svar på frågan på tavlan.

Inled lektionen med att samtala om svaren de har skrivit på tavlan. Ställ följande fråga till eleverna:

  • Vad är skillnaden mellan sådant som gör oss tillfälligt glada och sådant som leder till varaktig lycka? (När eleverna besvarar frågan, betona då att vi inte kan finna varaktig lycka i tillfälliga saker som popularitet, rikedom och materiella ägodelar.)

Tala om att 4 Nephi är en uppteckning om flera generationer av Lehis avkomlingar som levde efter Jesu Kristi besök. Be eleverna läsa 4 Nephi 1:16 tyst för sig själva och ta reda på hur Mormon beskrev folket som levde omkring hundra år efter Frälsarens besök. Föreslå gärna att de markerar orden ”det kunde förvisso inte finnas något lyckligare folk”. Be eleverna att skriva Det kunde förvisso inte finnas något lyckligare folk högst upp på det vita papper du gav dem. Be dem därefter att rita en stor cirkel mitt på papperet.

Bild
cirkel

Be eleverna läsa 4 Nephi 1:1–2 och ta reda på vad folket gjorde som möjliggjorde denna lycka. Be dem att skriva det de fick veta i cirkeln. (I svaren bör ingå att folket omvände sig, blev döpta, tog emot den Helige Anden – att hela folket ”blev omvänt till Herren”.)

  • Vad innebär det att vara omvänd?

För att hjälpa eleverna förstå att omvändelse innebär mer än att få ett vittnesbörd eller vara medlem i kyrkan, ber du en elev läsa följande ord av äldste Richard G. Scott i de tolv apostlarnas kvorum. Dela gärna ut kopior och uppmuntra eleverna att markera ord och uttryck som definierar omvändelse.

”Din lycka nu och för evigt beror på din grad av omvändelse och den förvandling som den frambringar i ditt liv. Hur kan du då bli riktigt omvänd? President [Marion G.] Romney beskriver stegen du måste ta:

Bild
Äldste Richard G. Scott

’Medlemskap i kyrkan och omvändelse betyder inte nödvändigtvis samma sak. Att vara omvänd och att ha ett vittnesbörd behöver inte heller betyda samma sak. Ett vittnesbörd kommer när den Helige Anden vittnar för den uppriktige sökaren om sanningen. Ett aktivt vittnesbörd ger liv åt tron. Det vill säga, det framkallar omvändelse och lydnad mot buden. Omvändelse är frukten av eller belöningen för att vi ändrar oss och lyder.’ [I Conference Report, Guatemala Area Conference 1977, s. 8–9.]

Enkelt uttryckt är sann omvändelse frukten av tro, förändring och konsekvent lydnad …

Sann omvändelse frambringar frukten av en varaktig lycka som kan åtnjutas även när världen är i uppror och de flesta är allt annat än lyckliga” (se ”Fullständig omvändelse medför lycka”, Liahona, juli 2002, s. 27, 28).

  • Vad hörde ni för ord och uttryck som definierar omvändelse?

  • Hur tror ni det skulle vara om alla i er omgivning hade omvänts till Herren?

Skriv följande skriftställehänvisning på tavlan: 4 Nephi 1:2–3, 5, 7, 10–13, 15–18. Be flera elever turas om att läsa högt ur de här verserna. Be klassen följa med i texten och vara uppmärksam på ord och uttryck som beskriver vad folket upplevde på grund av att de alla hade omvänts till Herren. Be eleverna att skriva de här orden och uttrycken omkring cirkeln på papperet. (I svaren kan ingå: det fanns inga stridigheter eller ordstrider, de behandlade varandra rättvist, de hade allting gemensamt, många underverk utfördes i Jesu Kristi namn, Herren gav dem framgång, de byggde på nytt upp städer som hade förstörts, de gifte sig och bildade familjer, de förökade sig och blev starka, Guds kärlek bodde i deras hjärtan, de var lyckliga och eniga.)

Be eleverna att nämna en princip för lycka som de lärt sig i första hälften av 4 Nephi 1. Se till att följande princip kommer fram, även om eleverna nämner flera principer: När människor arbetar gemensamt på att bli omvända till Herren, blir de eniga och får uppleva allt större lycka. Skriv gärna den här principen på tavlan.

  • Vilka välsignelser tror ni att vi skulle få som klass om vi alla levde som det här folket gjorde? Vilka välsignelser tror ni att vi skulle få i familjen? Vilka välsignelser tror ni att vi skulle få som församling eller gren?

Be eleverna att berätta om ett tillfälle när de kände att de tillhörde en grupp som var enig i fråga om rättfärdighet, som till exempel den egna familjen, kvorumet eller klassen eller en kamratgrupp. Berätta gärna själv om en upplevelse.

  • Hur kan er strävan att leva rättfärdigt påverka andras lycka och välbefinnande i er omgivning? (Förvissa dig om att eleverna förstår att vår omvändelse och våra rättfärdiga handlingar inte bara bidrar till vår egen lycka utan också till andras lycka och välbefinnande. När familjer, kvorum, klasser eller andra grupper är eniga i fråga om rättfärdighet, kan de uppleva större lycka än de skulle göra för egen del.)

  • Hur kan någons synder påverka de andra i en grupp som strävar att vara rättfärdiga?

Uppmuntra eleverna att fördjupa sin omvändelse till Herren och hjälpa sin omgivning att också göra det. För att hjälpa eleverna att göra det ber du dem att titta på orden och uttrycken de skrivit på papperet. Uppmuntra dem att välja ett eller två uttryck som beskriver levnadssätt som de gärna skulle vilja uppleva. Låt dem få några minuter på sig att skriva i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker om hur de tänker försöka leva på de här sätten. Vittna om den lycka som kommer av sann omvändelse och enighet i fråga om rättfärdighet.

4 Nephi 1:19–49

Nephiterna blir alltmer ogudaktiga och så småningom finns det bara några få rättfärdiga kvar

Be eleverna läsa 4 Nephi 1:20, 23–24 tyst för sig själva och ta reda på vad som hotade folkets enighet och lycka. Du skulle kunna föreslå att eleverna markerar det de hittar. När de har berättat om sina upptäckter skriver du följande ord av president Henry B. Eyring i första presidentskapet. (Det står i ”Våra hjärtan förenade i enighet”, Liahona, nov. 2008, s. 70.) Föreslå gärna att eleverna skriver uttalandet i sina skrifter bredvid 4 Nephi 1:24.

”Högmod är enighetens största fiende” (president Henry B. Eyring).

  • På vad sätt tror ni att högmod är enighetens fiende?

Be en elev att läsa högt följande ord av president Dieter F. Uchtdorf i första presidentskapet. Be klassen lyssna efter ett sätt som högmod kan förstöra enigheten.

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

”Högmod är i grund och botten jämförelsens synd, för även om den vanligtvis börjar med: ’Titta så underbar jag är och allt bra jag åstadkommit’, så tycks den alltid sluta med: ’Och därför är jag bättre än du.’

Är vårt hjärta fyllt av högmod begår vi en svår synd, för då bryter vi mot de två stora buden [se Matt 22:36–40]. I stället för att dyrka Gud och älska vår nästa avslöjar vi det verkliga föremålet för vår dyrkan och kärlek – den vi ser i spegeln” (”Högmod och prästadömet”, Liahona, nov. 2010, s. 56).

  • Hur kan högmod förstöra enigheten enligt president Uchtdorf?

Be några elever turas om att högt läsa ur 4 Nephi 1:24–35, 38–45. Be klassen följa med i texten och vara uppmärksam på högmodets följder bland folket. Uppmuntra gärna eleverna att markera det de hittar. (I svaren kan bland annat ingå: de bar dyrbara kläder, delades i samhällsklasser eller slutna sällskap, byggde upp kyrkor för att skaffa sig vinning, förnekade den sanna kyrkan, förföljde de trofasta, bildade hemliga sammansvärjningar och var ogudaktiga.)

Ge varje elev tillfälle att berätta om något som han eller hon hittade. (Eleverna får upprepa varandras svar.) Medan varje elev berättar, skriver du hans eller hennes bidrag på ett av de färgade papperen som du väntat med att dela ut. Ge eleven det färgade papperet i utbyte mot hans eller hennes vita papper med beskrivningen av folkets lycka och enighet. Upprepa det här ända tills alla elever i klassen har bytt ut sina vita papper mot färgade papper.

Be eleverna att titta om alla i klassen nu har ett färgat papper, vilket står för högmod. Be dem att fundera på hur Kristi tre lärjungar måste ha känt sig när de såg hur högmod och ogudaktighet bredde ut sig bland ett folk som hade varit så lyckligt och enat.

  • Vilken sanning lär vi oss i de här verserna? (Även om eleverna kanske formulerar sina svar på olika sätt, bör de nämna följande princip: Högmodets synd leder till söndring och ogudaktighet. Skriv gärna den här sanningen på tavlan.)

  • Hur kan några få människors högmod påverka hela gruppens lycka?

Be eleverna att fundera på hur en persons högmod kan påverka andra i följande exempel:

  1. Trots att familjen uppmuntrar honom att gå ut som missionär beslutar sig en äldre bror för att hellre ägna sig åt själviska intressen.

  2. En elev i en av Unga kvinnors klasser eller en medlem i ett av aronska prästadömets kvorum stör avsiktligt undervisningen, vägrar att delta i lektionen och gör inte som han blir tillsagd.

  3. En ung man eller ung kvinna retar ständigt andra i gruppen eller behandlar dem nedlåtande.

Be eleverna att tänka på tillfällen när de har sett att högmod är skadligt för lyckan eller enigheten.

Be eleverna att tänka på sina roller i de olika grupper de tillhör, som till exempel familjen, kvorumet eller klassen, församlingen eller grenen, seminarieklassen. (Nämn gärna andra grupper som dina elever tillhör.) Be dem att fundera över om de har gjort eller gör något som tyder på högmod i relationerna med andra personer i de här grupperna. Uppmuntra dem att omvända sig och tänka på hur de kan övervinna sitt högmod och främja enighet och rättfärdighet i grupperna. Uppmuntra dem också att tänka igenom vad de skrev om hur de planerar att i högre grad leva som Lehis avkomlingar som hade omvänts till Herren.

Vittna om att när vi strävar efter att bli mer omvända till Jesus Kristus och leva i enighet med andra, kan vi uppleva den lycka som beskrivs i 4 Nephi 1:1–18.

Kommentarer och bakgrundsinformation

4 Nephi 1:1–2. ”Allt folket blev omvänt till Herren”

President Marion G. Romney i första presidentskapet beskrev hur man blir omvänd:

”Omvändelse åstadkoms genom gudomlig förlåtelse, som tar bort synder. Ordningsföljden är ungefär den här: En ärlig sökare hör budskapet. Han frågar Herren i bön om det är sant. Den Helige Anden vittnar för honom. Det här är ett vittnesbörd. Om hans vittnesbörd är tillräckligt starkt, omvänder han sig och håller buden. Genom en sådan lydnad får han gudomlig förlåtelse, som tar bort synden. Han omvänds till ett nytt liv. Hans ande är helad” (i Conference Report, okt. 1963, s. 24).

4 Nephi 1:1–18. Behovet av enighet

President Henry B. Eyring i första presidentskapet har sagt:

”Herrens profeter har alltid uppmanat oss att vara eniga. Behovet av att få den här gåvan och svårigheten att bevara den ökar i kommande dagar, då vi som ett folk ska förberedas för vår storslagna bestämmelse. …

Vi vet av erfarenhet att glädje följer när vi välsignas med enighet. Som vår himmelske Faders andebarn längtar vi efter den glädje som vi en gång hade hos honom i livet före detta. Det är hans önskan att uppfylla denna heliga önskan om enighet, av kärlek till oss.

Han kan inte ge oss den enskilt. Den enighetens glädje han så gärna vill ge oss är inte för enskilda. Vi måste söka den och bli berättigade till den tillsammans med andra. Det är alltså inte konstigt att Gud uppmanar oss att samlas så att han kan välsigna oss. Han vill att vi ska samlas i familjer. Han har skapat klasser, församlingar och grenar och befallt oss att ofta komma tillsammans. I de sammankomster som Gud har anordnat för oss, ligger vår stora möjlighet. Vi kan be och verka för den enighet som ger oss glädje och ökar vår förmåga att tjäna” (se ”Våra hjärtan förenade i enighet”, Liahona, nov. 2008, s. 68, 69).