Bibliotek
Lektion 84: Alma 21–22


Lektion 84

Alma 21–22

Inledning

Ammons bror Aron predikade för amalekiterna, men de förkastade hans budskap om Jesu Kristi försoning. Därefter predikade han i Middoni, där han och några av hans följeslagare sattes i fängelse. De förblev trofasta i alla sina prövningar och fortsatte att predika evangeliet efter att Ammon och kung Lamoni hade lyckats få dem frigivna. Ammons exempel hade gjort kung Lamonis far mottaglig för undervisning om evangeliet. Aron berättade för honom hur han kunde bli ”född av Gud” (Alma 22:15). Han lärde sig att om han omvände sig kunde han lära känna Gud och en dag få evigt liv.

Lektionsförslag

Alma 21

Aron och hans bröder predikar evangeliet trots prövningar och fångenskap

Fråga eleverna om de någonsin känt att de gjorde sitt bästa för att hålla buden och ändå drabbades av prövningar eller kände sig missmodiga. Be dem nämna några situationer där människor kan tänkas känna på det sättet.

Berätta att samtidigt som Ammon undervisade kung Lamoni och hans folk med framgång, stötte Aron och hans följeslagare på starkt motstånd i en annan del av landet. När eleverna studerar Arons och hans följeslagares exempel, uppmuntra dem då att vara uppmärksamma på sådant som kan hjälpa dem när de ställs inför svårigheter eller känner sig missmodiga.

Skriv följande skriftställehänvisningar på tavlan: Alma 21:1–4; Alma 21:5–8; Alma 21:9–11; Alma 21:12–15 och Alma 20:29–30. Dela upp klassen i fem grupper. Tilldela varje grupp ett av skriftställena som står på tavlan. Be dem förbereda en kort sammanfattning av det skriftställe de fått och beskriva prövningar som Aron och hans följeslagare fick gå igenom. Efter några minuter ber du elever från varje grupp berätta vad de fick veta.

  • Hur uthärdade Aron och hans bröder de här prövningarna? (Se Alma 20:29; 21:9, 12, 15.)

  • En av prövningarna var motståndet från amalekiterna när han predikade för dem (se Alma 21:5–10). Vad kan vi göra om någon vill tvista med oss om religion eller ifrågasätta vår övertygelse?

Påminn eleverna om frågan du ställde till dem i början av lektionen. Aron och hans bröder hade ansträngt sig hårt för att göra det som Herren hade befallt dem, men upplevde trots det stora svårigheter. Be eleverna fundera på hur de skulle ha känt sig om de upplevde det som Aron och hans följeslagare fick gå igenom. Vad skulle de kanske ha velat göra efter att ha lidit och suttit i fängelse för evangeliets skull långt borta från hemmet? Du skulle kunna fråga dem om de skulle vilja åka hem.

Skriv följande princip på tavlan: Om vi trofast uthärdar prövningar, hjälper Herren oss att utföra hans verk. Be en elev läsa Alma 21:16–17 högt. Be resten av klassen följa med i texten och vara uppmärksam på hur Herren hjälpte Aron och hans bröder att utföra hans verk. Be eleverna berätta vad de fick veta.

För att hjälpa eleverna tillämpa principen som står på tavlan, frågar du dem vilket slags arbete Gud vill att de ska utföra nu och vilka svårigheter de står eller kan ställas inför när de försöker utföra det arbetet. (Framhåll gärna att förutom att delta i missionsarbete kan eleverna också delta i Guds verk genom att gå i kyrkan, verka i ämbeten, utföra uppgifter, tjäna andra, stärka vittnesbördet och bli mer kristuslika.)

Be eleverna berätta hur de har lärt sig att principen du skrev på tavlan är sann. Bär gärna vittnesbörd om hur Herren hjälper oss att utföra hans verk när vi trofast uthärdar prövningar. Be eleverna komma med exempel på tillfällen i framtiden när de kanske måste uthärda prövningar i samband med att de utför Herrens verk.

Sammanfatta Alma 21:18–23 genom att berätta att efter att Ammon och kung Lamoni hade lyckats få Aron och hans bröder frigivna, återvände de till Ismaels land, där de fortsatte att predika evangeliet. Kung Lamoni gav sitt folk religionsfrihet.

Alma 22

Aron undervisar kung Lamonis far om evangeliet, som tror och blir född av Gud

Skriv följande frågor på tavlan:

Varför vill ni få evigt liv?

Vad skulle ni vara villiga att avstå från för att få evigt liv?

Förklara att ”evigt liv eller upphöjelse är att ärva en plats i den högsta graden av det celestiala riket, där vi ska leva i Guds närhet och fortleva som familjer (se L&F 131:1–4) … Denna gåva [möjliggörs] genom Jesu Kristi försoning” (Stå fast i din tro: Liten uppslagsbok om evangeliet [2004], s. 30). Berätta kortfattat för eleverna varför du vill få evigt liv. Visa gärna ett fotografi av din familj och en bild av Frälsaren medan du gör det. Uppmuntra sedan eleverna att begrunda frågorna på tavlan när de studerar Alma 22 tillsammans.

Be en elev läsa Alma 22:1 högt.

  • Vad kommer ni ihåg om Lamonis far från förra lektionen? (Be gärna en elev sammanfatta Alma 20.)

  • Vad hade enligt Alma 20:27 kung Lamonis far bett Ammon att göra? (Undervisa honom.)

Sammanfatta Alma 22:2–3 genom att berätta att även om kung Lamonis far ville att Ammon själv skulle komma och undervisa honom så var han fortfarande ivrig att lära sig när Aron kom i stället.

Be en elev läsa Alma 22:5–6 högt. Be eleverna följa med i texten och vara uppmärksam på vad kung Lamonis far ville veta. Be dem berätta vad de upptäckte.

Dela upp klassen i mindre grupper. Be grupperna läsa Alma 22:7–14 tillsammans och göra en lista med läror som Aron undervisade kung Lamonis far om. (De skulle till exempel kunna ta med att han undervisade om skapelsen, fallet och försoningen.) När grupperna har skrivit sina listor ber du en elev berätta för klassen vad hans eller hennes grupp tog med på listan. Be gärna eleven skriva listan på tavlan. Be sedan andra elever lägga till eventuella ytterligare läror som deras grupper tog med.

  • Hur besvarar de här lärorna kungens fråga i Alma 22:6?

Be eleverna utforska Alma 22:15 tyst för sig själva och leta efter vad kung Lamonis far var villig att avstå från för att få glädje och evigt liv.

  • Vad tänker ni när ni läser vad kungen var villig att avstå från?

Framhåll att även om kungen var villig att avstå från alla sina ägodelar så undervisade Aron honom om ett större offer som han behövde göra. Be en elev läsa Alma 22:16 högt. Be klassen vara uppmärksam på vad Aron sade att kungen behövde göra.

  • Vad sade Aron att kungen behövde göra? (Omvända sig från sina synder och be till Gud med tro.)

Be en elev läsa Alma 22:17–18 högt. Be klassen följa med i texten och vara uppmärksam på kungens reaktion på Ammons anvisningar.

  • Hur visade kungen att han ville få evigt liv?

  • Vad tror ni det innebär att ”överge” sina synder? Varför tror ni att det är viktigt att vi omvänder oss från alla våra synder och inte bara från vissa av dem? (Hjälp eleverna förstå att det tar tid att omvända sig från alla sina synder.)

  • Vad lär vi oss av kung Lamonis far när det gäller att bereda oss för evigt liv? (Även om eleverna kanske formulerar sina svar på olika sätt förvissar du dig om att de förstår följande sanning: Vi måste vara villiga att överge alla våra synder för att kunna bereda oss för evigt liv. Föreslå gärna att eleverna markerar orden ”så skall jag överge alla mina synder” i Alma 22:18.)

Be en elev att högt läsa följande uttalande av äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Dallin H. Oaks

”Jesu Kristi evangelium uppmanar oss att förändra oss. ’Omvänd er’ är det oftast förekommande budskapet, och omvändelse innebär att upphöra med alla vanor – personliga, släktrelaterade, etniska och nationella – som strider mot Guds bud. Evangeliets syfte är att förvandla vanliga människor till celestiala varelser, och detta kräver förändring” (”Omvändelse och förändring” Liahona, nov. 2003, s. 37).

Framhåll att en del undrar om det är möjligt för dem att omvända sig och förändras. Andra frågar sig om Herren kommer förlåta dem. För att hjälpa elever som kanske har sådana bekymmer läser du följande uttalande av syster Elaine S. Dalton, Unga kvinnors generalpresident:

”Har du någonting i ditt liv som du behöver ändra på? Du kan göra det! Du kan omvända dig tack vare Frälsarens oändliga försoningsoffer. Han gjorde det möjligt för dig och mig att förändras, att bli rena igen och att bli lika honom. Och han har lovat att när vi gör det kommer han inte längre ihåg våra synder eller misstag” (”Det är dags att stå upp och stråla!” Liahona, maj 2012, s. 123).

Förklara att när vi utövar tro och omvänder oss från våra synder blir vi berättigade att ta emot prästadömsförrättningar och förbund som hjälper oss att bereda oss för evigt liv.

Be eleverna besvara följande fråga i sina skriftdagböcker eller studieanteckningsböcker. (Skriv gärna frågan på tavlan eller läs den långsamt så att eleverna kan skriva ner den.)

  • Med tanke på det du har lärt dig om vad som fordras för att få evigt liv, vad tror du Herren skulle be dig göra i dag för att komma honom närmare?

När eleverna haft tillräcklig tid att begrunda och skriva, frågar du:

  • Vad ser ni för bevis på att kungen hade omvänts till Herren? (Påminn eleverna om att kungen tidigare hade velat döda sin egen son och nu var han villig att avstå från hela sitt rike och alla sina synder för att bli född av Gud.)

Sammanfatta Alma 22:19–21 genom att berätta att efter att kungen hade överväldigats av Anden sprang hans tjänare till drottningen och berättade allt som hade hänt. Hon blev vred och befallde tjänarna att döda Aron och hans bröder. Men tjänarna fruktade de nephitiska missionärernas makt och vägrade. Drottningen var också rädd men var fast besluten att låta dräpa nephiterna. Hon befallde tjänarna att ge sig i väg och få folket att döda Aron och hans följeslagare.

Be eleverna läsa Alma 22:22–26 tyst för sig själva och ta reda på vad Aron och kungen gjorde för att drottningen och andra skulle bli omvända och få uppleva samma glädje som de. Avsluta med att bära vittnesbörd om omvändelsens princip och den välsignelse det är att kunna förändras genom Jesu Kristi försoning.

Repetition av nyckelskriftställen

Ungdomar kan lära sig att använda skrifterna när de undervisar om evangeliet. Dela upp eleverna i par och be varje par att förbereda en kort presentation (en till två minuter) i vilken de undervisar om en lärosats som du ger dem. Be dem att använda minst ett nyckelskriftställe i sin presentation. Be dem också fundera på att använda förklaringar, exempel, upplevelser och vittnesbörd när de undervisar. Båda eleverna i paren bör delta i presentationerna. När eleverna har haft tillräcklig tid att förbereda sig, ber du två eller tre par att undervisa klassen. Fundera på att be andra par att hålla sina presentationer vid kommande andliga inledningar eller efter en kortare lektion.

Obs: Om ni inte har tid att göra aktiviteten som del av den här lektionen, kan ni göra den en annan dag. Se tillägget i slutet av den här handledningen för andra aktiviteter i samband med repetition av nyckelskriftställen.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Alma 21:16–17. ”De bringade många till kunskap om sanningen”

Aron och hans följeslagare fick gå igenom många lidanden innan de kunde hjälpa andra att vända sig till Herren. President Thomas S. Monson sade:

”Att nå, att undervisa, att påverka de dyrbara själar som vår Fader har förberett för sitt budskap är en enorm uppgift. Framgången är sällan enkel. I allmänhet föregås den av tårar, prövningar, förtröstan och vittnesbörd” (se ”Tårar, prövningar, förtröstan, vittnesbörd”, Nordstjärnan, juli 1987, s. 36).

Alma 22:18. ”Jag skall överge alla mina synder för att lära känna dig”

I likhet med Lamonis far måste vi vara villiga att uppoffra allt för att bli födda av Gud. I Lectures on Faith [Föredrag över tron] får vi kännedom om offrets betydelse i vårt eviga framåtskridande:

”Låt oss här notera att en religion som inte fordrar uppoffrandet av allting, aldrig har kraft nog att frambringa den tro som är nödvändig för att erhålla liv och frälsning, ty alltsedan början av människans existens har den tro som är nödvändig för att kunna åtnjuta liv och frälsning inte kunnat erhållas utan att man offrat allt jordiskt. Det är genom detta offer, och endast genom det, som Gud har bestämt att människan kan åtnjuta evigt liv. Och det är genom uppoffrandet av allt jordiskt som människan verkligen kan veta att hon gör det som är behagligt i Guds ögon. När en människa har uppoffrat allt hon äger för sanningens sak, utan att ens försöka bevara sitt eget liv, och inför Gud tror att hon kallats att göra detta offer på grund av att hon försöker göra hans vilja, vet hon förvisso att Gud tar emot och kommer att ta emot hennes offer och uppoffring, och att hon inte har sökt, eller kommer att söka, hans ansikte förgäves. Då, under dessa förhållanden, kan hon uppnå den tro som krävs för att få evigt liv” (Lectures on Faith [1985], s. 69).

Alma 22:18. ”Han blev slagen som om han var död”

Kungen blev ”slagen som om han var död” (Alma 22:18) när Andens påverkan blev så intensiv att det berövade honom hans kroppskrafter. Hans upplevelse påminde om vad hans son Lamoni hade upplevt, som tycktes vara död men som i själva verket upplevde ”Guds härlighets ljus” så intensivt att det ”hade överväldigat hans naturliga kropp, och att han var bortförd i Gud” (Alma 19:6).