Bibliotek
Hemstudielektion 27: 3 Nephi 23–30 (studieavsnitt 27)


Hemstudielektion

3 Nephi 23–30 (studieavsnitt 27)

Förberedelsematerial för läraren i hemstudieseminariet

Sammanfattning av dagliga hemstudielektioner

Följande sammanfattning av de lärosatser och principer som eleverna lärde sig när de studerade 3 Nephi 23–30 (studieavsnitt 27) är inte avsedd att användas som del av din lektion. Den lektion som du håller fokuserar endast på några av dessa lärosatser och principer. Följ den Helige Andens maningar när du funderar över elevernas behov.

Dag 1 (3 Nephi 23)

Eleverna fortsatte att studera Jesu Kristi ord till nephiterna. De fick veta att Frälsaren befallde folket att noggrant utforska Jesajas och andra profeters ord. När eleverna läste om hur Frälsaren tillrättavisade folket för att de inte hade fört noggranna uppteckningar av andliga händelser, lärde sig eleverna att när vi skriver ner andliga upplevelser inbjuder vi Herren att ge oss ytterligare uppenbarelser.

Dag 2 (3 Nephi 24–26)

När eleverna begrundade Malakis ord som Jesus Kristus citerade för nephiterna, påmindes de om att vid Frälsarens andra ankomst ska han rena sitt folk och döma de ogudaktiga. Och när de begrundade tiondets princip och profetian om att profeten Elia skulle återvända i de sista dagarna, insåg eleverna att om vi återvänder till Herren så återvänder han till oss och att om våra hjärtan är vända till våra fäder så hjälper vi till att förbereda jorden inför Jesu Kristi andra ankomst. Mormons förklaring varför han inte tog med allt som Frälsaren undervisade nephiterna om hjälpte eleverna upptäcka att när vi tror på det som Gud har uppenbarat, förbereder vi oss på att ta emot större uppenbarelser.

Dag 3 (3 Nephi 27)

Medan de tolv nephitiska lärjungarna fortsatte att be och fasta, besökte Frälsaren dem och förklarade att Jesu Kristi sanna kyrka kallas efter hans namn och är byggd på hans evangelium. Av Frälsarens undervisning framgick klart och tydligt för eleverna att Jesu Kristi evangeliums grundval är att han gjorde sin Faders vilja i och med att han åstadkom försoningen. Med den här insikten i botten lärde sig eleverna att om vi lever efter evangeliets principer så kan vi stå obefläckade inför Gud på den yttersta dagen.

Dag 4 (3 Nephi 28–30)

När eleverna läste om hur Jesus Kristus uppfyllde hans nephitiska lärjungars önskningar, lärde de sig att Herren välsignar oss efter våra rättfärdiga önskningar. Och när de läste om hur Mormon bad Herren om ytterligare kunskap i fråga om de tre nephiterna, lärde de sig att om vi ber Herren om insikt så får vi uppenbarelser. Mormons avslutande ord om Frälsarens besök hos nephiterna lärde eleverna att Mormons boks framkomst är ett tecken på att Herren håller på att fullborda sitt förbund med Israels hus och att om vi kommer till Kristus kan vi bli räknade bland hans folk.

Inledning

Även om det finns många viktiga principer i 3 Nephi 23–30 fokuserar första hälften av den här lektionen på vad eleverna kan lära sig i 3 Nephi 24–25 om att förbereda sig inför Jesu Kristi andra ankomst. Andra hälften fokuserar på principer i 3 Nephi 27 som hjälper eleverna att fundera över vad det innebär att vara en Jesu Kristi lärjunge och hur de kan vara mera lika honom.

Lektionsförslag

3 Nephi 23–26

Den uppståndne Jesus Kristus förklarar skrifterna för nephiterna

Be eleverna att komma med exempel på händelser som kräver noggranna förberedelser under en längre tid. (Till exempel ett maratonlopp, en konsert eller en teaterpjäs.) Be eleverna berätta vad som skulle kunna hända med någon som försökte delta i dessa händelser utan att ha förberett sig.

Be en elev läsa 3 Nephi 24:2, och fråga sedan klassen vad de tror att det var för händelse som Malaki förutsade. När eleverna har förstått att med ”hans ankomstdag” menas Jesus Kristi andra ankomst, ber du dem att markera frågan som Malaki ställde: ”Men vem kan uthärda hans ankomstdag, och vem skall bestå när han visar sig?”

Fråga: Varför är det viktigt att de som lever i de sista dagarna överväger den här frågan?

Be en elev högläsa följande ord av president Henry B. Eyring i första presidentskapet om varför detta att betala tionde kan hjälpa oss att vara förberedda för Frälsarens andra ankomst:

”Om vi beslutar oss i dag för att betala fullt tionde och ihärdigt strävar att lyda, stärks vår tro och med tiden blir vi ödmjuka i hjärtat. Det är den hjärtats förändring genom Jesu Kristi försoning, utöver givandet av pengar eller ägodelar, som gör det möjligt för Herren att lova dem som betalar fullt tionde beskydd i de sista dagarna. Vi kan lita på att vi kommer att välsignas med beskydd om vi beslutar oss i dag för att betala fullt tionde och sedan ihärdigt gör det” (se ”Andlig förberedelse: Börja tidigt och var ihärdig”, Liahona, nov. 2005, s. 40).

Fråga: Att betala tionde, varför hjälper det oss enligt president Eyring att förbereda oss för att möta Frälsaren?

Be en elev högläsa Malakis profetia om Elias ankomst i 3 Nephi 25:5–6. För att hjälpa eleverna förstå hur uppfyllelsen av den här profetian också påverkar dem, läser du följande inbjudan från äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum:

”Jag inbjuder kyrkans unga att lära sig om och uppleva Elias ande …

När ni hörsammar den här inbjudan i tro så vänds era hjärtan till fäderna. Då inplantas i era hjärtan de löften som gavs till Abraham, Isak och Jakob … Då växer er kärlek till era förfäder och er tacksamhet mot dem. Då blir både ert vittnesbörd om Frälsaren och er omvändelse till honom någonting djupt och beständigt. Och jag lovar er att ni då skyddas mot den ondes tilltagande inflytande. När ni deltar i och älskar det här heliga verket så skyddas ni i er ungdom och i hela ert liv” (”Barnens hjärtan skall vända sig”, Liahona, nov. 2011, s. 26–27).

Fråga: Vad har ni haft för upplevelser när ni har släktforskat eller tjänat i templet som har stärkt er andligen?

3 Nephi 27–30

Jesus Kristus uppenbarar namnet på sin kyrka och viktiga inslag i den och uppfyller sina lärjungars rättfärdiga önskningar, och Mormon avslutar sin uppteckning av Frälsarens besök hos nephiterna

Skriv följande ord av profeten Joseph Smith på tavlan (gör det gärna före lektionen, men låt det vara övertäckt tills ni kommer till den här delen). Be en elev läsa yttrandet högt. (Det står i Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith [2007], s. 49.)

”De fundamentala principerna i vår religion är apostlarnas och profeternas vittnesbörd om Jesus Kristus, att han dog, begravdes och uppstod på den tredje dagen och uppsteg till himlen” (Joseph Smith).

Tala om att Frälsaren undervisade nephiterna om att hans försoningsoffer är det centrala i hans evangelium. Skriv följande sanning på tavlan: Jesu Kristi evangeliums grundval är att han gjorde sin Faders vilja i och med att han åstadkom försoningen.

Be eleverna ögna genom 3 Nephi 27 och hitta uttryck som Frälsaren använde när han undervisade om den här läran. Be eleverna berätta vilka uttryck de hittar.

Tala om att 3 Nephi 27:16–20 innehåller Frälsarens undervisning om hur vi får tillgång till hans försonings kraft i vårt liv. Skriv följande på tavlan: Om vi … , då … Be eleverna läsa 3 Nephi 27:20 tyst för sig själva och leta efter ord och uttryck som de kan använda för att avsluta meningen på tavlan. Fråga: Om vi följer den här principen, hur hjälper det oss att vara sanna lärjungar till Jesus Kristus?

Tala om att 3 Nephi 27:21, 27 beskriver vad som förväntas av oss som lärjungar. Be eleverna läsa de här verserna tyst för sig själva. Medan de läser skriver du följande på tavlan: Herren Jesus Kristus förväntar sig att hans lärjungar ska göra hans gärningar och bli …

Fråga eleverna hur de vill avsluta den här meningen med tanke på vad de läste i 3 Nephi 27:27. Allteftersom eleverna besvarar frågan avslutar du meningen på tavlan på följande sätt: Herren Jesus Kristus förväntar sig att hans lärjungar ska göra hans gärningar och bli som han är. Läs högt följande ord av president James E. Faust i första presidentskapet:

”Låt oss fundera över sådant som Jesus gjorde som vi alla kan ta efter.

1. Jesus Kristus ’gick omkring och gjorde gott’. [Apg. 10:38.] Vi kan alla göra något gott varje dag – mot någon i vår familj, en vän och även mot dem vi inte känner – om vi söker efter sådana tillfällen.

2. Jesus var den gode herden som vakade över sina får och bekymrade sig för dem som gått vilse. Vi kan söka upp de ensamma och dem som är mindre aktiva och bli deras vän.

3. Jesus visade medlidande med många, även en fattig spetälsk. Vi kan också visa medlidande. Vi påminns i Mormons bok om att vi ska ’sörja med dem som sörjer’. [Mosiah 18:9.]

4. Jesus bar vittne om sitt gudomliga uppdrag och om sin Faders underbara verk. Vi, för vår del, kan alla ’stå som vittnen om Gud alltid’ [Mosiah 18:9].” (”Lärjungeskap”, Liahona, nov. 2006, s. 21.)

Dela upp klassen i par eller små grupper. Be varje par eller grupp att skriva ner två eller tre sätt som de kan omsätta president Fausts fyra förslag i sitt liv.

När de är färdiga ber du varje par eller grupp att berätta om ett sätt i taget från deras listor. Skriv deras förslag på tavlan på hur vi kan göra Frälsarens gärningar och bli mera lika honom. Be eleverna att besluta sig för att omsätta ett eller två av de här sätten i handling under den kommande veckan. Bär ditt vittnesbörd om att vi alla kan bli lika Frälsaren om vi utövar tro på honom.

Nästa studieavsnitt (4 Nephi 1Mormon 8)

Uppmuntra eleverna att leta efter svar på följande frågor när de studerar nästa avsnitt: Hur kan ett folk bli ogudaktigt efter att ha varit fredligt och framgångsrikt? Hur blev nephiterna helt och hållet ogudaktiga efter att ha varit det framgångsrikaste och lyckligaste folk som någonsin funnits på jorden? Vad var Mormons avslutande ord?