Bibliotek
Lektion 89: Alma 31


Lektion 89

Alma 31

Inledning

Alma fick veta att en grupp nephitiska avfällingar som kallade sig zoramiter hade avvikit från evangeliet och infört felaktiga religiösa bruk. Bedrövad tog Alma med sig en grupp missionärer för att predika Guds ord för zoramiterna. Alma och hans följeslagare iakttog de avfälliga zoramiternas tillbedjan, materialism och högmod. Alma bad innerligt att Herren skulle trösta honom och hans följeslagare i den här prövningen och att de skulle lyckas föra tillbaka zoramiterna till Herren.

Lektionsförslag

Alma 31:1–7

Alma och hans följeslagare lämnar Zarahemla för att predika Guds ord för de avfälliga zoramiterna

Fråga eleverna vad de skulle göra om en god vän eller någon i familjen började avvika från evangeliets principer.

  • Hur skulle ni kunna hjälpa honom eller henne att vända tillbaka till kyrkan? Hur skulle ni kunna hjälpa honom eller henne att få en önskan att hålla buden? Vem skulle kunna hjälpa er när ni försöker påverka den här personen?

Berätta att dagens lektion visar hur Alma och flera andra försökte hjälpa ett folk som hade avvikit från evangeliets principer. Be en elev läsa Alma 31:1–4 högt. Be klassen vara uppmärksam på vad som bekymrade Alma och andra när det gällde zoramiterna.

  • Hur kände sig Alma när han fick höra talas om zoramiternas ogudaktighet?

  • Vad befarade nephiterna på grund av zoramiterna?

Be eleverna föreställa sig att de har möjlighet att ge Alma ett råd om hur han kommer till rätta med problemet. Fråga eleverna vad de skulle föreslå honom att göra. Be en elev läsa Alma 31:5 högt. Be klassen vara uppmärksam på vad Alma visste skulle vara det bästa sättet att hjälpa zoramiterna.

  • Vad beslutade sig Alma att göra för att hjälpa zoramiterna?

  • Varför tror ni att Guds ord är mäktigare än påtryckningar eller andra metoder när man försöker få människor att ändra sig?

Vad lär vi oss i Alma 31:5 om Guds ords kraft i vårt liv? (Eleverna kanske formulerar sina svar på olika sätt, men förvissa dig om att de urskiljer följande sanning: Studiet av Guds ord leder oss till att göra det som är rätt. Skriv gärna den här sanningen på tavlan.)

För att hjälpa eleverna förstå den kraft som finns i Guds ord och som kan hjälpa oss att göra det som är rätt, läser du följande uttalande av äldste Boyd K. Packer i de tolv apostlarnas kvorum. (Skriv gärna uttalandet på tavlan eller på ett utdelningsblad.)

Bild
President Boyd K. Packer

”Sann lära, som blir förstådd, förändrar attityder och beteende.

Att studera evangeliets läror kommer att snabbare förbättra beteendet än att studera själva beteendet … Det är därför som vi så kraftfullt betonar vikten av att studera evangeliets lärosatser” (se ”Små barn”, Nordstjärnan, jan. 1987, s. 13).

Be eleverna berätta om ett tillfälle när någon de känner fick en starkare önskan att göra det som är rätt på grund av skrifterna eller kyrkans ledares ord.

Sammanfatta Alma 31:6–7 genom att berätta för eleverna att Alma förtröstade på Guds ords kraft och därför tillsammans med sju andra gav sig i väg för att predika för zoramiterna.

Alma 31:8–23

Zoramiterna tillber Gud på felaktigt sätt

Berätta för eleverna att när Alma och hans följeslagare gick omkring bland zoramiterna upptäckte de att de tillbad Gud på ett besynnerligt sätt.

Be eleverna läsa Alma 31:8–11 tyst för sig själva och urskilja ord och uttryck som beskriver zoramiternas tillbedjan.

  • Vad gjorde zoramiterna sårbara för frestelser enligt vers 10?

  • Vad lär vi oss av att zoramiterna inte ”[höll] ut i daglig bön och vädjan till Gud”? (Även om eleverna kommer med olika svar bör de uttrycka följande sanning: vår dagliga strävan att be och hålla buden befäster oss mot frestelser. Skriv gärna den här principen på tavlan. Du skulle också kunna föreslå att eleverna skriver principen i sina skrifter bredvid Alma 31:9–11.)

  • När har ni sett att daglig bön hjälper oss att motstå frestelser?

Läs följande uttalande av äldste Rulon G. Craven i de sjuttios kvorum som del av diskussionen:

”Under de gångna åren har jag ibland blivit ombedd av bröderna att ha en intervju med ångerfulla medlemmar i kyrkan angående återställelse av deras tempelvälsignelser. Det har alltid varit en andligt gripande erfarenhet att återställa välsignelserna till dessa underbara människor som omvänt sig. Jag har frågat några av dem: ’Vad var det som hände i ditt liv som gjorde att du tillfälligt förlorade ditt medlemskap i kyrkan.’ Med tårfyllda ögon svarade de: ’Jag följde inte evangeliets grundläggande principer: bön, gå i kyrkan regelbundet, tjäna i kyrkan och studera evangeliet. Jag gav sedan efter för frestelser och förlorade den Helige Andens vägledning’” (se ”Frestelse”, Nordstjärnan, juli 1996, s. 77).

Be en elev läsa Alma 31:12–14 högt. Be därefter en annan elev läsa Alma 31:15–18 högt. Innan den andra eleven börjar läsa ber du klassen tänka på hur de skulle reagera om de hörde någon be på det här sättet.

  • Vad skulle ni vara bekymrade över om ni hörde någon be på det sättet?

  • Vilka falska läror ingick i zoramiternas bön?

  • Vad hade zoramiterna för inställning till andra människor? (Uppmärksamma gärna eleverna på att orden vi och oss förekommer ofta i zoramiternas bön.)

Be en elev läsa Alma 31:19–23 högt. Be klassen följa med i texten och vara uppmärksam på annat som var problematiskt i fråga om zoramiternas tillbedjan Be eleverna berätta vad de hittar.

  • Vilka förändringar tror ni att zoramiterna hade behövt göra för att deras tillbedjan skulle bli vördnadsfull och välbehaglig för Herren?

Tala om att vi tillber Gud genom att skänka honom vår kärlek, vördnad och hängivenhet. (Skriv gärna dessa tre ord på tavlan.) Vi bör ägna honom vår tillbedjan i inställning och handling inte bara när vi ber, fastar och går i kyrkan utan varje dag. Uppmuntra eleverna att titta på var de själva står i det här avseendet, vad som står i centrum i deras tillbedjan och hur uppriktiga de är.

Be eleverna nämna olika sätt som vi kan tillbe Gud på. Låt dem få tillräcklig tid att komma med förslag. Be gärna en elev skriva förslagen på tavlan.

  • Vad bör vi ha för inställning när vi tillber? Hur behåller vi den inställningen varje dag?

För att hjälpa eleverna förstå hur vår tillbedjan påverkas av vår inställning ber du en elev läsa följande uttalande av äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Dallin H. Oaks

”Tillbedjan innefattar ofta handlingar, men sann tillbedjan inbegriper alltid en särskild inställning.

En vördnadsfull inställning framkallar djupa känslor av lojalitet, beundran och respekt. Tillbedjan sammanför kärlek och vördnad till ett tillstånd av hängivenhet som för vår ande närmare Gud” (Pure in Heart [1988], s. 125).

Be eleverna göra en kort utvärdering i sina skriftdagböcker eller studieanteckningsböcker av sina vanor i fråga om tillbedjan och av sin inställning när det gäller följande: att be dagligen, studera skrifterna dagligen, hålla buden, gå i kyrkan och ta sakramentet varje vecka. Be eleverna att sätta upp som mål att förbättra sin dagliga tillbedjan.

Alma 31:24–38

Alma ber om kraft och framgång i att föra zoramiterna tillbaka till Herren

Be eleverna läsa Alma 31:24–25 tyst för sig själva och ta reda på vad som kännetecknade de avfälliga zoramiterna. Be eleverna berätta vad de hittar.

Berätta att när Alma såg zoramiternas ogudaktighet så uppsände han en bön. Be eleverna att dela upp sig i par. Låt varje par studera Alma 31:26–35 och diskutera följande frågor. (Skriv gärna frågorna på tavlan före lektionen eller på ett utdelningsblad.)

  • Vad stod i centrum i zoramiternas bön? (De själva.)

  • Vad stod i centrum i Almas bön? (Att kunna hjälpa andra. När han bad för sina följeslagare och sig själv så bad han att de skulle få styrka att tjäna zoramiterna.)

  • Vad i Almas bön skulle ni vilja tillämpa i era egna böner?

Skriv följande på tavlan:

Om vi ber och handlar i tro så …

Berätta att efter det att Alma hade bett om att kunna nå zoramiterna så skildes han och hans följeslagare åt och började tjäna på olika håll, och de ”gjorde sig inte bekymmer” för egen del (se Alma 31:37). Be eleverna läsa Alma 31:36–38 tyst för sig själva och ta reda vilka välsignelser Alma och hans följeslagare fick genom prästadömsvälsignelser och genom att predika evangeliet.)

  • Vilka välsignelser fick Alma och hans följeslagare tack vare sina böner och handlingar?

Hur skulle ni avsluta meningen på tavlan med tanke på vad ni har lärt er av Almas och hans följeslagares exempel? (Eleverna kanske kommer med flera riktiga svar. Sammanfatta deras svar genom att avsluta meningen på följande sätt: Om vi ber och handlar i tro så styrker Herren oss i våra prövningar.)

Tala om att efter att Alma hade bett visade han och hans följeslagare sin tro genom att gå till verket och lita på att Herren skulle sörja för dem när de tjänade honom. Uppmana eleverna att följa Almas exempel och be i tro.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Alma 31:22. ”Samma bön”

Äldste Joseph B. Wirthlin i de tolv apostlarnas kvorum höll ett tal om vikten av att be uppriktigt:

”Låter och känns dina böner ibland likadana? Har du någonsin upprepat en bön mekaniskt, som om orden kom ur en maskin? Tråkar du ibland ut dig själv när du ber?

Förtjänar böner som inte kräver någon större eftertanke av dig någon större uppmärksamhet av din himmelske Fader? När du märker att det går slentrian i dina böner, ta då ett steg tillbaka och tänk efter. Meditera en stund över det som du verkligen är tacksam för. Sök efter det. Det behöver inte vara storslaget eller fantastiskt. Ibland bör vi uttrycka tacksamhet för små och enkla ting som regnets doft, smaken på vår älsklingsmat eller ljudet av en kär persons röst” (se ”Förbättra dina böner”, Liahona, aug. 2004, s. 18).

Alma 31:26–35. Att be för andra

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har vittnat om välsignelserna vi får när vi ber för andra:

”Att vädja till vår himmelske Fader om välsignelser vi önskar för egen del är rätt och riktigt. Men att uppriktigt be för andra, både för dem vi älskar och dem som förföljer oss, är också en del av meningsfulla böner. … Att ivrigt och med all kraft be för andra ökar vår förmåga att höra och lyda Herrens röst” (”Be alltid”, Liahona, nov. 2008, s. 43).