Bibliotek
Lektion 80: Alma 15–16


Lektion 80

Alma 15–16

Inledning

Efter att Herren hade befriat Alma och Amulek ur fängelset gav de sig av för att predika för folket i staden Sidom. Där fann de troende som hade blivit bortdrivna från Ammonihah, däribland Zeezrom, som led både kroppsligt och andligt på grund av sina synder. När Zeezrom betygade att han trodde på Jesus Kristus, botade Alma honom och döpte honom. Alma upprättade en församling i Sidom och återvände därefter med Amulek till Zarahemla. Hans profetia gick i uppfyllelse när lamaniterna på en enda dag ödelade staden Ammonihah. Dessutom tog de nephiter till fånga i angränsande länder. Nephiternas här valde att följa Almas profetiska vägledning och kunde befria fångarna och fördriva lamaniterna. Under en period av fred stärkte Alma, Amulek och andra bröder kyrkan runtom i nephiternas länder.

Lektionsförslag

Alma 15

Alma botar Zeezrom, upprättar en församling i Sidom och återvänder med Amulek till Zarahemla

För att hjälpa eleverna att komma ihåg de viktigaste personerna och händelserna i Alma 11–14 skriver du följande ord på tavlan:

Zeezrom

onti

eld

Alma

Amulek

Ammonihah

Låt eleverna få en minut på sig att försöka använda alla namnen och orden på tavlan och sammanfatta händelserna som skildras i Alma 11–14. (Du skulle kunna föreslå att de vid behov tittar på kapitelingresserna.) Efter att några elever svarat suddar du bort allt utom Zeezrom.

Berätta att efter att Alma och Amulek hade lämnat Ammonihah kom de till Sidom, där de fann de troende som hade blivit bortdrivna från Ammonihah, däribland Zeezrom. Be eleverna läsa Alma 15:3–5 tyst för sig själva och leta efter ord och uttryck som beskriver Zeezroms tillstånd. Allteftersom eleverna berättar vad de hittar skriver du deras svar på tavlan under Zeezrom.

  • Varför tror ni att Zeezroms skuldkänslor fick honom att lida både andligen och kroppsligen? Vad måste människor i ett sådant tillstånd göra för att det ska förändras?

  • Hos vem sökte Zeezrom hjälp? (Se Alma 15:4.) Varför tror ni att han skickade bud efter Alma och Amulek? (I svaren kan ingå att han litade på dem och att han visste att de var gudsmän och innehade prästadömets myndighet.)

Be några elever turas om att läsa högt ur Alma 15:6–10. Be klassen vara uppmärksam på vad Alma sade för att hjälpa Zeezrom att utöva tro på Jesus Kristus och hans försoning.

  • Varför tror ni att Zeezrom behövde utöva tro på Jesus Kristus och hans försoning för att bli helad?

Be eleverna läsa Alma 15:11–12 tyst för sig själva och ta reda på vad som hände med Zeezrom. När de har haft tillräcklig tid att läsa suddar du bort alla ord och uttryck på tavlan under Zeezrom.

  • Vad hittar ni för bevis på att Zeezrom omvände sig och fick Herrens barmhärtighet? (Han blev botad genom tro på Jesus Kristus, han lät döpa sig och han började predika evangeliet.)

Skriv följande princip på tavlan: Genom tro på Jesus Kristus kan vi bli helade och styrkta.

Framhåll att Alma som prästadömsledare inte försökte dra uppmärksamheten till sig själv. Syftet med samtalet med Zeezrom var att hjälpa Zeezrom att utöva tro på Jesus Kristus och få barmhärtighet genom försoningen. För att illustrera ett sätt som våra prästadömsledare kan hjälpa oss att få försoningens välsignelser, läser du följande uttalande av äldste Jay E. Jensen i de sjuttios kvorum:

”Medan jag var biskop blev jag vittne till försoningens välsignelser i de medlemmars liv som begått allvarliga överträdelser …

En ung ensamstående vuxen i vår församling hade sällskap med en flicka. De lät sina känslor gå över styr. Han kom till mig för att få råd och hjälp. Med det han bekände som grund och de Andens maningar som kom till mig, fick han bland annat inte ta del av sakramentet under en tid. Vi träffades regelbundet för att försäkra oss om att omvändelse hade skett, och efter en lämplig tidsperiod gav jag honom lov att på nytt få ta del av sakramentet.

När jag satt på förhöjningen under det sakramentsmötet drogs min blick till honom när han nu med all rätt tog del av sakramentet. Jag såg barmhärtighetens, kärlekens och trygghetens armar omsluta honom när försoningens helande kraft värmde hans själ och lyfte hans börda, vilket ledde till den utlovade förlåtelsen, friden och glädjen” (”Trygghetens armar”, Liahona, nov. 2008, s. 49).

Vittna om att biskopar och andra prästadömsledare kan hjälpa oss att genom Jesu Kristi försoning få den barmhärtighet och styrka vi behöver.

För att hjälpa eleverna förstå att kyrkans ledare tjänar både grupper och enskilda, ber du dem läsa Alma 15:13–18. Ge dem i uppgift att arbeta två och två. Be en elev i varje par att utforska Alma 15:13–15, 17 och leta efter hur Almas tjänande blev till välsignelse för folket i Sidom. Be den andra eleven utforska Alma 15:16, 18 och leta efter hur Almas tjänande blev till välsignelse för Amulek. När eleverna har haft tillräcklig tid ber du dem berätta för varandra vad de hittade.

Be paren tänka på tre till fem sätt som kyrkans ledare i vår tid kan hjälpa grupper och enskilda på. Uppmuntra eleverna att tänka på ansvar som de själva har som ledare i prästadömskvorum och Unga kvinnors klasser. Be varje par berätta för klassen om ett av de ansvar de har.

Alma 16:1–12

Lamaniterna ödelägger Ammonihah men lyckas inte besegra nephiter som följer Almas råd

Be eleverna tänka på ett tillfälle när de blev överrumplade eller plötsligt blev rädda. Be gärna en eller två elever berätta om sina upplevelser. Be eleverna läsa Alma 16:1–3 tyst för sig själva och vara uppmärksamma på hur nephiterna i Ammonihah blev överrumplade och varför några av dem sannolikt blev rädda. Be några elever berätta vad de fick veta. (Hjälp dem vid behov förstå att lamaniterna angrep staden Ammonihah plötsligt och dödade invånarna innan nephiterna hann uppbåda en här och komma till undsättning.)

Be en elev läsa Alma 16:4–6 högt, och be klassen vara uppmärksam på vart de rättfärdiga nephiterna vände sig för att få ledning. Be en annan elev att högt läsa Alma 16:7–8 medan resten av klassen är uppmärksam på vad hjälpen som nephiterna fick hade till följd.

  • Hur hjälptes nephiterna av Almas profetiska ledning?

  • Vilka principer lär vi oss av den här skildringen? (Eleverna kanske föreslår flera olika principer. Förvissa dig om att de förstår att när vi söker ledning hos Herrens profeter och följer deras råd, styrker Herren och beskyddar oss. Skriv den här principen på tavlan.)

  • På vad sätt blir ungdomar välsignade när de följer profeternas råd? (För att hjälpa eleverna besvara frågan skulle du kunna be dem slå upp två eller tre avsnitt i häftet Vägledning för de unga. Be dem besvara den här frågan med avseende på varje avsnitt du väljer.)

Be eleverna tänka på tillfällen när profeternas råd har hjälpt dem att göra rätt val i svåra situationer. Be några elever berätta för klassen om sina upplevelser. (Förvissa dig om att de förstår att de inte ska känna sig tvungna att berätta om upplevelser som är alltför personliga.) Berätta gärna själv om en egen upplevelse. För att betona sanningen att profeternas ord alltid går i uppfyllelse, skulle du kunna framhålla att Alma 16:9–11 beskriver uppfyllelsen av Almas profetia om folket i Ammonihah (se Alma 9:12).

Alma 16:13–21

Alma, Amulek och andra upprättar kyrkan bland nephiterna

När eleverna avslutar studiet av Alma 16 uppmuntrar du dem att leta efter exempel på de två principer du skrivit på tavlan. Sammanfatta Alma 16:13–15 genom att tala om att Alma och Amulek fortsatte att predika Guds ord runtom i landet tillsammans med andra ”som hade utvalts till verket” (Alma 16:15). Be eleverna läsa Alma 16:16–21 tyst för sig själva och leta efter vad deras strävan resulterade i. När eleverna har haft tillräcklig tid att läsa ber du dem berätta vad de fick veta. Fråga dem hur dessa exempel belyser en av eller båda principerna som står på tavlan.

Avsluta lektionen med att uppmuntra eleverna att skriva en av de här principerna i sina skriftdagböcker eller studieanteckningsböcker. Be dem skriva en sammanfattning av det de har lärt sig i dag om den principen. Be dem också skriva hur de kommer att tillämpa det de har lärt sig.

Repetition av nyckelskriftställen

Den här lektionen innebär att eleverna har nått halvvägs i kursen. För att hjälpa eleverna att befästa sina kunskaper om nyckelskriftställen, skulle du kunna göra en frågesport eller ett prov för att se hur bra kännedom de har om nyckelskriftställena som ni har behandlat hittills. Gör en enkel muntlig eller skriftlig frågesport, till exempel genom att ge dem en ledtråd från seminariets bokmärke och låta eleverna skriva rätt skriftställehänvisning. Du skulle också kunna göra en repetition av några av nyckelskriftställena de lärt sig utantill. Berätta gärna om frågesporten eller provet i förväg så att eleverna kan förbereda sig.

Obs: Om ni inte har tid att göra aktiviteten som del av den här lektionen, kan ni göra den en annan dag. Se tillägget i slutet av den här handledningen för andra aktiviteter i samband med repetition av nyckelskriftställen.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Alma 15:3–5. Kroppsligt lidande orsakat av andliga åkommor

”När Zeezrom omvände sig ”sönderslet[s] hans sinne” av hans synder ”till den grad att han led oerhört” (se Alma 15:3). President Boyd K. Packer i de tolv apostlarnas kvorum sade i ett tal att andliga åkommor kan vålla kroppsligt lidande:

”Jag frågade nyligen en allmänpraktiserande läkare hur mycket av hans tid som upptogs enbart med att bota fysiska åkommor. Han har en stor praktik och när han tänkt noga, svarade han: ’Inte mer än 20 procent. Resten av tiden verkar jag arbeta med problem som påverkar mina patienters fysiska välbefinnande mycket starkt, men som inte har ett fysiskt upphov.

De här fysiska åkommorna’, slutade läkaren, ’är enbart symptom på något annat slags besvär.’

Under senare generationer har den ena efter den andra av de allvarligare sjukdomarna övervunnits genom kontroll eller bot. Några mycket allvarliga sjukdomar återstår fortfarande, men nu verkar det som om vi kan göra något åt de flesta av dem.

Det finns en annan del av oss, som inte är så påtaglig, men som är lika verklig som vår fysiska kropp. Denna ogripbara del av oss beskrivs som sinne, känsla, intellekt, temperament och mycket annat. Mycket sällan beskrivs den som andlig.

Men det finns en ande i människan. Att nonchalera det är att nonchalera verkligheten. Det finns också andliga åkommor och andliga sjukdomar som kan orsaka intensivt lidande.

Människans kropp och ande är förenade med varandra” (se ”Balsam från Gilead”, Nordstjärnan, nov. 1977, s. 92–93).