Bibliotek
Leksjon 152: Moroni 1-3


Leksjon 152

Moroni 1-3

Innledning

Etter å ha fullført sin forkortelse av Ethers plater, trodde ikke Moroni at han kom til å skrive mer. Imidlertid ble han inspirert til å skrive “litt til, så det kanskje en gang i fremtiden [ville] bli verdifullt for [hans] brødre, lamanittene, ifølge Herrens vilje” (Moroni 1:4). Hans ord bekrefter hans trofasthet mot Jesus Kristus, og de gir også oversikt over viktige ordinanser i evangeliet.

Undervisningsforslag

Moroni 1

Moroni vandrer omkring for å holde seg i live, og fortsetter å skrive

Be en elev lese høyt følgende historie som ble fortalt av en ung kvinne som forsvarte sin tro på skolen:

“Læreren min sto foran klassen og snakket om en filmsnutt vi skulle se på… Læreren forklarte uten hemninger at filmen hadde høy aldersgrense. Jeg ble målløs… Jeg hadde aldri trodd at dette ville skje.

Jeg satt i stolen min og tenkte på hva jeg skulle gjøre. En tanke dukket stadig opp i hodet mitt: Vi har blitt bedt om ikke å se upassende filmer. Jeg prøvde å rettferdiggjøre det ved at fordi jeg var på skolen, ville den delen av filmen vi skulle se, være passende. Men tanken på at jeg ikke skulle se upassende filmer, var sterkere enn mine bortforklaringer.

Jeg rakte rolig opp hånden, og foran hele klassen ba jeg om å få sitte utenfor klasserommet mens de så på filmen. Jeg følte at alle stirret på meg da jeg dyttet inn stolen og tok med meg boken min. Jeg så ansiktsuttrykkene deres. De kunne ganske enkelt ikke forstå det.

Mens jeg satt i gangen, følte jeg meg veldig glad. Jeg visste at jeg hadde gjort det rette, uansett hva mine jevnaldrende eller læreren sa. Jeg følte meg sterkere også. Jeg visste at jeg ikke behøvde å se en upassende filmsnutt bare fordi læreren min hadde presentert den for oss.

…Jeg tror at når vi opplever motgang og med rak rygg velger det rette, blir vi sterkere enn om vi hadde satt oss ned og latt det skje.

Dette er en indre styrke vi kan finne ved hjelp av vår Frelser. Hvis vi ser hen til ham i våre vanskelige stunder, vil vi bli styrket. Vår tro på ham kan hjelpe oss å møte motgang” (Catherine Hall, “Standing Up, Standing Out,” New Era, feb. 2012, 11).

Be elevene lese Moroni 1:1-3 stille, på jakt etter hvordan Moroni sto alene i sin tro. Be dem rapportere hva de finner ut. Vurder å stille følgende spørsmål:

  • Hva betyr det for deg å ikke “fornekte Kristus”?

  • Når har du eller noen du kjenner, vist en fast beslutning om å følge Jesus Kristus midt i motgang?

Forklar at selv om de eksemplene som Moroni og den unge kvinnen i historien viser oss, er gode eksempler på ikke å fornekte Jesus Kristus, kan hver enkelt av oss ta små avgjørelser hver dag som viser den samme tro, lydighet og et ønske om å “ikke fornekte Kristus”.

  • Hvordan kan du følge Moronis eksempel? (Elevene kan foreslå at de kan handle uten å skamme seg over evangeliet og dets normer, adlyde budene, være et godt eksempel og stå fast i vitnesbyrdet om Jesus Kristus selv om andre ikke gjør det.)

Be en elev lese Moroni 1:4 høyt. Be klassen følge med, på jakt etter grunner til at Moroni valgte å fortsette å skrive. Når elevene forteller hva de har funnet ut, kan du påpeke at Moroni skrev til gavn for etterkommerne av dem som ønsket å drepe ham.

  • Hva kan vi lære av Moronis ønske om å hjelpe lamanittene? (Vi kan vise vår beslutning om å følge Jesus Kristus ved å velge å vise kjærlighet til våre fiender.)

Forklar at Moronis lojalitet til Jesus Kristus fikk ham til å skrive om noen viktige aspekter ved Kirken som han følte var “verdifulle” (Moroni 1:4). Be elevene tenke over hvordan Moroni 2-3 kan være av verdi for dem mens de studerer disse kapitlene.

Moroni 2

Moroni nedtegner Jesus Kristi instruksjoner om overdragelse av Den hellige ånds gave

Be en ung mann komme frem foran klassen. Be klassen forestille seg denne unge mannen i fremtiden som heltidsmisjonær. Han og hans ledsager har undervist noen om evangeliet, og vedkommende har bestemt seg for å bli døpt. Den unge mannen i klassen blir bedt om å utføre bekreftelsens ordinans, som omfatter meddelelse av Den hellige ånds gave. Still den unge mannen følgende spørsmål:

  • Hva kunne du ha gjort for å forberede deg til å utføre denne ordinansen? (Når den unge mannen har svart, kan du be resten av klassen om å uttrykke sine tanker.)

Forklar at da den oppstandne Frelser besøkte nephittene, “rørte han med hånden ved de disipler som han hadde utvalgt” og “ga dem myndighet til å meddele Den Hellige Ånd” (3 Nephi 18:36-37). Moroni nedtegnet også noen av Frelserens instruksjoner til de tolv nephittiske disipler om hvordan de skulle meddele Den hellige ånds gave. Be en elev lese Moroni 2:1-3 høyt, og be klassen prøve å merke seg følgende informasjon.

  1. Hva den som utfører ordinansen skulle gjøre for å forberede seg

  2. Hvordan ordinansen skulle utføres

Når elevene har lest versene, kan du stille noen eller alle de følgende spørsmål:

  • Hva sier fotnote b for Moroni 2:2 om hvilket prestedømme som er nødvendig for å overdra Den hellige ånds gave? (Det melkisedekske prestedømme.)

  • Hva skulle en bærer av Det melkisedekske prestedømme gjøre for å forberede seg til å meddele Den hellige ånds gave? (Han skulle “påkalle Faderen i [Jesu Kristi] navn i mektig bønn”.)

  • Hvordan tror du bønn kan hjelpe noen å forberede seg til å utføre en prestedømsordinans?

  • Hvordan skal bekreftelsens ordinans utføres? (Ved håndspåleggelse og i Jesu Kristi navn. Forklar at for en del av denne ordinansen skal bærere av Det melkisedekske prestedømme bruke bestemte ord. Heltidsmisjonærer får små håndbøker med instruksjoner om hvordan man utfører prestedømsordinanser og velsignelser.)

Det kan være lurt å oppsummere hva elevene har lært så langt, ved å skrive følgende sannhet på tavlen: Bærere av Det melkisedekske prestedømme meddeler Den hellige ånds gave til døpte medlemmer av Kirken ved håndspåleggelse. )

Moroni 3

Moroni nedtegner Jesus Kristi instruksjoner om ordinasjon av prester og lærere

En dag eller to før denne leksjonen kan du vurdere å be en ung mann forberede seg til å lese sin prestedømslinje for klassen. (Eller du kan forberede deg til å lese din egen, et familiemedlems eller en prestedømsleders prestedømslinje.) Forklar at en prestedømslinje viser at en prestedømsbærers myndighet kommer fra Jesus Kristus. Bærere av Det melkisedekske prestedømme kan be om en kopi over sin prestedømslinje ved å kontakte Kirkens hovedkvarter eller administrasjonskontoret i sitt område. Kirken har ingen opptegnelser over prestedømslinjer for bærere av Det aronske prestedømme. Hvis en bærer av Det aronske prestedømme ble ordinert av en bærer av Det melkisedekske prestedømme, kan han imidlertid få myndighetslinjen til mannen som ordinerte ham.

Be eleven lese sin myndighetslinje for klassen (eller les myndighetslinjen du har med til klassen). Be ham fortelle hva det betyr for ham å vite at han kan spore sin prestedømsmyndighet direkte til Jesus Kristus (eller uttrykk dine egne følelser om at prestedømsbærere kan spore sin myndighet til Frelseren).

For å hjelpe elevene å forstå at myndigheten til å utføre alle prestedømsplikter kommer fra Jesus Kristus og vår himmelske Fader, kan du be en elev lese følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“For å kunne handle med guddommelig myndighet kreves det mer enn bare en kontrakt mellom mennesker. Det kan ikke oppnås ved teologisk utdannelse eller en forsamlings utnevnelse. Nei, i Guds bemyndigede verk må det større makt til enn den som allerede innehas av folket i forsamlingen, på gatene eller i seminarene – en kjensgjerning som mange oppriktige religionssøkende hadde visst og åpent erkjent i generasjoner før gjenopprettelsen…

…Vi i den gjenopprettede Jesu Kristi Kirke [kan] følge prestedømmets myndighetslinje som utøves av den nyeste diakon i menigheten, biskopen som presiderer over ham, og profeten som presiderer over oss alle. Den linjen går tilbake i ubrutt kjede til himmelske sendebud som kom fra Guds Sønn med denne uforlignelige gave fra himmelen” (“Vårt sterkeste særtrekk,” Ensign eller Liahona, mai 2005, 44).

  • Hvorfor er det viktig for deg å vite at enhver prestedømsbærer i denne Kirken kan spore sin myndighet tilbake til Jesus Kristus?

Be en elev lese Moroni 3:1-4 høyt. Be klassen følge med, på jakt etter hvordan man blir ordinert til prestedømsembeder.

  • Hvordan blir man ordinert til embeder i prestedømmet? (Man blir ordinert til embeder i prestedømmet ved håndspåleggelse av dem som har myndighet.)

  • Hvorfor er det nødvendig å bli ordinert til et embede i prestedømmet av en som for tiden har dette embedet, eller et høyere embede, i prestedømmet?

Be prestedømsbærere i klassen kort forklare sine prestedømsplikter. Spør klassen:

  • Når har du blitt velsignet fordi en prestedømsbærer utførte sine ansvarsoppgaver?

Be noen elever uttrykke sine følelser med hensyn til hvordan prestedømmet har velsignet dem. Du kan også gjerne fortelle hvordan du har blitt velsignet på grunn av prestedømmet.

Kjenn Skriftene-repetisjon

Gi elevene en liste over alle de 25 Kjenn Skriftene-skriftstedene i Mormons bok og et halvt ark. Be elevene skrive tallene 1, 2 og 3 på arkene sine. Les så eksemplene nedenfor (eller forbered noen av dine egne som kan være mer relevante for elevenes behov og interesser). Ved siden av hvert tall på arket ber du elevene skrive det Kjenn Skriftene-skriftstedet de mener passer best for eksemplet du leser. Be dem så fortelle hva de har svart. Siden det kan være flere mulige svar, kan du be elevene forklare hvorfor de har valgt akkurat de skriftstedene.

  1. Du søker styrke til å overvinne en spesielt vanskelig fristelse. (Mulige svar: Helaman 5:12 og 3 Nephi 18:15, 20-21.)

  2. Mens du studerte Skriftene og tenkte på en utfordring i livet ditt, fikk du veiledning om hva du skulle gjøre. (Mulig svar: 2 Nephi 32:3.)

  3. Du har følt press fra noen venner om å delta i aktiviteter som strider mot Guds bud. De forteller deg at disse aktivitetene er en del av å være ung og ha det gøy. (Mulige svar: Mosiah 4:30; Alma 37:35; 41:10.)

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Moroni 2. Prestedømsbærere blant Lehis etterkommere

President Joseph Fielding Smith sa:

“Nephittene var etterkommere av Josef. Lehi oppdaget dette da han leste messingplatene… Det var ingen levitter som fulgte Lehi til den vestlige halvkule. Under disse omstendigheter forrettet nephittene i kraft av Det melkisedekske prestedømme fra Lehis tid og frem til den tid da Frelseren kom iblant dem…

Da Frelseren kom til nephittene, opprettet han Kirken i sin fylde blant dem… Derfor kan vi med rette anta at ikke bare ble fylden av Det melkisedekske prestedømme overdratt, men også Det aronske, akkurat som vi har det i Kirken i dag, og dette aronske prestedømme forble hos dem fra denne tid og til alt prestedømme opphørte på grunn av ugudelighet. Vi kan være trygge på at på Moronis tid ordinerte nephittene lærere og prester i Det aronske prestedømme, men før Frelserens besøk forrettet de i Det melkisedekske prestedømme” (Answers to Gospel Questions, red. Joseph Fielding Smith jr., 5 bind (1957-66), 1:124,126).

Moroni 2:1. Var de tolv nephittiske disipler apostler?

Profeten Joseph Smith sa:

“Denne bok [Mormons bok] forteller oss at vår Frelser viste seg på dette kontinent etter sin oppstandelse… at de hadde apostler, profeter, hyrder, lærere og evangelister, den samme orden, det samme prestedømme, de samme ordinanser, gaver og velsignelser, og den samme myndighet som fantes på det østlige kontinent” (History of the Church, 4:538).

President Joseph Fielding Smith forklarte:

“Selv om de nephittiske tolv i alle tilfeller omtales som disipler, er det likevel ingen tvil om at de hadde blitt begavet med guddommelig myndighet for å være spesielle vitner om Kristus blant sitt eget folk. Derfor var de praktisk talt apostler for det nephittiske folk” (Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind. [1954–56], 3:158).