Bibliotek
Leksjon 61: Mosiah 18


Leksjon 61

Mosiah 18

Innledning

Etter Abinadis død forkynte Alma i hemmelighet Abinadis ord blant folket. De som trodde på ham, samlet seg ved Mormons vann for å lære mer. Alma forkynte budskapet om “omvendelse og forløsning og tro på Herren” (Mosiah 18:7). De som tok imot hans lære og omvendte seg fra sine synder, inngikk dåpens pakt. Folket var trofaste mot denne pakten, og de hjalp hverandre timelig og åndelig.

Undervisningsforslag

Mosiah 18:1-16

Alma underviser og døper folket

Vis bildet Abinadi hos kong Noah (62042; Kunst inspirert av evangeliet [2009], nr. 75). Pek på prestene i bakgrunnen av bildet. Forklar at Mosiah 18 forteller om Almas opplevelse, en av kong Noahs prester.

Be en elev lese Mosiah 18:1, 3-6 høyt. Be klassen se etter hva Alma gjorde etter å ha hørt Abinadis vitnesbyrd. Når elevene har fortalt hva de har funnet ut, kan du be dem se på sin oversikt over reiser i Mosiah 7-24. Be dem om å tegne Mormons vann på riktig sted. (Du finner den fullstendige oversikten i tillegget på slutten av denne håndboken.)

Bilde
reiser i Mosiah 7-24

Forklar at Alma hadde til hensikt at hans lære skulle forberede folket til dåp. Be elevene tenke på sin dåp et øyeblikk. For å hjelpe dem å tenke over hva deres dåp betyr for dem, kan du stille spørsmål som de følgende:

  • Hvilke detaljer kan du huske om din opplevelse?

  • Hvordan hjalp dine foreldre, lærere og ledere deg å forberede deg til dåp?

  • Hva setter du større pris på ved dåpen nå enn du gjorde da du ble døpt?

Forklar at historien om Alma som underviste og døpte folket ved Mormons vann, kan hjelpe oss å få en dypere forståelse av dåpens pakt.

Be elevene lese Mosiah 18:2, 7 stille, på jakt etter hva Alma lærte folket da han forberedte dem til dåp.

  • Hva sier disse versene om hvilke læresetninger og prinsipper Alma la vekt på?

  • Hvordan tror du en forståelse av disse sannhetene kan hjelpe noen å forberede seg til dåp?

For å hjelpe elevene å forstå hva de kan gjøre for å holde dåpspakten, og hjelpe dem å verdsette de velsignelser de mottar som følge av dette, kan du kopiere følgende oversikt på tavlen. Ta ikke med uttalelsene eller skriftstedhenvisningene i nedre halvdel av oversikten.

Jeg er villig til å …

Gud lover å …

Hjelpe med å bære andres byrder så de kan være lette (se Mosiah 18:8).

Sørge med dem som sørger (se Mosiah 18:9).

Trøste dem som trenger trøst (se Mosiah 18:9).

Stå som vitne for Gud til alle tider, i alle ting og på alle steder (se Mosiah 18:9).

Tjene Gud og holde hans bud (se Mosiah 18:10).

At jeg vil bli forløst av Gud (se Mosiah 18:9).

At jeg vil få være med i den første oppstandelse (se Mosiah 18:9).

At jeg vil få evig liv (se Mosiah 18:9).

Han vil utøse sin Ånd over meg (se Mosiah 18:10).

Forklar at før han inviterte folk til å bli døpt, talte Alma til dem om holdninger og handlinger som skulle tilsi at de var klare til å inngå og holde denne pakten med Herren. (Det kan være lurt å minne elevene på at en pakt er en avtale mellom Gud og mennesket, men at Gud og mennesket ikke er “likeverdige parter i denne overenskomsten. Gud stiller paktens betingelser, og menneskene går med på å gjøre det han ber dem om. Deretter lover Gud å gi menneskene bestemte velsignelser som følge av deres lydighet” [Veiledning til Skriftene, “Pakt,” scriptures.lds.org]. For en siste-dagers forklaring av kravene for å bli døpt, se Lære og pakter 20:37.)

Del klassen i to. Be halve klassen om å granske Mosiah 18:8-11 for å finne ut hva Alma forkynte at vi skulle være villige til å gjøre når vi blir døpt. Be resten av klassen granske samme skriftsted og finne ut hvordan Herren lover å velsigne oss hvis vi holder vår pakt. Når elevene har fått tid til å studere versene, kan du be noen av dem om å komme til tavlen og skrive i de aktuelle kolonnene hva de har funnet.

For å hjelpe elevene å forstå sin dåpspakt, kan du spørre:

  • Hva betyr handlingene og holdningene i den første kolonnen for deg?

  • Hvorfor er løftene som er oppført i den andre kolonnen, viktige for deg?

Be elevene granske Mosiah 18:12-16 stille, på jakt etter hvordan Alma og hans folk ble velsignet da de inngikk en pakt om å tjene Herren. Be elevene fortelle hva de kommer frem til. Det kan være lurt å påpeke at Alma ble fylt med Herrens ånd da han forberedte seg til å døpe Helam, og at både Alma og Helam ble fylt av Ånden da dåpen var utført, noe som viser at Herren allerede hadde begynt å oppfylle sin pakt om å utøse sin Ånd over folket.

Bær vitnesbyrd om at vi mottar Herrens ånd og løftet om evig liv ved å inngå og holde dåpens pakt.

Mosiah 18:17-30

Alma oppretter Jesu Kristi Kirke blant folket

Les følgende uttalelse av president Henry B. Eyring i Det første presidentskap:

“Fra vår dåpsdag gjennom de åndelige milepæler i vårt liv gir vi Gud løfter, og han gir oss løfter. Han holder alltid løftene han har gitt gjennom sine bemyndigede tjenere, men den avgjørende prøve i vårt liv er å se om vi vil inngå og holde våre pakter med ham” (“Guds vitner,” Lys over Norge, jan. 1997, 29).

Rett elevenes oppmerksomhet mot oversikten på tavlen. Forklar at de nå skal lære om hvordan Almas folk etterlevde dåpspakten og hvordan de ble velsignet ved å gjøre det. Del elevene i små grupper. Be én gruppe om å studere Mosiah 18:17-23 og den andre gruppen om å studere Mosiah 18:24-30. Mens de leser, kan du be begge gruppene om å se etter hvordan Alma lærte folket at de skulle leve for å holde dåpspakten. Be enkeltelever fra hver gruppe om å fortelle en partner valgt fra den andre gruppen, om det de finner ut. Alternativt kan du be en representant fra hver gruppe om å fremlegge det han eller hun har lært, for hele klassen.

  • Hvordan påvirker din dåpspakt måten du lever på hver dag? (Vurder å be elevene svare på dette spørsmålet ved å snakke om hvordan deres dåpspakt påvirker hvordan de behandler familiemedlemmer, hvilke typer underholdning de velger eller hvordan de samhandler med jevnaldrende.)

Be elevene lese Mosiah 18:17, 22, 29 for å finne ord og uttrykk som viser hvordan folket ble velsignet for å holde sine pakter. Noter disse velsignelsene på tavlen under oversikten over dåpspakten. (Du må kanskje minne elevene på at uttrykket “Guds barn” [Mosiah 18:22] sikter til at vi blir arvinger til evig liv på grunn av Jesu Kristi forsoning [Mosiah 5:6-8, 15].)

For å hjelpe elevene å forstå at store velsignelser kommer til dem som holder dåpspakten, kan du rette elevenes oppmerksomhet mot oversikten på tavlen og spørre:

  • På hvilke måter har du sett at dine venner, familiemedlemmer eller menighetens medlemmer blir velsignet for å holde sine pakter?

  • Hvordan har Herren velsignet deg for å holde dine dåpspakter?

Bær vitnesbyrd om hvordan det å holde pakter har vært til velsignelse for deg.

Mosiah 18:31-35

De som tilhører Kirken, flykter fra kong Noahs forfølgelse

Sammenfatt Mosiah 18:31-33 ved å forklare at en dag, da Alma og hans folk hadde samlet seg for å høre Herrens ord, ble de oppdaget av kong Noahs tjenere. Kongen sendte så sin hær for å tilintetgjøre dem.

Be en elev lese Mosiah 18:34 høyt. Påpek at fotnote a henviser leserne til Mosiah 23:1. Det kan være lurt å oppfordre elevene til å markere denne fotnoten.) Forklar at beretningen i Mosiah 18:34 fortsetter i Mosiah 23:1, etter at kapittel 19-22 handler om opplevelsene til Limhis folks. Be en elev lese Mosiah 23:1-2 høyt.

  • Hvordan ble Alma “varslet” om faren hans folk sto overfor?

Skriv følgende prinsipp på tavlen: Herren kan advare de rettferdige når de er i fare. (Du kan gjerne oppfordre elevene til å skrive dette prinsippet i margen ved siden av Mosiah 18:34.) For å illustrere denne sannheten, kan du lese følgende historie som ble fortalt av eldste Neil L. Andersen i De tolv apostlers quorum:

“Han arbeidet som spesialagent for FBI og etterforsket organiserte kriminelle grupper som transporterte ulovlige stoffer inn i USA.

En gang dro han og en annen agent til en leilighet der de trodde en kjent narkotikalanger distribuerte kokain. Min venn beskriver hva som hendte:

‘Vi banket på døren til narkotikalangeren. Den mistenkte åpnet døren, og da han så oss, prøvde han å stenge for utsikten. Men det var for sent. Vi kunne se kokainet på bordet.

En mann og en kvinne som var der, begynte straks å fjerne kokainet. Vi måtte hindre dem i å ødelegge beviset, så jeg dyttet raskt den mistenkte som sperret døråpningen, til side. Idet jeg dyttet ham, møtte mine øyne hans. Underlig nok så han ikke sint eller redd ut. Han smilte til meg.

Øynene og det avvæpnende smilet ga meg inntrykk av at han var ufarlig. Derfor gikk jeg raskt fra ham og begynte å gå mot bordet. Den mistenkte var nå bak meg. I det øyeblikket fikk jeg en tydelig, kraftig innskytelse: “Vokt deg for ondskapen som skjules bak et smil.”

‘Jeg snudde meg straks mot den mistenkte igjen. Hånden hans befant seg i den store lommen foran. Instinktivt grep jeg hånden hans og trakk den opp fra lommen. Først da så jeg at han holdt en halvautomatisk pistol i hånden, klar til å skyte. Det fulgte stor ståhei, og jeg avvæpnet mannen.’ …

… Den hellige ånd advarte min venn mot fysisk fare, Den hellige ånd vil også advare deg mot åndelig fare” (“Vokt deg for ondskapen som skjules bak et smil,” Ensign eller Liahona, mai 2005, 46-47).

Bekreft at Herren ofte advarer de rettferdige mot overhengende fare, men vi skulle ikke anta at vi er urettferdige hvis vi ikke føler en advarsel fra Den hellige ånd hver gang vi opplever farlige omstendigheter.

  • Når har du følt Herren advare deg mot fysisk eller åndelig fare? (Når elevene har fortalt om sine erfaringer, kan du gjerne fortelle om en av dine egne.)

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Mosiah 18:8-11. Forstå kraften i dåpspakten

Eldste Joseph B. Wirthlin i De tolv apostlers quorum sa:

“Gjennom hele mitt liv har jeg lagt merke til at når noen virkelig forstår hvilke velsignelser og hvilken kraft som kommer av deres dåpspakt, enten som nye konvertitter eller erfarne medlemmer av Kirken, opplever de stor glede i livet, og de utfører sine plikter i riket med smittende entusiasme” (“Alma the Elder: A Role Model for Today,” i Heroes from the Book of Mormon [1995], 84).

Mosiah 18:12-18. Hvorfor begravet Alma seg i vannet da han døpte Helam?

President Joseph Fielding Smith påpekte at “i Mosiahs bok blir det klart uttalt at han hadde myndighet [se Mosiah 18:13].” President Smith resonnerte slik at “hvis [Alma] hadde myndighet til å døpe, er det bevis på at han var blitt døpt [allerede]”. Derfor, forklarte han videre, da Alma gikk ned i vannet med Helam, var det “ikke tilfelle at Alma døpte seg selv, det var bare et tegn overfor Herren på hans ydmykhet og fullstendige omvendelse” (Answers to Gospel Questions, red. Joseph Fielding Smith jr., 5 bind (1957-66), 3:203.