Bibliotek
Hjemmestudie-enhet 14


Hjemmestudie-leksjon: Mosiah 26-29; Alma 4

Mosiah 26-Alma 4 (Enhet 14)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammendrag av daglige hjemmestudieleksjoner

Det følgende sammendraget av læresetningene og prinsippene elevene lærte da de studerte Mosiah 26-Alma 4 (enhet 14), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Mosiah 26)

Ved å studere om en generasjon av nephitter som ikke utviklet et vitnesbyrd om evangeliet, oppdaget elevene at for å utvikle og vedlikeholde et vitnesbyrd, må vi nyte Guds ord, be i tro og adlyde Herrens bud. Av Almas innsats for å hjelpe andre å omvende seg, lærte elevene at Herren vil tilgi dem som omvender seg i hjertets oppriktighet.

Dag 2 (Mosiah 27)

Da elevene studerte Alma den yngres og Mosiahs sønners omvendelse, lærte de følgende tre sannheter i evangeliet: Herren hører våre trofaste bønner for andre, men respekterer deres handlefrihet. Hver enkelt av oss må bli født på ny ved Jesu Kristi forsoning, og for virkelig å omvende seg, må en person gjøre alt som er mulig for å reparere den skaden han eller hun har gjort. Elevene skrev i sine skriftstudiedagbøker hvordan de har blitt forandret gjennom forsoningen.

Dag 3 (Mosiah 28-29)

Da elevene studerte Mosiahs sønners ønske om å forkynne evangeliet for lamanittene, lærte de at etter hvert som vår omvendelse går dypere, øker vårt ønske om å dele evangeliet med andre. De skrev også om opplevelser de har hatt, som hjalp dem å ønske å dele evangeliet med andre. Elevene leste om nephittenes endring i styreform og lærte at borgere har plikt til å støtte rettferdige lover og ledere.

Dag 4 (Alma 1-4)

Ved å studere eksempler på ydmyke nephitter, lærte elevene at når vi etterlever evangeliet, kan vi ha fred i livet, selv om vi blir forfulgt. Da de leste om amlicittenes opprør, oppdaget de at vi mottar lykke eller elendighet avhengig av hvem vi velger å adlyde. Alma var et eksempel på en som valgte å adlyde Herren. Hans urokkelige engasjement med å kalle de stolte nephittene til omvendelse, hjalp elevene å forstå at Herrens tjenere bærer vitnesbyrd og kaller syndere til omvendelse.

Innledning

Denne leksjonen lar elevene gjennomgå prinsippene for omvendelse og grunne på vårt behov for å bli forandret ved Jesu Kristi forsoning – i likhet med Alma den yngre og Mosiahs sønner. Be om veiledning til å vite hvordan du best kan hjelpe elevene å søke denne forandringen i sitt liv.

Undervisningsforslag

Mosiah 26

Alma mottar inspirasjon om hvordan han skal dømme dem som begår alvorlige synder

For å innlede denne leksjonen, kan du be en elev lese kapittelsammendraget på begynnelsen av Mosiah 26. Les følgende situasjoner for klassen. Be elevene tenke på hva de kan gjøre for å hjelpe personen i hver situasjon.

  1. En ung kvinne har begått en alvorlig synd, men hun er redd for å snakke med sin biskop.

  2. En ung mann har et ønske om å omvende seg, men han vet ikke hvordan.

  3. En ung kvinne gjentar en synd hun har begått før, og hun er redd for at Herren ikke lenger vil tilgi henne.

  4. En ung mann bestemmer seg for å omvende seg, men han nekter å tilgi en som har fornærmet ham.

Skriv følgende skriftstedhenvisning på tavlen: Mosiah 26:21-23, 29-31. Forklar for elevene at disse versene inneholder Herrens åpenbaring til Alma om personer som hadde begått alvorlige synder. Be elevene lese disse versene og finne minst ett prinsipp som kan hjelpe en av personene som er beskrevet i den foregående listen. Be noen elevene fortelle klassen hva de har svart. Du kan også gjerne gi et svar og bære ditt vitnesbyrd om et prinsipp for omvendelse som finnes i Mosiah 26.

Minn elevene på at de planla å bruke et av de prinsippene de lærte av Mosiah 26 i sin egen innsats for å omvende seg. Oppmuntre dem til å gjennomføre planene sine.

Mosiah 27-28

Alma den yngre og Mosiahs sønner omvender seg og blir født på ny

For å gi elevene et eksempel på en som har opplevd en mektig forandring i hjertet, kan du be noen av dem bytte på å lese høyt følgende opplevelse som fortelles av eldste Keith K. Hilbig i De sytti:

“[En ung eldste som tjenestegjorde i Øst-Europa] og hans ledsager hadde funnet og undervist en middelaldrende mann ved navn Ivan… Deres undersøker hadde en vanskelig bakgrunn, det gjenspeilet seg i de velbrukte klærne hans, det rufsete skjegget og en nølende holdning. Livet hadde fart hardt og ukjærlig med ham.

Uten noen tidligere religiøs erfaring hadde Ivan mye å overvinne. Han måtte avlegge praksis som ikke harmonerte med det gjengitte evangelium. Nye prinsipper måtte aksepteres og deretter tas i bruk. Ivan ønsket å lære, og han forberedte seg flittig til dåpen og bekreftelsen. Klærne var like loslitte og skjegget rufsete, men han hadde tatt de første skrittene. Like etter at Ivan ble døpt, ble misjonæren forflyttet. Han håpet at deres stier nok en gang ville krysses.

Seks måneder senere sendte misjonspresidenten den unge eldsten tilbake til hans tidligere gren. Overrasket, men ivrig etter å komme tilbake, kom eldsten med sin nye ledsager tidlig til nadverdsmøtet den første søndagen han var der…

Eldsten kjente igjen nesten alle i den lille forsamlingen. Men han lette forgjeves blant alle ansiktene etter mannen han og hans ledsager hadde undervist og døpt seks måneder tidligere. Eldsten følte skuffelse og bedrøvelse…

Eldstens frykt og refleksjoner ble avbrutt da en ukjent mann skyndte seg frem for å omfavne misjonæren. Den glattbarberte mannen hadde et tillitsfullt smil, og han hadde en tydelig god utstråling. I hvit skjorte og omhyggelig knyttet slips var han på vei for å forberede nadverden for den lille forsamlingen denne søndagsmorgenen. Først da mannen begynte å si noe, gjenkjente eldsten ham. Det var den nye Ivan, ikke den tidligere Ivan som de hadde undervist og døpt. I sin venn så han troens, omvendelsens og tilgivelsens mirakel, han så forsoningens reelle kraft.

“… [Ivan] hadde opplevd ‘en forandring i hjertet’ (Alma 5:26) i tilstrekkelig grad til både å bli døpt og til å fortsette den vedvarende omvendelsens prosess” (“En forandring i hjertet,” Liahona, juni 2008, 39).

Spør: Hva er det i historien som viser hvordan Ivan hadde forandret seg? (Sørg for at det er klart at de ytre forandringene Ivan gjorde, var indikasjoner på en dypere forandring i ham.)

Minn elevene på at Mosiah 27 beskriver en annen opplevelse av forandring ved forsoningen. Be en elev stå foran klassen og gi et sammendrag av Mosiah 27. Hvis det er tilgjengelig, kan eleven også vise bildet Alma den yngres omvendelse (Kunst inspirert av evangeliet [2009], nr. 77). Be en annen elev lese Mosiah 27:24-26. Be så klassen finne ut hvem som må forandre seg ved forsoningen, eller bli “født av Gud”. Når elevene svarer, bør de uttrykke forståelse av følgende sannhet: Vi må alle bli født på ny ved Jesu Kristi forsoning.

Spør: Hvordan har du sett noen forandre seg til det bedre ved hjelp av Jesu Kristi forsoning?

Be elevene grunne på spørsmålene som misjonæren i historien stilte seg etter sin gjenforening med Ivan: “‘Hvor stor “forandring i hjertet” har jeg hatt de siste seks månedene?’ … ‘Har jeg blitt “født på ny”?’” (sitert i Keith K. Hilbig, “En forandring i hjertet,” 31).

Be elevene lese Mosiah 27:24, 28, på jakt etter hva Alma gjorde og hva Herren gjorde som førte til Almas forandring. Be dem forklare hvorfor de mener at den enkelte og Herren begge må delta i en mektig forandring i hjertet.

Minn elevene på at de fylte ut en oversikt med setninger som viste forskjellen i Alma før og etter hans forandring i hjertet (i leksjonen for dag 2). I oppgave 2 for dag 2 skrev elevene i sine skriftstudiedagbøker en setning fra “Etter”-kolonnen som de håpet ville beskrive dem gjennom hele livet, og forklarte hvorfor. Be noen elever fortelle hva de skrev. Bær vitnesbyrd om at en mektig forandring i hjertet er mulig for oss på grunn av Jesu Kristi forsoning.

Be elevene grunne på hvordan de har blitt forandret ved Jesu Kristi forsoning. Be dem uttrykke sine tanker, hvis de ønsker det. Du kan også gjerne fortelle hvordan du har blitt forandret på grunn av forsoningen.

Oppfordre elevene til å arbeide mot å oppleve en forandring i hjertet, slik at de kan komme nærmere Herren og la forsoningen gjøre en forskjell i sitt liv.

Kopier følgende oversikt på tavlen før leksjonen, eller lag en kopi av den til hver elev:

Mosiah 27:32-37

Mosiah 28:1-4

Hvordan forandret Alma og Mosiahs sønner seg?

Hvilket prinsipp lærte du av disse versene?

Hvorfor tror du at det å yte vederlag er en viktig del av omvendelsen?

Hvordan forandret Mosiahs sønner seg?

Hvilket prinsipp lærte du av disse versene?

Hvilke erfaringer i livet har gitt deg et ønske om å dele evangeliet med andre?

Be halve klassen om å svare på spørsmålene i den første kolonnen i oversikten, og den andre halvparten om å svare på spørsmålene i den andre kolonnen. La elevene arbeide hver for seg. Be noen få elever fra hver gruppe fortelle hva de har svart.

Be elevene grunne på hvordan de kan gi vederlag for sine synder og styrke sitt ønske om å dele evangeliet med andre.

Mosiah 29-Alma 4

Gud velsignet de nephittene som var rettferdige i tider med forfølgelse

Minn elevene på at de første kapitlene av Alma beskriver vanskelige tider og forfølgelse for de rettferdige nephittene. Be elevene lese Alma 1:25-27 stille. Be dem finne ut hva disse nephittene gjorde i en tid med forfølgelse.

Påpek at Herren velsignet de rettferdige nephittene slik at de hadde større fremgang enn de som var ugudelige (se Alma 1:29-32). Be elevene strebe etter å følge eksemplet til disse trofaste nephittene når de støter på vanskeligheter i livet.

Neste enhet (Alma 5-10)

Hvordan vet du om du har blitt født på ny? Hva vil det si å bli født på ny? Når elevene studerer Alma 5-10, vil de finne noen spørsmål de kan stille seg for å vurdere om de har blitt født på ny og opplevd en mektig forandring i hjertet. I tillegg vil de få større forståelse av forsoningens dybde og kraft.