Bibliotek
Leksjon 80: Alma 15-16


Leksjon 80

Alma 15-16

Innledning

Da Herren hadde befridd Alma og Amulek fra fengsel, dro de for å forkynne for folket i byen Sidom. Der fant de de troende som hadde blitt kastet ut av Ammonihah, også Zeezrom, som led fysisk og åndelig på grunn av sine synder. Da Zeezrom erklærte sin tro på Jesus Kristus, helbredet Alma ham og døpte ham. Alma opprettet Kirken i Sidom, og så reiste han tilbake sammen med Amulek til Zarahemla. Som oppfyllelse av Almas profeti, ødela lamanittene byen Ammonihah på én dag. I tillegg tok lamanittene til fange noen av nephittene fra omkringliggende landområder. Da de valgte å følge Almas profetiske veiledning, befridde nephittenes hærstyrker fangene og jaget lamanittene ut av landet. I en periode med fred styrket Alma, Amulek og mange andre Kirken over hele nephittenes land.

Undervisningsforslag

Alma 15

Alma helbreder Zeezrom, oppretter Kirken i Sidom og reiser sammen med Amulek tilbake til Zarahemla

For å hjelpe elevene å huske de viktigste personene og hendelsene i Alma 11-14, kan du skrive følgende ord på tavlen:

Zeezrom

Ontier

Ild

Alma

Amulek

Ammonihah

Gi elevene en stund til å prøve å bruke alle navnene og ordene på tavlen til å sammenfatte hendelsene i Alma 11-14. (Du kan gjerne foreslå at de kan benytte seg av kapittelsammendragene.) Når noen elevene har svart, visker du ut alle ordene unntatt Zeezrom.

Forklar at etter å ha forlatt Ammonihah, kom Alma og Amulek til Sidom, hvor de fant de troende som hadde blitt kastet ut av Ammonihah, heriblant Zeezrom. Be elevene lese Alma 15:3-5 stille, på jakt etter ord og uttrykk som beskriver Zeezroms tilstand. Etter hvert som elevene rapportere det de finner, kan du skrive svarene deres på tavlen under navnet Zeezrom.

  • Hvorfor tror du Zeezroms samvittighetsnag fikk ham til å lide både åndelig og fysisk? Hva trenger personer i denne tilstanden å gjøre for å endre sin tilstand?

  • Hvem søkte Zeezrom hjelp fra? (Se Alma 15:4.) Hvorfor tror du han sendte bud på Alma og Amulek? (Noen mulige svar kan være at han stolte på dem og at han visste at de var Guds menn og hadde prestedømsmyndighet.)

Be noen elever bytte på å lese høyt fra Alma 15:6-10. Be klassen lete etter ordene Alma uttalte for å hjelpe Zeezrom å utøve tro på Jesus Kristus og hans forsoning.

  • Hvorfor tror du Zeezrom måtte utøve tro på Jesus Kristus og hans forsoning før han kunne bli helbredet?

Be elevene lese Alma 15:11-12 stille for å finne ut hva som skjedde med Zeezrom. Når de har fått tilstrekkelig tid til å lese, kan du viske ut alle ord og uttrykk på tavlen under navnet Zeezrom.

  • Hvilke tegn ser du på at Zeezrom omvendte seg og fikk Herrens barmhjertighet? (Han ble helbredet ved tro på Jesus Kristus, han ble døpt, og han begynte å forkynne evangeliet.)

Skriv følgende prinsipp på tavlen: Gjennom vår tro på Jesus Kristus kan vi bli helbredet og styrket.

Påpek at Alma, som prestedømsleder, ikke prøvde å tiltrekke seg oppmerksomhet. Hans hensikt i denne samtalen med Zeezrom var å hjelpe Zeezrom å utøve tro på Jesus Kristus og motta barmhjertighet gjennom forsoningen. For å illustrere en måte våre prestedømsledere hjelper oss motta forsoningens velsignelser på, kan du lese følgende opplevelse som eldste Jay E. Jensen i De sytti fortalte om:

“Som biskop så jeg forsoningens velsignelser hos medlemmer av Kirken som hadde begått alvorlige overtredelser…

“En ung enslig voksen i menigheten hadde stevnemøter med en ung kvinne. De lot følelsene ta overhånd. Han kom til meg for å få råd og hjelp. På grunnlag av det han bekjente og de tilskyndelser Ånden ga meg, fikk han blant annet ikke lov til å ta del i nadverden på en stund. Vi møttes regelmessig så jeg kunne forvisse meg om at han hadde omvendt seg, og etter en passende tid, ga jeg ham igjen lov til å ta del i nadverden.

“Da jeg satt på forhøyningen på det nadverdsmøtet, ble blikket mitt trukket til ham, idet han nå verdig tok del i nadverden. Jeg var vitne til at barmhjertighetens, kjærlighetens og trygghetens armer omsluttet ham, idet forsoningens helbredelse varmet hans sjel og løftet av ham hans byrde, og han fikk den lovede tilgivelse, fred og lykke” (“Trygghetens armer,” Ensign eller Liahona, nov. 2008, 49).

Bær vitnesbyrd om at biskoper og andre prestedømsledere kan hjelpe oss å få den nåde og styrke vi trenger gjennom Jesu Kristi forsoning.

For å hjelpe elevene å forstå at Kirkens ledere betjener både grupper og enkeltpersoner, kan du be dem studere Alma 15:13-18. La dem gå sammen to og to. Be én elev i hvert par granske Alma 15:13-15, 17, på jakt etter hvordan Sidoms innbyggere ble velsignet på grunn av Almas tjenestegjerning. Be den andre eleven i hvert par om å granske Alma 15:16, 18, på jakt etter hvordan Amulek ble velsignet på grunn av Almas tjenestegjerning. Når de har fått tilstrekkelig tid, kan du be dem forklare for hverandre hva de har funnet ut.

Be parene nevne tre til fem måter som Kirkens ledere i dag kan hjelpe grupper og enkeltpersoner på. Be elevene tenke på sitt eget ansvar som ledere i sine prestedømsquorum og klasser i Unge kvinner. Be hvert par om å dele en av sine ideer med klassen.

Alma 16:1-12

Lamanittene ødelegger Ammonihah, men er ikke i stand til å beseire nephittene som følger Almas råd

Be elevene tenke på en gang da de ble overrasket eller plutselig ble redde. Du kan gjerne be en eller to elever om å fortelle om sine erfaringer. Be elevene lese Alma 16:1-3 stille, på jakt etter hvordan nephittene i Ammonihah ble overrasket og hvorfor noen av dem sannsynligvis ble redde. Be elevene fortelle hva de finner ut. (Om nødvendig, kan du hjelpe dem å forstå at lamanittene plutselig angrep byen Ammonihah og drepte dens innbyggere før nephittene klarte å samle en hær til å kjempe mot dem.)

Be en elev lese Alma 16:4-6 høyt, og be klassen finne ut hvor de rettferdige nephittene søkte veiledning. Be en annen elev lese Alma 16:7-8 høyt mens resten av klassen ser etter resultatet av hjelpen de fikk.

  • Hvordan hjalp Almas profetiske veiledning nephittene?

  • Hvilke prinsipper kan vi lære av denne beretningen? (Elevene kan nevne en rekke prinsipper. Sørg for at de forstår at når vi søker og følger veiledning fra Herrens profeter, styrker og beskytter Herren oss. Skriv dette prinsippet på tavlen.)

  • Hvordan blir ungdom velsignet når de følger profetisk veiledning? (For å hjelpe elevene å besvare dette spørsmålet, kan du vurdere å be dem slå opp i to eller tre kapitler i heftet Til styrke for ungdom. Be dem besvare dette spørsmålet ut fra hvert kapittel du velger.)

Be elevene tenke på opplevelser da profetisk veiledning har hjulpet dem å ta riktige valg i vanskelige situasjoner. Be noen elever fortelle resten av klassen om sine opplevelser. (Sørg for at de forstår at de ikke må føle seg forpliktet til å fortelle om følelser eller opplevelser som er for personlige eller private.) Du kan også fortelle om noe du selv har opplevd. For å understreke at profetenes ord alltid blir oppfylt, kan du peke på at Alma 16:9-11 viser oppfyllelsen av Almas profeti om Ammonihahs innbyggere (se Alma 9:12).

Alma 16:13-21

Alma, Amulek og andre bygger opp Kirken blant nephittene

Når elevene fullfører sitt studium av Alma 16, kan du be dem se etter eksempler på de to prinsippene du har skrevet på tavlen. Gi et sammendrag av Alma 16:13-15 ved å forklare at Alma og Amulek fortsatte å forkynne Guds ord over hele landet, med bistand fra andre “som var blitt utvalgt til arbeidet” (Alma 16:15). Be elevene lese Alma 16:16-21 stille, på jakt etter resultatene av dette arbeidet. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, ber du dem fortelle hva de har kommet frem til. Spør dem hvordan disse eksemplene illustrerer ett eller begge de to prinsippene som står på tavlen.

Avslutt leksjonen med å be elevene kopiere et av disse prinsippene i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker. Be dem skrive et sammendrag av det de har lært om dette prinsippet i dag. Be dem også skrive om hvordan de har tenkt å anvende det de har lært.

Kjenn Skriftene-repetisjon

Ved denne leksjonen er vi midtveis i dette kurset. For å hjelpe elevene å forsterke sin kunnskap om Kjenn Skriftene-skriftsteder, kan du vurdere å gi dem en spørrelek eller prøve for å måle hvor kjent de er med Kjenn Skriftene-skriftstedene som du har dekket i kurset. Du kan forberede en enkel muntlig eller skriftlig spørrelek, slik som å gi en ledetråd fra Seminar-bokmerket og la elevene skrive riktig henvisning, eller du kan vurdere å ta en gjennomgang av noen av skriftstedene elevene har lært utenat. Det kan være lurt å fortelle elevene om spørreleken eller prøven på forhånd slik at de kan forberede seg på den.

Merk: Hvis du ikke har tid til å bruke denne aktiviteten som en del av denne leksjonen, kan du bruke den en annen dag. For andre repetisjonsaktiviteter, se tillegget på slutten av denne håndboken.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Alma 15:3-5. Fysisk lidelse forårsaket av åndelige lidelser

Da Zeezrom omvendte seg, “opprørte [hans synder] hans sinn til han led fryktelig” (Alma 15:3). President Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum talte om realiteten av den fysiske lidelse som kan forårsakes av åndelige lidelser:

“Jeg spurte [en gang] en doktor i familiemedisin hvor mye av hans tid som var viet bare til å helbrede fysiske sykdommer. Han har en stor praksis, og etter å ha tenkt nøye over det, svarte han: ‘Ikke mer enn 20 prosent. Resten av tiden går med til å behandle problemer som i stor grad påvirker mine pasienters fysiske velvære, men ikke kommer fra kroppen.’

‘Disse fysiske sykdommene,’ avsluttet legen, ‘er bare symptomer på helt andre slags problemer.’

I de senere generasjoner har den ene etter den andre av de store sykdommene blitt mulig å kontrollere eller kurere. Noen svært store noen finnes fortsatt, men vi synes nå i stand til å gjøre noe med de fleste av dem.

Det er en annen del av oss som ikke er like håndgripelig, men akkurat like reell som vår fysiske kropp. Denne uhåndgripelige delen av oss beskrives som tanker, følelser, intellekt, temperament og mange andre ting. Det er svært sjelden at den beskrives som åndelig.

Men det er en ånd i mennesket. Å ignorere den er å ignorere virkeligheten. Det finnes også åndelige forstyrrelser og åndelige sykdommer som kan forårsake intens lidelse.

Menneskets kropp og ånd er bundet sammen” (“The Balm of Gilead,” Ensign, nov. 1977, 59).