Bibliotek
Leksjon 34: 2 Nephi 21-24


Leksjon 34

2 Nephi 21-24

Innledning

Mange av Jesajas profetier i Mormons bok handler om de siste dager. Han profeterte om evangeliets gjengivelse, profeten Joseph Smith, Jesu gjenkomst og de ugudeliges ødeleggelse. Han forutså at Herren ville “løfte et banner for folkene” for å samle sitt folk i de siste dager (se 2 Nephi 21:11-12). Jesaja vitnet også om at Herren ville seire over Satan og innlede tusenårsriket, en tidsalder med fred og glede.

Undervisningsforslag

2 Nephi 21:1-5, 10-12

Jesaja forutser gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium i de siste dager

Vis bildet Moroni viser seg for Joseph Smith på hans soverom (62492; Kunst inspirert av evangeliet [2009], nr.91). Forklar at da Moroni viste seg for Joseph Smith, “siterte han det ellevte kapittel av Jesaja og sa at det var i ferd med å bli oppfylt” (Joseph Smith – Historie 1:40). Profetien i Jesaja 11 finnes også i 2 Nephi 21.

Bilde
Moroni viser seg for Joseph Smith

Be elevene lese 2 Nephi 21:1 stille. Rett deres oppmerksomhet mot setningen “en kvist skal skyte fram av Isais stubb”. Be dem så om å lese 2 Nephi 21:10 stille. Rett deres oppmerksomhet mot uttrykket “Isais rotskudd”. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer disse uttrykkene. Forklar at profeten Joseph Smith mottok en åpenbaring om disse uttrykkene. Be elevene slå opp Lære og pakter 113:1-6. Les dette skriftstedet høyt. Før du leser, ber du elevene følge med og merke seg uttrykkenes betydning. Du kan gjerne skrive disse betydningene på tavlen, som vist nedenfor.) Du kan gjerne oppfordre elevene til å skrive disse forklaringene i sine egne skrifter.

Isais rotskudd – Jesus Kristus

Kvist – en Kristi tjener “til hvem det er gitt stor kraft”

Isais rotskudd – en person i de siste dager som vil ha prestedømmet og “rikets nøkler”

Be en elev lese følgende uttalelse av eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum. Be klassen lytte etter identiteten til “kvisten” og “Isais rotskudd”.

“Tar vi feil når vi sier at den profet som er nevnt her, er Joseph Smith, som mottok prestedømmet og rikets nøkler, og som løftet banneret for innsamlingen av Herrens folk i vår evangelieutdeling? Og er han ikke også den ’tjener i Kristi hender som delvis er en etterkommer av Isai så vel som av Efra’im eller av Josefs hus og til hvem det er gitt stor kraft’?” (The Millennial Messiah: The Second Coming of the Son of Man [1982], 339-40).

Be en elev lese 2 Nephi 21:10, 12 høyt. Be klassen se etter ord og uttrykk som er knyttet til Joseph Smith, gjengivelsen av evangeliet og gjenopprettelsen av Herrens kirke. Før elevene leser, kan det være lurt å minne dem på at ordet banner sikter til en fane eller et flagg som brukes som et samlingspunkt eller som et signal om å samles (se leksjon 32).

  • Hvordan oppfylte Joseph Smiths arbeid profetien om Isais rotskudd?

  • På hvilke måter samles vi i dag som medlemmer av Kirken? På hvilke måter løfter vi et banner for å hjelpe andre å vite hvor de skal samles?

Bær vitnesbyrd om at Herren har gjengitt sitt evangelium og sin kirke gjennom profeten Joseph Smith, og er nå i ferd med å samle sitt folk i de siste dager.

2 Nephi 21:6-9; 22

Jesaja beskriver tusenårsriket

Be elevene forestille seg at en venn som er medlem av en annen kirke, har spurt dem hva de tror angående tusenårsriket. Be dem studere 2 Nephi 21:6-9 og 22:1-6 stille, på jakt etter sannheter de kan dele i en slik samtale. Be dem skrive sine ideer i sine skriftstudiedagbøker eller notatbøker. For å hjelpe dem å snakke om det de har kommet frem til, kan du stille noen av eller alle de følgende spørsmålene:

  • Hva forteller beskrivelsene i 2 Nephi 21:6-8 om forholdene på jorden i tusenårsriket?

  • Hva sier 2 Nephi 21:9 om hvorfor jorden vil bli et fredens sted i tusenårsriket? (Hjelp elevene å forstå at under tusenårsriket vil jorden være et fredens sted fordi den vil være full av Herrens kunnskap.)

  • Hvordan kan Herrens kunnskap hjelpe oss å leve mer fredelig nå?

  • I 2 Nephi 22:1-6 beskriver Jesaja den ånd av tilbedelse som folk vil ha under tusenårsriket. Hvordan kan vi utvikle den samme holdningen i dag?

  • Kan du nevne noen sider ved tusenårsriket som du skulle ønske du hadde i livet ditt nå? (Oppfordre elevene til å tenke over hva de kan gjøre for å få noen av disse velsignelsene i sitt liv.)

2 Nephi 23-24

Jesaja forkynner at de ugudelige skal gå til grunne, og at Herren vil ha barmhjertighet med sitt folk

Forklar at i 2 Nephi 23 profeterer Jesaja om Babylons ødeleggelse og sammenligner den med de ugudeliges tilintetgjørelse ved Frelserens annet komme. Be elevene lese oppføringen for “Babylon” i Veiledning til Skriftene. Forklar at i noen skriftsteder sikter ordet Babylon vanligvis til verdens ugudelighet. Jesaja profeterte at store ødeleggelser ville komme over de ugudelige i Babylon og i de siste dager.

For å hjelpe elevene å finne frem til konsekvensene for de ugudelige i de siste dager, kan du be dem lese 2 Nephi 23:1, 5-9, 11, 15, 19 og 22 stille.

Forklar at Jesaja omtalte Lucifers, eller Satans fall som nok en illustrasjon på hvordan de ugudelige skal gå til grunne. Be en elev lese 2 Nephi 24:12-16 høyt.

  • Hvilke uttrykk i disse versene viser Satans arroganse?

  • Hvordan beskriver 2 Nephi 24:16 hva vi ville føle for Satan hvis vi kunne se ham for det han er?

Be en elev lese følgende uttalelse av president Ezra Taft Benson:

“I det førjordiske råd var det stolthet som felte Lucifer, en ‘morgenrødens sønn’. (2 Ne 24:12-15; se også L&p 76:25-27; Moses 4:3.) … I det førjordiske råd satte Lucifer sitt forslag opp mot Faderens plan som fikk støtte av Jesus Kristus. (Se Moses 4:1-3.) Han ønsket å bli æret over alle andre. (Se 2 Ne 24:13.) Kort sagt gikk hans stolte ønske ut på å avsette Gud. (Se L&p 29:36; 76:28.)” (“Vær på vakt mot stolthet”, Lys over Norge, juli 1989, 3-4).

Rett elevenes oppmerksomhet mot Herrens ord på slutten av 2 Nephi 23:22: “Jeg vil være barmhjertig mot mitt folk, men de ugudelige skal gå til grunne.” Du kan gjerne oppfordre elevene til å markere denne erklæringen i skriftene sine. (Legg merke til at den siste setningen i dette verset ikke finnes i det tilsvarende verset i Jesajas bok i kong Jakobs versjon av Bibelen. Dette tyder på at messingplatene inneholdt en del informasjon som ikke finnes i Bibelen.)

  • Hva tror du det vil si å være blant Herrens folk?

Be noen elever om å lese 2 Nephi 24:1-7, 24-27 høyt, ved å lese ett eller to vers etter tur. Be klassen se etter Herrens løfter til sitt folk. Oppfordre dem til å dele sine tanker med hverandre. Du kan gjerne be en elev skrive disse kommentarene på tavlen.

  • Hvilke buskap gir disse versene dem som lider på grunn av andres ugudelighet?

  • Hvilke tegn på lykke og håp ser du i disse versene?

Sørg for at elevene forstår at Herren vil være nådig mot sitt folk, men de ugudelige skal gå til grunne. Hjelp elevene å forstå at Jesajas profetier i 2 Nephi 21-24 gjenspeiler et av de viktigste budskapene i Mormons bok – nemlig at de lydige vil ha fremgang og de ulydige vil gå til grunne. Bær vitnesbyrd om at vi kan leve i rettferdighet og blomstre i dag mens vi ser frem til tusenårsriket.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

2 Nephi 21:1. “Og et skudd skal gro opp fra hans røtter”

Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum forklarte skuddet som er nevnt i 2 Nephi 21:1:

“‘Se, dager kommer, sier Herren, da jeg vil la det stå fram for David en rettferdig spire. Han skal regjere som konge og gå fram …’ (Jer 23:3-6). Med andre ord, den konge som skal regjere personlig på jorden i tusenårsriket, skal være den gren som vokste frem av Davids hus. Han skal gjøre rett og rettferdighet over hele jorden fordi han er Herren, Israels Gud, han vi kaller Kristus. At Davids gren er Kristus, er helt klart. Vi skal nå se at han også kalles David, at han er en ny David, en evig David, som for evig skal regjere på sin gamle stamfars trone [se Jeremia 30:8-9]” (The Promised Messiah: The First Coming of Christ [1978], 193).