Bibliotek
Leksjon 144: Ether 2


Leksjon 144

Ether 2

Innledning

Etter a ha forlatt Babels tårn ble Jared og hans bror og deres familier og venner ledet av Herren gjennom villmarken. Herren befalte Jareds bror å bygge åtte båter for å føre sitt folk over havet til et lovet land. Fordi Jareds bror og hans folk adlød Herren i tro, ga Herren dem veiledning og nødvendig rettledning for å lykkes med sin reise.

Undervisningsforslag

Ether 2:1-12

Jaredittene begynner sin reise mot det lovede land

For å hjelpe elevene å se hvordan det å følge instruksjonene vi får fra Gud, kan forberede oss til å motta ytterligere veiledning og retning fra ham, gjennomfører du følgende aktivitet:

Før klassen gjemmer du noe som representerer en skatt i rommet der dere møtes. Lag en serie på tre eller fire stikkord som leder elevene til skatten. Du gir elevene det første stikkordet. Det stikkordet vil føre til det neste, som igjen fører til det neste, og så videre til elevene finner skatten. Etter at de har funnet skatten, spør du:

  • Hva ville ha skjedd hvis de hadde ignorert det første stikkordet? (De ville ikke ha funnet det andre stikkordet.)

Be elevene gjennomgå Ether 1:41-42 stille, på jakt etter Herrens første sett med instruksjoner for å lede jaredittene til det lovede land.

For å hjelpe elevene å se hvordan jaredittene reagerte på disse instruksjonene, ber du en elev lese Ether 2:1-3 høyt.

  • Hvordan reagerte jaredittene på Herrens første sett med instruksjoner?

Be en elev lese Ether 2:4-6 høyt. Be klassen følge med, på jakt etter den velsignelse jaredittene mottok etter at de fulgte det første settet med instruksjoner.

  • Hva skjedde etter at jaredittene fulgte Herrens første sett med instruksjoner? (Herren ga dem flere instruksjoner gjennom Jareds bror.)

  • Hva kan denne beretningen lære oss om hvordan man mottar veiledning fra Herren? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men svarene bør gjenspeile følgende sannhet: Når vi handler i tro på veiledning Herren har gitt oss, kan vi motta ytterligere veiledning fra ham. Du kan gjerne foreslå at de skriver denne sannheten i Skriftene ved siden av Ether 2:6.)

For å hjelpe elevene til å forstå og anvende dette prinsippet bedre oppmuntrer du dem til å tenke på et inntrykk eller en tilskyndelse de nylig har mottatt fra Herren. Les så følgende uttalelse av eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum om hvordan vi ofte mottar åpenbaring:

Bilde
Eldste Richard G. Scott

“Det vil komme litt om gangen, stykkevis og delt, så din kapasitet vil vokse. Når hvert lille stykke følges i tro, vil du bli ledet til andre deler inntil du har hele svaret. Dette mønsteret krever at du utøver tro på vår Faders evne til å svare. Selv om det noen ganger er svært vanskelig, medfører det betydelig personlig vekst” (“Benytt den himmelske gaven bønn,” Ensign eller Liahona, mai 2007, 9).

Be elevene besvare følgende spørsmål i sine notatbøker eller skriftstudiejournaler. Du kan gjerne skrive dem på tavlen eller lese dem sakte slik at elevene kan skrive dem ned.)

  • Når har du fulgt en åndelig tilskyndelse og deretter fått ytterligere veiledning fra Gud?

  • Hvorfor tror du vi noen ganger trenger å svare på en åndelig tilskyndelse før vi kan motta ytterligere åpenbaring?

Oppsummer Ether 2:8-12 ved å forklare at Herren fortalte Jareds bror at når Jaredittene kom til det lovede land, ville de trenger å “tjene ham, den sanne og eneste Gud” (Ether 2:8) hvis de skulle bli den store nasjon han hadde lovet at de kunne bli. Hvis de ikke tjente ham, ville de bli “utryddet” fra landet (Ether 2:8-10). Moroni sa at dette var en “[evig] beslutning” (Ether 2:10), noe som betyr at den ville gjelde for alle som kom til å bo i landet.

Ether 2:13-15

Herren refset Jareds bror for ikke å påkalle ham i bønn

Be elevene lese Ether 2:13-15 stille og merke seg hva jaredittene gjorde da de kom til kysten.

  • Hva gjorde jaredittene? (De slo opp sine telt og bodde ved kysten i fire år.)

  • Hvorfor refset Herren Jareds bror?

  • Hva kan vi lære av Ether 2:14-15? (Elevene kan identifisere ulike sannheter, blant annet følgende: Herren ønsker at vi skal påkalle ham jevnlig i bønn. Herren er ikke fornøyd når vi unnlater å påkalle ham i bønn; og Ånden vil ikke streve med oss hvis vi er syndige.)

Be elevene tenke på sine egne personlige bønner mens dere leser følgende uttalelse av eldste Donald L. Staheli i De sytti:

“Daglige, inderlige bønner for å søke tilgivelse og spesiell hjelp og veiledning er en nødvendighet i vårt liv og næring for vårt vitnesbyrd. Når vi blir travle, gjentar oss selv, blir likegyldige eller glemmer våre bønner, er vi tilbøyelige til å miste den Åndens nærhet som er så nødvendig for den stadige veiledning vi trenger for å takle dagliglivets utfordringer” (“Gjør ditt vitnesbyrd fast,” Ensign eller Liahona, nov. 2004, 39).

Skriv følgende spørsmål på tavlen før leksjonen begynner. (Alternativt kan du forberede dem på et utdelingsark eller lese dem sakte slik at elevene kan skrive dem ned.) Gi elevene to eller tre minutter til å skrive korte svar på disse spørsmålene i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker.

Hva syns du om hvor ofte du holder personlige bønner?

Hva syns du om inderligheten i dine personlige bønner?

Føler du at du virkelig kommuniserer med vår himmelske Fader i dine personlige bønner? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Hvis du kunne gjort én endring for å forbedre dine personlige bønner, hva ville det vært?

Ether 2:16-25 (se også Ether 3:1-6; 6:4-9)

Jaredittene bygger båter for å krysse havet til det lovede land

Be elevene tenke på en utfordring de kan komme til å få eller en viktig avgjørelse de trenger å ta, nå eller i fremtiden. For eksempel kan de velge en vanskelig familiesituasjon, utfordringer på skolen, bestemme hvem de skal gifte seg med, eller velge et yrke. Oppfordre dem til å tenke over hvordan Herren kan gi dem rettledning eller hjelp. Mens de studerer resten av Ether 2, kan du be dem se etter prinsipper som vil hjelpe dem til å motta Herrens hjelp til å ta gode beslutninger.

Be en elev lese Ether 2:16-17 høyt. Be klassen følge med, på utkikk etter hva Herren ba jaredittene gjøre for å komme seg til det lovede land. Når eleven er ferdige med å lese, spør du om noen ønsker å komme frem til tavlen og raskt tegne hvordan de tror jaredittenes båter kan ha sett ut.

Kopier følgende oversikt på tavlen uten å ta med svarene på de tre nederste radene. Del ut oversikten på et utdelingsark, eller be elevene om å kopiere den i sine notatbøker eller skriftstudiejournaler.

Ether 2:18-19

Ether 2:20-25; 3:1-6; 6:4-9

Problem med båtene

Løsning

Det Herren gjorde

Det Jareds bror gjorde

Ingen luft

Lag hull som kan åpnes og lukkes i toppen og bunnen av båtene

Ga Jared instruksjoner

Lagde hullene

Ingen styring

Vinden vil blåse båtene mot det lovede land

Fikk vinden til å blåse

Stolte på Herren

Ikke lys

Lag spesielle steiner og be Herren om å berøre dem slik at de vil skinne

Ga Jareds bror råd om ting som ikke ville virke, og befalte ham å finne en løsning som ville fungere

Berørte steinene etterat Jareds bror hadde bearbeidet dem

Bearbeidet steinene og ba Herren berøre dem slik at de ville skinne i mørket

Be elevene granske Ether 2:18-19 på egen hånd for å finne de tre problemene som Jareds bror la merke til i båtene.

  • Hvilke problemer merket Jareds bror seg? (Skriv elevenes svar i den første kolonnen i oversikten, som vist. Oppmuntre dem til å gjøre det samme i sine kopier av oversikten.)

Etter at elevene har identifisert problemene, ber du dem studere Ether 2:20-25; 3:1-6; 6:4-9. (Merk: Versene i Ether 3 og 6 vil bli omtalt i større detalj i leksjon 145 og 147.) Gi dem tid til å fullføre resten av oversikten hver for seg.

Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å fullføre oversikten, stiller du følgende spørsmål for å hjelpe dem med å identifisere prinsipper fra Jareds brors opplevelser:

  • Basert på løsningen til spørsmålet om luft, hvordan hjelper Herren oss noen ganger å løse våre problemer eller svare på våre spørsmål? (Noen ganger forteller Herren oss hvordan vi skal løse et problem, og forventer at vi skal følge hans instruksjoner.)

  • Basert på løsningen til spørsmålet om styring, hvordan hjelper Herren oss noen ganger å løse våre problemer eller svare på våre spørsmål? (Noen ganger tar Herren seg av løsningen selv.)

  • Basert på løsningen til spørsmålet om lys, hvordan hjelper Herren oss noen ganger å løse våre problemer eller svare på våre spørsmål? (Noen ganger krever Herren at vi skal finne en løsning og be om hans godkjennelse og hjelp til å utføre den.)

Skriv følgende prinsipp på tavlen: Når vi påkaller Herren og gjør vår del for å løse våre problemer, kan vi motta Herrens hjelp. For å hjelpe elevene å anvende dette prinsippet ber du dem om å vurdere de viktige avgjørelsene de tenkte på for noen få minutter siden. Be dem så grunne på følgende spørsmål:

  • Hva tror du Herren kanskje vil forvente at du skal gjøre under denne beslutningsprosessen?

  • Hva kan Herren gjøre for å hjelpe deg?

  • Hvordan kan du vise tillit til Herren når du tenker på denne avgjørelsen?

Gi elevene noen minutter til å skrive om det de har lært i dag. Bær vitnesbyrd om at når vi trofast påkaller Herren og gjør vår del for å løse våre problemer, vil han lede oss og hjelpe oss ifølge hans visdom og kraft.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Ether 2:4-5. Svar på bønner

Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum:

“Det er avgjørende for oss å innse at Herren også besvarer bønner på en tredje måte, ved å holde svaret igjen. Hvorfor ville han gjøre det?

Han er vår fullkomne Fader. Han elsker oss langt mer enn vi er i stand til å forstå. Han vet hva som er best for oss. Han ser enden fra begynnelsen. Han vil at vi skal handle for å kunne oppnå nødvendig erfaring.

Når han svarer ja, er det for å gi oss tillit.

Når han svarer nei, er det for å forhindre feil.

Når han holder et svar igjen, er det for at vi skal vokse ved tro på ham, ved lydighet mot hans bud og ved villighet til å handle ut fra sannhet. Det forventes av oss at vi skal påta oss ansvar ved å handle etter en avgjørelse som er i harmoni med hans lære uten at vi har fått dette bekreftet på forhånd. Det er ikke meningen at vi skal sitte passivt og vente eller knurre fordi Herren ikke har talt. Vi skal handle.

Som oftest velger vi å gjøre det rette. Han vil bekrefte på sin måte at våre valg er riktige. Bekreftelsen kommer stort sett ved hjelpepakker som vi finner langs veien. Vi oppdager dem ved å være åndelig innstilt. De er som små beskjeder fra en kjærlig Fader som tegn på hans godkjennelse” (“Slik kan vi oppfatte svar på bønner,” Lys over Norge, jan. 1990, 28).

Ether 2:14-15. Herrens irettesettelse som et uttrykk for kjærlighet

Med henvisning til Ether 2:14-15 var eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum forundret over Jareds brors karakterstyrke og Guds kjærlige tilgivelse:

“Det er vanskelig å forestille seg hvordan det er å bli refset av Herren i tre timer, men Jareds bror utholdt det. Ved hjelp av øyeblikkelig omvendelse og bønn søkte denne profeten igjen veiledning for den reisen de hadde blitt befalt å gjennomføre, og for dem som skulle foreta den. Gud godtok hans omvendelse og ga kjærlig ytterligere instruksjoner for deres viktige oppgave” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], 15).

Gjennom profeten Joseph Smith sa Herren: “Dem jeg elsker refser jeg også, så deres synder kan bli tilgitt, for med refselsen bereder jeg en vei så de kan bli befridd fra enhver fristelse, og jeg har elsket dere” (L&p 95:1).

Ether 2:22-23. Bønn må kombineres med innsats

Mange har sagt at vi skulle be som om alt var avhengig av Herren, og arbeide som om alt var avhengig av oss. Eldste Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum sa at han ofte hørte president Gordon B. Hinckley si: “Jeg vet ikke hvordan jeg skal få noe gjort uten at jeg går ned på mine knær og ber om hjelp og deretter reiser meg og går til verks” (“Åndelige evner,” Lys over Norge, jan. 1998, 15).