Bibliotek
Leksjon 66: Mosiah 26


Leksjon 66

Mosiah 26

Innledning

Under Mosiahs regjeringstid var det mange av den oppvoksende generasjon – de som var små barn da kong Benjamin holdt sin avskjedstale – som ikke trodde på Kirkens læresetninger og nektet å påkalle Herren. Disse vantro ungdommene påvirket andre medlemmer av Kirken til å begå alvorlige synder. Mange av disse overtrederne ble bragt frem for Alma, Kirkens leder. Alma visste først ikke hva han skulle gjøre, men han ba til slutt Herren om veiledning om hvordan han skulle dømme de ulydige medlemmene. Herren åpenbarte fremgangsmåten som Alma skulle følge for å holde Kirkens medlemmer ansvarlige for sine synder. Alma lærte også om Guds nåde og villighet til å tilgi dem som omvender seg. Alma fulgte Herrens råd og bragte orden i Kirken.

Undervisningsforslag

Mosiah 26:1-6

Mange i den oppvoksende generasjon tror ikke på evangeliet, og leder andre til å begå synd

Før leksjonen skriver du følgende spørsmål på tavlen:

Hvordan vil du beskrive ditt vitnesbyrd i dag?

På hvilke måter ønsker du at ditt vitnesbyrd skal vokse?

Be elevene svare på disse spørsmålene i sine skriftstudiedagbøker eller notatbøker. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du forklare at Mosiah 26 inneholder en beretning om en gruppe mennesker som ikke gjorde det de trengte å gjøre for å holde liv i sitt vitnesbyrd. Som følge av dette, utviklet aldri deres tro på Gud seg, og de ledet mange av Kirkens medlemmer ut i synd og villfarelse. Foreslå at når elevene studerer denne beretningen, skulle de overveie hva den lærer oss om å utvikle og styrke vårt vitnesbyrd.

Be en elev lese Mosiah 26:1-3 høyt. Spør så klassen:

  • Hvilket valg tok mange av den oppvoksende generasjon? (De valgte å ikke tro på sine foreldres tradisjoner.)

  • Hvorfor tror du folks vantro hindrer dem i å “forstå Guds ord”? (Mosiah 26:3).

Forklar at tro (eller til og med et ønske om å tro) fører til handlinger som styrker vårt vitnesbyrd. På den annen side, når folk velger å ikke tro, velger de også å ikke gjøre visse ting som kunne ha hjulpet dem å utvikle sterke vitnesbyrd. Be elevene lese Mosiah 26:3-4, 6 stille. Be halve klassen se etter hva den oppvoksende generasjon ikke ville gjøre på grunn av sin vantro. Be resten av klassen om å se etter resultatene av denne vantroen.

  • Hva nektet den oppvoksende generasjon å gjøre på grunn av sin vantro?

  • Hva var virkningene av deres vantro?

Når elevene har diskutert disse spørsmålene, skriver du følgende på tavlen: For å utvikle og vedlikeholde et vitnesbyrd, må vi …

Bilde
President Henry B. Eyring

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av president Henry B. Eyring i Det første presidentskap. Be klassen lytte etter måter å fullføre setningen på tavlen på.

“Et vitnesbyrd krever næring ved troens bønn, at vi hungrer etter Guds ord i Skriftene og at vi er lydige mot de sannheter vi har mottatt. Det er farlig å forsømme bønn. Vi setter vårt vitnesbyrd i fare om vi tar lett på vårt studium av Skriftene. Dette er nødvendig næring for vårt vitnesbyrd …

Å nyte Guds ord, inderlig bønn og lydighet mot Herrens bud er noe som må komme jevnt og trutt hvis deres vitnesbyrd skal vokse og blomstre” (“Et levende vitnesbyrd,” Ensign eller Liahona, mai 2011, 127).

  • Hvilke vaner pekte president Eyring på som vil hjelpe oss å gi næring til vårt vitnesbyrd? (Etter hvert som elevene peker på disse vanene, setter du dem inn i setningen på tavlen: For å utvikle og vedlikeholde et vitnesbyrd, må vi nyte Guds ord, be i tro og adlyde Herrens bud.)

  • Hvordan har disse vanene påvirket ditt vitnesbyrd?

Be elevene lese Mosiah 26:5-6 stille, på jakt etter hvordan de vantro ungdommene påvirket noen medlemmer av Kirken.

  • Overvei følgende uttalelse: “Derfor ble det nødvendig at de som begikk synd, som var i kirken, ble irettesatt av kirken” (Mosiah 26:6). Hva tror du dette betyr? (Det var nødvendig for Kirkens medlemmer som hadde syndet, å bli dømt og holdt ansvarlige.)

Mosiah 26:7-14

Alma ber Herren om veiledning om hvordan han skal dømme dem som begår synd

Be elevene forestille seg hvordan det ville være å være biskop i en menighet med medlemmer som har begått alvorlige synder og ikke omvender seg. Be elevene stille tenke over hva de ville gjøre i denne situasjonen. Hvordan ville de oppfylle sitt ansvar for å holde medlemmene ansvarlig for sine synder og for å hjelpe dem å omvende seg? Forklar at Alma, Kirkens leder, opplevde en lignende utfordring.

Sammenfatt Mosiah 26:7-12 ved å forklare at de som hadde syndet, ble bragt frem for Alma. Ingenting som dette hadde skjedd i Kirken før, og Alma visste ikke hva han skulle gjøre. Han bestemte seg for å sende overtrederne til kong Mosiah for å bli dømt. Kong Mosiah sendte dem tilbake til Alma, som hadde myndighet fra Gud til å dømme medlemmer av Kirken som hadde syndet.

Be en elev lese Mosiah 26:13-14 høyt. Be klassen se etter hva Alma følte med hensyn til sitt ansvar for å dømme dem som hadde syndet.

  • Hva gjorde Alma da han følte seg urolig med hensyn til sin plikt til å dømme overtredere?

  • Hvorfor er det viktig å vite at biskoper og grenspresidenter søker og mottar Herrens veiledning når de hjelper dem som har syndet?

Mosiah 26:15-32

Herren åpenbarer til Alma hvordan han skal holde medlemmer av Kirken ansvarlige for sine synder og fastsetter vilkår for omvendelse

For å hjelpe elevene å forstå rammen rundt Mosiah 26:15-32, kan du peke på at disse versene inneholder Herrens svar på Almas spørsmål om hva han skulle gjøre med overtredere. Når elevene studerer Herrens svar, kan du be dem se etter prinsipper og læresetninger som hjelper dem bedre å forstå den rollen prestedømsdommere har, som for eksempel biskoper og grenspresidenter (og, for bærere av Det melkisedekske prestedømme, stavs-, distrikts- og misjonspresidenter). Be dem også merke seg prinsipper og læresetninger om å søke tilgivelse.

Be elevene lese Mosiah 26:17-28 stille og merke seg hver gang Herren bruker ordet min/mitt eller jeg. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer disse ordene hver gang de forekommer. Spør så klassen:

  • I Mosiah 26:17-28, hva antyder ordene jeg og min/mitt om Herrens plass i omvendelsesprosessen? (Du kan gjerne be elevene fremlegge bestemte ord, uttrykk eller vers som underbygger deres svar.)

  • Hvilke sannheter kan vi lære av Mosiah 26:20-21 om den rolle Herrens tjenere spiller i omvendelsesprosessen? (Hjelp elevene å forstå at prestedømsledere representerer Herren og at i tilfeller av alvorlig synd kan biskoper og grenspresidenter hjelpe oss å omvende oss og få tilgivelse.)

  • På hvilke måter kan en biskop eller grenspresident hjelpe dem som strever med synd og fristelser?

Forklar at Herren lærte Alma om hva de som søker tilgivelse, må gjøre for å omvende seg. Be elevene granske Mosiah 26:29-32 parvis og finne prinsipper som hjelper dem å forstå hva Herren krever av oss når vi omvender oss.

Når elevene har fått tid til å studere disse versene, kan du be noen elever skrive prinsippene de har funnet, på tavlen med egne ord. Svarene kan omfatte følgende:

Syndsbekjennelse fører til tilgivelse.

Herren vil tilgi dem som omvender seg i hjertets oppriktighet.

Vi må tilgi andre for å motta Herrens tilgivelse.

For å hjelpe elevene bedre å forstå disse prinsippene, kan du stille noen av eller alle de følgende spørsmål:

  • I Mosiah 26:29, hva betyr det at noen “bekjenner sine synder for deg og meg”? (Du må kanskje påpeke at i dette verset viser ordet deg til Alma.)

  • Hvorfor tror du det er nødvendig at en som har begått en alvorlig synd, bekjenner til Herren og til riktig leder i Kirken? (Alvorlige overtredelser, som brudd på kyskhetsloven, kan sette en persons medlemskap i Kirken i fare. I slike tilfeller må vedkommende derfor bekjenne synden til både Herren og hans representant i Kirken. Biskoper og grenspresidenter har prestedømsnøkler for å hjelpe dem som har syndet, å søke tilgivelse. Selv om bare Herren kan tilgi synder, har prestedømsledere en støttefunksjon når det gjelder å hjelpe noen å få denne tilgivelsen. De holder alle bekjennelser konfidensielle og hjelper dem som bekjenner, gjennom hele omvendelsesprosessen.)

  • Hva tror du det betyr å omvende seg “i hjertets oppriktighet”? (Mosiah 26:29).

  • Hvorfor tror du Herren krever at vi tilgir andre? Hvilken sammenheng er det mellom å omvende seg og å tilgi andre? (Se 3 Nephi 13:14-15; L&p 64:8-11.)

  • Hvilke ord eller uttrykk i disse versene kan gi mot eller trøst til noen som ønsker å omvende seg, men føler at han eller hun ikke kan få tilgivelse?

Mosiah 26:33-39

Alma adlyder Herrens råd og dømmer dem som har syndet, og setter Kirken i orden

Forklar at Mosiah 26:33-37 forteller hvordan Alma fulgte Herrens instruksjoner, dømte medlemmer av Kirken som hadde syndet, og bragte Kirken i orden. Be elevene lese Mosiah 26:34-37 stille, på jakt etter resultatene av Almas innsats for å følge Herrens råd. Bær vitnesbyrd om at når vi omvender oss og lever rettferdig, kan vi ha fred i hjertet og utvikle oss åndelig.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Mosiah 26:29-30. De fem vesentlige bestanddelene i omvendelse

Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum sa følgende om de grunnleggende elementene i omvendelse:

“Spencer W. Kimball [ga] en glimrende veiledning for tilgivelse gjennom omvendelse. Den har hjulpet mange å finne veien tilbake. Han [pekte] på fem vesentlige elementer i omvendelse:

Bedrøvelse for synd. Studer og finn ut hvor alvorlig Herren ser på din overtredelse. Du vil føle en helbredende sorg og anger. Du vil også få et oppriktig ønske om å forandre deg og være villig til å underordne deg alle tilgivelsens krav…

Avstå fra synd. Dette er en urokkelig, permanent beslutning om aldri å gjenta overtredelsen. Ved å holde denne forpliktelsen trenger en ikke å oppleve den bitre ettersmaken av synden igjen…

Bekjennelse av synd. Du må alltid bekjenne dine synder for Herren. Hvis det dreier seg om alvorlige overtredelser, for eksempel umoral, må de bekjennes for biskopen eller stavspresidenten. Jeg ber dere forstå at bekjennelse ikke er omvendelse. Det er et viktig trinn, men ikke nok i seg selv. Delvis bekjennelse ved å nevne mindre alvorlige feilgrep vil ikke hjelpe deg å oppklare en alvorligere overtredelse som du ikke har bekjent. Det er avgjørende for å få tilgivelse at du er villig til å fremlegge for Herren og, om nødvendig, hans prestedømsdommer alt du har gjort…

Vederlag for synd. Du må gi tilbake, så langt det er mulig, det som ble stjålet, skadet eller tilsmusset. Når du etter egen, fri vilje gir vederlag, er dette et konkret bevis for Herren på at du har forpliktet deg til å gjøre alt du kan for å omvende deg.

Lydighet mot alle budene. Når du viser fullstendig lydighet, opplever du evangeliets fulle kraft, med styrke til å konsentrere deg om å avlegge visse synder. Dette innebærer at du gjør ting som du ikke først betrakter som en del av omvendelsen, som å gå på møter, betale tiende, yte tjeneste og tilgi andre…

Jeg vil tilføye et sjette trinn: Anerkjenn Frelseren. Av alle de nødvendige trinn til omvendelse vitner jeg om at det aller viktigste er at du er overbevist om at tilgivelse er mulig på grunn av Forløseren. Det er ytterst viktig å vite at bare på hans betingelser kan du bli tilgitt” (“Tilgivelse,” Lys over Norge, juli 1995, 76).