Bibliotek
Leksjon 136: 4 Nephi


Leksjon 136

4 Nephi

Innledning

Etter Jesu Kristi tjeneste blant Lehis etterkommere anvendte folket hans læresetninger og opplevde mer enn 100 år med samhold, velstand og lykke. De holdt sammen som “Kristi barn” og henviste ikke lenger til seg selv som nephitter eller lamanitter (4 Nephi 1:17). Men til slutt ble de stolte og stadig mer ugudelige, og delte seg igjen inn i nephitter og lamanitter. Rundt 300 år etter Frelserens besøk var nesten alle mennesker blitt onde.

Undervisningsforslag

4 Nephi 1:1-18

Alle mennesker er omvendt og opplever fred og lykke

Før klassen gjør du i stand to blanke ark for hver elev – hvis mulig, ett hvitt og ett med en annen farge (halve ark er tilstrekkelig). Plasser de hvite arkene på elevenes pult eller stol før de kommer. Legg de fargede til side for å brukes senere i leksjonen. Skriv følgende spørsmål på tavlen: Hva gjør deg genuint lykkelig? Etter hvert som elevene kommer kan du be dem skrive sitt svar på spørsmålet på tavlen.

Begynn klassen ved å diskutere svarene de har skrevet på tavlen. Still elevene følgende spørsmål:

  • Hva er forskjellen mellom ting som gjør oss midlertidig lykkelige, og ting som fører til varig lykke? (Når elevene svarer, kan det være lurt å understreke at sann lykke ikke finnes i timelige ting som popularitet, rikdom og materielle eiendeler.)

Forklar at 4 Nephi er en opptegnelse over flere generasjoner av Lehis etterkommere som levde etter Jesu Kristi besøk. Be elevene lese 4 Nephi 1:16 stille, på jakt etter hvordan Mormon beskrev menneskene som levde rundt 100 år etter Frelserens besøk. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer setningen “det kunne sikkert ikke være noe lykkeligere folk”. Be elevene skrive Det kunne sikkert ikke være noe lykkeligere folk øverst på det hvite arket du delte ut. Deretter ber du dem tegne en stor sirkel midt på arket.

Bilde
sirkel

Be elevene lese 4 Nephi 1:1-2 stille, på jakt etter hva folket bidro til å gjøre som gjorde denne lykken mulig. Be dem skrive sine svar inni sirkelen. (Svarene skulle innbefatte at hele folket omvendte seg, ble døpt, mottok Den hellige ånd og “ble omvendt til Herren”).

  • Hva vil det si å bli omvendt?

For å hjelpe elevene å forstå at omvendelse er dypere enn bare å ha et vitnesbyrd eller å være medlem av Kirken, kan du be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum. Gi om mulig elevene kopier av denne uttalelsen, og be dem finne ord og uttrykk som definerer omvendelse.

“Din lykke nå og for evig er betinget av din grad av omvendelse og den forvandling den forårsaker i deg. Hvordan kan du så bli virkelig omvendt? President [Marion G.] Romney beskriver trinnene du må følge:

Bilde
Eldste Richard G. Scott

‘Medlemskap i Kirken og omvendelse er ikke nødvendigvis synonyme begreper. Å være omvendt og ha et vitnesbyrd er heller ikke nødvendigvis det samme. Et vitnesbyrd kommer når Den hellige ånd gir den oppriktige sannhetssøker en bekreftelse av sannheten. Et kraftig vitnesbyrd levendegjør troen. Det vil si at det fører til omvendelse og lydighet mot budene. Omvendelse er frukten av eller belønningen for anger og lydighet.’ [I Conference Report, områdekonferanse i Guatemala 1977, 8-9.]

For å si det enkelt er sann omvendelse frukten av tro, anger og konsekvent lydighet …

Sann omvendelse fører til varig lykke som kan nytes selv når verden er i opprør og de fleste er alt annet enn lykkelige” (“Fullstendig omvendelse bringer lykke,” Liahona, juli 2002, 27).

  • Hvilke ord og uttrykk hørte du som definerer omvendelse?

  • Hvordan tror du det ville vært om alle rundt deg ble omvendt til Herren?

Skriv følgende skriftstedhenvisning på tavlen: 4 Nephi 1:2-3, 5, 7, 10-13, 15-18. Be noen elever bytte på å lese høyt fra disse versene. Be klassen følge med, på jakt etter ord og uttrykk som beskriver hva folk opplevde fordi de ble omvendt til Herren. Be elevene skrive disse ordene og uttrykkene rundt sirkelen på arket sitt. (Svarene kan omfatte følgende: det var ingen stridigheter eller diskusjoner, de behandlet hverandre rettferdig, de hadde alle ting felles, mange mirakler ble utført i Jesu Kristi navn, Herren fikk folket til å blomstre, de gjenoppbygget byer som hadde blitt ødelagt, de giftet seg og etablerte familier, de formerte seg og ble sterke, Guds kjærlighet var i deres hjerter, og de var glade og forente.)

Be elevene finne et prinsipp om lykke som de har lært fra første halvdel av 4 Nephi 1. Selv om elevene kan identifisere flere prinsipper, forviss deg om at de gir uttrykk for at når folk jobber sammen for å bli omvendt til Herren, blir de forente og opplever økt lykke. Du kan gjerne skrive dette prinsippet på tavlen.

  • Hvilke velsignelser tror du ville bli vår klasse til del hvis vi alle levde som disse menneskene levde? Hvilke velsignelser tror du ville bli din familie til del? Hvilke velsignelser tror du ville bli din menighet eller gren til del?

Be elevene fortelle om en gang da de var del av en gruppe som ble forenet i rettferdighet, for eksempel deres familie, quorum eller klasse, eller en gruppe venner. Du kan også fortelle om noe du selv har opplevd.

  • Hvordan kan din innsats for å være rettferdig påvirke lykken og trivselen til dem rundt deg? (Pass på at elevene forstår at vår omvendelse og våre rettferdige handlinger ikke bare bidrar til vår egen lykke, men også til glede og trivsel for andre. Når medlemmer av en familie, et quorum, en klasse eller en annen gruppe er forenet i rettferdighet, kan de oppleve større lykke enn de ville være i stand til å oppleve på egen hånd.)

  • Hvordan kan syndene til en person påvirke resten av en gruppe som forsøker å være rettferdig?

Oppmuntre elevene til å styrke sin omvendelse til Herren og hjelpe de rundt dem til å gjøre det samme. For å hjelpe elevene med denne utfordringen, ber du dem om å gjennomgå ordene og uttrykkene de har skrevet på arket sitt. Oppfordre dem til å velge en eller to setninger som beskriver måter å leve på som de selv ønsker å oppleve. Gi dem et par minutter til å skrive i notatbøkene eller skriftsted-dagbøkene sine om hvordan de vil prøve å leve på disse måtene. Bær vitnesbyrd om den lykken som kommer fra sann omvendelse og det å være forenet i rettferdighet.

4 Nephi 1:19-49

Nephittene blitt stadig mer ugudelige inntil bare noen få rettferdige mennesker er igjen.

  • Hva tror du kan ødelegge et samfunn som det som beskrives i 4 Nephi 1:1-18?

Be elevene lese 4 Nephi 1:20, 23-24 stille mens de er på utkikk etter hva som truet folkets enhet og lykke. Du kan gjerne foreslå at de markerer det de finner. Når de har fortalt hva de har funnet, kan du skrive på tavlen følgende uttalelse av president Henry B. Eyring i Det første presidentskap. (Denne uttalelsen finnes i “Våre hjerter knyttet sammen i enighet,” Ensign eller Liahona, nov. 2008, 70.) Det kan være lurt å foreslå at elevene kopierer denne uttalelsen i Skriftene ved siden av 4 Nephi 1:24.

“Stolthet er enhetens store fiende” (president Henry B. Eyring).

  • På hvilke måter tror du stolthet er en fiende av enhet?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av president Dieter F. Uchtdorf i Det første presidentskap. Be klassen lytte etter en lærdom som Mormon ønsket at vi skulle forstå.

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

“Stolthetens kjerne er sammenligning, for selv om den ofte begynner med ‘Se, hvor god jeg er og hvilke store ting jeg har gjort’, synes den alltid å slutte med ‘Derfor er jeg bedre enn deg’.

Når vårt hjerte er fylt med stolthet, begår vi en alvorlig synd, for vi bryter de to store bud [se Matteus 22:36-40]. Istedenfor å tilbe Gud og elske vår neste, avslører vi hva som egentlig er gjenstand for vår tilbedelse og kjærlighet – det bildet vi ser i speilet” (“Stolthet og prestedømmet,” Ensign eller Liahona, nov. 2010, 56).

  • Basert på president Uchtdorfs uttalelse, hvordan kan stolthet ødelegge samhold?

Be noen elever etter tur lese høyt fra 4 Nephi 1:24-35, 38-45. Be klassen følge med, på jakt etter virkningen av disse hemmelige forbundene blant nephittene. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer det de finner. (Svarene kan omfatte følgende: gå med kostbare klær, danne sosiale klasser eller eksklusive grupper av venner, bygge opp kirker for å få gevinst, fornekte den sanne kirke, forfølge de troende, forme hemmelige forbund og ondskap.)

Spør studentene en etter en om å rapportere en ting han eller hun har funnet. (Elevene kan gjenta hverandres svar.) Etter hvert som hver student svarer, skriver du hans eller hennes reaksjon på et av de fargede arkene som du la til side før klassen. Gi det fargede arket til eleven i bytte mot hans eller hennes hvite ark som beskriver lykke og samhold blant folket. Gjenta denne prosessen til alle elevene i klassen har byttet bort sine hvite ark mot de fargede arkene.

Be elevene se seg rundt og se at alle i klassen har et farget ark, som representerer stolthet. Oppfordre dem til å tenke over hvordan de tre Kristi disipler må ha følt da de så stolthet og ondskap spredd blant et folk som en gang hadde vært så lykkelig og forenet.

  • Hvilken sannhet kan vi lære av disse versene? (Selv om elevene kan bruke ulike ord, bør de peke på følgende prinsipp: Stolthetens synd skaper splittelse og fører til ondskap. (Du kan gjerne skrive denne sannheten på tavlen.)

  • Hvordan kan stolthet hos noen få mennesker påvirke lykken for en hel gruppe?

Be elevene tenke over hvordan én persons stolthet kan påvirke andre i følgende eksempler:

  1. Til tross for oppmuntring fra familien sin bestemmer en eldre bror seg for å dyrke egoistiske interesser i stedet for å reise på misjon.

  2. Et medlem av en klasse i Unge kvinner eller Det aronske prestedømme er med hensikt forstyrrende, nekter å delta i klassen og lar være å følge instrukser.

  3. En ung mann eller kvinne erter eller nedvurderer et annet medlem av hans eller hennes vennegruppe til stadighet.

Be elevene tenke på ganger når de har sett stolthet ødelegge for lykke og samhold.

Be elevene vurdere sine roller i ulike grupper de tilhører, for eksempel sine familier, quorumer eller klasser, menigheter eller grener og Seminar-klassen. (Du kan gjerne nevne andre grupper som elevene tilhører.) Be dem overveie om de har gjort eller gjør noe som viser stolthet i deres forhold til andre mennesker i disse gruppene. Oppmuntre dem til å omvende seg og tenke over hvordan de kan overvinne stolthet og fremme samhold og rettferdighet i disse gruppene. Oppfordre dem også til å tenke over hva de har skrevet om hvordan de har tenkt å leve mer som Lehis etterkommere som ble omvendt til Herren.

Bær vitnesbyrd om at når vi søker å bli mer omvendt til Jesus Kristus og leve med andre i enhet, kan vi oppleve lykke slik det er beskrevet i 4 Nephi 1:1-18.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

4 Nephi 1:1-2. “Alt folket… ble omvendt til Herren”

President Marion G. Romney i Det første presidentskap forklarte omvendelsesprosessen slik:

“Omvendelse til evangeliet skjer ved guddommelig tilgivelse, som ettergir synder. Rekkefølgen er omtrent slik. En ærlig søkende hører budskapet. Han spør Herren i bønn om det er sant. Den hellige ånd vitner til ham. Dette er et vitnesbyrd. Hvis ens vitnesbyrd er sterkt nok, omvender man seg og adlyder budene. Ved en slik lydighet får man guddommelig tilgivelse som utsletter synd. Dermed er man omvendt til et nytt liv. Ens ånd er helbredet” (i Conference Report, 1963, s. 24).

4 Nephi 1:1-18. Behovet for enhet

President Henry B. Eyring i Det første presidentskap sa:

“Herrens profeter har alltid manet til enhet. Behovet for å motta denne gaven og utfordringen med å opprettholde den, vil bli stadig større i tiden fremover, når vi som et folk skal forberedes til vår strålende fremtid…

…Vi vet av erfaring at glede kommer når vi blir velsignet med enhet. Som vår himmelske Faders åndebarn lengter vi etter den glede vi en gang hadde sammen med ham i livet før dette. Han ønsker å oppfylle dette hellige ønsket om enhet av kjærlighet til oss.

Han kan ikke gi oss det som enkeltpersoner. Den enhetens glede som han så gjerne vil gi oss, er ikke isolert. Vi må søke den og kvalifisere oss for den sammen med andre. Da er det ikke rart at Gud oppfordrer oss til å komme sammen så han kan velsigne oss. Han vil at vi skal samle oss i familier. Han har opprettet klasser, menigheter og grener og befalt oss å møte sammen ofte. I disse sammenkomstene som Gud har tilrettelagt for oss, ligger vår store mulighet. Vi kan be om og arbeide mot den enhet som vil gi oss glede og øke vår evne til å tjene” (“Våre hjerter knyttet sammen i enighet,” Ensign eller Liahona, nov. 2008, 68, 69).