Bibliotek
Leksjon 125: 3 Nephi 15-16


Leksjon 125

3 Nephi 15-16

Innledning

Da Jesus Kristus fortsatte å undervise folket ved templet i landet Overflod, erklærte han at Moseloven var oppfylt og at han var lyset og loven som folket skulle se hen til. Deretter forklarte han for de tolv disiplene at folket i Amerika var de “andre får” som han hadde talt om i Jerusalem (se Johannes 10:14-16). Han lovet også at de som omvender seg og vender tilbake til ham, vil bli regnet blant hans paktsfolk.

Undervisningsforslag

3 Nephi 15:1-10

Frelseren erklærer at han har oppfylt Moseloven

Før leksjonen skriver du følgende spørsmål på tavlen:

Hvorfor betale tiende? Hvorfor holde sabbatsdagen hellig? Hvorfor hedre dine foreldre?

For å innlede leksjonen, peker du på spørsmålene på tavlen og spør:

  • Noen lurer kanskje på hvorfor Herren gir bud. Hvordan vil du forklare hensikten med bud?

Fortell elevene at da Jesus Kristus underviste nephittene, lærte han dem at én hensikt med budene var å vise veien til ham. Be elevene merke seg denne hensikten mens de studerer 3 Nephi 15.

Forklar at da Frelseren talte til folket, skjønte han at noen blant dem hadde et spørsmål. Be elevene skumlese 3 Nephi 15:1-2 for å finne ut hva disse menneskene ønsket å vite. (De lurte på hva Frelseren ønsket at de skulle gjøre “med Moseloven”. Nephittenes religionsutøvelse, ritualer og Kirkens organisasjon hadde blitt bygd på Moseloven for å forberede folket for Jesu Kristi komme og hjelpe dem å se frem til hans sonoffer. Tilsynelatende ble noen forvirret med hensyn til hva de skulle gjøre istedenfor å holde Moseloven.)

Be en elev lese 3 Nephi 15:3-5, 9 høyt. Be klassen følge med, og se etter ord eller uttrykk i Frelserens forklaring som kan ha forvisset nephittene om at deres tro ikke behøvde å forandre seg. Be noen elever fortelle hvilke ord eller uttrykk de finner. Be dem forklare hvorfor de tror disse ordene eller uttrykkene kan ha vært nyttige for nephittene.

  • Hva tror du Jesus forkynte da han erklærte at han er “loven”? (3 Nephi 15:9).

Elevene kan gi en rekke forskjellige svar. Etter hvert som de svarer, kan du hjelpe dem å finner frem til følgende sannheter (skriv disse sannhetene på tavlen): Jesus Kristus er lovens kilde. Alle evangeliets lover viser vei til Jesus Kristus og hans forsoning. Hvis vi følger hans bud, vil vi motta evig liv.

  • Hvorfor kan disse sannhetene ha vært viktige for nephittene å forstå på dette tidspunktet? (Du kan gjerne påpeke at i likhet med Moseloven, rettet den nye loven oppmerksomheten mot Frelseren og hans forsoning. Selv om noen av metodene for folkets religionsutøvelse ble forandret, ville de fortsette å utøve tro på Jesus Kristus og tilbe Faderen i hans navn.)

Gi et sammendrag av 3 Nephi 15:6-8 ved å forklare at Frelseren forvisset folket om at akkurat slik profetenes ord om en Forløser hadde blitt oppfylt i ham, ville deres profetier om fremtidige hendelser også gå i oppfyllelse. Han forklarte også at pakten han hadde inngått med sitt folk, fortsatt var i kraft og ville bli oppfylt.

Be en elev lese 3 Nephi 15:9-10 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Frelseren ønsker at hans folk skal gjøre med sin kunnskap om de sannheter som er skrevet på tavlen.

  • Hva betyr det for deg å “se hen til” Kristus?

Be elevene gjennomgå 3 Nephi 15:9-10 og sammenfatte hvordan Herren ønsker at vi skal etterleve evangeliet, og hvilken velsignelse som kommer som følge av dette. (Elevene kan sammenfatte dette prinsippet på forskjellige måter, men svarene bør gjenspeile følgende prinsipp: Hvis vi ser hen til Jesus Kristus ved å holde hans bud og holde ut til enden, vil han gi oss evig liv.)

  • Er det mulig å følge Jesus Kristus uten å holde hans bud? Hvorfor ikke?

Be elevene overveie spørsmålene du skrev på tavlen før leksjonen.

  • Er det mulig for en person å holde budene utad uten å se hen til Jesus Kristus?

  • Kan du nevne noen grunner til at man kan adlyde budene utad uten å se hen til Jesus Kristus? (Svarene kan omfatte plikt, frykt for straff, et ønske om å passe inn eller å holde fasaden, eller en forkjærlighet for regler.)

  • Hvilke grunner burde vi ha for å holde budene? (Vi burde holde budene fordi vi elsker Herren, vi ønsker å behage ham, og vi ønsker å komme til ham.)

  • Hvordan har du blitt velsignet når du har holdt budene med ærlig hensikt?

Be elevene tenke på et bud eller en norm innenfor evangeliet som har vært vanskelig for dem å forstå og følge. Be dem overveie hvordan deres følelser med hensyn til dette budet eller denne normen kan endre seg hvis deres kjærlighet til Herren blir deres grunn til å adlyde. Oppfordre dem til å adlyde budene av kjærlighet til Herren. Fortell hvordan budene har hjulpet deg å komme nærmere vår himmelske Fader og Frelseren.

3 Nephi 15:11-16:5

Jesus Kristus snakker med sine disipler om sine andre får

Be elevene rekke opp hånden hvis de noen gang har følt seg mindre viktig enn andre. Be dem overveie om de noen gang har følt seg glemt eller alene, eller om de noen gang har lurt på om vår himmelske Fader vet hvem de er.

Skriv følgende utsagn på tavlen: Gud har omsorg for alle sine barn, og han tilkjennegir seg for dem. Forsikre elevene om at dette utsagnet er sant, og be dem se etter bevis på dets sannhet når de studerer resten av 3 Nephi 15 og begynnelsen av 3 Nephi 16.

Be en elev lese 3 Nephi 15:11-17, og be elevene legge merke til hva Herren sa til folket i Jerusalem om sitt folk i Amerika. Du kan også gjerne be elevene lese Johannes 10:14-16. (Hjelp elevene å forstå at “andre får” er en henvisning til andre tilhengere av Hyrden Jesus Kristus. Ordet hjord kan referere til en saueflokk, men det kan også betegne en gruppe mennesker med felles tro.)

  • Hva sier 3 Nephi 15:17 om hvordan Herren lovet å åpenbare seg for sine andre får, eller etterfølgere? (De skulle høre hans røst.)

Be en elev lese 3 Nephi 15:18-19 høyt. Be klassen følge med, og se etter årsaken til at vår himmelske Fader befalte Jesus Kristus å holde tilbake kunnskap om sine andre får fra folket i Jerusalem. Når elevene har fortalt hva de har funnet ut, kan du spørre:

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av dette? (Elevenes svar skulle gjenspeile følgende prinsipp: Gud gir oss kunnskap og sannhet i forhold til vår tro og lydighet.)

Gi et sammendrag av 3 Nephi 15:21-23 ved å forklare at Herren fortalte nephittene at de var de andre får han hadde omtalt, mens jødene i Jerusalem trodde han talte om hedningene, eller ikke-israelitter. De hadde ikke forstått at hedningene ikke ville høre hans røst personlig.

Be en elev lese 3 Nephi 15:24 høyt, og be klassen merke seg hvordan Herren forsikret nephittene om sin omsorg for dem. Du kan gjerne spørre elevene hvordan de ville ha følt seg om de hørte Herren si disse ordene til dem.

Be elevene lese 3 Nephi 16:1-3 stille og finne ut hvem andre som skulle høre Frelserens røst. Forklar at vi ikke har noen opptegnelse om de andre stedene og menneskene Frelseren besøkte, men det er klart at han besøkte andre grupper eller “hjorder”.

For å presisere at Frelseren også tilkjennegir seg for dem som ikke hører hans røst, kan du stille følgende spørsmål før du ber elevene granske Skriftene for å finne svar:

  • Hva med dem som ikke får høre Frelserens røst? Hvordan viser han dem at han bryr seg om dem?

Be elevene granske 3 Nephi 15:22-23 og 3 Nephi 16:4, og se etter hvordan Herren erklærte at han ville åpenbare seg for hedningene (gjennom andres forkynnelse, gjennom Den hellige ånds vitnesbyrd og gjennom profetenes skrivelser).

  • Hvordan viser disse tilkjennegivelsene at Gud har omsorg for alle sine barn?

  • Hvordan har Herren tilkjennegitt seg for deg og din familie?

  • Hvordan kan du bidra til Herrens forsøk på å tilkjennegi seg for hele sitt folk?

3 Nephi 16:6-20

Jesus Kristus uttaler velsignelser og advarsler til hedningene som vil motta evangeliet i de siste dager

Spør elevene om de noen gang har ønsket å være en del av en gruppe, en klubb eller et lag. Spør hvilke kvalifikasjoner de måtte ha for å bli medlem av gruppen de ønsket å tilhøre. Minn om at den beste gruppen vi kan bli medlem av, er Herrens paktsfolk.

Be en elev lese 3 Nephi 16:6-7 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Herren sa ville skje i de siste dager fordi hedningene ville tro på ham og Israels hus ikke ville tro på ham. (Du kan gjerne forklare at profeter i Mormons bok brukte begrepet hedninger om folk som ikke var fra det hellige land. Derfor kan ordet brukes om Kirkens medlemmer så vel som om ikke-troende og medlemmer av andre trossamfunn.) Når elevene har svart, kan du sammenfatte 3 Nephi 16:8-9 ved å forklare at Jesus Kristus profeterte at det også vil være ikke-troende hedninger i de siste dager som vil adspre og mishandle medlemmer av Israels hus. Be en elev lese 3 Nephi 16:10 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva som vil skje med disse vantro hedningene.

  • Hva erklærte Herren at de ikke-troende hedningene ville miste?

  • Hvordan kan dette gjelde for dem som kjenner sannheten, men blir oppblåste av stolthet?

Forklar at Herren lovet å holde sin pakt med Israels hus ved å bringe evangeliet til dem (se 3 Nephi 16:11-12). Be en elev lese 3 Nephi 16:13 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva som er nødvendig for å bli medlem av Herrens paktsfolk. Skriv følgende på tavlen: “Hvis vi … , da …” Be elevene om å bruke 3 Nephi 16:13 til å fullføre dette utsagnet. Elevene bør kunne oppdage følgende sannhet: Hvis vi omvender oss og vender tilbake til Jesus Kristus, da vil vi bli regnet blant hans folk.

  • Hvorfor er det en velsignelse å bli regnet blant Herrens folk?

Rund av med å bære ditt vitnesbyrd om sannhetene i denne leksjonen.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

3 Nephi 15:1-2. “Det gamle var avskaffet og… alt var blitt nytt”

Da Frelseren innledet sitt jordiske virke, hadde Moseloven dannet grunnlaget for israelittenes religiøse og sosiale liv i over tusen år. Nephittene hadde loven nedskrevet på messingplatene, og nephittenes profeter forkynte og overholdt loven. Da Frelseren besøkte nephittene, lærte han dem at loven var fullstendig oppfylt i ham. De skulle imidlertid ikke tro at Moseloven var strøket eller “opphevet” (3 Nephi 12:17-18). Hvordan kunne Frelseren “oppfylle”, men ikke “stryke” Moseloven? Moseloven hadde både moralske og rituelle aspekter.

De moralske aspektene omfattet bud som “Du skal ikke slå i hjel” og “Du skal ikke drive hor”. Jesus Kristus lærte nephittene at de skulle unngå ikke bare mord og hor, men også sinne og begjær – følelser som kan føre til mord og hor (se 3 Nephi 12:21-30). Dermed oppfylte Jesu Kristi evangelium loven i den forstand at det gikk nærmere inn på de moralske aspektene av Moseloven og er en høyere lov. Det innbefattet Moselovens moralbefalinger og satte dem i sammenheng med bredere prinsipper i evangeliet, som krever en forandring i hjertet.

De rituelle aspektene av Moseloven omfattet bud om dyreoffer og brennoffer det Abinadi kalte “ytre handlinger” og “ordinanser” (Mosiah 13:30). De nephittiske profeter forsto at disse delene av Moseloven hadde til hensikt å hjelpe folket å se frem til Jesu Kristi sonoffer (se 2 Nephi 25:24; Jakobs bok 4:5; Mosiah 16:14-15). Da Frelserens jordiske misjon var fullført, kunne derfor ikke disse fremoverpekende ordinansene lenger peke mot en fremtidig begivenhet – for begivenheten hadde funnet sted. Derfor lærte Frelseren nephittene at dyreoffer og brennoffer skulle “avskaffes”, og at hans tilhengere isteden skulle “ofre et sønderknust hjerte og en angrende ånd” (3 Nephi 9:19-20). Istedenfor ordinanser som pekte fremover mot forsoningen, innstiftet Frelseren nadverden, en minneordinans for å se tilbake på Frelserens sonoffer (se 3 Nephi 18:1-11).

Eldste Bruce R. McConkie uttalte: “Jesus kom for å gjengi den fylde av evangeliet som menneskene hadde hatt del i før Moses tid, før den lavere orden ble innstiftet. Han kom selvsagt ikke for å ødelegge det han selv hadde åpenbart til Moses, slik heller ikke en universitetsprofessor ødelegger grunnregneartene ved å lære sine studenter integralregningens prinsipper. Jesus kom for å bygge på den grunnvoll Moses hadde lagt. Ved å gjengi evangeliets fylde oppfylte han behovet for å overholde betingelsene i det forberedende evangelium. Ingen behøvde lenger å vandre i lyset fra månen, for solen hadde steget opp i all sin prakt” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 bind [1965-73], 1:219-20; se også Stephen E. Robinson, “The Law after Christ,” Ensign, sep. 1983, 69-73).

3 Nephi 15:1-10. Jesus Kristus både ga og oppfylte Moseloven

Tidligere profeter i Mormons bok forkynte at Moseloven til slutt ville bli oppfylt. Nephi, Jakob og Abinadi forberedte alle sitt folk på til slutt å akseptere at Moseloven ikke skulle gjelde lenger. Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum pekte på grunnene til at nephittene var i stand til å oppgi den gamle loven og ta imot den nye:

“Den nephittiske forsamling hadde helt klart lettere for å forstå dette enn den jødiske verden, dels fordi de nephittiske profetene hadde vært så nøye med å forklare at dette bare var en overgangslov. Abinadi hadde sagt: ‘Det [er] fremdeles… nødvendig at dere holder Moseloven, men jeg sier dere at den tid skal komme da det ikke lenger skal være nødvendig å holde Moseloven.’ [Mosiah 13:27; uthevelse tilføyd.] I den samme ånd understreket Nephi: ‘[Vi taler] om loven, så våre barn kan kjenne til at loven er død, og for at de, ved å kjenne til at loven er død, kan se fremover til det liv som er i Kristus, og vite i hvilken hensikt loven ble gitt. Og etter at loven er oppfylt ved Kristus, må de ikke forherde sine hjerter mot ham etter at loven burde være avskaffet.’ [2 Nephi 25:27; uthevelse tilføyd.]

Den slags undervisning – en advarsel mot å forherde sitt hjerte mot Kristus for å forsvare Moseloven – kunne ha hjulpet (og frelst) så mange som levde i den gamle verden den gangen, og som lever over hele verden i dag” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], 156-57).

3 Nephi 15:5-8. Pakten er ikke helt oppfylt

Hva mente Jesus da han sa: “Pakten som jeg har inngått med mitt folk, er ikke helt oppfylt”? (3 Nephi 15:8). Jehova sluttet pakt med Abraham i fordums tid. Abraham ble lovet (1) uendelig etterslekt, (2) et arveland og (3) Guds prestedømskraft. Disse løftene ble også gitt til Abrahams etterkommere (se L&p 132:30-31), og vil bli oppfylt i fremtiden.