Bibliotek
Leksjon 143: Ether 1


Leksjon 143

Ether 1

Innledning

Moroni forkortet Ethers bok fra de 24 gullplatene som ble funnet av letemannskapet sendt ut av Limhi (se Mosiah 8:7-11). Disse platene inneholdt historien om det jaredittiske folk. Beretningen om jaredittene begynner med at Jared og hans bror søker Herrens barmhjertighet og veiledning for sine familier og venner da Herren forvirret språkene til folk på Babels tårns tid (se 1 Mosebok 11). Fordi Jareds bror ba trofast til Herren, bevarte Herren språket til Jared, hans bror og deres familier og venner. Herren erklærte at han ville lede dem til et lovet land, hvor de ville bli en stor nasjon.

Undervisningsforslag

Ether 1:1-32

Moroni nedtegner Ethers slektshistorie tilbake til Jared på Babels tårns tid.

For å hjelpe elevene å huske hvor Ethers bok kom fra, gjennomgår du med dem oversikten over reisene i Mosiah 7-24 i vedlegget til denne brukerveiledningen. Be dem om å henvise til reise 4: prøv å finne Zarahemla. Deretter ber du dem se etter hva Limhis folk fant på denne reisen. Be dem så om å slå opp på første side i Ethers bok. Sammendraget under tittelen forklarer at Ethers bok ble tatt fra de 24 platene som ble funnet av Limhis folk.

Bilde
reiser i Mosiah 7-24

Forklar at etter at Moroni avsluttet sin fars opptegnelse, skrev han en forkortelse, eller en forkortet versjon, av opptegnelsen som ble funnet på de 24 gullplatene. Denne opptegnelsen inneholdt historien om jaredittene som bodde på det amerikanske kontinentet før nephittene og lamanittene. Be elevene lese Ether 1:1-5 stille, på utkikk etter det Moroni valgte å inkludere i sin forkortelse av jaredittenes opptegnelse. Be elevene fortelle hva de finner ut.

Hvis du har tilgang til et bilde av Babels tårn, vurderer du å vise det. Be elevene oppsummere hva de vet om tårnet nevnt i Ether 1:5, og hva som skjedde med dem som prøvde å bygge det. (Det ble kalt Babels tårn. Herren forvirret språket til folk som prøvde å bygge det, og adspredte dem på grunn av deres ondskap, se 1 Mosebok 11:1-9.)

For å hjelpe elevene å forstå sammenhengen mellom jaredittenes historie og nephittenes historie kan det være lurt å be dem referere til kronologien på Mormons boks bokmerke (varenummer 32336). Forklar at Moroni begynte sin beretning om jaredittenes historie ved å skrive ned forfedrene til profeten Ether som skrev historien på de 24 gullplatene. Moroni skrev Ethers aner tilbake til en mann ved navn Jared, som levde på Babels tårns tid.

Ether 1:33-43

Gjennom bønnene til Jareds bror mottar hans familie og venner barmhjertighet og veiledning

Spør elevene om noen av dem noen gang har vært på et sted der de ikke kunne forstå språket som folk rundt dem snakket. Be noen av dem fortelle hva de følte i den situasjonen. Spør dem så om å forestille seg hvordan det må ha føltes for menneskene rundt Babels tårn da de skjønte at alles språk var i ferd med å bli forvirret. Be dem stille grunne på følgende spørsmål:

  • Hvis du var i den situasjonen, hvis kommunikasjon ville du savne mest? Hvorfor?

Be elevene lese Ether 1:33-34 stille. Før de leser, be dem om å se etter (1) hvem Jared ønsket å være i stand til å kommunisere med og (2) hvordan han foreslo å løse problemet. (Han ønsket å være i stand til å kommunisere med sin familie, og han ba sin bror om å be om at deres språk ikke ville bli forvirret.) Når elevene har fortalt hva de har funnet ut, kan du spørre:

  • Hva betyr uttrykket “rop til Herren” for deg?

  • Hva lærer du om hvordan Jared følte for broren sin og brorens bønner fra Ether 1:33-34?

La elevene gå sammen to og to. Be elevene i hvert par bytte på å lese høyt fra Ether 1:35-42. Be dem om å se etter Jareds brors bønner og Herrens svar på disse bønnene. Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å lese, kan du spørre:

  • Hva gjør inntrykk på deg ved Jareds brors bønner til Herren?

  • Hvordan besvarte Herren Jareds brors bønner?

  • Hvilke prinsipper kan vi lære av den måten Jareds bror ba på og måten Herren besvarte hans bønner på? (Mens elevene uttrykker sine tanker, kan du be dem tenke over vår himmelske Faders medfølelse og kjærlighet for dem. Skriv følgende prinsipp på tavlen: Når vi konsekvent roper til Gud i tro, vil han ha medynk med oss.)

Før leksjonen skriver du følgende spørsmål på tavlen. (Eller du kan vurdere å skrive dem på et utdelingsark eller lese dem høyt sakte slik at elevene kan skrive dem ned.)

På hvilke måter er det å rope ut til vår himmelske Fader forskjellig fra bare “å holde en bønn”?

Når har du følt vår himmelske Faders barmhjertighet som svar på bønn? Når har familiemedlemmer eller venner fortalt deg om vår himmelske Faders barmhjertighet som svar på bønn?

Hva lærer vi fra Guds svar på våre bønner om hans følelser for oss?

Hva kan du gjøre for at dine bønner skal bli mer meningsfylte?

Be elevene besvare disse spørsmålene i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker. Det kan være lurt å gi dem anledning til å fortelle hva de skriver. Bær vitnesbyrd om at du vet at vår himmelske Fader elsker oss og ønsker å velsigne oss når vi påkaller ham regelmessig.

Forklar at beretningen i Ether 1 kan gi oss ekstra innsikt i Guds kjærlighet til oss og de velsignelsene som kommer gjennom bønn. Be elevene gjennomgå Ether 1:34, 36, 38 stille, på utkikk etter hva Jared ønsket at hans bror skulle be om i sine bønner. Be en elev skrive opp elevenes svar på tavlen. Du kan foreslå at den som skriver, tar med disse svarene under ordene “ropte til vår himmelske Fader” for prinsippet du har skrevet på tavlen.

Du kan gjerne foreslå at elevene merker uttrykket “la oss være trofaste mot Herren” på slutten av Ether 1:38. Understrek at handlingene til Jared og hans bror viste deres tro på og vilje til å være lydig mot Herren. De ba i tro om de velsignelser de trengte.

Be elevene gjennomgå Ether 1:35, 37, 40-42 stille, og se etter måter Gud velsignet Jared og hans bror og deres familie og venner på. Be eleven som fungerer som skriver, skrive elevenes funn på tavlen under ordet barmhjertighet for prinsippet du har skrevet. Forsikre deg om at elevene ser sammenhengen mellom Jareds brors ønsker og velsignelsene Herren ga.

Be en elev lese Ether 1:43 høyt. Be klassen om å følge med, på utkikk etter velsignelser som Gud lovet selv om Jareds bror ikke spesifikt hadde bedt om dem.

  • Hvilke andre velsignelser lovet Herren folket? (Jared hadde bedt om at hans bror skulle spørre Herren om hvor de skulle dra. Jared hadde trodd at Herren kanskje ville henvise dem til et land som var “utvalgt fremfor alle land” [Ether 1:38]. Herren lovte å lede dem til et lovet land. I tillegg ga han dem spesifikke instruksjoner om hvordan de skulle gjøre innledende forberedelser til reisen. Han lovet også at han skulle reise opp en stor nasjon fra deres familier, og at det ikke ville finnes noen større nasjon på jorden.)

Be elevene slå opp 2 Nephi 4:35. (Du kan gjerne foreslå at de skriver 2 Nephi 4:35 ved siden av Ether 1:43 i Skriftene sine.) Be dem deretter om å lese 2 Nephi 4:35 og Ether 1:43 stille, på utkikk etter hva disse versene lærer om velsignelsene Gud gir oss som svar på våre bønner.

  • Hva lærer Nephi om Guds svar på bønn i 2 Nephi 4:35? (Gud vil gi rikelig til dem som søker ham i bønn. Hvordan bekrefter beretningen i Ether 1:43 det Nephi erklærte i 2 Nephi 4:35?

  • Hvilken grunn ga Herren for å love velsignelser utover dem jaredittene hadde bedt om ifølge Ether 1:43? (Herren lovet ytterligere velsignelser fordi de hadde vært trofaste i sine bønner. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer følgende formulering i Ether 1:43: “fordi du har anropt meg så lenge”.)

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av Ether 1:43? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men de skulle finne følgende prinsipp: Hvis vi ber regelmessig til Gud med tro, kan vi motta velsignelser utover dem vi ber om. Du kan gjerne foreslå at elevene skriver dette prinsippet i sitt eksemplar av Skriftene.)

  • Når har du sett dette prinsippet i ditt liv eller i livet til noen du kjenner?

Når elevene deler sine svar med hverandre, kan det være lurt å dele eksempler fra ditt eget eller andres liv. Profeten Joseph Smith er et godt eksempel på dette prinsippet. Han mottok velsignelser utover det han ba om da han ba om å få vite hvilken kirke som var sann (se Joseph Smith – Historie 1:10-20) og når han ba om å få vite hvordan hans stilling var overfor Herren (se Joseph Smith – Historie 1:29-47).

Som konklusjon oppfordrer du elevene til å gjøre en innsats for å be med større oppriktighet. Oppfordre dem også til å huske at vår himmelske Fader er fylt med medfølelse, og at han vil besvare deres bønner i henhold til deres trofasthet og i henhold til det han vet vil bringe de største velsignelsene inn i deres liv.

Kjenn Skriftene-repetisjon

La elevene gå sammen to og to. Gi dem tid til å hjelpe hverandre med å gjennomgå referansene og stikkordene til alle de 25 Kjenn Skriftene-skriftstedene fra Mormons bok. Du kan foreslå at de bruker Kjenn Skriftene-kort til å teste hverandre (se forslag til Kjenn Skriftene-repetisjon på slutten av leksjon 45). Gi dem så en test fra skriftstedene, kanskje ved hjelp av stikkord fra Kjenn Skriftene-kort. Korriger testen sammen som en klasse. Be elevene notere hvilke skriftsteder de trenger å repetere, og oppmuntre dem til å studere på egen hånd. Når skoleåret nærmer seg avslutning, vurderer du å gi en endelig test på Kjenn Skriftene-skriftstedene fra Mormons bok.

Merk: Du kan utføre denne aktiviteten i begynnelsen eller slutten av klasseperioden. Hvis du bruker aktiviteten i begynnelsen av klassen, holder du den kort for å få nok tid til leksjonen. Du finner andre repetisjonsaktiviteter i vedlegget i denne håndboken.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Ether 1:34-35. Hva er navnet på Jareds bror?

Eldste George Reynolds i De sytti fortalte følgende beretning, som viser at navnet på Jareds bror ble åpenbart til profeten Joseph Smith:

“Mens eldste Reynolds Cahoon bodde i Kirtland, fikk han en sønn. En dag da president Joseph Smith gikk forbi døren hans, ropte han profeten inn og ba ham velsigne babyen og gi ham et navn. Joseph gjorde det, og ga gutten navnet Mahonri Moriancumer. Da han var ferdig med å gi velsignelsen, la han barnet på sengen, og henvendt til eldste Cahoon sa han: ‘Navnet jeg har gitt din sønn, er navnet til Jareds bror. Herren har nettopp vist meg det.’ Eldste William F. Cahoon, som sto like ved, hørte profeten si dette til hans far, og dette var første gang Jareds brors navn ble kjent i Kirken i denne evangelieutdeling” (“The Jaredites”, Juvenile Instructor, 1. mai 1892, 282).

Ether 1:43. “Fordi du har anropt meg så lenge”

President Spencer W. Kimball sa at vi må legge stor anstrengelse i våre bønner og at vi må be ofte:

“Får du svar på dine bønner? Hvis ikke, har du kanskje ikke betalt prisen. Bruker du noen få banale og forslitte ord, eller snakker du fortrolig med Herren? Ber du tilfeldig istedenfor å be regelmessig, ofte, stadig? Tilbyr du småmynter som betaling for din store gjeld, når du skulle ha anstrengt deg for å innfri din forpliktelse?

Snakker du bare når du ber, eller lytter du også? Frelseren sa: ‘Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde nattverd med ham, og han med meg.’ (Johannes åpenbaring 3:20.)” (“Prayer,” New Era, mars 1978, 17).