Bibliotek
Leksjon 78: Alma 13


Leksjon 78

Alma 13

Innledning

Da Alma første gang underviste de opprørske innbyggerne i Ammonihah, argumenterte de mot ham og spurte: “Hvem er du?” og stilte spørsmål ved hans myndighet (se Alma 9:1-6). De var i en tilstand av frafall, etter å ha sluttet seg til Nehors orden – prestelist, som hadde som mål å oppnå personlig vinning (se Alma 1:2-15; 15:15; 16:11). I motsetning til Nehors læresetninger, lærte Alma dem om “det høye prestedømme i Guds hellige orden”, hvis mål er å hjelpe andre å omvende seg og gå inn til Herrens hvile (se Alma 13:6). Han viste til Melkisedek, som forkynte tro og omvendelse og hjalp sitt folk å leve i fred. Alma forkynte også om foruttilværelsen og forutordinasjon. Han avsluttet sin preken med å oppfordre folket til å lytte til hans ord slik at de kunne forberede seg til å gå inn til Herrens hvile.

Undervisningsforslag

Alma 13:1-12

Alma underviser folket i Ammonihah om høypresters kall

Forklar at Alma 13 inneholder Almas læresetninger om en gruppe mennesker som er til stor nytte for Kirken. Faktisk har alle medlemmer av Kirken blitt velsignet på grunn av disse menneskenes tjeneste.

Fortell elevene at de kjenner noen som tilhører denne gruppen. Be så elevene lese Alma 13:1 stille for å finne ut hvem disse menneskene er. Når de har fått tid til å lese dette verset, kan du foreslå at de også kan lese Alma 13:10, 14 og Lære og pakter 107:1-3. Du kan gjerne foreslå at de skriver disse henvisningene i margen ved siden av Alma 13:1.

Påpek at Alma talte om prester etter Guds Sønns orden, som er Det melkisedekske prestedømme. Med andre ord talte han om menn som hadde embedet høyprest i Det melkisedekske prestedømme. Be en elev lese følgende uttalelse av eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum:

“Disse nephittene, som var trofaste og sanne med hensyn til å holde Moseloven, hadde Det melkisedekske prestedømme, og det betyr at de også hadde fylden av evangeliet… Noe av den beste informasjonen om Det melkisedekske prestedømme finnes i Alma 13” (The Promised Messiah [1978], 421).

  • Hvilke velsignelser har du fått gjennom Det melkisedekske prestedømme? (Elevene vil kanskje nevne Den hellige ånds gave, patriarkalske velsignelser, andre prestedømsvelsignelser, generalautoriteters lederskap, lederskap av lokale ledere som biskoper eller grenspresidenter, og velsignelser de mottar gjennom de pakter deres foreldre har inngått i templet. De kan også nevne dåp og nadverden, som blir utført med Det aronske prestedømmes myndighet, men under ledelse av prestedømsledere med Det melkisedekske prestedømme.)

Vis følgende spørsmål på tavlen, eller skriv dem på et utdelingsark. Gi elevene tid til å lese Alma 13:2-10 og finne svar på spørsmålene.

Når ble bærere av Det melkisedekske prestedømme første gang kalt og beredt? (Se Alma 13:3-5.)

Hvilken plikt har alle bærere av Det melkisedekske prestedømme? (Se Alma 13:6.)

Hvilke ord eller uttrykk i Alma 13:7 beskriver Det melkisedekske prestedømme?

Hva er noen forutsetninger for å bli ordinert til Det melkisedekske prestedømme? (Se Alma 13:10.)

Når elevene har fått tid til å finne svar på spørsmålene, kan du be dem om å fortelle hva de har svart. Du kan gjerne skrive svarene deres på tavlen.

For å hjelpe elevene bedre å forstå og diskutere det de har lest, kan du vurdere å stille følgende spørsmål:

  • På hvilken måte hjelper prestedømsbæreres tjeneste oss å vite hvordan vi skal se hen til Jesus Kristus for forløsning? (Se Alma 13:2, 8, 16. Ved sitt eksempel og læresetninger og ved ordinansene de utfører, viser de vei til Frelseren.)

  • Hva mente Alma da han sa at høyprester er “kalt og beredt fra verdens grunnvoll ble lagt”? (Alma 13:3). (Han mente at noen menn har blitt forutordinert til å motta visse prestedømsembeder.)

For å hjelpe elevene å forstå forutordinasjon og hvordan det angår dem, kan det være lurt å be en elev lese følgende uttalelser.

Profeten Joseph Smith sa: “Enhver som har et kall til å betjene denne verdens innbyggere, ble utpekt til denne oppgaven i det store råd i himmelen før denne verden ble til. Jeg går ut fra at jeg ble ordinert til dette embede i dette store råd” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 504).

President Spencer W. Kimball sa: “I den verden vi levde i før vi kom hit, fikk trofaste kvinner visse oppgaver, mens trofaste menn ble forutordinert til visse oppgaver i prestedømmet. Selv om vi ikke kan huske enkelthetene, forandrer ikke dette det fantastiske som vi en gang sa oss enige i” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Spencer W. Kimball [2006], 218-19).

  • Hva lærer Alma 13:3 oss om hva vi må gjøre for å utføre våre forutordinerte oppgaver?

  • Når en mann blir ordinert til et embede i prestedømmet, hva skulle denne ordinasjonen bety for ham? (Se Alma 13:8. Vær oppmerksom på at dette spørsmålet kan besvares av unge kvinner så vel som av unge menn. Unge menn kan ha nytte av å høre unge kvinners svar.)

Be elevene lese Alma 13:11-12 stille, på utkikk etter hvordan de bærere av Det melkisedekske prestedømme som Alma nevnte, ble forandret på grunn av Jesu Kristi forsoning.

  • Hva tror du det betyr å få “sine klær vasket hvite ved Lammets blod”?

  • Hvorfor tror du bærere av Det melkisedekske prestedømme må forandres ved Jesu Kristi forsoning? På hvilke måter kan vi kan vi følge deres eksempel?

Minn elevene på at Alma forklarte disse sannhetene for Ammonihahs innbyggere. Mange av disse menneskene “tilhørte Nehors tro” (Alma 14:18; 15:15), eller de hadde sluttet seg til Nehors læresetninger. Nehor var en mann som hadde opprettet en falsk orden som Alma hadde kalt “prestelist” (se Alma 1:12-15).

  • Hvordan er trofaste bærere av Det melkisedekske prestedømme forskjellige fra dem som fulgte Nehors læresetninger? (Det kan være nyttig å be elevene repetere Alma 1:2-6, på jakt etter forskjeller mellom Nehors prestelist og Det melkisedekske prestedømme.)

  • Ammonihahs innbyggere hadde tidligere lært om Det melkisedekske prestedømme og fått velsignelser ved Det melkisedekske prestedømme (se Alma 9:21; 13:1). Hvorfor tror du det var viktig for Ammonihahs innbyggere å bli minnet om hva de tidligere hadde lært om Det melkisedekske prestedømme?

  • Hva har du lært om prestedømmet så langt i denne leksjonen? (Selv om elevene kan foreslå en rekke sannheter, bør svarene uttrykke at prestedømsordinanser og prestedømsbæreres tjeneste hjelper oss å vite hvordan vi kan se hen til Jesus Kristus for forløsning.)

Du kan gjerne foreslå at elevene skriver dette prinsippet og andre prinsipper de har funnet, i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker. Hvis tiden tillater det, kan du be dem skrive om hvordan disse prinsippene kan påvirke deres syn på prestedømmets kraft og velsignelser.

Alma 13:13-20

Alma underviser om Melkisedek, en stor høyprest som opprettet fred blant sitt folk

Skriv følgende ord og uttrykk på tavlen: høyprest, konge, utøvde mektige tro, forkynte omvendelse, opprettet fred, fredsfyrste, regjerte under sin far. Stopp opp når du har skrevet hvert ord eller uttrykk for å la elevene gjette, uten å se i sine skrifter, hvem Alma beskrev med disse ordene og uttrykkene. (Han beskrev Melkisedek.) Hvis elevene ikke har gjettet riktig når du har skrevet alle ordene og uttrykkene på tavlen, kan du be dem lese Alma 13:14.

Hvis noen elever gjettet at Alma snakket om Jesus Kristus, kan du spørre dem hvorfor beskrivelsen av en rettferdig høyprest kunne minne dem om Frelseren. Hjelp dem å forstå at bærere av Det melkisedekske prestedømme er “etter Sønnens orden, han som er Faderens Enbårne” (Alma 13:9; se også L&p 107:2-4). Påpek at bærere av Det melkisedekske prestedømme skulle tilstrebe å følge Jesu Kristi eksempel i sin tjeneste og sin undervisning. Minn også elevene på at ordinansene som utføres i kraft av Det melkisedekske prestedømme, hjelper oss å komme nærmere Frelseren.

Be en elev lese Alma 13:14-19 høyt. Be klassen tenke på hvordan de ugudelige menneskene i Ammonihah kunne ha nytte av å lære om Melkisedek.

  • Hvilke ord i Alma 13:17 beskriver Melkisedeks folk? Hvordan lignet dette folket på folket i Ammonihah? (Se Alma 8:9; 9:8.)

  • Hva gjorde Melkisedek som leder for sitt folk? Hvordan påvirket hans lederskap folket? Hvordan var denne innflytelsen forskjellig fra påvirkningen fra dem i Ammonihah som fulgte Nehors læresetninger? (Se Alma 8:17; 10:27, 32.)

Be elevene sammenfatte Alma 13:16-18, og uttrykke sannheter disse versene lærer oss om prestedømslederes ansvarsoppgaver. Etter hvert som de foreslår sammendrag, må du sørge for at de gir uttrykk for at prestedømsledere hjelper oss se hen til Jesus Kristus, omvende oss og leve i fred. (Du kan gjerne be elevene skrive sine sammendrag i Skriftene ved siden av Alma 13:16-18.) Påpek at andre ledere i Kirken, for eksempel ledere i Hjelpeforeningen og Unge kvinner, er viktige deltagere i dette arbeidet. De tjener sammen med prestedømsledere og er med på å veilede enkeltpersoner og familier til å komme til Kristus.

  • Hvordan har du blitt velsignet på grunn av den tjeneste ledere i Kirken utfører?

Alma 13:21-31

Alma oppfordrer folket til å lytte til Herrens røst og gå inn til hans hvile

Be elevene se etter et begrep som gjentas i Alma 13:12, 13, 16, 29. De skulle finne ordet hvile og uttrykket “Herrens hvile”. Du kan gjerne oppfordre dem til å markere dette begrepet i skriftene sine. For å hjelpe elevene å forstå hva det vil si å gå inn til Herrens hvile i dette liv og etter at vi dør, kan du lese følgende uttalelser:

“Oldtidens profeter talte om å ‘gå inn til Guds hvile’ [se Alma 12:34; L&p 84:23-24]. Hva betyr dette? For meg betyr det å komme til kunnskap om Gud og til å elske ham – ha tro på hans hensikter og hans plan – i den grad at vi vet vi har rett, og at vi ikke er på jakt etter noe annet” (Joseph F. Smith, Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph F. Smith [1998], 56).

“Sanne hellige går inn til Herrens hvile i dette liv, og ved å bli i sannheten, fortsetter de i denne velsignede tilstand inntil de hviler med Herren i himmelen… Herrens hvile, i evigheten, er å arve evig liv, å motta fylden av Herrens herlighet” (Bruce R. McConkie, Mormon Doctrine, 2. utg. [1966], 633).

Forklar at Alma formante Ammonihahs innbyggere til å omvende seg og forberede seg til Kristi komme (se Alma 13:21-26). Så forklarte han prinsipper de måtte følge for å kunne gå inn til Herrens hvile.

Be elevene lese Alma 13:27 stille.

  • Hvilke ord i Alma 13:27 viser hva Alma følte for folket og sitt budskap?

Be noen elever bytte på å lese høyt fra Alma 13:27-29. Be klassen se etter de prinsipper Alma håpet folket ville følge. Be så elevene si hvilke prinsipper de har funnet. De kan for eksempel si at når vi reagerer ydmykt på oppfordringen om å omvende oss, vil Ånden lede oss inn til Herrens hvile.

Be elevene skrive mål med hensyn til hvordan de vil følge rådene i Alma 13:27-29. Bær vitnesbyrd om at vi kan gå inn til Herrens hvile i dette liv og i det neste hvis vi følger prinsippene Alma forkynte.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Alma 13:1. “[Jeg vil] be dere erindre”

Elevene lurer kanskje på hvorfor Alma sa “[Jeg vil] be dere erindre”, og deretter snakket om hendelser som allerede hadde funnet sted (se Alma 13:1). Det er nyttig å huske at Alma 13 er en fortsettelse av en preken som også finnes i Alma 11 og 12. Slutten av Alma 12 inneholder Almas ord om Adam og Eva (se Alma 12:22-23, 30-32). I begynnelsen av Alma 13 fortsetter Alma sin beretning, hvor han ber folket om å “erindre” en tid etter fallet da Herren ordinerte prester til å forkynne hans bud.

Alma 13:3. Handlefrihet i foruttilværelsen

Idet han talte om prestedømsbærere og deres førjordiske forutordinasjon, sa Alma at “i begynnelsen fikk de velge mellom godt og ondt” (Alma 13:3). President Joseph Fielding Smith utdypet denne sannheten:

“Gud ga sine barn handlefrihet også i [den førjordiske] åndeverden. Dette innebar at hver enkelt ånd fikk anledning til – nøyaktig som menneskene har her på jorden – å velge det gode, forkaste det onde eller delta i det onde og ta konsekvensene av sine synder. Dette var grunnen til at enkelte også var mer trofaste enn andre når det gjaldt å holde Herrens bud…

Menneskenes ånder hadde sin handlefrihet… Menneskenes ånder var ikke like. De startet riktignok på samme nivå, og vi vet at alle i begynnelsen var uskyldige, men retten til handlefrihet som alle fikk, gjorde det mulig for enkelte å overgå andre, og i det enorme tidsrom i udødelig eksistens ble det således mulig for enkelte å bli mer intelligente og mer trofaste, for de sto fritt til å handle på egen hånd, tenke på egen hånd, til å motta sannheten eller til å sette seg opp mot den” (Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind. [1954--56], 1:58--59).

Alma 13:3-5. Det førjordiske liv og forutordinasjon

President Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum har sagt:

“Ingen mer gjennomgripende sannhet har blitt formidlet til oss i gjenopprettelsen enn kunnskapen om vår førjordiske tilværelse. Ingen annen kirke vet eller forkynner denne sannheten. Læren gis bare i hovedtrekk, men fremtredende kjensgjerninger gjentas ofte nok i åpenbaringene til å forsikre oss om visse grunnleggende sannheter.

…De få avgjørende kjensgjerningene vi kjenner om vår status i det førjordiske liv, er disse: ‘Mennesket var også i begynnelsen hos Gud.’ (L&p 93:29.) Vi levde i Gud, vår evige Faders nærhet. Vi er hans avkom. Intelligens, eller ånd, ble organisert som åndelige legemer før verden ble til. (Se Abraham 3:22.) Hver av oss ble gitt handlefrihet. Myndighet ble overdratt og ledere ble valgt. (Alma 13:1-4.)” (Our Father’s Plan [1984], 14-15).

Tro mot pakten innbefatter følgende forklaring på forutordinasjon:

“I den førjordiske åndeverden utnevnte Gud visse ånder til å utføre spesifikke oppgaver i sine jordiske liv. Dette kalles forutordinasjon.

Forutordinasjon garanterer ikke at vedkommende vil få bestemte kall eller ansvarsoppgaver. Slike anledninger i dette livet kommer som et resultat av rettferdig bruk av handlefrihet, akkurat som forutordinasjonen var et resultat av rettferdighet i den førjordiske tilværelse…

Læren om forutordinasjon gjelder alle medlemmer av Kirken, ikke bare Frelseren og hans profeter. Før jorden ble skapt, fikk trofaste kvinner bestemte ansvarsoppgaver, og trofaste menn ble forutordinert til bestemte prestedømsplikter. Selv om du ikke husker denne tiden, gikk du ganske sikkert med på å utføre bestemte oppgaver i din Faders tjeneste. Når du viser deg verdig, vil du få muligheter til å utføre de oppgavene du fikk den gangen” (Tro mot pakten: En oppslagsbok i evangeliet [2004], 47-48).

Eldste Neal A. Maxwell i De tolv apostlers quorum har sagt:

“Læren om det førjordisk liv er ingen avslappende lære. Vi har alle valg å ta, stadige og vanskelige plikter å utføre, ironi og motgang å oppleve, tid å anvende godt, talenter og evner til å bruke på en god måte. Bare fordi vi ble utvalgt ‘der og da’, betyr det så visst ikke at vi kan være likegyldige ‘her og nå’. Enten det gjelder forutordinasjon for menn eller forhåndsutnevnelse for kvinner, må de som er kalt og beredt, også vise seg ‘utvalgte og trofaste’. (Se Johannes’ åpenbaring 17:14; L&p 121:34-36.)” (“Premortality, a Glorious Reality,” Ensign, nov. 1985, 17).