Bibliotek
Leksjon 79: Alma 14


Leksjon 79

Alma 14

Innledning

Etter å ha hørt Alma og Amulek forkynne, var det noen av Ammonihahs innbyggere som trodde og omvendte seg. De fleste var sinte og forsøkte å ødelegge for Alma, Amulek og dem som trodde på deres ord. Alma og Amulek ble arrestert, stilt for retten og til slutt fengslet. Ammonihahs ugudelige innbyggere kastet ut mennene som trodde, og brente deres hustruer, barn og skrifter mens Alma og Amulek ble tvunget til å se på. Etter mange dager befridde Herren Alma og Amulek fra fengselet og drepte de ugudelige lederne i Ammonihah.

Undervisningsforslag

Alma 14:1-13

Alma og Amulek blir fengslet, og de troende ammonihahittene blir kastet ut eller brent

Be elevene tenke på utfordringer de har opplevd eller nå opplever. Be så en elev lese følgende uttalelse høyt:

“Motgang kommer fra forskjellige kilder. Til tider opplever du kanskje prøvelser som følge av din egen stolthet og ulydighet. Disse prøvelsene kan unngås ved å leve rettferdig. Andre prøvelser er ganske enkelt en naturlig del av livet og kan komme selv om du lever rettferdig. Du kan for eksempel oppleve prøvelser ved sykdom, usikkerhet eller dine kjæres bortgang. Motgang kan iblant komme på grunn av andres dårlige valg og sårende ord og handlinger.

“Din fremgang og lykke, både nå og i evigheten, avhenger i stor grad av hvordan du reagerer på livets vanskeligheter” (Tro mot pakten: En oppslagsbok i evangeliet [2004], 100).

Forklar at i dagens leksjon skal elevene snakke om en beretning om mennesker som opplevde alvorlige prøvelser. De fleste av disse prøvelsene ble påført av andre. Be elevene overveie hvordan sannhetene de skal drøfte i denne leksjonen angår dem, uansett hvilke prøvelser de måtte møte.

Skriv følgende på tavlen:

Alma og Amulek

Zeezrom

Mannlige konvertitter

Kvinnelige konvertitter og barn

Be noen elever bytte på å lese høyt fra Alma 14:1-10. Be klassen følge med, på jakt etter eksempler på lidelsene til dem som står oppført på tavlen.

  • Hva måtte disse menneskene lide? (Skriv elevenes svar på tavlen.)

Påpek at da Amulek så kvinner og barns lidelser, ønsket han å utøve prestedømmets kraft for å redde dem. Be en elev lese Alma 14:11 høyt, og be klassen se etter Almas svar på Amuleks anmodning.

  • Hvorfor tillot Herren at disse kvinnene og barna ble brent? Herren lot folket lide for at deres død kunne stå som et vitne mot dem som drepte dem. (Se også Alma 60:13.)

  • Hva sier Alma om hvordan kvinnene og barna ville bli velsignet for sin tillit til Herren?

Du må kanskje understreke at i dette konkrete tilfellet var det Herrens vilje å la menneskene lide. Det er imidlertid ikke alltid slik. Forsikre elevene om at Herren elsker dem og ønsker at de skal være lykkelige og ha fred i livet. Hvis de blir skadet eller mishandlet på noen måte, skulle de søke hjelp fra foreldre eller ledere i Kirken, slik at de kan løse problemet.

  • Hva er noen andre grunner til at Herren kan tillate at vi lider? (Noen mulige svar kan være at han vil at vi skal forstå konsekvensene av ukloke beslutninger, at han vil at vi skal utvikle tålmodighet, at han vil at vi skal utvikle medfølelse med andre som lider, og at han vil at vi skal forstå at vi må stole på ham.)

Skriv følgende sannhet på tavlen: Når vi stoler på Herren, styrker han oss under våre prøvelser. Be så en elev lese Alma 14:12-13 høyt.

  • Hvordan viste Almas ord hans tillit til Herren?

Du kan gjerne be en elev lese følgende uttalelser av eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Richard G. Scott

“Alma og Amuleks eksempel er opplysende. Mens de prøvde å gjøre godt blant Ammonihahs innbyggere, ble de tatt til fange. Amulek stolte på sin mer erfarne ledsager, Alma, som hjalp ham til å utvikle større tillit til Herren. Mens de ble tvunget til å se kvinner og barn bli oppslukt av flammer, sa Amulek: ‘Kanskje de vil brenne oss også.’ Alma svarte: ‘La det skje ifølge Herrens vilje’ – et svært viktig prinsipp. ‘Men… vår gjerning er ikke fullført, derfor brenner de ikke oss’ [Alma 14:12-13; uthevelse tilføyd]” (“Der får vi legedom,” Lys over Norge, juli 1994, 7).

“Dette liv er en erfaring i dyp tillit – tillit til Jesus Kristus… Når vi har tillit, adlyder vi villig uten å kjenne enden fra begynnelsen (se Ordspråkene 3:5-7). For å frembringe frukt, må din tillit til Herren være sterkere og mer utholdende enn din tillit til egne personlige følelser og erfaringer” (“Stol på Herren,” Lys over Norge, jan. 1996, 16).

Forklar at i Alma 14:14-29 vil elevene se flere eksempler på Alma og Amuleks tillit til Herren. De vil også se hvordan Herren styrket dem slik at de kunne utføre hans arbeid.

Alma 14:14-29

Gud befrir Alma og Amulek fra fengsel og tilintetgjør mange ugudelige ledere i Ammonihah

Del klassen i to. Be den ene halvdelen av klassen granske Alma 14:14-19, mens den andre halvdelen gransker Alma 14:20-25. Be begge gruppene om å se etter hva Alma og Amulek led som følge av de ugudelige lederne i Ammonihahs handlinger. Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å lese, ber du dem fortelle hva de har kommet frem til. Skriv svarene på tavlen under “Alma og Amulek”.

  • Hvilke av disse prøvelsene ville ha vært vanskeligst for deg? Hvorfor?

  • Når har du sett andre gjennomgå prøvelser selv om de gjorde sitt beste for å være rettskafne?

Be elevene bytte på å lese høyt fra Alma 14:25-29. Be klassen følge med, på jakt etter hva Herren gjorde for å befri Alma og Amulek fra fengselet. For å hjelpe elevene å finne og forstå prinsippene i disse versene, kan du stille noen av eller alle de følgende spørsmål:

  • Hvorfor var Alma og Amulek i stand til å motta kraft og styrke fra Herren? (Se Alma 14:26, 28.)

  • Hvilke prinsipper kan vi lære av Alma og Amuleks erfaring i fengsel? (Elevenes svar kan variere, men de bør gjenspeile det faktum at hvis vi påkaller Herren i tro, vil han styrke oss i våre lidelser og befri oss på sin måte og i sin egen beleilige tid. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer ord eller uttrykk i Alma 14:26, 28 som understreker dette prinsippet.)

  • Hvordan kan man utøve tro på Jesus Kristus i vanskelige tider?

Be elevene fortelle om opplevelser de har hatt når de har vært vitne til den styrke som kan komme til oss når vi utøver tro på Jesus Kristus og ydmykt venter på ham. De kan fortelle om egne opplevelser eller opplevelser til noen de kjenner. Du kan også fortelle om noe du selv eller noen du kjenner har opplevd.

Avslutt med å bære vitnesbyrd om Herrens evne til å gi oss styrke og fri oss fra prøvelser på sin måte og i sin egen beleilige tid. Forsikre elevene om at når vi stoler på Herren vilje, vil han øke vår styrke og kraft til å tåle vanskeligheter.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Alma 14:7-11. “Herren tar dem opp til seg”

Selv om vi sørger når rettferdige mennesker dør, gleder vi oss over kunnskapen om deres belønning i åndeverdenen (se Alma 40:12) og deres endelige tilstand i det celestiale rike (se L&p 76:50-70). Herren sa: “De som dør i meg, [skal ikke] smake døden, for den skal være søt for dem” (L&p 42:46). President Joseph F. Smith forklarte:

“Det er nok så at jeg i min svakhet gråter over slekt og venners bortgang. Jeg kan også utgyte tårer ved å se andres sorg. I min sjel har jeg medfølelse med menneskenes barn. Jeg kan gråte med dem når de gråter, og jeg kan glede meg når de gleder seg. Men jeg har ingen grunn til å sørge eller være trist fordi om døden kommer inn i verden… All frykt for denne død er borttatt fra de siste-dagers-hellige. De føler ingen redsel for den timelige død fordi de vet at slik døden kom over dem på grunn av Adams overtredelse, skal livet komme til dem ved Jesu Kristi rettferdighet, og selv om de dør, skal de leve igjen. På grunn av denne kunnskap føler de glede selv i døden, for de vet at de igjen skal oppstå og skal møtes igjen på den andre siden av graven” (i Conference Report, okt. 1899, 70).

Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum har sagt:

“Noen ganger blir Herrens folk jaget og forfulgt. Noen ganger lar han bevisst sine trofaste hellige vente og lide, både på legeme og ånd, for å prøve dem i alle ting og for å se om de vil overholde sin pakt, endog til døden, så de kan bli funnet verdige til evig liv. Hvis dette skulle være tilfelle med noen av oss, la det skje” (“The Dead Who Die in the Lord,” Ensign, nov. 1976, 108).