Bibliotek
Leksjon 40: 2 Nephi 31


Leksjon 40

2 Nephi 31

Innledning

Mange år før Jesus Kristus ble født, fikk Nephi en åpenbaring om Frelserens dåp. Da Nephi fortalte sitt folk om denne åpenbaringen, underviste han i det han kalte “Kristi lære” – at for å få evig liv, må vi utøve tro på Jesus Kristus, omvende oss fra våre synder, bli døpt, motta Den hellige ånd og holde ut til enden.

Undervisningsforslag

2 Nephi 31:1-13

Nephi lærer oss at når vi blir døpt, følger vi Frelserens eksempel

Begynn leksjonen med å stille elevene følgende spørsmål:

  • Hva husker du i forbindelse med din dåp? Hva følte du da du ble døpt?

Forklar at da elevene ble døpt, fulgte de et mønster som alltid har vært en del av Jesu Kristi evangelium. Nephi brukte et bestemt uttrykk om dette mønsteret. Be elevene lete etter et uttrykk som finnes i 2 Nephi 31:2 og 2 Nephi 31:21. Når de har funnet uttrykket “Kristi lære”, spør du:

  • Hvilke ord eller uttrykk i 2 Nephi 31:2, 21 sier noe om viktigheten av “Kristi lære”? (Svarene kan omfatte “jeg må si om”, “ingen annen vei” og “eneste og sanne lære”.)

Vis bildet av døperen Johannes som døper Jesus (62133; Kunst inspirert av evangeliet [2009], nr. 35). Be elevene studere 2 Nephi 31:5-9 stille, på jakt etter ord eller uttrykk som sier noe om hvorfor Jesus Kristus ble døpt. (Du kan gjerne foreslå at de markerer disse ordene eller uttrykkene.) Etter noen minutter ber du elevene lese ordene eller uttrykkene de har funnet.

Bilde
Døperen Johannes døper Jesus
  • Hva tror du det betyr å “fullbyrde all rettferdighet”? (Når elevene har svart, kan det være lurt å forklare at det betyr å holde budene. President Joseph F. Smith sa at “å fullbyrde all rettferdighet” er “å oppfylle loven” [i Conference Report, april 1912, 9].)

Be en elev lese 2 Nephi 31:10-12 høyt.

  • Hvordan forklarer disse versene viktigheten av dåpen? (Nephi lærer oss at dåpen er en befaling fra vår himmelske Fader, at den er nødvendig for å motta Den hellige ånd og at den er nødvendig for å følge Jesus Kristus.)

Be elevene sammenfatte læresetningene og prinsippene de har lært av 2 Nephi 31:5-12. Mens de utveksler sine tanker, må du forvisse deg om at de forstår følgende prinsipper:

Jesus Kristus var det fullkomne eksempel på lydighet som vi skulle følge.

Vi må følge Jesus Kristus, bli døpt og motta Den hellige ånd.

Jesus Kristus ble døpt for å fullbyrde all rettferdighet, selv om han var uten synd.

Be en elev lese 2 Nephi 31:13 høyt. Rett elevenes oppmerksomhet mot uttrykkene, “av hele deres hjerte”, “ikke viser falskhet og hykleri for Gud” og “med ærlig hensikt”. Du kan gjerne foreslå at de markerer disse uttrykkene.

  • Hva betyr disse uttrykkene for deg? (Du må kanskje påpeke at alle tre uttrykkene sikter til behovet for å være oppriktige i vår innsats for å utøve tro på Frelseren, omvende oss fra våre synder og følge Frelserens eksempel.)

For å hjelpe elevene å utdype sin forståelse av hvordan man følger Frelserens eksempel i forskjellige situasjoner, kan du stille spørsmål som de følgende:

  • Hvordan kan disse uttrykkene anvendes på slike aktiviteter som daglig skriftstudium og deltagelse i Kirken?

  • Hva er forskjellen mellom “å holde en bønn” og å be “av hele sitt hjerte”?

  • Hva er forskjellen mellom å spise nadverdsbrødet og å ta del i nadverdsbrødet “med ærlig hensikt”?

  • Hva er forskjellen mellom å si at du beklager noe du har gjort, og å angre “av hele ditt hjerte”?

2 Nephi 31:14-21

Nephi forkynner at etter dåpen må vi motta Den hellige ånd og fortsette å følge Frelserens eksempel

Forklar at Nephi talte om en port som åpner seg til en sti. Be en elev lese 2 Nephi 31:17-18 høyt. Når eleven er ferdig med å lese, tegner du en enkel illustrasjon som den følgende, på tavlen:

Bilde
port og sti
  • Ifølge 2 Nephi 31:17, hva er porten? (Omvendelse og dåp. Skriv Omvendelse og dåp under porten.) Hvordan er omvendelse og dåp som en port?

  • Hva sier 2 Nephi 31:18 om hva stien fører til? (Evig liv. Skriv Evig Liv på slutten av stien. Du må kanskje forklare at uttrykket “evig liv” sikter til opphøyelse i det celestiale rike.)

  • Nephi sa at etter dåpen mottar vi Den hellige ånd (se 2 Nephi 31:13-14). Hva sier 2 Nephi 31:17-18 om hva Den hellige ånd gjør for oss? (Hjelp elevene å forstå at Den hellige ånd vitner om Faderen og Sønnen og bringer syndsforlatelse.)

  • Hvorfor er det viktig for oss å motta et vitnesbyrd om Faderen og Sønnen gjennom Den hellige ånd?

For å hjelpe elevene å forstå Den hellige ånds rolle i syndenes forlatelse, må du kanskje forklare uttrykket “dåpen med ild og med Den Hellige Ånd” (2 Nephi 31:13-14; se også vers 17). Be en elev lese følgende uttalelse av eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum. Be klassen merke seg hva det vil si å bli døpt ved ild og ved Den hellige ånd.

“Dåpens port fører til den snevre og smale sti…

Vi har blitt befalt og instruert om å leve slik at vår falne natur forandres gjennom Den hellige ånds helliggjørende kraft. President Marion G. Romney sa at dåpen med ild ved Den hellige ånd ‘forvandler [oss] fra kjødelighet til åndelighet. Den renser, helbreder og lutrer sjelen… Tro på Herren Jesus Kristus, omvendelse og dåp i vann kommer forut for og er forutsetninger for den, men [dåpen ved ild] er fullbyrdelsen. Ved å motta [denne dåpen ved ild] får man sine klær renset i Jesu Kristi sonende blod’ (Learning for the Eternities, red. George J. Romney [1977], 133; se også 3 Nephi 27:19-20).

Med andre ord, når vi blir født på ny og streber etter å alltid ha Hans ånd hos oss, vil Den hellige ånd helliggjøre og lutre vår sjel som ved ild (se 2 Nephi 31:13-14, 17). Til slutt skal vi stå plettfrie for Gud” (“Skyldfrie hender og et rent hjerte,” Ensign eller Liahona, nov. 2007, 81).

  • Hva sa eldste Bednar og president Romney at “dåpen med ild” gjør for oss?

  • Hvilke andre velsignelser kan vi motta ved Den hellige ånds gave?

  • Hvordan “streber [du] etter å alltid ha hans Ånd” hos deg?

  • Når har du følt Den hellige ånd virke i ditt liv?

Forklar at i 2 Nephi 31:18 betyr ordet snever smal, streng, krevende og uten noen form for avvik. Nephi brukte dette ordet til å beskrive den veien vi må ta etter dåpen for å få evig liv. Be elevene i stillhet grunne på følgende spørsmål:

  • Hva må vi gjøre etter dåpen for å holde oss på veien til evig liv?

Når elevene grunner på dette spørsmålet, kan du oppfordre dem til å lete etter svar i 2 Nephi 31:15-16, 19-21. Du kan foreslå at de markerer ord eller uttrykk som forklarer hva vi må gjøre for å få evig liv. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, ber du noen elever fortelle hva de har markert. Etter hvert som de svarer, skriver du svarene deres på tavlen. Illustrasjonen skulle se omtrent slik ut:

Bilde
Eternal Life Steps

Sørg for at elevene forstår at hvis vi lever etter Kristi lære, vil vi motta evig liv.

For å runde av leksjonen, kan du be en elev lese 2 Nephi 31:20 høyt. Påpek at 2 Nephi 31:19-20 er et Kjenn Skriftene-skriftsted. Du kan oppfordre elevene til å markere dette skriftstedet på en særegen måte slik at de lett vil kunne finne det igjen. Be dem svare på et av følgende spørsmål i sine skriftstudiedagbøker eller notatbøker:

  • Basert på det du har studert i denne leksjonen, hva gir deg håp om at du kan motta evig liv?

  • Hvordan har pakten du inngikk i dåpen, påvirket ditt liv?

Kjenn Skriftene – 2 Nephi 31:19-20

Presenter følgende uttalelse av eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum:

“Stor kraft kan komme av å lære skriftsteder utenat. Å lære skriftsteder utenat er som å utvikle et nytt vennskap. Det er som å oppdage en ny person som kan hjelpe i nødens stund, gi inspirasjon og trøst og være en kilde til motivasjon til nødvendig forandring” (“Skriftenes kraft,” Ensign eller Liahona, nov. 2011, 6).

På en plakat (eller et stykke papir) skriver du Jeg har lært utenat 2 Nephi 31:19-20. Plasser plakaten på et sted hvor elevene vil se den. Utfordre elevene å lære utenat dette skriftstedet på egenhånd eller sammen med sine familier. Be dem skrive under på plakaten om noen dager når de har lært skriftstedet utenat. Hvis de jobber sammen med sin familie for å lære det utenat, kan de også skrive sine familiemedlemmers navn på plakaten. Husk å tilpasse denne utfordringen til enkeltpersoners evner og omstendigheter, slik at hver elev kan lykkes.

Bær ditt vitnesbyrd om verdien av å lære skriftsteder utenat, for eksempel 2 Nephi 31:19-20, som inneholder ord som gir håp.

Merk: På grunn av omfanmget av og lengden på dagens leksjon, kan du bruke denne aktiviteten en annen dag, når du har mer tid.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

2 Nephi 31:2, 21. “Kristi lære”

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum forklarte:

“‘Kristi lære’ slik Nephi forkynte den i sin store oppsummerende forelesning, fokuserer på tro på den Herre Jesus Kristus, omvendelse, dåp ved nedsenkning, mottagelse av Den hellige ånds gave og det å holde ut til enden. Den gjør ikke, i denne erklæringen, noe forsøk på å dekke hele frelsesplanen, alle dyder ved et kristent liv eller belønningene som venter oss i forskjellige grader av himmelsk herlighet. Den behandler ikke, i denne erklæringen, prestedømmets embeder, tempelordinansene eller mange andre sanne læresetninger. Alle disse er viktige, men slik som uttrykket brukes i Mormons bok, er ‘Kristi lære’ enkel og direkte. Den fokuserer utelukkende på evangeliets første prinsipper, herunder en oppfordring til å holde ut, fortsette og stå på. Det er i dens klarhet og enkelhet at ‘Kristi lære’ har sin virkning. Nephi visste at det ville bli slik. Han skrev: ‘[Jeg skal] tale klart og tydelig til dere ifølge min klare og tydelige måte å profetere på’ [2 Nephi 31:2]” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], 49-50).

2 Nephi 31:13. Ikke vise hykleri

Eldste Joseph B. Wirthlin i De tolv apostlers quorum talte om å handle uten hykleri:

“Etterlever vi virkelig evangeliet eller tilkjennegir vi bare en tilsynelatende rettferdighet så de som er rundt oss antar at vi er trofaste når vårt hjerte og våre usynlige handlinger egentlig ikke er tro mot Herrens læresetninger?

Har vi ‘et skinn av gudsfrykt’, men ‘fornekter Guds kraft’? [Joseph Smith – Historie 1:19.]

Er vi virkelig rettskafne, eller later vi som vi er lydige bare når vi tror andre ser oss?

Herren har gjort det klart at han ikke vil la seg lure av det utvendige, og han har advart oss mot å være falske mot ham eller andre. Han har bedt oss være forsiktige overfor dem som går med en falsk fasade, som gir seg ut for å være gode, men skjuler en mørkere virkelighet” (“Tro til den pakt,” Lys over Norge, juli 1997, 16).

Idet han rådet medlemmene til å handle med ærlig hensikt og ikke bare utføre de ytre handlinger, sa eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum:

“Etter disse helt grunnleggende læresetningene åpnes en lang rekke forbindelser for oss til Kristus: Bønn og faste og meditasjon over hans hensikter, glede over Skriftene, tjeneste for andre, ‘styrk[e] de svake, løft[e] de hengende hender, og gi kraft til de vaklende knær.’ [L&p 81:5.] Fremfor alt annet elske med ‘Kristi rene kjærlighet’, den gave som ‘aldri svikter’, som ‘utholder alt, tror alt, håper alt og tåler alt’. [Se Moroni 7:45–47.] Snart oppdager vi at livet har en rekke gjennomfartsårer som fører til Mesteren, og at hver gang vi henvender oss til ham, uansett hvor ubehjelpelig, oppdager vi at han har vært svært opptatt av å nå frem til oss.

Jeg har et ønske i dag for oss alle… at vi må ha en mer direkte personlig erfaring med Frelserens eksempel. Noen ganger søker vi himmelen alt for [indirekte], vi er opptatt av programmer eller historie eller andres erfaringer. Dette er viktig, men ikke så viktig som personlig erfaring, det å være en virkelig disippel, og som den styrke som følger førstehåndserfaring med hans store kraft” (“Det ødelagte kan repareres,” Ensign eller Liahona, mai 2006, 70).

2 Nephi 31:13, 17-18. “Motta Den hellige ånd”

Eldste David A. Bednar har sagt:

“Ordinansen å bekrefte et nytt medlem av Kirken og tildele Den hellige ånds gave er både enkel og uutgrunnelig. Verdige bærere av Det melkisedekske prestedømme legger sine hender på hodet til kandidaten og kaller ham eller henne ved navn. Så, ved det hellige prestedømmes myndighet og i Frelserens navn, blir vedkommende bekreftet som medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, og disse viktige ordene uttales: ‘Motta Den hellige ånd.’

Ordinansens enkelhet kan få oss til å overse dens betydning. Disse fire ordene – ‘Motta Den hellige ånd’ – er ikke en passiv uttalelse, men innebærer en prestedømsformaning – en autoritativ formaning om å handle og ikke bare bli påvirket (se 2 Nephi 2:26). Den hellige ånd blir ikke virksom i vårt liv bare fordi hender blir lagt på vårt hode og disse fire viktige ordene blir uttalt. Når vi mottar denne ordinansen, påtar vi oss et hellig og vedvarende ansvar for å ønske, søke, arbeide og leve slik at vi faktisk mottar Den hellige ånd og dens medfølgende åndelige gaver.

Bønn, studium, religionsutøvelse, tjeneste og det å adlyde er ikke isolerte og selvstendige punkter på en evangeliesjekkliste over ting å gjøre. Hver av disse rettferdige handlingene er snarere et viktig element i en overordnet åndelig søken etter å oppfylle befalingen om å motta Den hellige ånd. De Guds bud som vi adlyder og de inspirerte råd fra Kirkens ledere som vi følger, fokuserer først og fremst på å oppnå Åndens veiledning. I bunn og grunn dreier alle evangeliets læresetninger og aktiviteter seg om å komme til Kristus ved å motta Den hellige ånd i vårt liv” (“Motta Den hellige ånd,” Ensign eller Liahona, nov. 2010, 95, 97).

Følgende uttalelse nevner noen av de velsignelser vi kan motta når vi er verdige å bli ledsaget av Den hellige ånd:

“[Den hellige ånd] kan veilede dine avgjørelser og beskytte deg mot fysiske og åndelige farer…

Han er Trøsteren (Johannes 14:26)… Åndens hvisken kan dempe din frykt, forminske dine nagende bekymringer og trøste deg når du sørger. Den hellige ånd kan fylle deg ‘med håp og fullkommen kjærlighet’ og ‘lære deg rikets fredelige ting’ (Moroni 8:26; L&p 36:2)…

Den hele og fulle Hellige ånds gave innebærer å motta åpenbaring og trøst, tjene og velsigne andre gjennom åndelige gaver og å bli helliggjort fra synd og gjort skikket til å motta opphøyelse i Det celestiale rike” (Tro mot pakten: En oppslagsbok i evangeliet [2004], 13-14).

2 Nephi 31:15-16. “Holde ut til enden”

Uttrykket “holde ut til enden” brukes ofte for å minne oss på behovet for tålmodig å utholde lidelser gjennom hele livet. Eldste Joseph B. Wirthlin forklarte at å holde ut til enden også betyr å fortsette i trofasthet mot Kristus:

“Å holde ut til enden er læren om å fortsette på veien som fører til evig liv, etter at vi har kommet inn på den veien gjennom tro, omvendelse, dåp og ved å motta Den hellige ånd. Å holde ut til enden krever hele vårt hjerte, eller som profeten Amaleki i Mormons bok sier, må vi komme ‘til ham, ofre hele [vår] sjel som et offer til ham og vedbli i faste og bønn og holde ut til enden, og så sant Herren lever, vil [vi] bli frelst’. [Omni 1:26.]

Å holde ut til enden betyr at vi har grunnfestet vårt liv i evangeliets jord og holder fast ved Kirkens lære, ydmykt tjener våre medmennesker, lever Kristus-lignende liv og holder våre pakter. De som holder ut, er avbalanserte, konsekvente, ydmyke, forbedrer seg stadig og er uten svik. Deres vitnesbyrd er ikke basert på sosiale grunner – det er basert på sannhet, kunnskap, erfaring og Ånden” (“Stå på,” Ensign eller Liahona, nov. 2004, 101).

2 Nephi 31-33. Den hellige ånd

Nephis siste læresetninger i Mormons bok inneholder mange sannheter om Den hellige ånd. For eksempel:

  1. Den hellige ånd gjør deg i stand til å tale med “englers tunge” (se 2 Nephi 31:13).

  2. Tilgivelse for synd kommer ved Den hellige ånds kraft (se 2 Nephi 31:17).

  3. Den hellige ånd vitner om Faderen og Sønnen (se 2 Nephi 31:18).

  4. Den hellige ånd vil vise deg alt du skal gjøre (se 2 Nephi 32:5).

  5. Den hellige ånd lærer folk å be (se 2 Nephi 32:8).

  6. Når en person taler ved Den hellige ånds kraft, bringer Den hellige ånd budskapet til andres hjerter (se 2 Nephi 33:1).