Bibliotek
Leksjon 14: 1 Nephi 12-13


Leksjon 14

1 Nephi 12-13

Innledning

Etter at Nephi så Frelserens jordiske virke og forsoning i et syn, så han at etter fire generasjoner med rettferdighet ville hans etterkommere bli stolte, bukke under for djevelens fristelser og bli ødelagt. Han ble også vist misgjerningene til dem som følger Satan i den store og avskyelige kirke. Han så at de ville fjerne klare og verdifulle sannheter fra Bibelen, noe som ville få mange til å snuble åndelig. Til tross for disse nedslående scenene, ga Nephis syn ham også grunn til stort håp. Han så at Gud ville berede veien for evangeliets gjengivelse i de siste dager. Han var også vitne til at opptegnelsen om hans folk (Mormons bok) ville komme frem i de siste dager for å gjengi klare og verdifulle sannheter som hadde gått tapt for verden.

Merk: Du har kanskje ikke nok tid til å dekke alt materialet i denne leksjonen. I din forberedelse skulle du søke Den hellige ånds veiledning for å kunne vite hvilke deler av leksjonen som er viktigst og mest relevante for elevene. Du må kanskje sammenfatte deler av leksjonen for å gi nok tid til å undervise effektivt i de viktigste læresetningene og prinsippene.

Undervisningsforslag

1 Nephi 12

Nephi ser de nephittiske og lamanittiske nasjoners fremtid

Sammenfatt 1 Nephi 12 ved å forklare at dette kapitlet er en fortsettelse av Nephis syn. I dette viste engelen Nephi hvordan symbolene i synet om livets tre ville gjelde for hans etterkommere. Han ble vist at noen av hans etterkommere ville motta alle forsoningens velsignelser. Men Nephi så også at hans etterkommere etter hvert ville bli tilintetgjort av brødrenes etterkommere (lamanittene). Be elevene lese 1 Nephi 12:16-19. Be dem merke seg grunner til at nephittene ville bli tilintetgjort (se 1 Nephi 12:19). Minn elevene på at når de utøver tro på Jesus Kristus, kan de overvinne stolthet og fristelse.

1 Nephi 13:1-9

Nephi ser den store og avskyelige kirke

Be elevene rekke opp hånden hvis de driver med en idrett. Be noen av dem fortelle hvilke idretter de driver med. Forklar at i idrett kan et lag ofte forberede seg til en kamp ved å studere motstandernes tidligere kamper og strategier.

  • Hvorfor kan det være nyttig for et lag å studere motstanderens strategier før de konkurrerer?

Forklar at Nephi så i et syn ønskene og strategiene til dem som ville motsette seg Jesu Kristi Kirke i de siste dager. Oppfordre elevene til å se etter disse strategiene mens de studerer dette kapitlet, slik at de kan være forberedt til å gjenkjenne dem og ikke bli lurt av dem.

Be noen elever bytte på å lese høyt fra 1 Nephi 13:1-4, 6. Be en elev identifisere gruppen som Nephi så bli dannet blant de siste dagers hedninger.

For å hjelpe elevene å forstå innholdet i disse versene, kan du presentere følgende kommentar av eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum. Be elevene lytte nøye og merke seg en definisjon av den store og avskyelige kirke.

“Benevnelsene djevelens kirke og den store og avskyelige kirke brukes om alle … organisasjoner, uansett navn eller natur – det være seg politiske, filosofiske, utdannelsesmessige, økonomiske, sosiale, brorskapsmessige, kommunale eller religiøse – som har til hensikt å lede mennesker inn på en kurs som fører bort fra Gud og hans lover, og dermed bort fra frelse i Guds rike” (Mormon Doctrine, 2. utg. [1966], 137-38).

Vær tydelig på at uttrykket “den store og avskyelige kirke” ikke sikter til et bestemt tros- eller kirkesamfunn. Det sikter til enhver organisasjon som er utformet for å lede folk bort fra Gud og hans lover.

Det kan være lurt å oppfordre elevene til å skrive setningen alle organisasjoner som er utformet for å lede folk bort fra Gud og hans lover i margen ved siden av 1 Nephi 13:6.

  • Hvorfor tror du det er viktig å vite at Satan organiserer sine styrker for å lede oss bort fra Gud og hans lover?

Forklar at Nephi beskrev den store og avskyelige kirke. Be en elev lese 1 Nephi 13:5-9 høyt.

  • Hva er det menneskene i den store og avskyelige kirke ønsker? (Se 1 Nephi 13:7-8.)

  • Hva er det, ifølge 1 Nephi 13:5, 9, menneskene i den store og avskyelige kirke prøver å oppnå? Hvorfor? (Du kan gjerne skrive følgende sannhet på tavlen: Satan og hans tilhengere ønsker å ødelegge Guds hellige og bringe dem i fangenskap.)

  • Hvordan kan kunnskap om Satan og hans tilhengeres ønsker og intensjoner hjelpe oss å bekjempe dem?

Informer elevene om at senere i dette kapitlet vil de lære om en av måtene den store og avskyelige kirke har forsøkt å ødelegge dem som søker Gud på.

1 Nephi 13:10-19

Nephi ser Guds hånd i etableringen av et fritt land hvor evangeliet ville bli gjengitt

Bær vitnesbyrd om at Herren har sørget for at hans verk vil gå fremover til tross for forsøk fra den store og avskyelige kirke på å få mennesker til å snuble åndelig. Han gjorde det ved å legge til rette for gjengivelsen av hans evangelium.

Uttalelsene nedenfor oppsummerer viktige hendelser som Nephi så i synet. Be elevene lese 1 Nephi 13:10-19 og sette hver av skriftstedhenvisningene nedenfor sammen med hendelsen den beskriver. (Du kan gjerne skrive eller henge disse skriftstedhenvisningene og uttalelsene på tavlen før leksjonen begynner. Alternativt kan du lage et støtteark som inneholder skriftstedhenvisningene og uttalelsene. Nedenfor er skriftstedhenvisningene riktig satt sammen med uttalelsene. For at denne aktiviteten skal bli vellykket, må du endre rekkefølgen på uttalelsene når du viser dem på tavlen eller legger dem til på utdelingsarket.)

1 Nephi 13:12Columbus seiler til Amerika

1 Nephi 13:13Pilegrimer seiler til Amerika fordi de ønsker religionsfrihet

1 Nephi 13:14Indianerne blir fordrevet fra sine landområder

1 Nephi 13:15Hedningene har fremgang på det amerikanske kontinent

1 Nephi 13:16-19Selv om de er underlegne i antall, seirer de amerikanske revolusjonsstyrkene

Etter hvert som elevene svarer, kan du gjerne oppmuntre dem til å skrive et nøkkelord eller -uttrykk i sine skrifter ved siden av hvert skriftsted. De kan for eksempel skrive Columbus ved siden av 1 Nephi 13:12.

  • Hva sier 1 Nephi 13:12 om hvorfor Columbus seilte til Amerika?

  • Hva sier 1 Nephi 13:13 om hvorfor pilegrimene reiste til Amerika?

  • Hva sier 1 Nephi 13:15-19 om hvorfor hedningene hadde fremgang og vant uavhengighet fra “alle andre nasjoner”?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av president Joseph F. Smith:

“Den allmektige oppreiste denne store nasjon med sine allmektige henders kraft, for at det i de siste dager kunne bli mulig å opprette Guds rike på jorden. Om ikke Herren hadde beredt veien ved å legge grunnen for denne store nasjon, ville det ikke ha vært mulig (under de regjerende monarkiers stramme lovgivning og bigotteri) å ha lagt grunnen for hans store rikes komme. Herren har gjort dette” (Gospel Doctrine, 5. utg. [1939], 409).

Bær vitnesbyrd om at Herren beredte veien for gjenopprettelsen ved å etablere et land med religionsfrihet hvor han kunne gjenopprette sin kirke. Bær vitnesbyrd om at Herren har beredt, og vil fortsette å berede, en vei så hans gjengitte evangelium kan komme inn i enhver nasjon.

Hvis du holder denne leksjonen i et land utenfor USA, spør:

  • Hvordan beredte Herren veien for forkynnelsen av det gjengitte evangelium i vårt land?

1 Nephi 13:20-42

Nephi ser fremtidige hedninger med Bibelen, Mormons bok og siste dagers skrifter

Be en elev lese 1 Nephi 13:20-24. Be ham eller henne finne ut hvilken gjenstand Nephi så “var blant” tidlige amerikanske kolonister. Hold opp en bibel, og forklar at dette er boken i Nephis syn. Du kan gjerne oppfordre elevene til å skrive Bibelen i margen ved siden av 1 Nephi 13:20.

Forklar at engelen lærte Nephi at Bibelen er en opptegnelse “av stor verdi” (1 Nephi 13:23). Da åpenbaringene i Bibelen opprinnelig ble nedtegnet, “inneholdt [de] fylden av Herrens evangelium” (1 Nephi 13:24). Be en elev lese 1 Nephi 13:26-27 høyt.

  • Hva fjernet den store og avskyelige kirke fra Bibelen? Hvorfor ble disse tingene fjernet?

Be en annen elev lese 1 Nephi 13:29 høyt.

  • Hva skjedde som følge av at klare og verdifulle ting og mange av Herrens pakter ble fjernet fra Bibelen?

Be fire elever bytte på å lese høyt fra 1 Nephi 13:34-36, 39. Be klassen merke seg hva Herren ville gjøre for å hjelpe folk å overvinne den store og avskyelige kirkes anstrengelser.

  • Hva sier 1 Nephi 13:34 om hva Herren vil frembringe på grunn av sin barmhjertighet?

  • Hva sier 1 Nephi 13:35-36 om hva som skulle “skjules” for å komme frem til hedningefolkene? (Du kan gjerne foreslå at elevene skriver ved siden av 1 Nephi 13:35 at “disse ting” sikter til Mormons bok.)

  • Hva sier 1 Nephi 13:39 om hva annet Herren ville frembringe i de siste dager, i tillegg til Mormons bok? Hvilke “andre bøker” har Herren frembragt som en del av gjenopprettelsen? (Lære og pakter, Den kostelige perle og Joseph Smiths oversettelse av Bibelen.)

Be elevene lese 1 Nephi 13:40-41. Be dem lete etter en beskrivelse av hvilke skrifter gjenopprettelsen vil gjøre kjent for alle mennesker. Når elevene har fortalt hva de har funnet ut, holder du opp et eksemplar av Bibelen og bærer ditt vitnesbyrd om dens sannhet. Hold opp et eksemplar av Mormons bok og legg den sammen med Bibelen. Bær vitnesbyrd om at Mormons bok og siste dagers skrifter gjengir klare og verdifulle sannheter som hjelper oss å vite at Jesus Kristus er Guds Sønn og hjelper oss å vite hvordan vi kan komme til ham.

Be elevene finne en frase på slutten av 1 Nephi 13:41 som beskriver hva Herren vil gjøre med jødenes opptegnelse (Bibelen) og Nephis etterkommeres opptegnelser (Mormons bok). Bær vitnesbyrd om at disse opptegnelsene er “føyd sammen til ett” (1 Nephi 13:41) og har “vokst sammen” (2 Nephi 3:12) for å hjelpe oss å få sikker kunnskap om hvordan vi kan komme til Frelseren.

For å hjelpe elevene å verdsette hvordan gjengivelsen av klare og verdifulle sannheter har påvirket deres liv, kan du be dem tenke over følgende spørsmål:

  • Hvordan har Mormons bok påvirket ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus og hjulpet deg å komme nærmere ham?

Etter at elevene har fått tid til å vurdere dette ber du noen av dem fremlegge sine svar. Det kan også være lurt å bære ditt vitnesbyrd om Mormons bok og hvordan den har styrket ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus og hjulpet deg å vite hvordan du kan komme til ham. På slutten av leksjonen oppfordrer du elevene til å studere Mormons bok nøye gjennom hele året, på utkikk etter læresetninger og beretninger som styrker deres vitnesbyrd om Jesus Kristus og lærer dem hvordan de skal komme til ham.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

1 Nephi 12-14. Oversikt

Følgende oversikt hjelper oss å visualisere viktige hendelser som førte til opprettelsen av Guds rike på jorden:

Bilde
historiske hendelser

1 Nephi 13. Hva menes med begrepet hedninger i Mormons bok?

Hedninger betyr “nasjonene”. Det viser til (1) de som ikke er av Israels hus, (2) de som ikke tror på Israels Gud eller som ikke har evangeliet, uansett avstamning, og (3) personer som ikke er fra eller ikke bor i landet Juda. For eksempel kalles pilegrimer og kolonister hedninger i 1 Nephi 13:3-13. De som frembragte Mormons bok, kalles hedninger i 1 Nephi 13:34. Lære og pakter og Den kostelige perle ble også frembragt av hedninger (se 1 Nephi 13:39). USA blir kalt en hedningenasjon i 1 Nephi 13:34, 39.

1 Nephi 13:20-29. Klare og meget verdifulle sannheter er fjernet fra Bibelen

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum har sagt: “Elementer … som manglet i Bibelen, var både ‘klare og meget verdifulle’. De var klare, enkle og tydelige, lette å forstå for menneskene. De var verdifulle på grunn av sin renhet og store og evige betydning for Guds barns frelse” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], 5).

Joseph Smith sa at “mange viktige punkter som angår menneskets frelse var blitt tatt ut av Bibelen, eller var gått tapt før den ble samlet” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 215). Han sa også at Bibelen var korrekt slik “den kom fra originalforfatternes hånd,” men at “uvitende oversettere, skjødesløse avskrivere eller renkefulle og fordervede prester har begått mange feil” (Læresetninger – Joseph Smith, 203).

Du kan vise elevene at disse uttalelsene fra Joseph Smith er tatt med i Bible Dictionary (se Bible Dictionary, “Bible”).

1 Nephi 13:32-40. Klare og meget verdifulle ting blir gjengitt

President James E. Faust i Det første presidentskap sa at Kirkens standardverker har vært et viktig middel til å gjengi tapte sannheter:

“Mormons bok er et annet testamente om Jesus Kristus. Den gjenga dyrebare sannheter om fallet, forsoningen, oppstandelsen og livet etter døden.

Før gjenopprettelsen hadde himmelen vært lukket i flere hundre år. Men nå som profeter og apostler igjen fantes på jorden, ble himmelen åpnet igjen med syner og åpenbaringer. Mange av åpenbaringene som kom til profeten Joseph Smith, ble nedskrevet i en bok som skulle bli kjent som Lære og pakter. Den gir ytterligere kunnskap om prinsipper og ordinanser, og er en verdifull kilde når det gjelder prestedømmets organisering. I tillegg har vi en annen bok med hellig skrift som heter Den kostelige perle. Den inneholder Moses’ bok, som ble gitt ved åpenbaring til profeten Joseph Smith, og Abrahams bok, som han oversatte fra en kjøpt egyptisk skriftrull. Av disse lærer vi ikke bare en hel del mer om Moses, Abraham, Enok og andre profeter, men vi får også mange flere detaljer om skapelsen. Vi lærer at Jesu Kristi evangelium ble gitt alle profetene fra begynnelsen – helt siden Adams tid” (“Gjenopprettelsen av alle ting”, Ensign eller Liahona, mai 2006, 67-68).

Joseph Smiths oversettelse av Bibelen bidrar også til å gjengi mange klare og verdifulle sannheter. Joseph Smiths oversettelse er “en revisjon eller oversettelse av Kong Jakobs versjon av Bibelen på engelsk som profeten Joseph Smith påbegynte i juni 1830. Han ble befalt av Gud å foreta oversettelsen, og betraktet den som en del av sitt kall som profet…

Joseph Smiths oversettelse har gjengitt noen av de klare og verdifulle ting som har gått tapt i Bibelen (1 Ne. 13). Selv om den ikke er Kirkens offisielle bibel, gir denne oversettelsen mange interessante forklaringer, og er svært verdifull når det gjelder å få en forståelse av Bibelen. Den er også et vitne om profeten Joseph Smiths guddommelige kall og virksomhet” (Veiledning til Skriftene, “Joseph Smiths oversettelse,” se også 2 Nephi 3:11; History of the Church, 1:238).

Med fortsatt åpenbaring i Herrens kirke er prosessen kontinuerlig med å bringe evangeliets klare og verdifulle læresetninger og prinsipper til folket. De inspirerte læresetninger fra Herrens profeter og apostler er avgjørende for å forstå evangeliets klare og verdifulle sannheter.

1 Nephi 10-14. Oversikt over Nephis syn

Bilde
Nephis syn