Bibliotek
Leksjon 93: Alma 36


Leksjon 93

Alma 36

Innledning

Etter sin misjon til zoramittene, ga Alma råd til hver av sine sønner. Hans råd til sin sønn Helaman finnes i Alma 36 og 37. Alma vitnet for Helaman om at Gud ville befri dem som setter sin lit til ham. For å illustrere denne sannheten beskrev Alma sin erfaring mange år tidligere da han ble befridd fra smerten av sine synder ved Jesu Kristi forsoning. Han fortalte også om sin innsats for å bringe andre til Kristus og oppleve gleden ved omvendelse.

Merk: Leksjon 94 gir tre elever anledning til å undervise. Hvis du ikke allerede har gjort det, kan det være lurt å velge ut tre elever nå og gi dem kopier av de utpekte delene av leksjon 94, slik at de kan forberede seg. Oppfordre dem til å studere leksjonsmaterialet med bønnens hjelp og å søke Den hellige ånds veiledning, slik at de vet hvordan de kan tilpasse undervisningen til sine klassekameraters behov.

Undervisningsforslag

Alma 36:1-5

Alma lærer Helaman om Guds kraft til å befri

Be elevene tenke på de positive måtene som foreldrenes vitnesbyrd eller en bestemt undervisning har påvirket dem på. Be en eller to elever dele sine tanker med klassen.

Forklar at kapitlene 36-42 i Almas bok inneholder råd fra Alma til sine sønner. Kapittel 36-37 er rettet til Helaman, kapittel 38 er rettet til Shiblon og kapittel 39-42 er rettet til Corianton.

Be elevene forestille seg at de er i Helamans sted da han lyttet til sin fars vitnesbyrd i Alma 36:1-5. Be elevene lese disse versene stille, på jakt etter det som gjør inntrykk på dem ved Almas vitnesbyrd.

  • Hva gjør størst inntrykk på deg i disse versene? Hvorfor?

Alma 36:6-22

Alma beskriver sitt opprør og forklarer hvordan han fikk tilgivelse.

Forklar at som ytterligere vitnesbyrd om Guds kraft til å befri dem som setter sin lit til ham, fortalte Alma om sin opplevelse da han ble befridd fra smerten av sine synder. Be elevene skumlese Alma 36:6-9 og sammenfatte hva som skjedde med Alma da han og Mosiahs sønner gikk omkring og forsøkte å ødelegge Kirken.

Be en elev lese Alma 36:10 høyt. Be klassen finne ut hvor lenge Alma led for sine synder. Forklar at i Alma 36:11-17 får vi en langt mer detaljert redegjørelse for hva Alma opplevde i løpet av de tre dagene og tre nettene med lidelse enn vi gjør i andre beretninger om hans omvendelse (se Mosiah 27 og Alma 38). La elevene gå sammen to og to. Be parene studere Alma 36:11-17, på jakt etter Almas uttrykk for frykt eller smerte. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer det de finner. La elevene rapporterer ord og uttrykk de finner. (Du kan gjerne skrive dem på tavlen.) Det kan være lurt å stille følgende spørsmål for å utdype elevenes forståelse av ord og uttrykk de rapporterer.

  • Hva tror du det uttrykket (eller ordet) betyr? Hva fikk Alma til å føle det slik?

For å hjelpe elevene bedre å forstå ordene sønderrevet, opprørt og pinsel, kan du lese følgende uttalelse av president Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum:

Plaget betyr opprinnelig ‘torturert’. I gammel tid var torturbenken en ramme som offeret ble lagt på med ankler og håndledd bundet til en spindel som man kunne skru til for å forårsake uutholdelig smerte.

“Opprørt (det engelske “harrow” [harv]) er en ramme med tinder i. Når den blir trukket langs jordsmonnet, river den opp og lager furer i jorden. Skriftene taler ofte om sjeler og sinn som ‘opprøres’ av skyldfølelse.

Pine står opprinnelig for ‘tommeskrue’, et torturredskap som forårsaket så stor smerte at selv en uskyldig ville tilstå” (“Berøringen av Mesterens hånd,” Liahona, juli 2001, 25).

  • Hva kan Almas opplevelse lære oss om virkningene av synd? (Hjelp elevene å finne følgende sannhet: Synd fører til stor smerte, lidelse og anger.)

  • Virker det som om Alma opplevde smerte og anger for sine synder umiddelbart etter å ha begått dem? Hvorfor tror du det er viktig å forstå at vi kanskje ikke føler virkningen av våre synder umiddelbart?

Be elevene grunne på opplevelser der de har følt smerte eller anger for sine synder. Les så følgende uttalelse av president Packer:

“Vi har alle i det minste fått en smak av de samvittighetskvaler som følger våre feiltrinn…

“Hvis du bærer på tyngende skyldfølelse, skuffelse, feiltrinn eller skam, finnes det et botemiddel” (“Berøringen av Mesterens hånd,” 25).

Påpek at mens Alma følte intens smerte og anger på grunn av sine synder, husket han kuren for sin smerte.

Be en elev lese Alma 36:18 høyt. Be klassen se etter hva Alma gjorde for å følge sin fars læresetninger. For å hjelpe elevene å forstå disse versene bedre, kan du be en elev lese følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Alma hadde blitt påvirket av sin fars undervisning, men det er spesielt viktig at den profetien han husket, var den som gjaldt ‘en Jesus Kristus som skulle komme, en Guds Sønn, som skulle sone for verdens synder’. (Alma 36:17.) Det er dette navnet og det er dette budskapet alle må høre… Uansett hvilke andre behov vi har, vil alt avhenge av den bønnen: ‘O Jesus, du Guds Sønn, ha barmhjertighet med meg.’ Han er beredt til å vise barmhjertighet. Han betalte med sitt eget liv for å gi den” (However Long and Hard the Road [1985], 85).

  • Hvorfor tror du det er viktig for oss ikke bare å lære om Jesus Kristus, men også å be om velsignelsene ved hans forsoning?

Oppfordre elevene til stille å overveie om de har bedt om å motta velsignelsene av Jesu Kristi forsoning, herunder den velsignelse som tilgivelse er.

Be elevene granske Alma 36:19-22 stille, på jakt etter ord og uttrykk som beskriver hvordan Almas følelser endret seg etter at han ba om barmhjertighet.

  • Hvilke ord eller uttrykk fant du som beskriver hvordan Almas følelser endret seg?

Still følgende spørsmål om hvert av ordene og uttrykkene elevene har funnet:

  • Hva lærer dette uttrykket (eller ordet) deg om kraften i Frelserens forsoning? (Når elevene svarer, kan du hjelpe dem å forstå at ikke bare ble Almas smerte fjernet, men han ble også fylt med glede.)

Skriv følgende ufullstendige setning på tavlen: Hvis vi utøver tro på Jesus Kristus og hans forsoning, vil han …

  • Hva kan vi lære av Almas erfaring om hva Herren gjør for oss når vi omvender oss oppriktig? (Elevene kan nevne forskjellige prinsipper, men forsikre deg om at de gir uttrykk for at hvis vi utøver tro på Jesus Kristus og hans forsoning, vil han befri oss fra smerten av våre synder og fylle oss med glede. Du kan gjerne fullføre dette utsagnet på tavlen.)

  • Hva kan vi gjøre for å utøve tro på Jesus Kristus, slik at vi kan bli befridd fra den smerte eller anger som våre synder forårsaker?

Les høyt følgende situasjon, og be elevene overveie hvordan de ville reagert:

En venn som har lest Mormons bok, uttrykker bekymring med hensyn til Almas ord i Alma 36:19. Din venn spør deg: “Hvis jeg kan huske mine synder og fortsatt er lei meg for dem, betyr det at jeg ikke har blitt tilgitt?”

Be elevene forklare hvordan Almas opplevelser er relevante for denne situasjonen. Når elevene har svart, kan du lese følgende uttalelse av president Dieter F. Uchtdorf i Det første presidentskap:

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

“Satan vil prøve å få oss til å tro at våre synder ikke er tilgitt fordi vi kan huske dem. Satan er en løgner, han prøver å tåkelegge vårt syn og lede oss bort fra omvendelsens og tilgivelsens sti. Gud lovet ikke at vi ikke skulle huske våre synder. Å huske vil hjelpe oss å unngå å gjøre de samme feilene igjen. Men hvis vi holder oss sanne og trofaste, vil erindringen om våre synder blekne over tid. Det vil være en del av den nødvendige helbredelses- og helliggjørelsesprosessen. Alma bar vitnesbyrd om at etter at han hadde ropt til Jesus om barmhjertighet, kunne han fortsatt huske sine synder, men erindringen om hans synder naget og plaget ham ikke lenger, fordi han visste at han hadde fått tilgivelse (se Alma 36:17-19).

“Det er vårt ansvar å unngå alt som vil bringe gamle, syndige minner tilbake. Når vi fortsetter å ha ‘et sønderknust hjerte og en angrende ånd’ (3 Nephi 12:19), kan vi stole på at Gud ‘ikke lenger vil komme [våre synder] i hu’” (“Punktet for trygg retur,” Ensign eller Liahona, mai 2007, 101).

  • Med utgangspunkt i president Uchtdorfs uttalelse, hvordan ville du forklare hva det betyr at vi “ikke lenger [blir] opprevet ved tanken på [våre] synder” ? (Alma 36:19).

Bær vitnesbyrd om at hvis vi utøver tro på Jesus Kristus og hans forsoning, vil han fri oss fra smerten av våre synder og fylle oss med glede. Oppfordre elevene til å tenke på hvordan de kan bruke det de har lært av Almas erfaring. Hvis tiden tillater det, kan klassen synge “Hvor kan jeg finne fred?” (Salmer, nr. 92).

Alma 36:23-30

Alma forklarer hvorfor han arbeider kontinuerlig for å bringe andre til omvendelse

For å hjelpe elevene å forstå hvorfor Alma arbeidet for å bringe andre til omvendelse, kan du vurdere å bruke følgende aktivitet. (Hvis det ikke er mulig å gi klassen noe godt å spise, kan du i stedet beskrive aktiviteten.)

Vis litt godteri (for eksempel en kjeks eller en sjokolade), og spør om noen i klassen liker dette godteriet. Ta en bit, og fortell hvor godt det smaker. Fortell klassen at godteriet smaker så godt at du ønsker å dele det med hele klassen. Vis mer av det samme godteriet, og spør om noen andre ønsker å smake det. Del godteriet med alle som har lyst på det.

Be en elev lese Alma 36:23-24 høyt. Be klassen følge med, på jakt etter hvordan smakeaktiviteten er relevant for Almas opplevelse etter sin omvendelse.

  • Hvordan lignet Almas handlinger på smakeaktiviteten? Hva ønsket Alma at andre skulle få smake?

Be en elev lese Alma 36:25-26 høyt. Be klassen finne ut hvordan Almas innsats for å forkynne evangeliet påvirket ham og andre.

  • Hvordan påvirket Almas undervisning ham selv og andre?

  • Hvilke prinsipper kan vi lære av disse versene? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men sørg for at de uttrykker at vi kan få stor glede når vi prøver å bringe andre til Kristus.)

Gi et sammendrag av Alma 36:27-30 ved å forklare at Alma igjen vitnet for Helaman at Herren ville befri dem som setter sin lit til ham. Bær vitnesbyrd om gleden vi kan oppleve når vi utøver tro på Jesus Kristus og når vi oppfordrer andre til å gjøre det samme. For å hjelpe elevene å anvende det de har lært av Alma 36, kan du be dem gjøre en av aktivitetene under. (Du kan gjerne skrive disse på tavlen.)

  1. Overvei om du har følt Frelseren befri deg fra synd og fylle deg med glede. Forklar i din skriftstudiedagbok hva du vil gjøre for å kunne motta disse velsignelsene.

  2. Tenk på en eller annen (for eksempel en venn, en bror eller søster eller et medlem av menigheten) som kan ha nytte av ditt vitnesbyrd om Frelseren. Skriv et brev til vedkommende, og ta med ditt vitnesbyrd om hvordan Jesus Kristus er i stand til å frigjøre oss fra smerten av synd og fylle oss med glede.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Alma 36:12. “Min sjel var… sønderrevet av alle mine synder”

Eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum har sagt at en viss grad av lidelse for våre synder er en viktig del av omvendelsen:

“Rettferdigheten krever at en overtreder som ikke omvender seg, må lide for sine egne synder [se L&p 19:16-19]…

…Hva med overtredere som omvender seg? Blir de straffet? Må de lide?…

…Den som omvender seg, trenger ikke å lide slik Frelseren led for den synden. Syndere som omvender seg, vil gjennomgå en viss lidelse, men på grunn av sin omvendelse og på grunn av forsoningen, vil de ikke måtte gjennomgå den fulle, intense, evige pine som Frelseren led for denne synden.

President Spencer W. Kimball, som ga oss så omfattende læresetninger om omvendelse og tilgivelse, sa at personlig lidelse ‘er en svært viktig del av omvendelsen. Man har ikke begynt å omvende seg før man har lidd intenst for sine synder’ (Teachings of Spencer W. Kimball, s. 88).

‘Hvis man ikke har lidd, har man ikke omvendt seg. …Man må gjennom en gjennomgripende forandring hvor man lider, først da er tilgivelse mulig’ (Teachings of Spencer W. Kimball, s. 99)…

All vår erfaring bekrefter det faktum at vi må gjennomgå personlig lidelse i omvendelsesprosessen – og for alvorlige overtredelser kan denne lidelsen være alvorlig og langvarig. Jeg tror at hver og en av oss som er virkelig ærlig med seg selv, erkjenner sannheten i dette prinsippet. Vi har følt det i vårt eget liv, og vi har sett det i andres liv.

Vi skulle også merke oss at vår lidelse for synd er privat, ikke offentlig. Ofte er det bare synderen og Herren og Herrens tjener som vet hva som foregår. I motsetning til den offentlige naturen av straffen som påføres av menneskenes lover, er den lidelse som fører til nåde under Guds lover, intenst personlig” (“Sins, Crimes, and Atonement” [tale til medarbeidere i Kirkens skoleverk, 7. feb. 1992], 4-6, si.lds.org).

Alma 36. Kiasme

Kiasme (også kalt omvendt parallellitet) er et litterært virkemiddel som ofte ble brukt i oldtiden i semittisk og gresk poesi samt i andre kulturers litteratur. Ved kiasme er ord eller tanker ordnet i en viss rekkefølge og deretter gjentatt i omvendt rekkefølge. Denne repetisjonen fremhever viktige tanker og ord. Forfatterens hovedtanke befinner seg ofte midt i kiasmen. I oversikten nedenfor kan du legge merke til at det sentrale budskapet i kiasmen i Alma 36 fokuserer på en gang i Almas liv da han vendte seg til Jesus Kristus for lindring.

A. vers 1

 B. vers 2

  C. vers 3

   D. vers 4-5

    E. vers 6

     F. vers 10

      G. vers 14

       H. vers 16

        I. vers 17

        I. vers 18

       H. vers 19-21

      G. vers 22

     F. vers 23

    E. vers 24

   D. vers 26

  C. vers 27

 B. vers 28-29

A. vers 30