Bibliotek
Leksjon 159: Moroni 10:1-7, 27-29


Leksjon 159

Moroni 10:1-7, 27-29

Innledning

Moroni formante lamanittene og alle andre som ville lese hans vitnesbyrd, til å be Gud om å bekrefte sannheten av hans ord. Han forkynte at Gud ville åpenbare sannheten av Mormons bok og at Jesus Kristus lever, ved Den hellige ånds kraft. Moroni erklærte også at han ville møte oss for Guds domstol, hvor Herren selv ville bekrefte sannheten av Moroni ord. (Merk: Det kan være lurt å sette av tid på slutten av leksjonen til at elevene kan bære sitt vitnesbyrd om Mormons bok. For å sikre at det er tilstrekkelig tid, tar du bønnen til hjelp og velger ut de delene av denne leksjonen som vil være mest nyttig for elevene.)

Undervisningsforslag

Moroni 10:1-7

Moroni formaner oss til å oppnå et vitnesbyrd om Mormons bok og Jesus Kristus

Før leksjonen lager du en tegning på tavlen av en bue med en sluttsten (det kan være lurt å se på illustrasjonen som er brukt i leksjon 4). Begynn leksjonen med å peke på tegningen.

  • Hva er hensikten med sluttstenen i en bue?

  • Hvilken sammenheng er det mellom en sluttsten og Mormons bok? (Hvis elevene trenger hjelp til å svare på dette spørsmålet, kan du gjerne foreslå at de leser uttalelsen av profeten Joseph Smith i sjette avsnitt i innledningen til Mormons bok.)

Be elevene stille lese det siste avsnittet av innledningen til Mormons bok. Før de leser, kan du be dem merke seg tre sannheter en person kan få kunnskap om ved å oppnå et vitnesbyrd om Mormons bok.

  • Akkurat som en bue holdes sammen av en sluttsten, hvilke andre deler av vårt vitnesbyrd styrkes ved å oppnå et vitnesbyrd om Mormons bok?

  • Hvorfor er det viktig for hver enkelt å ha sitt eget vitnesbyrd om Mormons bok?

Gi et sammendrag av Moroni 10:1-2 ved å forklare at om lag 1400 år før profeten Joseph Smith mottok gullplatene, avsluttet Moroni farens opptegnelse ved å skrive sin siste formaning til dem som skulle få Mormons bok i de siste dager. (Det kan være nyttig å forklare at ordet formane betyr å oppfordre noen på det sterkeste.) Dette ordet forekommer åtte ganger i Moroni 10.)

Forklar at Moroni formante alle som mottar Mormons bok, til å søke et vitnesbyrd om dens sannhet og guddommelighet. Be elevene lese Moroni 10:3-4 stille, på jakt etter setninger som beskriver hva som skal til for å få et vitnesbyrd om Mormons bok gjennom Den hellige ånd. Du kan gjerne foreslå at de markerer disse setningene etter hvert som de finner dem. Etter hvert som elevene forteller hvilke setninger de har funnet, kan du skrive dem på tavlen. Svarene skulle omfatte følgende:

“Når dere leser dette”

“Minnes hvor barmhjertig Herren har vært”

“[Overvei] det i deres hjerter”

“Spør av et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og har tro på Kristus”

For å hjelpe elevene bedre å forstå hva man må gjøre for å motta et vitnesbyrd fra Den hellige ånd om at Mormons bok er sann, kan du bruke følgende undervisningsforslag til å drøfte hvert av kravene Moroni underviste om.

1. “Når dere leser dette”

Moroni oppfordret oss til å lese Mormons bok. Be en elev lese høyt følgende historie som ble fortalt av eldste Tad R. Callister i De syttis quorum om hvordan en ung kvinne fikk nytte av å ha lest Mormons bok:

“En 14 år gammel jente… sa at hun hadde snakket med en av sine venninner på skolen om religion. Venninnen sa til henne: ‘Hvilken religion tilhører du?’

Hun svarte: ‘Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, eller mormonene.’

Venninnen svarte: ‘Jeg kjenner til den kirken, og jeg vet at den ikke er sann.’

‘Hvordan vet du det?’ var svaret.

‘Fordi,’ sa venninnen, ‘jeg har undersøkt den.’

‘Har du lest Mormons bok?’

‘Nei,’ var svaret. ‘Det har jeg ikke.’

Da svarte denne flotte unge kvinnen: ‘Da har du ikke undersøkt min kirke, for jeg har lest hver eneste side av Mormons bok, og jeg vet at den er sann’” (“Mormons bok – en bok fra Gud,” Ensign eller Liahona, nov. 2011, 76).

  • Hvorfor er det å lese Mormons bok nøkkelen til å oppnå et vitnesbyrd om dens sannhet?

  • Hvordan har det å lese Mormons bok i år styrket ditt vitnesbyrd om den og sannhetene den underviser?

2. “Minnes hvor barmhjertig Herren har vært”

Moroni sa at de som leser Mormons bok og ønsker å vite om den er sann, skulle “minnes hvor barmhjertig Herren har vært” (Moroni 10:3). Forklar at å gjenkjenne og minnes tilfeller av Herrens barmhjertighet kan mildne vårt hjerte og forberede oss til å føle Den hellige ånds innflytelse. Be elevene grunne på når de har opplevd Herrens barmhjertighet eller medfølelse selv, eller sett at noen de kjenner har mottatt den.

Be elevene gi eksempler på Herrens barmhjertighet i Mormons bok, som har vært meningsfylte for dem.

  • Hvordan tror du det å huske Herrens barmhjertighet kan hjelpe noen å være mottakelig for Den hellige ånd og motta et vitnesbyrd om Mormons bok?

  • Hvilke tegn på Frelserens barmhjertighet har du sett i ditt liv?

  • Hva føler du når du minnes Herrens barmhjertighet i ditt liv?

3. “Overveie [Herrens barmhjertighet] i deres hjerter”

Moroni sa at vi må overveie Herrens barmhjertighet i vårt hjerte. Forklar at det å overveie hvordan Herren har vært barmhjertig mot andre og oss selv, forbereder oss til å motta Den hellige ånds innflytelse. For å hjelpe elevene å forstå dette, kan du be en elev lese følgende forklaring av eldste Marvin J. Ashton i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Marvin J. Ashton

“Ifølge ordboken betyr overveie å reflektere over, tenke dypere gjennom, grunne, meditere…

Ved å tenke over og overveie gir vi Ånden anledning til å påvirke og lede. Overveielse er en effektiv kobling mellom hjertet og sinnet. Når vi leser i Skriftene, blir vårt hjerte og vår forstand beveget. Hvis vi bruker evnen til å overveie, kan vi ta disse evige sannheter og forstå hvordan vi kan innlemme dem i våre daglige gjøremål…

Overveielse er en progressiv mental streben. Det er en fantastisk gave for dem som har lært å bruke den. Vi finner forståelse, innsikt og praktisk anvendelse hvis vi vil anvende gaven det er å overveie” (“Det er mange gaver,” Lys over Norge, jan. 1988, 17).

  • Når har overveielse hjulpet deg å føle Den hellige ånds innflytelse når du har studert Mormons bok?

  • Hva kan vi gjøre for å bli flinkere til å overveie og fordype oss når vi studerer Skriftene?

4. “Spør av et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og [ha] tro på [Jesus] Kristus”

Moroni sa at hvis vi ønsker å få et vitnesbyrd om Mormons boks sannhet, må vi spørre Gud “av et oppriktig hjerte, med ærlig hensikt og [ha] tro på [Jesus] Kristus”. Forklar at å be oppriktig og med ærlig hensikt betyr at vi har “til hensikt å handle ifølge svaret [vi] mottar fra Gud” (Forkynn mitt evangelium: En veiledning i misjonærarbeidet [2004], 111). Vurder å fortelle følgende historie, der en mann ba med ærlig hensikt om å få et vitnesbyrd om Mormons boks sannhet:

“Av og til ba jeg om å få vite hva som var riktig, men det var mer en flyktig tanke enn et oppriktig spørsmål. Så en kveld besluttet jeg å be med ‘ærlig hensikt’.

Jeg fortalte min himmelske Fader at jeg ønsket å kjenne ham og være en del av hans sanne kirke. Jeg lovet: ‘Hvis du vil la meg vite om Joseph Smith er en virkelig profet og om Mormons bok er sann, vil jeg gjøre hva du enn vil jeg skal gjøre. Hvis Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er den sanne Kirke, vil jeg følge den og aldri gi avkall på den.’

Jeg fikk ingen spektakulær tilkjennegivelse, men jeg følte meg rolig og gikk til sengs. Noen timer senere våknet jeg med en klar tanke: ‘Joseph Smith er en sann profet, og Mormons bok er sann.’ Tanken ble ledsaget av en ubeskrivelig fred. Jeg sovnet igjen, bare for å våkne igjen senere med nøyaktig den samme tanke og følelse.

Siden da har jeg aldri tvilt på at Joseph Smith er en sann profet. Jeg vet at dette er Frelserens verk og at vår himmelske Fader vil besvare våre oppriktige bønner” (Rodolfo Armando Pérez Bonilla, “How I Know,” Ensign, okt. 2011, 64).

Be elevene granske Moroni 10:4 og finne ut hva Gud vil gjøre for dem som følger fremgangsmåten som Moroni forklarte.

  • Hva lovet Moroni dem som søker et vitnesbyrd om Mormons bok på den måten han foreskrev?

  • På hvilke måter kan Den hellige ånd vitne for oss om Mormons boks sannhet? (Sørg for at elevene forstår at de fleste åpenbaringer ikke kommer på en spektakulær måte. Selv om enkelte kan ha overveldende åndelige opplevelser, vil de fleste oppleve noe stille og diskré, for eksempel en varm, fredelig følelse eller en visshet. Du kan også gjerne forklare at når vi studerer Skriftene, kan Ånden vitne om sannheten av det vi leser. Så, når vi uttrykkelig ber om å få vite om Mormons bok er sann, vil Ånden bekrefte de vitnesbyrd vi allerede har mottatt.)

Be en elev lese Moroni 10:5-7 høyt. Be klassen følge med og finne ut hva annet Moroni lovet at vi kan vite ved Den hellige ånd. Påpek at Moroni 10:4-5 er et Kjenn Skriftene-skriftsted. Du kan gjerne oppfordre elevene til å markere dette skriftstedet på en særegen måte slik at de lett vil kunne finne det igjen.

  • Hva kan vi lære av Moroni 10:3-7? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men de skulle finne følgende prinsipp: Hvis vi spør Gud i tro og med ærlig hensikt, kan vi få et vitnesbyrd om Mormons bok og Jesus Kristus ved Den hellige ånd.)

Be elevene skrive i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker et mål med hensyn til hva de vil gjøre for å oppnå eller styrke sitt vitnesbyrd om Mormons bok. Oppfordre dem til å anvende prinsippet som undervises i Moroni 10:4.

Moroni 10:27-29

Moroni vitner om at han vil møte oss ved Guds domstol

Be en elev lese Moroni 10:27-29 høyt. Be klassen tenke på hvordan de kan svare på spørsmålet i Moroni 10:27. Bær vitnesbyrd om at de som har mottatt Mormons bok, vil være ansvarlig overfor Gud for hvordan de reagerer på den.

Sett av tilstrekkelig med tid på slutten av denne leksjonen til å be elevene bære vitnesbyrd om Mormons bok. Vurder å bære ditt eget vitnesbyrd om Mormons bok. Forsikre elevene om at hvis de fortsetter å studere Mormons bok resten av sitt liv, vil deres tro på Jesus Kristus og hans evangelium vokse.

Kjenn Skriftene – Moroni 10:4-5

Elever som lærer Moroni 10:4-5 utenat, vil være bedre forberedt til å dele budskapet om Mormons bok med andre. Skriv skriftstedet på tavlen, og be elevene lese det høyt som klasse. Visk ut seks ord, og be så klassen lese det igjen og sette inn de manglende ordene mens de leser. Fortsett på denne måten til mesteparten eller hele skriftstedet er visket ut.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Moroni 10:3. “[Overvei] det i deres hjerter”

Med henvisning til Moroni 10:3, forklarte eldste Gene R. Cook:

“De siste fem ordene i verset gir oss en viktig formaning – ‘[overvei] det i deres hjerter’. Hva kommer forut for ‘det’ – hva skal vi overveie? Det står: ‘Hvor barmhjertig Herren har vært mot menneskenes barn, fra Adam ble skapt og like ned til den tid når dere mottar dette.’ Vi skal huske hvor kjærlig, hvor omtenksom, hvor god og hvor tilgivende vår himmelske Fader har vært mot oss” (“Moroni’s Promise,” Ensign, april 1994, 12).

Denne formaningen nær slutten av Mormons bok om å huske og grunne på Herrens barmhjertighet, er en passende avrunding på Nephis erklæring om at “jeg, Nephi, vil vise dere at Herrens milde barmhjertighet er over alle dem som han har utvalgt” (1 Nephi 1:20).

I tillegg til å grunne på Herrens barmhjertighet, skulle de som leser Mormons bok, tenke grunne på de evige sannheter de oppdager på dens sider (se innledningen til Mormons bok).

Moroni 10:4. Den hellige ånd vil åpenbare for dem som spør Gud “med ærlig hensikt”, om Mormons bok er sann.

Eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum kommenterte Moronis formaning om at vi må spørre Gud med “ærlig hensikt” om Mormons bok er sann:

“Moroni lovet ikke en tilkjennegivelse fra Den hellige ånd til dem som ønsker å få vite om Mormons bok er sann av hypotetiske eller akademiske grunner, selv om de ‘spør av et oppriktig hjerte’. Moronis løfte er til dem som har en fast indre beslutning om å handle som følge av tilkjennegivelsen hvis de mottar den. Bønner som bygger på noen som helst annet grunn, har intet løfte fordi de ikke holdes ‘med ærlig hensikt’” (Pure in Heart [1988], 19-20).

Moroni 10:27-29. Vår frelse avhenger av hvordan vi mottar Mormons bok

President Ezra Taft Benson understreket viktigheten av Mormons bok da han ga følgende formaning til alle medlemmer av Kirken:

“Brødre og søstre, jeg ber dere av hele mitt hjerte om å overveie meget alvorlig hvilken stor betydning Mormons bok har for dere personlig og for Kirken som helhet.

For over ti år siden sa jeg følgende om Mormons bok…

‘Enhver siste-dagers-hellig skulle gjøre studiet av denne boken til et livslangt foretagende. Ellers setter han sin sjel i fare og forsømmer det som kunne gi hele hans liv åndelig og intellektuell enhet. Det er forskjell på en konvertitt som bygger på Kristi klippe gjennom Mormons bok og holder fast i denne jernstangen, og en som ikke gjør det’ (Ensign, mai 1975, s. 65).

Jeg bekrefter disse ord for dere i dag. La oss ikke forbli under fordømmelse og dens svepe og dom ved å ta lett på denne store og fantastiske gave som Herren har gitt oss. [Se D&C 84:54–58.] La oss heller vinne de løfter som er forbundet med å skatte den i vårt hjerte” (“Mormons bok – sluttstenen i vår religion,” Lys over Norge, jan. 1987, 3).