Bibliotek
Leksjon 65: Mosiah 25


Leksjon 65

Mosiah 25

Innledning

Mosiah 25 avslutter beretningen om Zeniffs folk (se Mosiah 7-24). Limhis folk og Almas tilhengere vendte tilbake til Zarahemla og ble trygt forenet under kong Mosiahs styre. Etter at disse gruppene kom, ble Limhi og hans folk døpt. Kong Mosiah ga Alma myndighet til å opprette menigheter over hele landet og til å lede Guds kirkes anliggender blant Nephis folk.

Undervisningsforslag

Mosiah 25:1-13

De som er samlet i Zarahemla, forener seg og blir kjent som nephitter

Be elevene tenke på beretninger de har lest eller hørt som illustrerer hvordan Herren har hjulpet noen ved å gi veiledning, styrke, beskyttelse eller befrielse. Du kan gjerne foreslå at de tenker på beretninger i Skriftene, Kirkens historie eller livet til familiemedlemmer eller venner. Som et eksempel, kan du fortelle følgende historie som ble fortalt av en ung kvinne som gikk foran sin gruppe ned en åsside under en utendørs menighetsaktivitet:

“En advarselsrøst, bestemt, men lydløs, sa: ‘Snu og gå tilbake.’ Jeg holdt på å ignorere den, men den kom igjen. Denne gangen lyttet jeg og gikk tilbake til gruppen. Da vi begynte å gå nedover, så vi to enorme sorte okser komme fort og hissig opp bakken. Den største begynte å stampe i bakken mens han stirret på oss…Vår prestedømsleder distraherte den, og vi klarte å klatre over et gjerde til sikkerhet.

Da vi kom tilbake til leiren, skjønte jeg at hvis jeg ikke hadde lyttet til advarselen fra Ånden, kunne jeg ha blitt alvorlig skadet eller drept. Jeg visste at vår himmelske Fader brydde seg om meg personlig og hadde beskyttet meg. Jeg er så takknemlig til Herren for den advarselen. Denne erfaringen styrket mitt vitnesbyrd og ga meg større kjærlighet til Herren” (“Turn Back,” New Era, nov. 2010, 47).

Be en eller to elever fortelle en historie de har tenkt på som illustrerer Guds godhet og kraft i en annens liv. Spør klassen:

  • Hvordan hjelper det deg å høre eksempler på Guds godhet og kraft i andres liv?

Sammenfatt Mosiah 25:1-6 ved å forklare at etter at Limhis folk og Almas folk (som alle var etterkommere av Zeniffs folk) flyktet fra fangenskap og forente seg med folket som bodde i Zarahemla, leste kong Mosiah deres opptegnelser for hele folket. Be elevene lese Mosiah 25:7 stille, på jakt etter den generelle reaksjonen fra folket på beretningene om Guds handlemåte med Zeniffs folk. Be en elev fortelle hva han eller hun har funnet.

Kopier følgende oversikt på tavlen. Forklar at i Mosiah 25:8-11 lærer vi mer om hvordan folket reagerte på beretningene om Zeniffs og Almas folk. Be elevene granske skriftstedhenvisningene for å finne ut hva folket hørte og hva de syntes om det. Svarene for den første henvisningen er gitt i parentes som et eksempel.

Hva folket hørte

Hva folket syntes om det

Mosiah 25:8

(De hørte hvordan Limhis folk ble fridd fra trelldom.)

(Det fylte dem med stor glede.)

Mosiah 25:9

Mosiah 25:10

Mosiah 25:11

Når elevene har fått nok tid til å studere skriftstedhenvisningene, kan du be noen av dem skrive på tavlen hva de har funnet. Be elevene oppsummere det de har lært av Mosiah 25:8-11 ved å erklære prinsipper fra dette skriftstedet som de kan anvende på seg selv. Når elevene svarer, kan du hjelpe dem å forstå at ved å studere opptegnelsene om Guds handlemåte med andre, kan vi føle glede og takknemlighet for Guds godhet. (Når elevene leser disse versene, kan de også legge merke til sorg og tap som følge av synd.)

  • Hvilke kilder kan vi vende oss til for å lære av andres erfaringer med Guds godhet? (Skriv elevenes svar på tavlen. De kan omfatte Skriftene, generalkonferansetaler, Kirkens tidsskrifter, biografier om Kirkens ledere og andre, samt slektshistorier.)

Be elevene tenke på tilfeller hvor de har lært om Guds godhet med andre fra kildene som står på tavlen.

  • Hvordan har du hatt nytte av å lære om Guds godhet mot andre fra en av disse kildene?

  • Hva tror du kan være den langsiktige virkningen på noen som jevnlig lærer om Guds godhet i sin handlemåte med andre?

Oppfordre elevene til å ta seg tid på egen hånd til å velge en av kildene som står på tavlen, og lete etter inspirerende historier om Guds godhet.

Mosiah 25:14-24

Alma oppretter Guds kirke i hele nephittenes land

For å forberede elevene til å studere Kirkens organisasjon og lære blant nephittene, kan du spørre:

  • Når har du gått i en annen siste-dagers-hellig menighet eller gren enn din hjemmemenighet eller -gren? Hvilke likheter merket du mellom din menighet eller gren og den du besøkte?

  • Hvordan er det nyttig å se at Kirkens organisasjon og lære er den samme i alle menigheter og grener i Kirken?

Sammenfatt Mosiah 25:14-17 ved å forklare at etter at Mosiah talte til og leste for folket, inviterte han Alma til å undervise dem. Så ba kong Limhi og hans folk om å bli døpt. Alma døpte dem og begynte å organisere Kirken over hele landet.

Be noen elever bytte på å lese høyt fra Mosiah 25:18-22. Be klassen se etter hvordan Kirken ble organisert og styrt blant nephittene på Almas tid. For å hjelpe elevene å forstå at Kirkens organisasjon sørger for at alle medlemmer kan motta sannheten, kan du stille spørsmål som de følgende:

  • Hvordan ligner Kirken blant nephittene Kirken i dag? (Vi har menigheter og grener som er som de “forskjellige grupper” som er nevnt i Mosiah 25:21. Grenspresidenter, biskoper og stavspresidenter er som prestene og lærerne som ledet Kirken på Almas tid.)

  • Hva sier Mosiah 25:15-16, 22 om hvilke sannheter Kirkens prester og lærere understreket på Mosiahs tid? (Du kan gjerne påpeke at Herren har gitt lignende instruksjoner til foreldre, Kirkens ledere og misjonærer i de siste dager. [Se L&p 15:6; 19:31; 68:25.])

  • Hvorfor er det viktig stadig å undervise om omvendelse og tro på Gud?

Be elevene lese Mosiah 25:23-24, på jakt etter ord eller uttrykk som beskriver de velsignelser de mottok som sluttet seg til Guds kirke.

  • Hvordan ble folket velsignet som følge av å bli døpt og slutte seg til Guds kirke?

  • Hvordan har Herren velsignet deg gjennom ditt medlemskap i Kirken?

Skriv følgende prinsipp på tavlen: Når vi påtar oss Jesu Kristi navn og lever deretter, vil Herren utøse sin Ånd over oss.

Bær vitnesbyrd for elevene om at de velsignelser de har opplevd som medlemmer av Kirken, kan øke etter hvert som de holder sine pakter og mottar Ånden.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Mosiah 25:17-22. Prestedømsmyndighet blant nephittene

Mormons bok gir ikke konkrete detaljer om det prestedømme som profeter og andre brødre blant nephittene og lamanittene hadde. Referansene til ordinanser og måten Kirken ble ledet på, er imidlertid tilstrekkelig bevis for at de hadde Det melkisedekske prestedømme. President Joseph Fielding Smith sa at “det prestedømme [nephittene] hadde og som de forrettet ved, var prestedømmet etter den hellige orden – etter Guds Sønns orden [se Alma 13:1-20]. Dette høyere prestedømme kan forrette i alle evangeliets ordinanser” (Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind [1954-56], 3:76).

For mer informasjon om prestedømsmyndighet i Mormons bok, kan du se Kommentar og bakgrunnsinformasjon om Mosiah 18.